AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Jeg trenger litt råd og tips her! Jeg er gravid, etter menstermin skal jeg være 7+0 uker idag. Igår var jeg på ultralyd (etter eget ønske da jeg ønsker å følge graviditeten) og embryoet var bare i uke 5+1 noe som ikke kan gi mening. Jeg har tenkt og tenkt på hvordan dette kan ha seg, og jeg vet at egget kan bruke tid på å feste seg (opptil en uke i følge jordmoren min) men da skulle jeg uansett vært lenger enn 5 uker?.. Jeg føler symptomene mine har forsvunnet litt også, har ikke mensmurringer mer, er ikke like kvalm og har ikke like ømme bryter lenger.. Jeg skal tilbake for ny ultralyd neste lørdag, men kjenner jeg blir gal av denne overtenkingen.. kan jeg ha hatt en MA?🥺 Jeg har ikke hatt noen blødninger eller merkelige smerter.. Dere som har hatt det, hvordan merket dere det? hilsen en overtenksom andregangsgravid🤍 Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trenger litt råd og tips her! Jeg er gravid, etter menstermin skal jeg være 7+0 uker idag. Igår var jeg på ultralyd (etter eget ønske da jeg ønsker å følge graviditeten) og embryoet var bare i uke 5+1 noe som ikke kan gi mening. Jeg har tenkt og tenkt på hvordan dette kan ha seg, og jeg vet at egget kan bruke tid på å feste seg (opptil en uke i følge jordmoren min) men da skulle jeg uansett vært lenger enn 5 uker?.. Jeg føler symptomene mine har forsvunnet litt også, har ikke mensmurringer mer, er ikke like kvalm og har ikke like ømme bryter lenger.. bryster** Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Vanskelig å si. Jeg hadde MA, og det ble oppdaget fordi hjertet ikke slo lengre og veksten i tillegg hadde stagnert siden sist måling. Anonymkode: 23a81...78b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Blødningen kommer nok snart, kroppen trenger bare litt tid. Anonymkode: 2844b...913 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg trenger litt råd og tips her! Jeg er gravid, etter menstermin skal jeg være 7+0 uker idag. Igår var jeg på ultralyd (etter eget ønske da jeg ønsker å følge graviditeten) og embryoet var bare i uke 5+1 noe som ikke kan gi mening. Jeg har tenkt og tenkt på hvordan dette kan ha seg, og jeg vet at egget kan bruke tid på å feste seg (opptil en uke i følge jordmoren min) men da skulle jeg uansett vært lenger enn 5 uker?.. Jeg føler symptomene mine har forsvunnet litt også, har ikke mensmurringer mer, er ikke like kvalm og har ikke like ømme bryter lenger.. Jeg skal tilbake for ny ultralyd neste lørdag, men kjenner jeg blir gal av denne overtenkingen.. kan jeg ha hatt en MA?🥺 Jeg har ikke hatt noen blødninger eller merkelige smerter.. Dere som har hatt det, hvordan merket dere det? hilsen en overtenksom andregangsgravid🤍 Anonymkode: 0ddda...582 Hei, jeg har opplevd akkurat det som du beskriver her. Skulle vært 7 uker, men embryoets størrelse var 5 uker og samsvarte ikke med når jeg fikk positiv test. Det var dessverre MA for min del, men ble gravid igjen ikke lenge etterpå. Anonymkode: 7ac02...11b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Har du regelmessig syklus til vanlig? Er du helt sikker på når eggløsning var? Menstermin tar utgangspunkt i en "standard" syklus der eggløsning er på dag 14, om du har lange sykluser der eggløsning er seinere kan det forklare forskjellen. Det spiller derimot ingen rolle for utviklingen til embryoet når det fester seg (men du produserer ikke hcg og får ikke positiv graviditetstest før det har festet seg i livmoren). Ultralydmålinger så tidlig er heller ikke helt nøyaktige; om utstyret ikke var helt topp eller jordmor ikke var erfaren med ultralyd så tidlig så kan hun ha målt feil. Men ellers er det ikke et godt tegn. Det er ganske vanlig at kroppen bruker litt tid på å oppfatte at et embryo eller foster har sluttet å utvikle seg, før det eventuelt støter det ut. (Sånn sett er hovedforskjellen på MA og SA om du tilfeldigvis var på ultralyd og oppdaget det før kroppen begynte å rydde opp selv. Det er ikke sånn at det er vanlig å komme på OUL og oppdage et foster som sluttet å utvikle seg flere måneder tidligere.) Jeg ville beholdt et lite håp, men forberedt meg på at det kanskje ikke gikk veien denne gangen. ❤️ Anonymkode: a7ef5...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Det er jo det som er med MA da, at man ikke nødvendigvis «merker» det. Men det er vel ofte det at symptomer forsvinner, dersom man har hatt det riktignok. Jeg hadde en MA som ble oppdaget på UL uke 11, sannsynligvis skjedde det i uke 6 utfra strl. Jeg husker jeg sa til samboeren min at jeg ikke følte meg gravid lenger, men tenkte så ikke mer over det siden det ikke kom noen blødning og symptomene kom tilbake. Det endte med kirurgisk fjerning, de mistenkte blæremola da placenta fortsatte å vokse. Anonymkode: 45453...eb9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du regelmessig syklus til vanlig? Er du helt sikker på når eggløsning var? Menstermin tar utgangspunkt i en "standard" syklus der eggløsning er på dag 14, om du har lange sykluser der eggløsning er seinere kan det forklare forskjellen. Det spiller derimot ingen rolle for utviklingen til embryoet når det fester seg (men du produserer ikke hcg og får ikke positiv graviditetstest før det har festet seg i livmoren). Ultralydmålinger så tidlig er heller ikke helt nøyaktige; om utstyret ikke var helt topp eller jordmor ikke var erfaren med ultralyd så tidlig så kan hun ha målt feil. Men ellers er det ikke et godt tegn. Det er ganske vanlig at kroppen bruker litt tid på å oppfatte at et embryo eller foster har sluttet å utvikle seg, før det eventuelt støter det ut. (Sånn sett er hovedforskjellen på MA og SA om du tilfeldigvis var på ultralyd og oppdaget det før kroppen begynte å rydde opp selv. Det er ikke sånn at det er vanlig å komme på OUL og oppdage et foster som sluttet å utvikle seg flere måneder tidligere.) Jeg ville beholdt et lite håp, men forberedt meg på at det kanskje ikke gikk veien denne gangen. ❤️ Anonymkode: a7ef5...eb4 Tusen takk❤️ jeg sluttet på p-plaster i april og vet derfor ikke hvordan syklusen min er lenger da jeg har gått på prevensjon i tre år. Jeg hadde siste mens 15.april og testet positiv 18.mai. Prøver å holde motet oppe, men kjenner tårene presser litt på nå.. Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Jeg ble forresten også gravid raskt igjen etter inngrepet, så fort jeg fikk svar på prøvene fra placenta og fikk lov ❤️ Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 45453...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo det som er med MA da, at man ikke nødvendigvis «merker» det. Men det er vel ofte det at symptomer forsvinner, dersom man har hatt det riktignok. Jeg hadde en MA som ble oppdaget på UL uke 11, sannsynligvis skjedde det i uke 6 utfra strl. Jeg husker jeg sa til samboeren min at jeg ikke følte meg gravid lenger, men tenkte så ikke mer over det siden det ikke kom noen blødning og symptomene kom tilbake. Det endte med kirurgisk fjerning, de mistenkte blæremola da placenta fortsatte å vokse. Anonymkode: 45453...eb9 Ja det var det jeg var redd for, får vel bare vente å se på ultralyd neste uke om det har vokst eller ikke😔 Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble forresten også gravid raskt igjen etter inngrepet, så fort jeg fikk svar på prøvene fra placenta og fikk lov ❤️ Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 45453...eb9 Tusen takk❤️ Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Hva sa gynekologen du gikk til da? Har dere målt hCG og satt opp ny tid? Anonymkode: 336e9...4f4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva sa gynekologen du gikk til da? Har dere målt hCG og satt opp ny tid? Anonymkode: 336e9...4f4 Hun sa nesten ingenting, bare at det var for tidlig til å kunne se noe enda og at vi burde komme tilbake om en uke å se om mer har skjedd til da😕 Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Du burde først og fremst få måle hcg for å se om det er stigning eller ikke. Anonymkode: 82a34...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 Jepp, og måle hCG kan du gjøre hos fastlegen. Anonymkode: 336e9...4f4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk❤️ jeg sluttet på p-plaster i april og vet derfor ikke hvordan syklusen min er lenger da jeg har gått på prevensjon i tre år. Jeg hadde siste mens 15.april og testet positiv 18.mai. Prøver å holde motet oppe, men kjenner tårene presser litt på nå.. Anonymkode: 0ddda...582 Så kort etter prevensjonsslutt så ville jeg hatt litt is i magen. De andre her har rett i kjennetegnene på MA og at det kan høres ut som det, men når du overhodet ikke er kjent med egen syklus og vi vet hvor ustabile syklusene ofte er rett etter prevensjonsslutt, så kan det også hende at «alt» som er feil er tidpunktet for antatt eggløsning. Å måle HCG hos fastlegen er sikkert ikke dumt, men vær oppmerksom på at HCG _kan_ fortsette å stige også etter at fosteret har sluttet å utvikle seg. Vær forberedt på dårlige nyheter, men det er ingen grunn til å miste håpet helt enda heller Du har jo egentlig ingen forutsetninger for å vite når eggløsning har vært, og da blir det å anslå svangerskapslengde etter menstermin nesten ren gjetting. Anonymkode: 16922...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så kort etter prevensjonsslutt så ville jeg hatt litt is i magen. De andre her har rett i kjennetegnene på MA og at det kan høres ut som det, men når du overhodet ikke er kjent med egen syklus og vi vet hvor ustabile syklusene ofte er rett etter prevensjonsslutt, så kan det også hende at «alt» som er feil er tidpunktet for antatt eggløsning. Å måle HCG hos fastlegen er sikkert ikke dumt, men vær oppmerksom på at HCG _kan_ fortsette å stige også etter at fosteret har sluttet å utvikle seg. Vær forberedt på dårlige nyheter, men det er ingen grunn til å miste håpet helt enda heller Du har jo egentlig ingen forutsetninger for å vite når eggløsning har vært, og da blir det å anslå svangerskapslengde etter menstermin nesten ren gjetting. Anonymkode: 16922...3ae Hun fikk positiv test 18. mai, så det sier seg selv at hun ikke kan være 5+1. Nå må dere slutte å gi henne falskt håp, dette er helt tydelig et embryo som har sluttet å utvikle seg. Anonymkode: 2844b...913 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun fikk positiv test 18. mai, så det sier seg selv at hun ikke kan være 5+1. Nå må dere slutte å gi henne falskt håp, dette er helt tydelig et embryo som har sluttet å utvikle seg. Anonymkode: 2844b...913 Men hvis man ser hjertet slå så kan det vel ikke være en MA? Eller kan det det? Anonymkode: 6d21b...75f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 Tenker jeg bestiller time for å sjekke HCG imorgen, klarer ikke vente helt til neste lørdag med å vente.. jobber hver dag neste uke også så får jo ikke sjekket med ultralyd før lørdagen.. Anonymkode: 0ddda...582
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 Jeg hadde en MA som ble oppdaget på ultralyd i uke 9. Før det hadde jeg tatt tidlig ultralyd i uke 7, og fått se et bankende hjerte og alt så ok ut. Jeg hadde allerede begynt å bli kvalm, hadde ømme bryster og var ganske trøtt. I uken etter begynte både kvalme og trøtthet å avta, og ømheten i brystene forsvant nesten over natten. Da bestilte jeg ny ultralyd og der ble det konstantert MA. Legen mente det hadde skjedd i uke 8, ut i fra embryoets størrelse. I følge legen skjedde mange MA nettop i uke 8, da det er den uken hjertet utvikler seg. Anonymkode: ffd51...a5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå