Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som jeg synes er SYKT er at når lærere eller pedagogiske ledere streiker i skole eller bhg
så må foreldrene til disse barna ta seg FERIE dager eller ULØNNET PERMISJON for å passe på sine barn.
Det er sykt det!

Foreldrene skal straffes for at lønna fra staten/kommunen ikke er tilfredstillende.

Anonymkode: e47f8...c17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som jeg synes er SYKT er at når lærere eller pedagogiske ledere streiker i skole eller bhg
så må foreldrene til disse barna ta seg FERIE dager eller ULØNNET PERMISJON for å passe på sine barn.
Det er sykt det!

Foreldrene skal straffes for at lønna fra staten/kommunen ikke er tilfredstillende.

Sånn fungerer virkemiddelet streik. Dessverre og heldigvis. Var synd på busspassasjerene i vinter (? - husker ikke når) og. Tipper foreldre også er glad for at vi lever i et demokrati med sterkere fagforeninger som har forhandlet frem foreldrepermisjon, ferie osv. De godene har ikke kommet av seg selv. 

Så kanskje du heller ville hatt et arbeidsforhold uten disse godene, og uten streik? 

Anonymkode: e5a41...9c8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men dere får fri hele sommeren, høstferie, to uker i julen, vinterferie og påskeferie, i tillegg til alle andre røde dager. 

Alle andre som har jobbet rævva av seg under korona, har ikke samme privilegiet. 

I tillegg må dere slutte med den tullete retorikken om hjemmekontor. Det er svært mange som ikke kan ha hjemmekontor. 

Dere tjener rundt 500. 000. Slutt og syt. Det er en god lønn, og lærere er faktisk ikke verdt mer. Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Anonymkode: eddea...94a

Ja, vi avspaserer i alle skoleferier. Det vil si vi har tvungen avspasering, vi har overskuddstimer som vi må avspasere når elevene har fri.  Et vanlig årsverk for en vanlig arbeidstaker er ca 1700 timer, 37,5 t i uka. 
Årsverket til en lærer er 1687,5 timer, 43,4 t i uka. Så vi jobber på papiret 12,5 t mindre i året enn andre. Mange lærere jobber mer enn det de skal ila ei uke, men får ikke overtidsbetalt av den grunn. Lønnssystemet til lærere er egentlig en ganske dårlig deal for lærere, men en god deal for kommunen og elevene. 
Vi har et komprimert arbeidsår, og det er pga at vi skal jobbe mest mulig når elevene har skole. Jeg for min del skulle gjerne hatt ei vanlig arbeidsuke på 37,5 timer og mulighet til å ta avspasering eller få overtidsbetaling  når det passer meg og ikke når alle elevene har fri. Hvis lærere hadde hatt ordinær arbeidstid ville arbeidsgiver hatt et enormt problem. Vi hadde ikke rukket over alle arbeidsoppgavene innenfor ordinær arbeidstid og mange lærere ville utløst overtid hver eneste uke. 

Jeg tipper at mange av de andre som har jobbet ræva av seg under korona har fått timer i banken eller overtidsbetaling. 

Ps. Et vanlig arbeidsår for en ordinær arbeidstaker er 230 dager, er vanlig arbeidsår for en lærer er 196 dager. Dvs 34 dager mindre enn andre arbeidstakere. Lærere har også 4 dager mindre ferie enn andre, så vi kan egentlig si 30 dager forskjell. Men de jobber vi inn med å jobbe 1,2 t mer hver dag. 

Tror du enten tjener mye penger eller har en dårlig avtale hvis du ikke har over 100 dager fri i året. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er sykt det!

Ja, det er bare å fortelle KS at de må legge penga på bordet. Vi streiker ikke for å plage foreldre, vi streiker fot å sikre  barna deres en god skolegang. 

Anonymkode: 77341...4bc

• Liker 6
Skrevet

Ts: selv om du ikke har opplevd at det er lett å få lærerjobb så er ikke det nødvendigvis fakta for alle skolene i landet. 

Til dere som mener at rektorer ansetter ufaglærte fot å spare penger, så tar dere nok feil. Hvis ikke er det en elendig tillitsvalgt på skolen. Det er ulovlig å ansette noen med dårligere kompetanse enn det som er kravet. Det er ganske strenge regler for akk dette. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dere får fri hele sommeren, høstferie, to uker i julen, vinterferie og påskeferie, i tillegg til alle andre røde dager. 

Alle andre som har jobbet rævva av seg under korona, har ikke samme privilegiet. 

I tillegg må dere slutte med den tullete retorikken om hjemmekontor. Det er svært mange som ikke kan ha hjemmekontor. 

Dere tjener rundt 500. 000. Slutt og syt. Det er en god lønn, og lærere er faktisk ikke verdt mer. Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Anonymkode: eddea...94a

Slike innlegg...jeg blir matt 🤦‍♀️ Joda, vi har fri en del fastsatte dager i året, men her er det snakk om avspasering vi har krav på! Dette er samme prinsippet som f.eks. de som jobber på Nordsjøen. Vi, som mange andre, jobber intensivt en periode, for så å få dager fri/avspasering for dette. 

Jeg er som dere sikkert forstår lærer selv, og som kontaktlærer er jeg forøvrig kraftig underbetalt i forhold til arbeidsmengde og det ansvaret jeg har. I løpet av en måned jobber jeg cirka 3-4 dager ekstra i forhold til de arbeidstimene jeg skal ha. Så ja. Lønn må opp og jeg støtter streiken 100 prosent. 

Angående lærermangel skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har tilstrekkelig kompetanse for å uttale meg på dette området. 

Og om noen lurer på mer om lærernes arbeidstid/oppgaver, så gjerne spør før det spyttes ut surmaga, inkompetente og kunnskapsløse innlegg. 

Endret av Suss80
Smårusk
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen år siden vurderte jeg å flytte tilbake til hjembygda, lite sted i Trøndelag med ca. 6000 innbyggere. Søkte på utlyste lærerstillinger. Et par hundre søkere, ble ikke innkalt til intervju engang….joda, Norge er mer enn storbyer og sentrale Vestfold, vanskelig å få lærerjobber uansett når du ikke har veldig flaks eller får jobb via nettverk og bekjente.

Anonymkode: 2e148...8cb

Tull og tøys. Min 22 år gamle niese er lærer på disp i en liten bygd i Troms. Er barne og ungdomsarbeider. Helt uhørt spør du meg. 

Anonymkode: 5a765...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tull og tøys. Min 22 år gamle niese er lærer på disp i en liten bygd i Troms. Er barne og ungdomsarbeider. Helt uhørt spør du meg. 

Det er ikke tull og tøys bare fordi du ikke liker det. Det tilfellet du nevner er nok et unntak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tull og tøys bare fordi du ikke liker det. Det tilfellet du nevner er nok et unntak.

Så tallene som legges frem er feil de da tenker du? Selv om du opplever at det ikke er problemer med rekruttering, så er det nødvendigvis ikke mer enn et lite utsnitt av virkeligheten. 

Selv er jeg barnehagelærer. Bor i Vestfold og her er det null problemer å få tak i kvalifiserte folk. Men du skal ikke langt unna før det er helt vanlig med pedagogiske ledere på disp. Jobbet i en barnehage i Rjukan hvor tre av fem pedagogiske ledere manglet barnehagelærer - utdanning. Var ikke bedre stilt i de andre barnehagene der. 

Skrevet

På tide med tvungen lønnsnemnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Øvre Romerike. Akkurat på skolen jeg jobber på har alle lærerutdanning, og det er vi stolte av. På skolen jeg jobbet før, 1 mil unna, var det kanskje 4-5 av 40 ukvalifiserte. Det er ille! Noen helt uten lærerutdanning i det hele tatt. Vet at det er tilfelle for flere skoler rundt her også. Nærmere Oslo og Hamar, hvor det er lærerutdanninger, virker det tettere mellom lærerne igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er forøvrig flere tall som viser andelen ukvalifiserte lærere. Det er hentet fra GSI. 826E805E-0036-4795-8798-3874A7AFA95B.thumb.png.6b4c4e0c07cbe9320578a81f46be8cb0.png Sorry ts, men jeg synes du skal slutte å spre rykter og feilinformasjon. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dårlig gjort? Den kritikken må du rette til arbeidsgiver, KS, som foretrekker å gi lønnsøkning til byråkrater som sitter på stolen sin hele dagen, og gjerne også har hjemmekontor, mens vi lærere som må være på jobb og ikke engang får lov til å bruke munnbind i klasserommet, ikke skal få noe særlig.

Mitt poeng er at rekrutteringskrise, det er en løgn. Ren løgn. Kjenner og vet om flere godt utdannede og kvalifiserte lærere som VIL jobbe som lærere, men rett og slett ikke får jobber, selv om de er flinke og motiverte. Det er ikke lærermangel i Norge.

Dårlig gjort. Alle godtok 2.8% bortsett fra Unio. Kritikken må rettes til Unio. Dere satt også i hjemmekontor og deres jobber er like sikre som byråkratenes. Hvis KS gir seg, må ALLE lønnsoppgjør reforhandles. 

De som straffes er barna, deres foreldre og foreldrenes arbeidsgivere. Null sympati fra meg denne gangen.

• Liker 2
Skrevet

Med fare for å fornærme deg, TS, velger jeg likevel å snakke rett fra leves nå. Jeg tenker mitt om at du ikke har fått jobb. Kan det handle om dine personlige egenskaper? Personlig egnethet vektlegges i intervju. 

Som tidligere arbeidsplasstillitsvalgt har jeg sittet gjennom mang et jobbintervju med en «kvalifisert» allmennlærer. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått fullført praksis. Videre finnes det en rekke «formelt kvalifiserte» lærere som faller fullstendig gjennom ved referansesjekk; mangel på relasjoner og klasseledelse, masse fravær med mer. 

Avslutningsvis kan jeg jo også nevne de kvalifiserte lærerne som har en så smal fagkrets at de er nærmest umulige å bruke; de er ikke førstevalget. Eksempelvis lærere med undervisningskompetanse i krle og historie etter en bachelor eller master med PPU på toppen. 

Etter noen år nå som skoleleder, etter et tiår som lærer, tenker jeg at det åpenbart må være grunner til at du og flere med deg ikke blir kalt inn til intervju eller ikke innstilt for stillingen. Vi innstiller alle kvalifiserte søkere som vi ønsker at skal jobbe hos oss i faste stillinger; både som 1, 2, 3 osv. Da vektlegger vi formell kompetanse, evnen til å være en god klasse- og læringsleder, og gode samarbeidsevner blant annet. 

Jobber i en stor kommune der vi har en rekke ufaglærte lærere. De må til for å ha undervisere til elevene. Noen av de har forøvrig en bedre realkompetanse enn flere «på papiret kvalifiserte» lærere. 

Når det er sagt; pengene rår ikke! Vi velger en lektor med hele pakka foran en ufaglært hver dag i uka. Selv om den ene er doble prisen av den andre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er forøvrig flere tall som viser andelen ukvalifiserte lærere. Det er hentet fra GSI. 826E805E-0036-4795-8798-3874A7AFA95B.thumb.png.6b4c4e0c07cbe9320578a81f46be8cb0.png Sorry ts, men jeg synes du skal slutte å spre rykter og feilinformasjon. 

Og? Selv om det jobber ukvalifiserte i skolen, er ikke dette synonymt med at vi har lærermangel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Venara skrev (5 minutter siden):

Med fare for å fornærme deg, TS, velger jeg likevel å snakke rett fra leves nå. Jeg tenker mitt om at du ikke har fått jobb. Kan det handle om dine personlige egenskaper? Personlig egnethet vektlegges i intervju. 

Som tidligere arbeidsplasstillitsvalgt har jeg sittet gjennom mang et jobbintervju med en «kvalifisert» allmennlærer. Ikke skjønner jeg hvordan de har fått fullført praksis. Videre finnes det en rekke «formelt kvalifiserte» lærere som faller fullstendig gjennom ved referansesjekk; mangel på relasjoner og klasseledelse, masse fravær med mer. 

Avslutningsvis kan jeg jo også nevne de kvalifiserte lærerne som har en så smal fagkrets at de er nærmest umulige å bruke; de er ikke førstevalget. Eksempelvis lærere med undervisningskompetanse i krle og historie etter en bachelor eller master med PPU på toppen. 

Etter noen år nå som skoleleder, etter et tiår som lærer, tenker jeg at det åpenbart må være grunner til at du og flere med deg ikke blir kalt inn til intervju eller ikke innstilt for stillingen. Vi innstiller alle kvalifiserte søkere som vi ønsker at skal jobbe hos oss i faste stillinger; både som 1, 2, 3 osv. Da vektlegger vi formell kompetanse, evnen til å være en god klasse- og læringsleder, og gode samarbeidsevner blant annet. 

Jobber i en stor kommune der vi har en rekke ufaglærte lærere. De må til for å ha undervisere til elevene. Noen av de har forøvrig en bedre realkompetanse enn flere «på papiret kvalifiserte» lærere. 

Når det er sagt; pengene rår ikke! Vi velger en lektor med hele pakka foran en ufaglært hver dag i uka. Selv om den ene er doble prisen av den andre. 

Du har ikke lest hva jeg har skrevet i tråden, men kommer likevel med dine ufine antakelser. Som er feil.

Jeg er lektor og jobber i vgs. Men jeg kjenner flere, flinke lærere, som har gått år uten å få jobb. Det er tull at det er lærermangel i Norge.

Hele innlegget ditt, som du skrev for å prøve å antyde at jeg ikke er bra nok til å få jobb, når jeg jo har jobb, er stygt og smålig. Jeg tenker jo mitt om at du skriver slik du gjør, og du viser ekstremt dårlige personlige egenskaper når du velger å skrive slik du gjør. Håper for elevenes skyld at du ikke jobber i skolen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Dårlig gjort. Alle godtok 2.8% bortsett fra Unio. Kritikken må rettes til Unio. Dere satt også i hjemmekontor og deres jobber er like sikre som byråkratenes. Hvis KS gir seg, må ALLE lønnsoppgjør reforhandles. 

De som straffes er barna, deres foreldre og foreldrenes arbeidsgivere. Null sympati fra meg denne gangen.

Kanskje du bør lese deg litt opp på saken før du uttaler deg. Lærerne har over tid sakket ut med 14% sammenlignet med andre kommunalt ansatte det er naturlig å sammenligne seg med. Dette medfører at det er ønskelig å skape mindre avstand mellom grupper med like høy/lang utdannelse i det offentlige.

Anonymkode: 59b99...27f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 11 år i grunnskolen som lektor og ble senere headhuntet til det private. Jeg må innrømme at jeg mildt sagt var nervøs før jeg skulle starte i den nye jobben. En hører jo alltid at det er så mye tøffere i det private næringsliv, og at lærere har det så greit. 

Det som skjedde: 

• Jeg gikk opp 600k i lønn
  • Jeg fikk fleksitid og kan nå avspasere når jeg selv ønsker
  • Om jeg er syk får jeg faktisk være syk, og slipper å sitte i telefonen med vikar eller lage vikaropplegg 
  • Jeg har fri på kveldene, i helgene og jeg bruker ikke ferier på retting/forberedelse (hurra!)
  • Jeg følte alt i alt at jeg gikk ned ca 40-50% i stilling
  • Ikke minst, jeg fikk tid til å tisse i løpet av arbeidsdagen! 

Til dere som fremdeles er lærere: fy søren som dere har stått på i år! Jeg støtter dere som bare det i streken, selv om jeg har to barn som selv er påvirket av den. Jeg håper dere får mye bedre vilkår. Jeg savner selve lærerjobben, men man blir helt utslitt av alt papirarbeidet og ting som rett og slett er tull. 

.... Til slutt vil jeg oppfordre dere til å oppsøke privat næringsliv. Det er stort sett både bedre lønn og bedre vilkår. Det er ingen skam å bytte :)

Anonymkode: cc803...9bb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og? Selv om det jobber ukvalifiserte i skolen, er ikke dette synonymt med at vi har lærermangel. 

Hva er din forklaring på 200 000 ukvalifiserte lærere i grunnskolen da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er din forklaring på 200 000 ukvalifiserte lærere i grunnskolen da? 

Bl. a. morsmålslærere.

Anonymkode: 3ed43...bcc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...