AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Angående denne pågående lærerstreiken, er klar over at det også er andre yrkesgrupper som streiker -f.eks. sykepleiere. Men jeg vil få andre innspill på dette punktet: Jeg er lærer selv, og har personlig erfart at denne såkalt rekrutteringskrisen i læreryrket er ren fantasi, løgn. HVER gang jeg har søkt på lærerjobber, har det vært HUNDREVIS av søkere, de aller fleste kvalifiserte, til få stillinger. Det er omtrent flaks eller uflaks om man får jobb som lærer, og mange får jobb pga. nettverk. Det er IKKE rekrutteringskrise. Har en kollega som gikk i vikariat forrige skoleår, og ikke fikk forlenget fordi den hun var vikar for kom tilbake fra permisjon. Hun er kvalifisert og har til og med master, er lektor, men hun har fremdeles -ett år etter - ikke fått jobb som lærer. Hun har vært ringevikar i perioder, men ikke fått noen ordentlig jobb, hverken vikariat eller fast. Føler det var flaks da jeg fikk jobben jeg har nå. Søkte på jobb på en skole som lyste ut fire lærerstillinger. De fikk nærmere to hundre søkere. Det er sykt, nesten umulig å få jobb. Det som gjøres nå, kan jo gjøre det enda verre. Det gis inntrykk i media av at det er mangel på lærere, men det er jo feil. Helt feil. Det er å lure folk å få dem til å utdanne seg til lærer, og så får de ikke jobb når de er ferdige med utdannelsen. Jeg jobber ikke i Oslo, Trondheim (hvor det er så og si umulig å få lærerjobb om du ikke har nettverk eller sykt flaks), Bergen, Trømsø eller Stavanger. Jobber i Vestfold, og her er det også veldig vanskelig å få lærerjobber. Vil bare informere folk om dette, fordi inntrykket som gis i media er løgn. Før jeg fikk jobben jeg har nå, søkte jeg flere jobber. Har aldri opplevd å søke på lærerjobb og at det ikke var kvalifiserte søkere. Så og si alle søkerne er kvalifiserte. Det er ekstremt vanskelig å få lærerjobb. Anonymkode: 2e148...8cb 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Dette var interessant. Takk for info😊 Jeg syns den lærerstreiken er så unødvendig akkurat nå. Forstår at folk streiker, men lærere av alle, burde ikke sørge for en ny lock down for sårbare barn. Jeg forstår at denne gangen skal de gå skikkelig hardt ut. Men rett før sommerferien så barna ikke skal få en skikkelig avslutning også på et rævva skoleår syns jeg rett og slett var dårlig gjort. skikkelig dårlig gjort! Ikke skjer det noe heller. Er det aktive forhandlinger nå? Eller står det bare på stedet hvil? Anonymkode: b69b0...917 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette var interessant. Takk for info😊 Jeg syns den lærerstreiken er så unødvendig akkurat nå. Forstår at folk streiker, men lærere av alle, burde ikke sørge for en ny lock down for sårbare barn. Jeg forstår at denne gangen skal de gå skikkelig hardt ut. Men rett før sommerferien så barna ikke skal få en skikkelig avslutning også på et rævva skoleår syns jeg rett og slett var dårlig gjort. skikkelig dårlig gjort! Ikke skjer det noe heller. Er det aktive forhandlinger nå? Eller står det bare på stedet hvil? Anonymkode: b69b0...917 Dårlig gjort? Den kritikken må du rette til arbeidsgiver, KS, som foretrekker å gi lønnsøkning til byråkrater som sitter på stolen sin hele dagen, og gjerne også har hjemmekontor, mens vi lærere som må være på jobb og ikke engang får lov til å bruke munnbind i klasserommet, ikke skal få noe særlig. Mitt poeng er at rekrutteringskrise, det er en løgn. Ren løgn. Kjenner og vet om flere godt utdannede og kvalifiserte lærere som VIL jobbe som lærere, men rett og slett ikke får jobber, selv om de er flinke og motiverte. Det er ikke lærermangel i Norge. Anonymkode: 2e148...8cb 24
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Endelig en ærlig lærer!! Interessant info. En får jo inntrykk av at lærere er de som jobber mest for minst i hele Norge pga. lærermangel. Trist med streik nå, føler barna våre har mistet nok skolegang siste 1,5 året. Anonymkode: 5503b...a07 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Endelig en ærlig lærer!! Interessant info. En får jo inntrykk av at lærere er de som jobber mest for minst i hele Norge pga. lærermangel. Trist med streik nå, føler barna våre har mistet nok skolegang siste 1,5 året. Anonymkode: 5503b...a07 Vi jobber mye ja, men lærermangel er ikke en av årsakene! Det er tull. Vi jobber veldig mye, bl.a. på grunn av mange nye krav med korona, og i motstetning til mange andre yrkesgrupper, får vi ikke lov til å beskytte oss med munnbind eller priviligert hjemmekontor. Og vi får aldri betalt overtid, det regnes bare alltid med at vi jobber gratis overtid av samvittighetsgrunner, og det skjer. Ja, trist med streik, men her må skylde på arbeidsgiver, KS, og ikke lærerne. Vi lærere blir stort sett i hver eneste lønnsoppgjør fortalt at "ja, dette var ikke optimalt, men NESTE år - DA er det vår tur!" Og når dette skjer igjen og igje og igjen, er det ikke rart at man blir lei. Spesielt når vi ser at byråkrater som er ansatt i kommunen får mer lønnsøkning enn lærere. Ikke rettferdig rett og slett. Anonymkode: 2e148...8cb 16
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mitt poeng er at rekrutteringskrise, det er en løgn. Ren løgn. Kjenner og vet om flere godt utdannede og kvalifiserte lærere som VIL jobbe som lærere, men rett og slett ikke får jobber, selv om de er flinke og motiverte. Det er ikke lærermangel i Norge. Det er lærermangel i Norge, men først og fremst der ingen vil jobbe (bygder og grisgrendte strøk). I byene og nær utdanningsinstitusjonene er det mange som vil jobbe og mange om beinet. Lærermangelen vil sannsynligvis bli enda større framover, med mindre vi får enda færre barn og mindre innvandring. Anonymkode: 0c5bb...a9c 15
Linazer Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Med den lønnsveksten vi lærere har hatt, eller mangelen på den rettere sagt så vil skolenorge slite kraftig etterhvert. Lærere er utbrente av en hverdag som består mer og mer av byråkrati og dokumentasjon og mindre og mindre tid i klasserommet. Det er bare rett og rimelig at vi forventer en real lønnsvekst. I praksis har jeg gått ned i lønn fordi lønna overhodet ikke følger inflasjonen i samfunnet. I fjor ga lønnsforhandlingene meg 100 kr ekstra i måneden, ufattelig provoserende rett og slett. Ja, jeg har også dårlig samvittighet for tredjepart som blir rammet av en streik, men nå er det nå engang slik at det er det eneste streikemiddelet vi har. Vi kan ikke fortsette å gi og gi, men aldri få noe igjen. 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 https://khrono.no/1612-faerre-nye-laerere-i-2021--et-demokratisk-problem-sier-laererutdanner/558277 https://www.forskerforum.no/ssb-spar-ikke-laerermangel-likevel-men-det-er-ikke-fordi-det-utdannes-flere-laerere/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEey34/sliter-med-aa-produsere-nok-laerere-2021-kan-bli-kriseaar Anonymkode: 0c5bb...a9c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi jobber mye ja, men lærermangel er ikke en av årsakene! Det er tull. Vi jobber veldig mye, bl.a. på grunn av mange nye krav med korona, og i motstetning til mange andre yrkesgrupper, får vi ikke lov til å beskytte oss med munnbind eller priviligert hjemmekontor. Og vi får aldri betalt overtid, det regnes bare alltid med at vi jobber gratis overtid av samvittighetsgrunner, og det skjer. Ja, trist med streik, men her må skylde på arbeidsgiver, KS, og ikke lærerne. Vi lærere blir stort sett i hver eneste lønnsoppgjør fortalt at "ja, dette var ikke optimalt, men NESTE år - DA er det vår tur!" Og når dette skjer igjen og igje og igjen, er det ikke rart at man blir lei. Spesielt når vi ser at byråkrater som er ansatt i kommunen får mer lønnsøkning enn lærere. Ikke rettferdig rett og slett. Anonymkode: 2e148...8cb Jeg mener at lærerne burde blitt vaksinert samtidig med helsepersonell. De har vel i mange tilfeller mange flere nærkontakter enn helsepersonell. Helsepersonell kan jo stenge mange ute. Lærere skal være nær barn, som er nær foreldre osv, de kan ikke stenge noen ute. Anonymkode: b69b0...917 8
pia mater Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener at lærerne burde blitt vaksinert samtidig med helsepersonell. De har vel i mange tilfeller mange flere nærkontakter enn helsepersonell. Helsepersonell kan jo stenge mange ute. Lærere skal være nær barn, som er nær foreldre osv, de kan ikke stenge noen ute. Anonymkode: b69b0...917 Grei tanke, men nå har det seg slik at de er langt ifra ferdig med helsepersonell. Det er også mange som ikke bare kan stenge, feks hjemmebasert omsorg. Syns prioriteringen kunne vært eldre > risikogrupper/helsepersonell > de som jobber i skole og barnehage > de som ikke kan ha hjemmekontor/beskytte seg tilstrekkelig på jobb > resten. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 TS: Selv om det kan være mange søkere på lærerjobber flere plasser i landet, så er det nok også mange plasser hvor det ikke er mange søkere. Hvor kvalifiserte de egentlig er vet vi jo heller ikke. Det lyves nok ikke om tallene. Du må også huske på at ekstremt mange lærere vurderer å slutte i jobben sin. Disse to tingene til sammen = stor lærermangel fremover hvis ikke noe gjøres. Anonymkode: ac7f6...4db 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS: Selv om det kan være mange søkere på lærerjobber flere plasser i landet, så er det nok også mange plasser hvor det ikke er mange søkere. Hvor kvalifiserte de egentlig er vet vi jo heller ikke. Det lyves nok ikke om tallene. Du må også huske på at ekstremt mange lærere vurderer å slutte i jobben sin. Disse to tingene til sammen = stor lærermangel fremover hvis ikke noe gjøres. Anonymkode: ac7f6...4db Og i tillegg er det færre søkere til lærerutdanningene. Anonymkode: ac7f6...4db 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 Norge er mer enn storbyene og sentrale Vestfold. Det er stor mangel andre steder. Anonymkode: b307e...011 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Artige synspunkter ts. Hvordan forklarer du de 40 000 med utdanning som ikke ønsker å være lærere? Og etterslepet i lønn på 50 000? Og det totalt manglende smittevernet? Anonymkode: e5a41...9c8 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Artige synspunkter ts. Hvordan forklarer du de 40 000 med utdanning som ikke ønsker å være lærere? Og etterslepet i lønn på 50 000? Og det totalt manglende smittevernet? Anonymkode: e5a41...9c8 Er enig i at lønnen henger langt etter, poenget mitt med tråden er å fortelle at Norge ikke har lærermangel. Det er løgn. Ja, har lest mange ønsker å slutte, men det er nok ikke realistisk at så mange slutter. Smittevernet har jeg da nevnt allerede i tråden. Anonymkode: 2e148...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge er mer enn storbyene og sentrale Vestfold. Det er stor mangel andre steder. Anonymkode: b307e...011 For noen år siden vurderte jeg å flytte tilbake til hjembygda, lite sted i Trøndelag med ca. 6000 innbyggere. Søkte på utlyste lærerstillinger. Et par hundre søkere, ble ikke innkalt til intervju engang….joda, Norge er mer enn storbyer og sentrale Vestfold, vanskelig å få lærerjobber uansett når du ikke har veldig flaks eller får jobb via nettverk og bekjente. Anonymkode: 2e148...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 pia mater skrev (1 time siden): Grei tanke, men nå har det seg slik at de er langt ifra ferdig med helsepersonell. Det er også mange som ikke bare kan stenge, feks hjemmebasert omsorg. Syns prioriteringen kunne vært eldre > risikogrupper/helsepersonell > de som jobber i skole og barnehage > de som ikke kan ha hjemmekontor/beskytte seg tilstrekkelig på jobb > resten. Butikkansatte?? Primært dagligvare.. Anonymkode: f5761...fbe
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS: Selv om det kan være mange søkere på lærerjobber flere plasser i landet, så er det nok også mange plasser hvor det ikke er mange søkere. Hvor kvalifiserte de egentlig er vet vi jo heller ikke. Det lyves nok ikke om tallene. Du må også huske på at ekstremt mange lærere vurderer å slutte i jobben sin. Disse to tingene til sammen = stor lærermangel fremover hvis ikke noe gjøres. Anonymkode: ac7f6...4db Men at mange lærere vurderer å slutte, betyr jo ikke noe for dem som søker og aldri får lærerjobber. Om noen tusen lærere slutter, er det jo tvert imot gode nyheter for de tusenvis av kvalifiserte lærere som aldri får seg lærerjobber. Er litt uenig med det at det er så mange plasser hvor det ikke er mange søkere. Som nevnt i forrige innlegg søkte jeg for noen år siden på utlyste lærerstillinger i hjembygda mi i Trøndelag, ca 6000 innbyggere. Nærmere 200 hundre søkere, jeg ble ikke engang innkalt til intervju. Det er nok ytterst få steder i Norge det er lærermangel. Den såkalte rekrutteringsproblematikken er ikke-eksisterende, nærmest ren løgn vil jeg påstå. Anonymkode: 2e148...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge er mer enn storbyene og sentrale Vestfold. Det er stor mangel andre steder. Anonymkode: b307e...011 Nysgjerrig: kom med konkrete eksempler på hvor denne såkalte lærermangelen eksisterer. Anonymkode: 2e148...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men at mange lærere vurderer å slutte, betyr jo ikke noe for dem som søker og aldri får lærerjobber. Om noen tusen lærere slutter, er det jo tvert imot gode nyheter for de tusenvis av kvalifiserte lærere som aldri får seg lærerjobber. Er litt uenig med det at det er så mange plasser hvor det ikke er mange søkere. Som nevnt i forrige innlegg søkte jeg for noen år siden på utlyste lærerstillinger i hjembygda mi i Trøndelag, ca 6000 innbyggere. Nærmere 200 hundre søkere, jeg ble ikke engang innkalt til intervju. Det er nok ytterst få steder i Norge det er lærermangel. Den såkalte rekrutteringsproblematikken er ikke-eksisterende, nærmest ren løgn vil jeg påstå. Anonymkode: 2e148...8cb Som lærer vet du kanskje at det er lurt å vise til noen konkrete kilder som viser fakta, når du mener du har mer rett enn fagforeningstoppene. Anonymkode: e5a41...9c8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå