Gå til innhold

Traumer og det å holde seg stadig opptatt med ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En litt bekymret for en person jeg kjenner. Jeg tør ikke ta det opp med vedkommende. Vedkommende har store traumer fra barndommen, noe personen har satt ord på som fortrengte traumer som personen ikke orker ta opp. 

Vedkommende lever et tilsynelatende oppegående og godt liv med alt på stell. Hus, mann, barn, jobb og lignende. Det som gjør meg urolig er at personen holder seg opptatt konstant. Da mener jeg virkelig konstant. Opp å gå tur i skogen før jobb, det er snakk om turer til skogs og fjells klokken seks om morgenen uansett vær. Personen har også en hobby som er svært altoppslukende, og som tar både kvelder og helger. Selv om dette betyr tid borte fra barn og mann, og andre personer som spør om tid til å sees. Vedkommende kan aldri pga denne hobbyen. 

Bør jeg ta det opp med vedkommende? Eller tenker dere det kanskje er riktig livsstil for personen?

Anonymkode: 0afa3...bde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo for å avlede seg, ikke god løsning i mine øyne.

Heller jobbe med sine problemer.

Anonymkode: 66924...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo for å avlede seg, ikke god løsning i mine øyne.

Heller jobbe med sine problemer.

Jeg tror personen gjør det for å avlede ja

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det stemmer at vedkommende bruker denne hobbyen slik du sier, høres det for meg ut som sublimering. Sublimering er en sunn forsvarsmekanisme. Det går ut å transformere vonde følelser til sunne handlinger, atferd eller følelser. Altså bruke energien til noe positivt.

Anonymkode: 7164d...9e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det stemmer at vedkommende bruker denne hobbyen slik du sier, høres det for meg ut som sublimering. Sublimering er en sunn forsvarsmekanisme. Det går ut å transformere vonde følelser til sunne handlinger, atferd eller følelser. Altså bruke energien til noe positivt.

Anonymkode: 7164d...9e9

Jeg antar det går utover familie og venner.

AnonymBruker
Skrevet

Det var min måte å mestre traumene fra barndom og oppvekst, men jeg gikk på en kjempesmell til slutt og er i dag på vei mot ufør. 

Jeg har mann og barn, utdannelse og jobb, hus og hele pakken. Jeg jobbet 100%, studerte, trente opp til 5 ganger i uken, var sosial, hjalp alle som trengte det osv. Jeg kunne ikke ha en eneste stille stund, i dusjen måtte jeg ha musikk på feks, sov lite og måtte lese til jeg sovnet.

Selvsagt kunne ikke det vare, og jeg er som sagt på vei mot ufør. Går i behandling og håper at jeg en dag kan få deler av livet mitt tilbake. 

Anonymkode: 4e619...744

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fokk hjelp for traumer fra bsrndom, hun må snakke med noen profesjonelle. Jeg står nå i litt små trsumer etter eks, men jsr ei å snakke med, d hjelper mye, d er balansen mellom å gå igjennom timg og å ha sunne trknikker for å hs rett fokus. Jeg klarer å ufarliggjøre situasjonen med rett tankegang, men jeg er rudtet phs mye motgang i livet generelt og hjelp fra fagfolk. 

Anonymkode: dac68...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fokk hjelp for traumer fra bsrndom, hun må snakke med noen profesjonelle. Jeg står nå i litt små trsumer etter eks, men jsr ei å snakke med, d hjelper mye, d er balansen mellom å gå igjennom timg og å ha sunne trknikker for å hs rett fokus. Jeg klarer å ufarliggjøre situasjonen med rett tankegang, men jeg er rudtet phs mye motgang i livet generelt og hjelp fra fagfolk. 

Litt bokstaver som blandet seg, men tror det er leselig.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å flykte fra vonde følelser eller andre psykiske utfordringer funker sjelden.

Man må kjenne på det vonde, ikke flykte.

Det er naturlig å ha det dårlig psykisk, det er en del av livet. Noen verre enn andre såklart.

AnonymBruker
Skrevet

Drt er sant, man må gå igjennom timg og finne løsninger som fungerer for en. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at du har rett i mistankene dine, men jeg ser ikke helt at det kommer til å falle i god jord at du tar det opp. Da bør du ha et ganske nært forhold til personen i utgangspunktet.

Har du god erfaring med å ta opp personlige og potensielt vonde saker med folk du kjenner?

Anonymkode: 9ad5c...44e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan godt være at du har rett i mistankene dine, men jeg ser ikke helt at det kommer til å falle i god jord at du tar det opp. Da bør du ha et ganske nært forhold til personen i utgangspunktet.

Har du god erfaring med å ta opp personlige og potensielt vonde saker med folk du kjenner?

Nei det er nok ikke fordelaktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et godt poeng. Velger man å ta opp et sånt tema, må man også klare å stå i det, uansett hva slags svar man får. 

Anonymkode: 4e619...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...