Gå til innhold

Skolevoldssaken i Oslo: Ryggrad søkes. Lærer Clemens Saers ble utsatt for grov skolevold.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne saken er så tragisk, som viser hvor ille ting står til i dagens samfunn.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2dQOQq/skolevoldssaken-ryggrad-soekes

Jeg valgte selv å slutte som lærer i Oslo etter den episoden.

En som beskriver galskapen i skolen: https://www.dagbladet.no/kultur/ferdig-som-laerer-har-ikke-lyst-til-a-jobbe-i-et-system-som-skaper-tapere/69812265

Anonymkode: 27869...b9d

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes denne saken er grusom og forstår ikke hvorfor hverken kommunen eller fagforeningen hans støtter ham. 

Er selv utdannet lærer, men valgte å forlate yrket. Dette viser jo bare en av mange grunner til at det er uaktuelt for meg å vende tilbake selv om jeg faktisk elsket jobben i seg selv.

Anonymkode: d6c61...32e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Riv ruskende galt, og skremmende dårlig håndtert.

Anonymkode: c50ce...d01

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes denne saken er grusom og forstår ikke hvorfor hverken kommunen eller fagforeningen hans støtter ham. 

Er selv utdannet lærer, men valgte å forlate yrket. Dette viser jo bare en av mange grunner til at det er uaktuelt for meg å vende tilbake selv om jeg faktisk elsket jobben i seg selv.

Anonymkode: d6c61...32e

Helt enig, hvem vil være lærer i Oslo? Et av de farligste stedene man være det tror jeg.

Så har du foreldre som ikke oppdrar barna sine....men det er en annen sak.

• Liker 3
Skrevet

Skoleledelsen i Oslo (Inga Marte Thorkildsen og Marte Gerhardsen) er en vits. Fagforeningene er en vits. 

Det er i saker som denne de viser sin sanne ansikt. 

Personvernhensyn trumfer over andres sikkerhet. Denne eleven burde aldri vært på skolen og utsette andre for livsfare, men hatt hjemmeskole istedet.

Det skulle bare mangle at læreren får oppreisningerstatning. Han ble overhodet ikke ivaretatt av arbeidsgiver. Han ble sviktet.

Jeg husker saken. Jeg husker at jeg ble rystet. Min bestemor var en lærer og jeg tenkte hva om det var henne det skjedde med? 

Og så fikk han bare 6 måneder av den norske snille domstolen. For å ha nesten drept og iallefall invalidisert og traumatisert en lærer.

Det er veldig fristende å si: Norge er en vits. 

• Liker 18
Skrevet
Sitat

I min tid som lærer har jeg opplevd å bli truet med slagvåpen, jeg har tatt kniven fra en, jeg har vært mål for både saks og batteri som er blitt kastet. I slike situasjoner har jeg tenkt at disse elevene trenger meg.

Der har vi problemet. Disse elevene trenger ikke hjelp. Det er de andre elevene som trenger beskyttelse fra grove kriminelle i skolehverdagen. Ut av landet eller ut på Bastøy, i et klasserom har du ingenting å gjøre når du truer med kniv.

• Liker 17
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Og så fikk han bare 6 måneder av den norske snille domstolen. For å ha nesten drept og iallefall invalidisert og traumatisert en lærer.

Vet om en kar som fikk 7 måneder i fengsel for ruskjøring. Ikke bra selvsagt, men han skadet heller ingen.

Her er det 6 måneder for å ødelegge et liv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse fagledere og rektorer som ikke har ryggrad til å stå imot press fra elever/hjem. Da ender den enkelte lærer opp med å stå helt alene.

Anonymkode: 7d0e6...c48

• Liker 3
Skrevet

Fæl sak...

Stakkars lærer 

• Liker 2
Skrevet
OlsenHansen skrev (4 minutter siden):

Vet om en kar som fikk 7 måneder i fengsel for ruskjøring. Ikke bra selvsagt, men han skadet heller ingen.

Her er det 6 måneder for å ødelegge et liv.

JA. forskjellen mellom faren for å gjøre noe (ruskjøringen) og faktum at man har gjort det (påført varige skader til læreren). At de to straffes helt likt er en skandale. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Sviktet....av fagforeningene" 

Hva er poenget med å organisere seg da? 

"Rent juridisk har de sitt på det tørre"

Skjønner ikke? 

Anonymkode: 7898a...e57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd vold, trusler og kniv i jobben min. I oslo er skolen helt ute av kontroll flere steder, vi som jobbet der vet jo hvem som var problemet. Men dette fikk man aldri gjort noe med.

Når politiet må møte på skolen, da ser man hvor ekstremt samfunnet er blitt. Noen steder må man ha vekter for å passe på.

Hvorfor har samfunnet blitt slik? Var jo helt utenkelig på 80-tallet.

Er det pga andre kulturer fester seg i Norge?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Sviktet....av fagforeningene" 

Hva er poenget med å organisere seg da? 

"Rent juridisk har de sitt på det tørre"

Skjønner ikke? 

Anonymkode: 7898a...e57

Ingen. De vil bare ha pengene dine.

Ansvarsfraskrivelse.

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (14 minutter siden):

Skoleledelsen i Oslo (Inga Marte Thorkildsen og Marte Gerhardsen) er en vits. Fagforeningene er en vits. 

Det er i saker som denne de viser sin sanne ansikt. 

Personvernhensyn trumfer over andres sikkerhet. Denne eleven burde aldri vært på skolen og utsette andre for livsfare, men hatt hjemmeskole istedet.

Det skulle bare mangle at læreren får oppreisningerstatning. Han ble overhodet ikke ivaretatt av arbeidsgiver. Han ble sviktet.

Jeg husker saken. Jeg husker at jeg ble rystet. Min bestemor var en lærer og jeg tenkte hva om det var henne det skjedde med? 

Norge er en vits på mange områder pga vi ha inkompetente feiginger i viktige roller som politikere etc. Gjør det en feil, får det bare en annen stilling/politisk verv. Korrupt!

Se på NAV skandalen, der de har tolker lover feil siden 90-tallet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Trygdeskandalen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en kamerat som er lærer på barneskole i Oslo. Mye vold fra elever, men en tør ikke gjøre noe med det. Redd for å krenke eleven, redd for å bli kalt rasist. Det er dagligdags med vold i skolen i Oslo, men alt blir skjøvet under teppet. 

Oslo kommune har aldri noen problemer med å få tak i lærere, men skjønner ikke hvem som vil jobbe som lærer på skoler med stor andel innvandrere. 

Anonymkode: 864dc...7c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på helnorsk ungdomsskole i en middels stor norsk by på slutten av 90-tallet.
Allerede der og da var det heftig mobbing, narkotika, hærverk , gjengmentalitet og  kniver i klasserommet . Fikk selv kjenne det på kroppen.

En kvinnelig lærer ble banket med balltre og sluttet + mange andre episoder. Det var en kjempevanskelig tid i livet mitt som elev, og det kan ikke ha vært bra for lærerne heller.

På barneskolen var vi vant med respekt, disiplin og konsekvenser, på ungdomsskolen skled dette helt ut for enkelte.

Føler sterkt med denne læreren .

Anonymkode: 2625e...89f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en kamerat som er lærer på barneskole i Oslo. Mye vold fra elever, men en tør ikke gjøre noe med det. Redd for å krenke eleven, redd for å bli kalt rasist. Det er dagligdags med vold i skolen i Oslo, men alt blir skjøvet under teppet. 

Oslo kommune har aldri noen problemer med å få tak i lærere, men skjønner ikke hvem som vil jobbe som lærer på skoler med stor andel innvandrere. 

Anonymkode: 864dc...7c9

Lærere med minoritetsbakgrunn? De forstår/kjenner jo kulturen bedre og bør kunne håndtere de voldelige utagerende elever som mangler respekt og oppdragelse? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike bør i spesialskole og utgreies. Barnevernet og politiet må også inn. 

Voldelige elever er en trussel for ansatte og andre elever. De har ingenting på vanlig skole å gjøre. Man har rett til trygg skoledag og rett til trygg arbeidsplass. Elevene dette gjelder har rett til utdanning, men de har ikke rett til å bestemme selv. 

Nå er det på tide å sette ned foten. Slik skal det ikke være. Det er ikke rasistisk, heller det motsatte. Å forskjellsbehandle på grunn av bakgrunn er rasistisk.

Anonymkode: c4326...e7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slike bør i spesialskole og utgreies. Barnevernet og politiet må også inn. 

Voldelige elever er en trussel for ansatte og andre elever. De har ingenting på vanlig skole å gjøre. Man har rett til trygg skoledag og rett til trygg arbeidsplass. Elevene dette gjelder har rett til utdanning, men de har ikke rett til å bestemme selv. 

Nå er det på tide å sette ned foten. Slik skal det ikke være. Det er ikke rasistisk, heller det motsatte. Å forskjellsbehandle på grunn av bakgrunn er rasistisk.

Sorry, men det gått så langt at det aldri vil skje noe.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/zg8MGK/etterlyser-tiltak-mot-vold-og-trusler-i-oslo-skolen-vi-opplever-at

https://www.dagbladet.no/meninger/voldelige-elever-ma-fa-reaksjoner/73241816

https://www.utdanningsnytt.no/clemens-saers-hoyre-michael-tetzschner/michael-tetzschner-h-etterlyser-tiltak-for-a-stoppe-vold-og-trusler-i-osloskolen/270278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjokkerende.

Når jeg var ungdom ble elever utvist for bagateller. Å svare frekt til lærer var nok. Men da brydde jo folk seg om slikt. I dag er det kanskje bare en bonus, mange skulker jo uansett. Noe må uansett gjøres. Kanskje man skulle sett på oppførsel fra tidligere før man ble akseptert som elev? Blir man ikke akseptert må man på spesialskoler/forsterket skole for utagerende elever.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...