Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobbet 11 år i grunnskolen som lektor og ble senere headhuntet til det private. Jeg må innrømme at jeg mildt sagt var nervøs før jeg skulle starte i den nye jobben. En hører jo alltid at det er så mye tøffere i det private næringsliv, og at lærere har det så greit. 

Det som skjedde: 

• Jeg gikk opp 600k i lønn
  • Jeg fikk fleksitid og kan nå avspasere når jeg selv ønsker
  • Om jeg er syk får jeg faktisk være syk, og slipper å sitte i telefonen med vikar eller lage vikaropplegg 
  • Jeg har fri på kveldene, i helgene og jeg bruker ikke ferier på retting/forberedelse (hurra!)
  • Jeg følte alt i alt at jeg gikk ned ca 40-50% i stilling
  • Ikke minst, jeg fikk tid til å tisse i løpet av arbeidsdagen! 

Til dere som fremdeles er lærere: fy søren som dere har stått på i år! Jeg støtter dere som bare det i streken, selv om jeg har to barn som selv er påvirket av den. Jeg håper dere får mye bedre vilkår. Jeg savner selve lærerjobben, men man blir helt utslitt av alt papirarbeidet og ting som rett og slett er tull. 

.... Til slutt vil jeg oppfordre dere til å oppsøke privat næringsliv. Det er stort sett både bedre lønn og bedre vilkår. Det er ingen skam å bytte :)

Anonymkode: cc803...9bb

Hvilken jobb har du i privat næringsliv hvor du som lektor gikk 600k opp i lønn?

Anonymkode: 2e148...8cb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen kommentarer til streiken og momenter som har vært nevnt

- Lærere har ikke vært overrepresentert på statistikken over covid smittede. Selv om de ikke kan bruke f.eks munnbind, er der likevel andre yrkesgrupper som er mer utsatt. Mange lærere har også faste nærkontakter (samme elever)

- Vaksinering: En stor grunn til vaksinering av helsevesenet handler om å ha et oppegående helsevesen. Altså, liv og helse går foran utdanning. Ja, kjipt om skolen stenger for en periode om det blir et utbrudd der. Om helsevesenet klapper sammen på grunn av utbrudd, kan det bli fatalt,

- Ang. lønn, om man sammenligner med andre yrkesgrupper på samme nivå i kommunen, så er ikke lønnen lav 

- Angående fri/avspasering: Lærere er ikke i noen særstilling der. Ja, de er låst til å ta ferie/avspasering til de 11 (?) ukene i året. Samtidig alltid garantert fri i julen, påsken, hele sommeren. Dette er det få andre som har. Mange (særlig helsevesen) jobber mye mer ugunstig/er mye mer låst ift. ferie. Vet at noe av ferien er avspasering. Likevel er det jo veldig varierende hvor mye en lærer jobber utenom 8-16. På skolen til mitt barn er lærer tilstede fra 8-15 på skolen. Alt av møter skjer i arbeidstid, inkl. foreldremøter og samtaletimer (dvs etter undervisning, men før kl 15), lærere svarer ikke på henvendelser på tlf eller Mail etter skolen etc. Skoledagen er ferdig kl 13, dvs de har faktisk flere timer hver dag innen normal arbeidstid hvor de kan planlegge og forberede. Jeg klarer derfor ikke tro at de klarer å opparbeide seg overtid sv.t 5-6 timer i uken. I tillegg til overtid som avspaseres alle planleggingsdager. På den annen side er det andre lærere som er motsatt ende av skalaen, som retter prøver i helger, svarer på henvendelser på kveld, har foreldremøter etc på kveld. Disse kan jeg fort se for meg jobbe de 43 timene og mer enn det. Jeg kjenner flere lærere. Noen har timeantall på 37,5 timer eller mindre per uke = gratis avspasering/utvidet ferie. Andre jobber for mye og er dermed underbetalt mtp. overtid. Jeg kunne ønsket et system der slike ting kom mer frem

- Timing: Synes timingen er dårlig. Både mtp. barn som har mistet mye undervisning siste året og med tanke på alle de som strever økonomisk, har mistet jobben sin etc. Jeg tror de hadde vunnet mye mer på å vente, da ville de hatt mer støtte fra folk. Kjenner mange som deler mott syn der.  

Anonymkode: f2082...bb3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har ikke lest hva jeg har skrevet i tråden, men kommer likevel med dine ufine antakelser. Som er feil.

Jeg er lektor og jobber i vgs. Men jeg kjenner flere, flinke lærere, som har gått år uten å få jobb. Det er tull at det er lærermangel i Norge.

Hele innlegget ditt, som du skrev for å prøve å antyde at jeg ikke er bra nok til å få jobb, når jeg jo har jobb, er stygt og smålig. Jeg tenker jo mitt om at du skriver slik du gjør, og du viser ekstremt dårlige personlige egenskaper når du velger å skrive slik du gjør. Håper for elevenes skyld at du ikke jobber i skolen.

Jeg har lest hva du har du har skrevet i tråden, men hang meg opp i det du skrev om tilsettinger. Mye sprøyt, spør du meg, og syns det var for galt at det ble stående uimotsagt. 

Påstandene dine om at lærermangelen er løgn, basert på dine egne og bekjentes erfaringer, er jo helt skivebom. Det relevante ville vel være å diskutere basert på faktum; ikke egne opplevelser. Regner med du ikke har søkt jobber i hele Norge? 
Jeg har hatt en skikkelig flink elektriker på besøk; alle elektrikere i Norge er flinke. Jeg snubla på asfalten; asfalt er farlig for kvinner. 

Jeg jobber heldigvis i skolen. Til tross for dårlig lønn blir jeg vel her også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobbet 11 år i grunnskolen som lektor og ble senere headhuntet til det private. Jeg må innrømme at jeg mildt sagt var nervøs før jeg skulle starte i den nye jobben. En hører jo alltid at det er så mye tøffere i det private næringsliv, og at lærere har det så greit. 

Det som skjedde: 

• Om jeg er syk får jeg faktisk være syk, og slipper å sitte i telefonen med vikar eller lage vikaropplegg 
  • Jeg har fri på kveldene, i helgene og jeg bruker ikke ferier på retting/forberedelse (hurra!)

Til dere som fremdeles er lærere: fy søren som dere har stått på i år! Jeg støtter dere som bare det i streken, selv om jeg har to barn som selv er påvirket av den. Jeg håper dere får mye bedre vilkår. Jeg savner selve lærerjobben, men man blir helt utslitt av alt papirarbeidet og ting som rett og slett er tull. 

.... Til slutt vil jeg oppfordre dere til å oppsøke privat næringsliv. Det er stort sett både bedre lønn og bedre vilkår. Det er ingen skam å bytte :)

Kan jeg spørre om fagbakgrunn og hva du gjør i det private? Kommer selv fra advokatbransjen og opplever det motsatte (med unntak av lønn da, den er jo kraftig redusert). Med det sagt, har jeg nok den enkleste (minst arbeidskrevende) lærerjobben som ren faglærer i ett fag på vgs. Misunner IKKE kontaktlærerne eller de med mange undervisningsfag.

Anonymkode: 12d0c...913

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var interessant. Takk for info😊 

Jeg syns den lærerstreiken er så unødvendig akkurat nå. Forstår at folk streiker, men lærere av alle, burde ikke sørge for en ny lock down for sårbare barn.  Jeg forstår at denne gangen skal de gå skikkelig hardt ut.  Men rett før sommerferien så barna ikke skal få en skikkelig avslutning også på et rævva skoleår syns jeg rett og slett var dårlig gjort. skikkelig dårlig gjort!

Ikke skjer det noe heller. Er det aktive forhandlinger nå? Eller står det bare på stedet hvil?

Anonymkode: b69b0...917

Hvor i landet bor du?

Du viser en side ett sted. Det er bra det er kvalifiserte lærere der du bor, men sånn er det ikke over hele landet. 

Og jeg ser du ikke har satt deg inn i streiken som går på lønn nå. Det igjen vil gjøre det gunstig og enklere å rekruttere folk med høyere utdanning til offentlige stillinger. Trist om du faktisk er lærer og stilker deg kritisk til streiken som faktisk 75% uansett yrker støtter  

Og under er det en oversikt over prosentandel ufaglærte, selv  om det ikke er dette streiken dreier seg om nå! 

Screenshot_20210603-215727_Chrome.jpg

Anonymkode: ba4a2...159

AnonymBruker
Skrevet

Den der var til ts 🖕

Anonymkode: ba4a2...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje du bør lese deg litt opp på saken før du uttaler deg. Lærerne har over tid sakket ut med 14% sammenlignet med andre kommunalt ansatte det er naturlig å sammenligne seg med. Dette medfører at det er ønskelig å skape mindre avstand mellom grupper med like høy/lang utdannelse i det offentlige.

Anonymkode: 59b99...27f

Jeg har lest og jeg uttaler meg. Kanskje du bør lære å akseptere at ikke alle støtter streiken.

• Liker 2
Skrevet

Streik er det som må til. Lærere har vært nedprioritert i lang tid, og jeg er takknemlig for at jeg forlot yrket. 

Støtter streiken 100%.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Streik er det som må til. Lærere har vært nedprioritert i lang tid, og jeg er takknemlig for at jeg forlot yrket. 

Støtter streiken 100%.

Hvilken jobb har du nå, om du vil fortelle?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilken jobb har du i privat næringsliv hvor du som lektor gikk 600k opp i lønn?

Lurer på det samme. Og også hva slags fag du var lærer i før du gikk over til det private? Vurderer sterkt å skifte beite selv også. Hilsen lærer :-) 

Anonymkode: 4b5a1...306

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken jobb har du nå, om du vil fortelle?

Kan oppsummeres som kommunikasjonsrådgiver i det private.

Selv dørvakt-jobben var mer behagelig enn å jobbe som lærer - det er en fordel med arbeid man ikke tar med seg hjem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Venara skrev (2 timer siden):

Som tidligere arbeidsplasstillitsvalgt har jeg sittet gjennom mang et jobbintervju med en «kvalifisert» allmennlærer. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått fullført praksis. Videre finnes det en rekke «formelt kvalifiserte» lærere som faller fullstendig gjennom ved referansesjekk; mangel på relasjoner og klasseledelse, masse fravær med mer. 

Mener du seriøst at dere diskuterer fravær i ansettelsessammenheng? Det er utrolig useriøst, med mindre det dreier seg om åpenbar skulk og unnasluntring. 

Jeg er så lei av stigma mot folk med mye fravær - kronisk syke skal også få jobbe, og det offentlige bør ta i mot dem med åpne armer. 

Anonymkode: 0c5bb...a9c

• Liker 2
Skrevet

Det ble tvungen lønnsnemnd som forventet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 18.48):

Er enig i at lønnen henger langt etter, poenget mitt med tråden er å fortelle at Norge ikke har lærermangel. Det er løgn.

Ja, har lest mange ønsker å slutte, men det er nok ikke realistisk at så mange slutter. 

Smittevernet har jeg da nevnt allerede i tråden.

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 19.33):

Kilden viser antall ufaglærte som jobber i skolen, men sier ingenting konkret om at det er lærermangel. All erfaring, både personlig og fra folk jeg kjenner, tyder på at det i praksis ikke er lærermangel i Norge. 
https://www.forskerforum.no/ssb-spar-ikke-laerermangel-likevel-men-det-er-ikke-fordi-det-utdannes-flere-laerere/

Dette er flau lesing TS. Om det er mangel på lærere kommer an på fag og sted. Men siden du vil gå for empiri, 95% av studentene på mitt studie hadde sikret fast jobb mange måneder før siste eksamen. De fleste av oss fikk flere tilbud og kunne velge og vrake. De som ikke fikk det valgte av forskjellige årsaker eller var rett og slett ikke egnet. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

- Lærere har ikke vært overrepresentert på statistikken over covid smittede. Selv om de ikke kan bruke f.eks munnbind, er der likevel andre yrkesgrupper som er mer utsatt. Mange lærere har også faste nærkontakter (samme elever)

- Vaksinering: En stor grunn til vaksinering av helsevesenet handler om å ha et oppegående helsevesen. Altså, liv og helse går foran utdanning. Ja, kjipt om skolen stenger for en periode om det blir et utbrudd der. Om helsevesenet klapper sammen på grunn av utbrudd, kan det bli fatalt,

- Ang. lønn, om man sammenligner med andre yrkesgrupper på samme nivå i kommunen, så er ikke lønnen lav 

- Angående fri/avspasering: Lærere er ikke i noen særstilling der. Ja, de er låst til å ta ferie/avspasering til de 11 (?) ukene i året. Samtidig alltid garantert fri i julen, påsken, hele sommeren. Dette er det få andre som har. Mange (særlig helsevesen) jobber mye mer ugunstig/er mye mer låst ift. ferie. Vet at noe av ferien er avspasering. Likevel er det jo veldig varierende hvor mye en lærer jobber utenom 8-16. På skolen til mitt barn er lærer tilstede fra 8-15 på skolen. Alt av møter skjer i arbeidstid, inkl. foreldremøter og samtaletimer (dvs etter undervisning, men før kl 15), lærere svarer ikke på henvendelser på tlf eller Mail etter skolen etc. Skoledagen er ferdig kl 13, dvs de har faktisk flere timer hver dag innen normal arbeidstid hvor de kan planlegge og forberede. Jeg klarer derfor ikke tro at de klarer å opparbeide seg overtid sv.t 5-6 timer i uken. I tillegg til overtid som avspaseres alle planleggingsdager. På den annen side er det andre lærere som er motsatt ende av skalaen, som retter prøver i helger, svarer på henvendelser på kveld, har foreldremøter etc på kveld. Disse kan jeg fort se for meg jobbe de 43 timene og mer enn det. Jeg kjenner flere lærere. Noen har timeantall på 37,5 timer eller mindre per uke = gratis avspasering/utvidet ferie. Andre jobber for mye og er dermed underbetalt mtp. overtid. Jeg kunne ønsket et system der slike ting kom mer frem

- Timing: Synes timingen er dårlig. Både mtp. barn som har mistet mye undervisning siste året og med tanke på alle de som strever økonomisk, har mistet jobben sin etc. Jeg tror de hadde vunnet mye mer på å vente, da ville de hatt mer støtte fra folk. Kjenner mange som deler mott syn der.  

Sist gang jeg sjekket en tabell var lærere i topp-sjiktet av yrker med Corona-smitte. 

Siste punkt er også bare tull. Vigdis fra Vennesla som mistet jobben får det ikke bedre av at kommunalt ansatte ikke streiker. Dessuten er læreryrket nettopp det, et yrke. Vi kan ikke fortsette å sette elevene før oss selv i all evighet. Dessuten ser det ut til at streiken hadde god støtte. 

Anonymkode: 85327...290

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Det ble tvungen lønnsnemnd som forventet.

Jeg tror fort det var et dumt trekk. Jeg var for streiken, men ikke glødende engasjert. Nå derimot? Etter at KS med hjelp av regjeringen har kommet med et direkte skittent trekk som lukter fagforeningsknus? Bring ut barrikadene, jeg er klar. Om det er krig de vil ha, så skal de få det. Hele kommende skoleår. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det som skjedde: 

Jeg er elev på vgs. Foreldrene mine jobber i kommunen (lavlønnsyrke, fagarbeider) og mener at det private er mye verre på alt. Arbeidsmengde, vilkår, men lønn er kanskje noe høyere, men ikke verdt arbeidsbelastningen. Er det sant at det er så mye bedre i det private? De oppfordrer meg til å ta høyere utdannelse, og deretter søke meg en offentlig jobb hvor jeg ikke trenger å stresse så mye... men jeg er en ambisiøs person.

Vil legge til at det kommer an på hva slags lærer man er. Kan ikke skjønne meg på at barneskolelærere jobber så mye. Ungdomsskolelærere driver jo med litt retting, men videregåendelærerne har vel mest å gjøre tenker jeg. Der er elevene også mer kravstore og sender oftere melding utenom arbeidstid for å få hjelp til faget. I tillegg til at mange vil ha gode karakterer, så da blir det litt mer mas. Og så er jo pensumet mye mer vanskelig også, som gjør at læreren må sette seg inn i det. Barneskolelærerne underviser mye i bare gloser og enkel matematikk som er lettere enn P-matte. Når det kommer til videregående, så har det også litt å si om man er realfags- eller språklærer.

Anonymkode: 6516c...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen nevner dokumentasjon og at det går i mye tull i lærerjobben. Hva menes med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror fort det var et dumt trekk. Jeg var for streiken, men ikke glødende engasjert. Nå derimot? Etter at KS med hjelp av regjeringen har kommet med et direkte skittent trekk som lukter fagforeningsknus? Bring ut barrikadene, jeg er klar. Om det er krig de vil ha, så skal de få det. Hele kommende skoleår. 

Hva er det som er skittent trekk?

Ifølge direktøren i Frevar ble det søkt dispensasjon hele 3 ganger, men fikk avslag alle 3 gangene. Er det ikke Unio sitt ansvar å innvilge dispensasjon i dette tilfelle?

Fra Aftenposten:

Han sier Frevar først søkte om dispensasjon hos Unio lokalt, for de åtte operatørene som var tatt ut i streik.

Fagforbundene har mulighet for å gi dispensasjoner som gjør at spesielt viktige funksjoner kan ivaretas under en streik.

– Vi vurderte brannfaren til å være stor. Derfor trodde vi det skulle gå greit, men så fikk vi avslag. Så søkte vi Unio sentralt, men også der ble det nei, sier Hellstrøm.

Han sier at Frevar til slutt søkte Unio lokalt om at det ble dispensasjon for kun én av de åtte operatørene, slik at vedkommende kunne overvåke anlegget for eventuelt å kunne slå alarm hvis det begynte brenne.

Men også det fikk vi avslag på, sier han.

Hellstrøm sier at han da straks tok kontakt med Fredrikstad brannvesen for å få en «second opinion».

Klokken 11 fredag kom brannvesenet på befaring.

– Vi ønsket en annen instans vurdering av om det virkelig var brannfare, slik vi hadde konkludert med. Brannvesenet mente det samme som oss. De mente det var akutt fare for at det kunne oppstå brann i avfallshaugen. Da måtte vi varsle Statsforvalteren. Da gikk det ikke lang tid før regjeringen grep inn, sier Hellstrøm.

– Hva tenker du om at Unio lokalt og sentralt ga avslag?

– Det har vært en lovlig streik, men jeg synes det er uheldig at vår argumentasjon ikke har slått gjennom.

KS-direktør arbeidsliv i KS, Tor Arne Gangsø, bekrefter at Fredrikstad kommune ba om dispensasjon for avfallsanlegget tre ganger.

– Unio avslo alle gangene. Det må Unio bære ansvaret for, sier han i en pressemelding.

Så Unio ble søkt dispensasjon 3 ganger, ga avslag 3 ganger, så tilkalles Brannvesenet på plass for å vurdere faren og etter at Brannvesenet har vurdert faren for brann som akutt blir Statsforvalteren varslet og Røe Isaksen blir blandet inn. Så langt virker det som om Frevar og kommunen har gjort det rette.

Men så hevder Unio at de var villige til å gi dispensasjon og at de til og med har gitt dispensasjon 2 timer før møtet med Røe Isaksen. Hvis dette stemmer, så burde Røe Isaksen ikke gått til tvungen lønnsnemnd på møtet. Så det er noe som ikke stemmer helt i Unios versjon av hendelsene. Unio innrømmer iallefall at de ga avslag hele 3 ganger fordi de vurderte situasjonen som ikke så livsfarlig. Da har de nok startet prosessen mot tvungen lønnsnemnd. Selve Røe Isaksen sier at på møtet hos ham virket det ikke som at situasjonen ville blitt løst og at tvungen lønnsnemnd var eneste løsning. Igjen er det noe som ikke stemmer helt i Unios versjon.

Det jeg tror har skjedd er at Unio tabbet seg ut med de 3 avslagene og ga KS sterke kort i hånda - noe KS brukte til det fulle. Da er det ikke KS sin skyld at de benyttet seg av muligheten Unio ga dem til å avslutte streiken. Det er nok Unio som bør gå i seg selv og vurdere sine interne rutiner for vurdering av søknader om dispensasjon.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Men så hevder Unio at de var villige til å gi dispensasjon og at de til og med har gitt dispensasjon 2 timer før møtet med Røe Isaksen. Hvis dette stemmer, så burde Røe Isaksen ikke gått til tvungen lønnsnemnd på møtet. Så det er noe som ikke stemmer helt i Unios versjon av hendelsene. Unio innrømmer iallefall at de ga avslag hele 3 ganger fordi de vurderte situasjonen som ikke så livsfarlig. Da har de nok startet prosessen mot tvungen lønnsnemnd. Selve Røe Isaksen sier at på møtet hos ham virket det ikke som at situasjonen ville blitt løst og at tvungen lønnsnemnd var eneste løsning. Igjen er det noe som ikke stemmer helt i Unios versjon.

Er du helt sikker på at det er Unios versjon som ikke stemmer? 

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er elev på vgs. Foreldrene mine jobber i kommunen (lavlønnsyrke, fagarbeider) og mener at det private er mye verre på alt. Arbeidsmengde, vilkår, men lønn er kanskje noe høyere, men ikke verdt arbeidsbelastningen. Er det sant at det er så mye bedre i det private? De oppfordrer meg til å ta høyere utdannelse, og deretter søke meg en offentlig jobb hvor jeg ikke trenger å stresse så mye... men jeg er en ambisiøs person.

Vil legge til at det kommer an på hva slags lærer man er. Kan ikke skjønne meg på at barneskolelærere jobber så mye. Ungdomsskolelærere driver jo med litt retting, men videregåendelærerne har vel mest å gjøre tenker jeg. Der er elevene også mer kravstore og sender oftere melding utenom arbeidstid for å få hjelp til faget. I tillegg til at mange vil ha gode karakterer, så da blir det litt mer mas. Og så er jo pensumet mye mer vanskelig også, som gjør at læreren må sette seg inn i det. Barneskolelærerne underviser mye i bare gloser og enkel matematikk som er lettere enn P-matte. Når det kommer til videregående, så har det også litt å si om man er realfags- eller språklærer.

Kommer litt an på. Jeg har mye myke fag, inklusive en del prestisjefag. Om jeg skulle valgt på nytt ville jeg definitivt gått i retning av sivilingeniør. Vennene hadde litt tyngre studie, men arbeidsdagen deres er betraktelig mer rett fram og betaler jævlig bra.

Det offentlige gir trygge jobber, tidvis meningsfylte. Tidvis slik at du føler du tar sakte selvmord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...