Gå til innhold

Enkel turmat til 7 dagers tur uten kjøleskap

Anbefalte innlegg

Vi har teltet flere ganger opptil en uke med tre barn I fjellet og i marka.

Smør blir klin! Olje/smørblanding på flaske funker som fjell, renner ikke overalt når det smelter i sola.

Middagen må være frysetørkede ferdigretter. Real er kjempegodt når man er sulten! Vi må tenke vekt og plass ting tar, to voksne til å bære mat og utstyr for fem (barna tar egne soveposer, underlag og klær, full drikkeflaske og kanskje noe av snacks som gir volum men lite vekt)

Frokost: havregrøt med melkepulver, en klype salt, sukker &kanel blanding (lag hjemme på en flaske), og gjerne en dert med fett for smak og energi. 

Lunsj: brødmat. Pålegg: syltetøy på flaske, smør/sukker/kanel, makrell i tomat, tubeost, babybell (til de to første dagene), spekepølse du skjærer selv.

Middag: real!

Kvelds: rett i koppen suppe, kakao med marshmellows, havregrøt. 

Snacks: nonstop smelter ikke. Pringles (tar litt plass, men med barn prioriteres kos!). Kjekspakker (uten sjokolade), nøtteblanding, popkorn til å poppe på stormkjøkken, spekepølse. Wasa knekkebrød, energibarer. 

Mye kaffe, rett i koppen, solbærtoddy og kakao. Gir viktig energi og varme (blir kjølige kvelder og morninger, og er det mye regn trenger man også litt varme i koppen).

Pannekaker etc tar vi ikke med på langtur, det krever mye gass å steke, og gass tar mye plass å bære med seg. Du brenner ikke bål på fjellet, så stormkjøkken er eneste kilde til å varme mat.

Pølse i lompe er god kvelds første eller andre kvelden, lenger enn det bør det ikke være i varmen.

Man blir SULTEN på tur, og det går gjerne dobbelt så mye brød til lunsj som man har beregnet 😉

Endret av Summeer
  • Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker du på middagsretter på pose? Må ikke de tilsettes kjøtt/fisk? Det blir jo fort dårlig? 

Anonymkode: 4593d...093

Jeg tar med de på tur og supplerer med tørker soyafarse,linser og tørket sopp :)

Ellers er couscous med krydderblanding,vakumpakket soltørket tomat og vakumpakket oliven og frø/kjerner kjapt og enkelt,pluss veier ikke mye.

Som pålegg har jeg med tartex,peanøttsmør og tapenade 

Anonymkode: c7ea8...b49

• Liker 2
AnonymBruker
Gnå skrev (3 timer siden):

Kan tipse om porsjonsposer med kornblanding og proteinpulver/morsmelkerstatning. Da trenger du bare tilsette kaldt vann.  Vet det høres litt rart ut med MME, men det er jo ikke morsmelk 😄 

Hvorfor bruker du MME når du kan bruke tørrmelk? jeg bruker tørrmelk, null stress. 

Anonymkode: 9481a...74f

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor bruker du MME når du kan bruke tørrmelk? jeg bruker tørrmelk, null stress. 

Anonymkode: 9481a...74f

Ja, det funker helt sikkert knall det også. Egentlig ikke så gjennomtenkt fra min sid, tok det jeg fant :)  Men når det er sagt, tror jeg kanskje det er litt mer av vitaminer, jern osv. i mme? Og kanskje litt mer kcal hvis det er en faktor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...