Gå til innhold

Hvordan vet politet at noen bryter karantenen sin eller coronaregler?

Anbefalte innlegg

Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet

Jeg var ute i dag, og så at politet oppføre to stk på butikken. Det kom senere frem at disse hadde brudd karantene reglene. Hvordan kan politet vite det her? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboer som har varslet kanskje? 

• Liker 2
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
Madeon skrev (3 minutter siden):

Naboer som har varslet kanskje? 

Ja det forstår jeg. Men sender de seriøst et brev til alle naboene for å si det? Det er veldig interessant 

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (Akkurat nå):

Ja det forstår jeg. Men sender de seriøst et brev til alle naboene for å si det? Det er veldig interessant 

Det gjør de nok ikke, man naboer prater med hverandre. Jeg fikk vite her om dagen av en nabo at en annen nabo har fått påvist korona. 

Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
Madeon skrev (6 minutter siden):

Det gjør de nok ikke, man naboer prater med hverandre. Jeg fikk vite her om dagen av en nabo at en annen nabo har fått påvist korona. 

Åjaa, men tusen takk❤️  Det gir mer mening

Skrevet

Det skjer jo ikke sånn uten videre, men om man selv har snakket om at man sitter i karantene og bryter den, så vil det jo være noen som kan si fra. Hvis det er karantenehotell så kan personalet gi beskjed hvis du ikke kommer tilbake for overnatting på hotellet. 

Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
Capt. Obvious skrev (24 minutter siden):

Det skjer jo ikke sånn uten videre, men om man selv har snakket om at man sitter i karantene og bryter den, så vil det jo være noen som kan si fra. Hvis det er karantenehotell så kan personalet gi beskjed hvis du ikke kommer tilbake for overnatting på hotellet. 

Hvem gir de beskjed til da?

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (13 minutter siden):

Hvem gir de beskjed til da?

Politi eller kommunen vil jeg tro. De har jo karantenehotell på vegne av en gitt kommune. 

• Liker 1
Skrevet

Mine barn er i karantene nå og frem til tirsdag. Mange barn rundt her nå som er i samme karantene.  Mine tester seg ut i morgen, får se om noen naboer reagerer da.

• Liker 1
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
zemer skrev (1 minutt siden):

Mine barn er i karantene nå og frem til tirsdag. Mange barn rundt her nå som er i samme karantene.  Mine tester seg ut i morgen, får se om noen naboer reagerer da.

Men testes de ikke hjemme da? Forstod det slik at det kommer noen fra sykehuset elns for å teste folk hjemme. Det var hvert fall det som skjedde med en venninne av meg. Hun ankom fra Kosovo for noen dager siden, og da måtte hun testes hjemme

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (17 minutter siden):

Men testes de ikke hjemme da? Forstod det slik at det kommer noen fra sykehuset elns for å teste folk hjemme. Det var hvert fall det som skjedde med en venninne av meg. Hun ankom fra Kosovo for noen dager siden, og da måtte hun testes hjemme

Ikke når vi er i karantene. Kan dra på apotek og matbutikk også. Det du sikter til er isolasjon når du har påvist smitte. Mine testet neg på tirsdag og kan gå ut av karantene på dag 7 ved ny neg test.

• Liker 3
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Ikke når vi er i karantene. Kan dra på apotek og matbutikk også. Det du sikter til er isolasjon når du har påvist smitte. Mine testet neg på tirsdag og kan gå ut av karantene på dag 7 ved ny neg test.

Kan man også teste seg ut av karantene? Eller må det virkelig gå 10 dager? 

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (3 minutter siden):

Kan man også teste seg ut av karantene? Eller må det virkelig gå 10 dager? 

Du kan teste ut som i vårt tilfelle som har hatt smittet nærkontakt. Det må være på dag 7 og så nære klokkeslett som mulig som test en. FHI anbefaler dette.

Vi tar det ptivat for vi trenger raskt svar, men en kan ta det gratis i kommunen. Bestiller via korona tlf.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mye informasjon mange sitter på om venner, familie og naboer. Og om du vet at noen f.eks. har vært på tur til utlandet og skulle ha sittet i hjemmekarantene, (Eller vært på karantenehotell) så er det jo påfallende hvis de går på butikken og kjøpesenteret hver dag. 

Om det er utbrudd på en skole eller arbeidsplass og mange sitter i ventekarantene, så vet man jo om de andre som gjør dette samtidig som seg selv. (Ventekarantene kan man testes ut av.) 

Om du vet at noen du kjenner har testet positivt, og du også vet at de bryter isolasjonskravene, så har du jo litt plikt til å varsle politiet eller noen andre som kan hindre dem i å spre smitte. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke se for meg at politiet har kapasitet til å følge opp alle som er i karantene. Og faktisk ville jeg føle det som ganske urovekkende i forhold til oppfølging av annen, og mer alvorlige lovbrudd, om det var tilfellet.

Men, jeg tror nok at politiet følger opp om noen f eks forlater karantenehotellet de er pliktig til å oppholde seg på. Men folk flest, som sitter i enten isolasjon eller smittekarantene i sine egne hjem, følge politiet neppe med på. 

Men kanskje "nabopolitiet" er mer aktiv på mindre steder enn i de større byene? Her jeg bor, er det å ha vært i karantene, særlig smittekarantene (altså nærkontakt til en som er bekreftet smittet) så vanlig, at det å fortelle om det, møtes med et skuldertrekk. 

• Liker 2
Skrevet

Sladder og angiveri, er visst sånn vi vil ha det i Norge nå😂

• Liker 4
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (3 timer siden):

Det er jo mye informasjon mange sitter på om venner, familie og naboer. Og om du vet at noen f.eks. har vært på tur til utlandet og skulle ha sittet i hjemmekarantene, (Eller vært på karantenehotell) så er det jo påfallende hvis de går på butikken og kjøpesenteret hver dag. 

Om det er utbrudd på en skole eller arbeidsplass og mange sitter i ventekarantene, så vet man jo om de andre som gjør dette samtidig som seg selv. (Ventekarantene kan man testes ut av.) 

Om du vet at noen du kjenner har testet positivt, og du også vet at de bryter isolasjonskravene, så har du jo litt plikt til å varsle politiet eller noen andre som kan hindre dem i å spre smitte. 

Vente karantene er en ute av når ens nærkontakt har testet neg. En tester ikke de som er i vente karantene. Har barn nå som er i karantene pga nærkontakt. Skal teste de ut av karantene i dag. Håper jeg...

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
Loff77 skrev (2 timer siden):

Sladder og angiveri, er visst sånn vi vil ha det i Norge nå😂

Tenkte det samme. Selv har jeg ikke tenkt å sladre 🤐

Skrevet
Villfisker skrev (8 minutter siden):

Tenkte det samme. Selv har jeg ikke tenkt å sladre 🤐

Så hvis du vet om noen som ER smittet, og som bevisst bryter reglene og går rundt og smitter andre, så skal du IKKE si det til noen? 
Hvis noen andre du kjenner blir smittet og alvorlig syke på grunn av dette, føles valget like rett da? Eller er det fortsatt "Ja, ja, XXX sliter med ettervirkninger resten av livet, men JEG er i det minste ingen sladrehank!" 

• Liker 4
  • Opprett ny...