Gå til innhold

Avslutte kontrakt med god referanse for mer relevant sommerjobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har i flere år jobbet som ferievikar i en bolig for utviklingshemmede. Dette var planen også i år, da jeg blir ferdig utdannet nå i juni og ikke har søkt jobber enda. Imidlertid ble jeg kontaktet av en person som hadde sett CVen min på nav.no, og fikk tilbud om et to måneders engasjement. Dette er en relevant jobb som jeg virkelig ønsker å takke ja til. Problemet er bare at det egentlig er for seint å si opp jobben i boligen i henhold til oppsigelsestiden. Sjefen sier hun ikke kan nekte meg å takke ja til den andre jobben, men at jeg setter alle i en svært vanskelig situasjon. Hun virker mildt sagt ikke fornøyd.

Så nå har jeg dilemma.. skal jeg avslutte kontrakten på boligen, hvor sjefen er en potensiell svært god referanse, eller skal jeg takke nei til det to måneders lange engasjementet som er relevant for utdanningen min? 

Anonymkode: 53bac...257

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fast stilling der du er nå? Eller er du ringevikar? To måneder er ikke lenge. Har du forhørt deg om videre muligheter der? Vil den nye jobben kunne åpne dører for deg (raskt)? Hvordan er jobbmarkedet generelt for din type utdannelse? 

Anonymkode: 10f6b...744

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du fast stilling der du er nå? Eller er du ringevikar? To måneder er ikke lenge. Har du forhørt deg om videre muligheter der? Vil den nye jobben kunne åpne dører for deg (raskt)? Hvordan er jobbmarkedet generelt for din type utdannelse? 

Jeg er ferievikar og skal jobbe 4 uker i juli. Jeg er utdannet jurist, så har ingen interesse av jobb i bolig for utviklingshemmede utenom litt ekstra inntekt, og det å faktisk hjelpe til der.

To måneder er ikke lenge, men det er en saksbehandlingsstilling i et fengsel og dermed veldig relevant. Som jurist vil jeg nok alltids få meg jobb til slutt, men det er et noe krevende arbeidsmarked akkurat nå. Jeg har søkt mange faste stillinger uten å få intervju engang (må nok jobbe litt med søknadene..), og denne erfaringen kan dermed potensielt være nyttig. I tillegg høres det ut som en veldig spennende jobb, med akkurat de tingene jeg har fordypet meg i og ønsker å jobbe med. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta den relevante jobben! Tenk på din egen karriere, du må ikke bruke gamle sjef som referanse - ta en kollega + sjef fra ny jobb.

Anonymkode: f9eb6...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ferievikar og skal jobbe 4 uker i juli. Jeg er utdannet jurist, så har ingen interesse av jobb i bolig for utviklingshemmede utenom litt ekstra inntekt, og det å faktisk hjelpe til der.

To måneder er ikke lenge, men det er en saksbehandlingsstilling i et fengsel og dermed veldig relevant. Som jurist vil jeg nok alltids få meg jobb til slutt, men det er et noe krevende arbeidsmarked akkurat nå. Jeg har søkt mange faste stillinger uten å få intervju engang (må nok jobbe litt med søknadene..), og denne erfaringen kan dermed potensielt være nyttig. I tillegg høres det ut som en veldig spennende jobb, med akkurat de tingene jeg har fordypet meg i og ønsker å jobbe med. 

Hvis alternativet er å bare jobbe 4 uker i juli hadde jeg ikke nølt med å ta den relevante jobben. Når du i tillegg ble kontaktet direkte pga din kompetanse til jobben, tror jeg at du kan ha en sjanse på noe videre om du gjør dine saker godt. 

Lykke til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...