Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som lærer vet du kanskje at det er lurt å vise til noen konkrete kilder som viser fakta, når du mener du har mer rett enn fagforeningstoppene. 

Anonymkode: e5a41...9c8

Tidligere i tråden er det en som viser til kilde om at ikke blir lærermangel, men læreroverskudd. Og all personlig erfaring fra jobbsøking har bevist for meg at lærermangel ikke finnes. Om du mener det er lærermangel i Norge, så vis konkret hvor du mener dette er.

Anonymkode: 2e148...8cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nysgjerrig: kom med konkrete eksempler på hvor denne såkalte lærermangelen eksisterer. 

Mener du at fagforeningstoppene lyver?

Hvis de ikke gjør det, så gjøres 20 % av all undervisning i skolen av folk uten lærerutdanning. Da er det jo lærermangel!

Det betyr ikke at ikke noen populære skoler og/eller populære fag har mange søkere. Samtidig tenker jeg at dine erfaringer bare er dine. Jeg og mine sånn 10-15 nærmeste medstudenter på ppu (matematikklærere) fikk alle sammen jobb i Oslo og omegn i løpet av våren/sommeren vi fullførte. De fleste fikk fast jobb med en gang, eller fulltidsvikariat. Jeg kjenner ingen lærere som har slitt med å få jobb, selv om alle permisjonene og langstidsykdom blant lærere gjør at det også er veldig mange vikarstillinger.

Anonymkode: 6aa37...65f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/valg-2021-bare-larere-er-larere/oversikt-her-mangler-larerne/ 

Tall som viser lærermangel. Men disse er feil, mener du? 

Kilden viser antall ufaglærte som jobber i skolen, men sier ingenting konkret om at det er lærermangel. All erfaring, både personlig og fra folk jeg kjenner, tyder på at det i praksis ikke er lærermangel i Norge. 
https://www.forskerforum.no/ssb-spar-ikke-laerermangel-likevel-men-det-er-ikke-fordi-det-utdannes-flere-laerere/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skoler tjener på å ha ufaglærte i stillingen. Skolen får fra kommunen inntekt/betalt som om en faglært er lærer.

Skolen ansetter en ufaglært, med lavere lønn, og dermed blir økonomien bedre på skolen. 

Anonymkode: 40b1b...d23

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere i tråden er det en som viser til kilde om at ikke blir lærermangel, men læreroverskudd. Og all personlig erfaring fra jobbsøking har bevist for meg at lærermangel ikke finnes. Om du mener det er lærermangel i Norge, så vis konkret hvor du mener dette er.

Er det den rapporten som raskt ble tilbakevist ettersom den ikke tar høyde for alle lærerne som ikke jobber i skolen, og velger bort læreryrket etter utdanningen, samt ikke tar hensyn til alle de mange tusen årsverk som utføres av ukvalifiserte? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det vil bli et læreroverskudd frem mot 2040. Så hvorfor er det slik at 15% av årsverkene i grunnskolen utføres av ufaglærte og 21% i videregående. Nettopp fordi de med kompetanse forvinner til andre jobber. Det er nok lærere i Norge, men de blir ikke i skolen. Og det er nettopp det dette handler om. Hva skal til? Og da er lønn en viktig motivator for å få flinke folk til å bli i jobben 

Anonymkode: eaced...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hvor i landet man befinner seg og hvor man er villig til å ta jobb. Jeg søkte lærerjobber i utkantstrøk når jeg var ferdig utdannet lektor for fire år siden. Jobben jeg har nå, fikk jeg tilbud om en time etter jobbintervjuet. Fikk jobber kastet etter meg omtrent. Lønn tilsvarende 10 års ansiennitet ble lokket med av flere. Har fulgt med på lærerjobber i nabokommunen hvert år siden, og der har de ikke vært i nærheten av å klare å fylle opp lærerstillingene på fire år. De har også forsøkt å lokke med en del ekstra penger hvis man tar lærerjobb der.

Anonymkode: b5e3f...ede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du at fagforeningstoppene lyver?

Hvis de ikke gjør det, så gjøres 20 % av all undervisning i skolen av folk uten lærerutdanning. Da er det jo lærermangel!

Det betyr ikke at ikke noen populære skoler og/eller populære fag har mange søkere. Samtidig tenker jeg at dine erfaringer bare er dine. Jeg og mine sånn 10-15 nærmeste medstudenter på ppu (matematikklærere) fikk alle sammen jobb i Oslo og omegn i løpet av våren/sommeren vi fullførte. De fleste fikk fast jobb med en gang, eller fulltidsvikariat. Jeg kjenner ingen lærere som har slitt med å få jobb, selv om alle permisjonene og langstidsykdom blant lærere gjør at det også er veldig mange vikarstillinger.

Anonymkode: 6aa37...65f

En veldig flink kollega av meg var i årsvikariat forrige skoleår, norsk og engelsk. Fikk ikke forlenget vikariatet fordi det var svangerskapspermisjon hun fylte. Hun har ennå ikke fått lærerjobb, selv om hun har søkt på alt som er lagt ut i kommune og fylke. 

Ja, ledere i fagforeninger lyver når de sier det er lærermangel. Forstår ikke hvordan de kan holde på slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kilden viser antall ufaglærte som jobber i skolen, men sier ingenting konkret om at det er lærermangel. All erfaring, både personlig og fra folk jeg kjenner, tyder på at det i praksis ikke er lærermangel i Norge. 
https://www.forskerforum.no/ssb-spar-ikke-laerermangel-likevel-men-det-er-ikke-fordi-det-utdannes-flere-laerere/

Oppretter du seriøst en tråd for å vise til dine PERSONLIGE erfaringer, og samtidig hevder at fagforeningene tar feil? Som lærer skal du ikke synse eller spre usannheter. Du skal henvise til kilder! Nå er det sikkert mange som biter på, og kommer til å klage over at lærere alltid sutrer. Dette var utrolig usolidarisk av deg, men jeg tviler på at du er en lærer. 

Anonymkode: cc776...e64

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil bli et læreroverskudd frem mot 2040. Så hvorfor er det slik at 15% av årsverkene i grunnskolen utføres av ufaglærte og 21% i videregående. Nettopp fordi de med kompetanse forvinner til andre jobber. Det er nok lærere i Norge, men de blir ikke i skolen. Og det er nettopp det dette handler om. Hva skal til? Og da er lønn en viktig motivator for å få flinke folk til å bli i jobben 

Anonymkode: eaced...173

Det er supervanskelig å få jobb i videregående, jeg hadde flaks. Det er ikke lærermangel som gjør at mange jobber gjøres av ufaglærte. Enten er det økonomi, eller tjenester for venner av ledelsen på ulike skoler. Har sett slikt i mine år som lærer. Datteren til en rektor som får jobb som ringevikarer mens hun studerer, og så får fast jobb på samme skole eller naboskolen så snart studiene er ferdig. Sånn er det nok mange steder, og det er stygt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi jobber mye ja, men lærermangel er ikke en av årsakene! Det er tull. Vi jobber veldig mye, bl.a. på grunn av mange nye krav med korona, og i  motstetning til mange andre yrkesgrupper, får vi ikke lov til å beskytte oss med munnbind eller priviligert hjemmekontor. Og vi får aldri betalt overtid, det regnes bare alltid med at vi jobber gratis overtid av samvittighetsgrunner, og det skjer.

Ja, trist med streik, men her må skylde på arbeidsgiver, KS, og ikke lærerne. Vi lærere blir stort sett i hver eneste lønnsoppgjør fortalt at "ja, dette var ikke optimalt, men NESTE år - DA er det vår tur!" Og når dette skjer igjen og igje og igjen, er det ikke rart at man blir lei. Spesielt når vi ser at byråkrater som er ansatt i kommunen får mer lønnsøkning enn lærere. Ikke rettferdig rett og slett.

Men dere får fri hele sommeren, høstferie, to uker i julen, vinterferie og påskeferie, i tillegg til alle andre røde dager. 

Alle andre som har jobbet rævva av seg under korona, har ikke samme privilegiet. 

I tillegg må dere slutte med den tullete retorikken om hjemmekontor. Det er svært mange som ikke kan ha hjemmekontor. 

Dere tjener rundt 500. 000. Slutt og syt. Det er en god lønn, og lærere er faktisk ikke verdt mer. Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Anonymkode: eddea...94a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oppretter du seriøst en tråd for å vise til dine PERSONLIGE erfaringer, og samtidig hevder at fagforeningene tar feil? Som lærer skal du ikke synse eller spre usannheter. Du skal henvise til kilder! Nå er det sikkert mange som biter på, og kommer til å klage over at lærere alltid sutrer. Dette var utrolig usolidarisk av deg, men jeg tviler på at du er en lærer. 

Anonymkode: cc776...e64

Tviler på at du er lærer, du oppfører deg veldig ufint og ukontrollert så håper du ikke er lærer.

Jeg viser til både søkertall på utlyste stillinger, egen og kollegers erfaring. 

Du henviser til en kilde som ikke konkret sier noe om ar lærermangel er årsaken til at så mange ufaglærte jobber i skolen.

Ro deg ned, kontroller ditt temperament  og slutt med stygge angrep. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har en venninne som er så streikeklar som bare det, ifølge henne selv.   Syns det er forkastelig at de tjener så lite,  og får så lite igjen sier hun.  For "når man har så lang utdannelse så har man jo studielån deretter" .  Og ja, hun har lang utdannelse og tatt etterutdanning. Men, å bruke studielån som "unnskyldning" for å gå inn i streik og ha stor streikevilje, det syns jeg personlig er litt dumt da.   Syns det er tragisk at de unge går så mye glipp av skole nå.

Anonymkode: 2f700...faa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dere får fri hele sommeren, høstferie, to uker i julen, vinterferie og påskeferie, i tillegg til alle andre røde dager. 

Alle andre som har jobbet rævva av seg under korona, har ikke samme privilegiet. 

I tillegg må dere slutte med den tullete retorikken om hjemmekontor. Det er svært mange som ikke kan ha hjemmekontor. 

Dere tjener rundt 500. 000. Slutt og syt. Det er en god lønn, og lærere er faktisk ikke verdt mer. Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Vinterferie, påskeferie, høstferie og deler av juleferien er avspasering. Men i motsetning til i andre jobber, får ikke vi lærere velge når vi vil ta ut overtid/avspasere. 

Du avspaserer kanskje og tar ut ferie når det er billige feriereiser? Den muligheten har ikke vi lærere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lærere har et komprimert årsverk på lik linje med andre yrkesgrupper. Kanskje du heller burde sammenligne årsverket vårt med de som feks jobber turnus på oljeplattform? Alle forstår jo at de jobber nok, men mer komprimert. Sånn er det med lærere også. 

Svært mange lærere har lang utdanning. Gjerne 5-7 år. Utdanning som er pålagt av staten. Gjerne kom med eksempler på andre yrkesgrupper med personalansvar (kan sammenlignes med elevansvar) og relevant utdannelse på 5-7 år som har en årslønn på rundt 500 000. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I samme slengen. Kom med eksempler på andre yrkesgrupper som har opp til 150 nærkontakter i løpet av en dag uten annet smittevern enn en flaske antibac. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vestfold er jo et av de vanskeligste stedene å få lærerjobb fordi det ligger en stor lærerutdanning der. Da blir det veldig mange om beinet. 

Anonymkode: 2ee09...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Har du forresten sett nærmere på søkerlistene ts? Ja, en stilling har kanskje 200 søkere, men antall kvalifiserte er noe helt annet. Mange søker også flere steder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan ikke lønne noen 600.000 for å ha fri 100 dager i året. 

Men oljearbeidere på plattform kan få det og mer for å ha 100+ dager fri, som du kaller det.

Anonymkode: 2ee09...6ef

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...