AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Jeg tjener 637 000. Det er jo en ok lønn. Men jeg har 500 000 i idiot-gjeld, 400 000 i studielån, 70 000 i billån, og leier til 11 000,- Tror dere jeg har noe sjans til å klare dette i overskuelig fremtid? Har økonomisk angst om dagen Anonymkode: 3ac74...e93
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tjener 637 000. Det er jo en ok lønn. Men jeg har 500 000 i idiot-gjeld, 400 000 i studielån, 70 000 i billån, og leier til 11 000,- Tror dere jeg har noe sjans til å klare dette i overskuelig fremtid? Har økonomisk angst om dagen Anonymkode: 3ac74...e93 Hvor ille er den økonomiske angsten? Om det er handlingslammende ville jeg spurt NAV eller en venn eller familiemedlem om hjelp. Ellers er dette mulig å få orden på helt praktisk økonomisk. Du har urolig mye forbrukslån, men også veldig høy inntekt. Dette er hvordan jeg ville gått fram. 1) Ikke ta mer forbrukslån. Noen gang. 2) Få oversikt. Hva har du av gjeld? Hva er rentene? Hvorfor tok du den? Hvordan kunne du unngått å tatt gjelda? 3) Kutt kostnader dramatisk og lag et budsjett du følger. Jeg ville levd veldig sparsommelig et par år. Kanskje flytte til et billigere sted? Kutte morobudsjetter og klesbudsjetter og slikt ned til beinet. Du kan leve som en student et par år om du ikke har barn. Om barnet er lite går det også greit. Om du har et eldre barn må du selvsagt også ta hensyn til deres behov for å passe inn sosialt. 3)b Refinansiere. Her må du være litt forsiktig. For noen vil dette psykologisk gjøre at de føler de er ferdige med gjelda. Men om du greier å være målbevisst og ikke slappe av, kan du få bedre rente. 4) Betale ned idiotgjelda. Da enten gå for det minste beløpet først og så ta det nest minste osv. Dette har god psykologisk effekt. Ellers er det mange som betaler ned det med høyest rente først. Begge deler funker. Men igjen, pass på at du faktisk gjør dette. 5) Begynn å slappe mer av. Lag et mer normalt budsjett, men husk å legge inn buffer. Spar også fast i fond eller i bolig (kjøpe bolig og spare ved å betale ned lån) eller noe slikt. Betal ned billånet ganske fort, men det er ikke samme krise som med forbruksgjeld. Anonymkode: ff396...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå