AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Ofte innlegg her om folk som sliter med pengestyring og økonomi. Hvordan havnet dere der? Hva ble pengene brukt på som ble tatt opp i lån? Anonymkode: 02cde...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Det er jeg usikker på. Sikkert alkohol, tobakk og drittmat. Var mamma som tok opp dyre forbrukslån i mitt navn😭 Anonymkode: c1ff7...a69 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 3 runder i retten med far til barna... hvor han stevnet samtlige ganger. Har ikke akkurat vært planlagt gjeld for å si det sånn. Anonymkode: 13a15...917 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Husleie, mat, internett, TV, barnehageregninger, SFO, lege, psykolog, reisepenger, gynekolog, tannlege, NRK-lisens, svømmekurs, fotballtrening, dansing, kulturskole... - regninger som har gått til inkasso, det har ballet på seg... For min del, veldig lite utskeielser... Det er regninger som jeg har utsatt pga av lite penger, da blir vi uten mat. Blandet med unnvikende personlighetsforstyrrelse og angst, og så bare baller det mer og mer på seg til det kommer helt ut av kontroll. Ingen oversikt, angsten stopper meg fra å ta tak. Har gjort det et par ganger, tatt kontakt med kreditorer og forsøkt å lage avtaler. Det er ofte lite hjelp å få, det de kan tilby, har jeg ikke mulighet til. Har spurt foreldre om hjelp til å ta opp ett lån på 200000, betale alle regningene, og bare nedbetale på det lånet. Men det var de ikke positive til. De har i stedet betalt en del regninger, de som var mest akutte der og da, mens det resterende ble liggende og fortsatte å øke. Er redd for at jeg er oppe i 200000 i gjeld igjen, men jeg vet ikke. Innimellom kommer det trekk i trygd, og innimellom får jeg laget avtaler og nedbetalt noe, men føler ikke det går opp. Stadige tilbakefall i den personlige økonomien, arbeidsledighet, dødsfall og flytting gjør det ikke lettere heller... Anonymkode: 26ff5...ab7 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Da jeg hadde store pengeproblemer. Det gikk i klær, absolutt alt jeg ønsket å spise, ting jeg fikk lyst på. Aner faktisk ikke hvor mye gjeld jeg hadde, men det tok meg lang tid å få kontroll på det. Nå har jeg ikke en krone i gjeld og får nesten hjertebank om jeg har glemt å betale en regning. Anonymkode: 30f50...c9c 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Spillegal samboer tok opp masse forbrukslån i mitt navn. Anonymkode: a353f...113 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da jeg hadde store pengeproblemer. Det gikk i klær, absolutt alt jeg ønsket å spise, ting jeg fikk lyst på. Aner faktisk ikke hvor mye gjeld jeg hadde, men det tok meg lang tid å få kontroll på det. Nå har jeg ikke en krone i gjeld og får nesten hjertebank om jeg har glemt å betale en regning. Anonymkode: 30f50...c9c Glemte røyk i tillegg. Gikk med rundt 5 pakker med røyk i uka, rundt 600 kr i uka, å festing hver eneste helg. Anonymkode: 30f50...c9c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 Alt mulig skrot. Fest, røyk, turer, reiser, festivaler, alkohol, middager, junk, mer fest, det glade liv. Heldigvis finnes det gjeldsordning. Anonymkode: 836c7...99a 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Xen brukte det på å betale regninger og dritt som hadde hopet seg opp, da han hadde vaset vekk sparepenger og lønn. Ble heldigvis kvitt både gjeld og mann ganske kjapt. Anonymkode: 6cefd...643 1
Apis Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Husleie, mat, internett, TV, barnehageregninger, SFO, lege, psykolog, reisepenger, gynekolog, tannlege, NRK-lisens, svømmekurs, fotballtrening, dansing, kulturskole... - regninger som har gått til inkasso, det har ballet på seg... For min del, veldig lite utskeielser... Det er regninger som jeg har utsatt pga av lite penger, da blir vi uten mat. Blandet med unnvikende personlighetsforstyrrelse og angst, og så bare baller det mer og mer på seg til det kommer helt ut av kontroll. Ingen oversikt, angsten stopper meg fra å ta tak. Har gjort det et par ganger, tatt kontakt med kreditorer og forsøkt å lage avtaler. Det er ofte lite hjelp å få, det de kan tilby, har jeg ikke mulighet til. Har spurt foreldre om hjelp til å ta opp ett lån på 200000, betale alle regningene, og bare nedbetale på det lånet. Men det var de ikke positive til. De har i stedet betalt en del regninger, de som var mest akutte der og da, mens det resterende ble liggende og fortsatte å øke. Er redd for at jeg er oppe i 200000 i gjeld igjen, men jeg vet ikke. Innimellom kommer det trekk i trygd, og innimellom får jeg laget avtaler og nedbetalt noe, men føler ikke det går opp. Stadige tilbakefall i den personlige økonomien, arbeidsledighet, dødsfall og flytting gjør det ikke lettere heller... Anonymkode: 26ff5...ab7 Ta en prat med fastlegen din om det er mulig å få hjelp til å rydde opp, få en legeattest på angsten, så ta kontakt med kreditorene igjen, 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Kjøp av seks hus/leiligheter har gjort at jeg har stor gjeld, men samtidig har jeg også gode inntekter. Har brukt mesteparten av det jeg har tjent på bolig. Anonymkode: ba3c5...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Skilsmisse. En eksmann som klarte å presse meg til å ta det meste av gjelda ting gikk fint en periode, men så kom det så mye på en gang, og jeg klarte ikke å balansere det. Så ble det namsmannen og alt det der... jammen ikke lett. Begynner å bli litt bedre nå, 7 år etter - men fy så surt det har vært. Anonymkode: cff4a...c5a 1
Katretty Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 Jeg har kredittkortgjeld og en gammel husleie-gjeld. Tidligere hadde jeg en hel masse ubetalte regninger, alt fra telefon til legeregninger. Grunnen til kredittkortgjelden er min eks som presset meg til å bruke penger på ham gjennom hele forholdet. Han skulle hele tiden ha nye ting til data, dyr mat, og så videre. Jeg var den eneste av oss med inntekt så da gikk det som det gikk. Har heldigvis klart å betale ned ganske mye nå, og videre nedover går det med faste avdrag. Jeg skjønner godt hva det er å være redd for å sjekke både konto og gjeldsforhold. Har vært der selv. Men det blir ikke bedre av at man ignorerer det, kun verre. Jeg vet det er skummelt og tiltak, men dersom man bare lar det skure og gå, baller det enda mer på seg. Den eneste måten å gjøre noe med det på, er å ta tak i det. Føler med dere som ikke føler at dere klarer det. Det er tøft å ta tak, men det er ikke umulig. 💜 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Apis skrev (3 timer siden): Ta en prat med fastlegen din om det er mulig å få hjelp til å rydde opp, få en legeattest på angsten, så ta kontakt med kreditorene igjen, Tusen takk for tips. Har ikke tenkt på at det kan være en mulighet. Anonymkode: 26ff5...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 Jeg holdt på med spilling på nett og hadde mange kredittkort. Alt ballet på seg og jeg handlet masse klær osv. Klarte å bli kvitt gjelden og holder ikke på med spilling eller kredittkort mer heldigvis. Anonymkode: 8be4f...595 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 Jeg har kun studielån og nå et krav om tilbakebetaling for dagpenger på 25000 i fjor da Norge stenkte. Begge lånene gjekk til livsopphold som husleie, strøm, mat telefonregning osv. Det kan kanskje ikke høres ut som mye gjeld for andre men for meg med en AAP på 13000 i måneden føles det ut som en miliardgjeld.. Anonymkode: 86852...036 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 Studier. Hadde ikke vært noe problem om helsa hadde strukket til, men å betjene gjelda nå er et kjempeproblem. Anonymkode: 6b309...512 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Takk for at dere er så ærlige! Skjønner at det ofte er vanskelige historier i bunn. Anonymkode: 02cde...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Ikke meg, men noen jeg kjenner, så ikke allverden innsyn i økonomien. De jobbet begge 100%, tjente ikke allverden, men nok til å klare seg helt fint. De fikk to barn, og noe tid etter barn nr. 2 ble samboeren syk, måtte slutte i jobben og finne noe annet, og klarte kun deltid. Gikk udiagnostisert lenge så fikk jo ikke noe hjelp(og var reell alvorlig sykdom altså). Den andre parten mistet jobben pga. konkurs, og var vanskelig å få jobb så måtte bare ta det som ble tilbudt. De eide ikke nåla i veggen, både de og barna manglet helt banale ting som klær, håndduker, etc., og jeg husker de ønsket seg gavekort på matbutikker til jul o.l., for de måtte ta opp kredittkortgjeld for å klare seg. De gikk også over på kontantkort for at de fikk ikke ha abonnement lengre pga. betalingsanmerkninger. Jeg lånte de 13 000 for at de skulle ha et sted å bo, og det er sikkert 7 år siden men de har ikke klart å betale dem tilbake enda, og det haster jo langt mer med kredittkortgjelden uansett. Tror uansett jeg ikke kommer til å kreve de tilbake heller. Det er slutt mellom dem nå, men heldigvis har den ene fått en stabil og gjennomsnittlig godt betalt jobb, så h*n driver nå å betaler ned på all gjelden som ble opparbeidet i denne perioden. Den andre går det også bedre med. Anonymkode: de16a...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Å forsørge familien, siden eksen min aldri hadde penger/brukte alt på seg selv. Så kom det «plutselig» en utgift han enten hadde «glemt» eller pengene han skulle bruke til det var på mystisk vis bare blitt borte fra kontoen hans. Det var alt fra ferier til mat, reparasjon av bil, kattemat, klær til ham, en ny tv (!). Og om han ikke fikk penger ble det et helvete, med brøling, trusler, fysisk og psykisk vold. Han forventet at jeg skulle forsørge ham og familien, mens han jobbet deltid og kjøpte de gøye tingene til seg selv. Tror han har over 8000 dvd-er, for eksempel. Anonymkode: adb4d...af1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå