Gå til innhold

KG gjør ikke noe med personen som lager ufør tråder HVER dag

Alleah

Anbefalte innlegg

Nappetass1 skrev (12 minutter siden):

Kjære vene.. fra mitt ståsted må det da være mulig å ignorere disse trådene for alle som blir så himla trigget? Jeg er selv ufør av både fysiske og psykiske årsaker, men jeg må bare le av alle som ser ned på oss og det affiserer meg ikke overhodet. Jeg forstår at ikke alle klarer å ta like lett på det som meg, men seriøst. La. Være. Å. Lese. Ta nå litt ansvar, dere er voksne mennesker. 

Jeg syntes ikke det er greit med noe type hetsing uansett tema, særlig når det er folk som målrettet går inn for å lage slike tråder hver dag. Uansett hvilken mening de har et ønske om å ytre, så mener jeg det er forskjell på ytringsfrihet og å direkte gå inn for å etablere hat. Folk som har laget trådene har også flere ganger innrømmet at hensikten bak er å spre et budskap og starte en bølge. De ønsker drive med propaganda, og det mener jeg ikke hører hjemme på KG. De kan heller da samle seg på forum på the dark web og finne likesinnede der, for jeg skal love deg at det finnes andre steder på nettet slike samles for å dele meninger og legge planer om hvordan de skal få sitt budskap ut til folket og få flere på sin side. Kan godt hende de som allerede er her og sprer slikt kommer fra et annet forum med en hensikt og plan bak oppførselen sin.

En gang snakket jeg med en rasist, og den personen sa at dette er en veldig vanlig måte å spre sitt budskap på nett. Og når folk her inne åpenlyst skriver at grunnen bak at de skaper slike tråder er for å spre budskapet sitt, så er det jo tydelig hva som skjer.

Derfor mener jeg det burde være 2 trinns verifisering av nye brukere, slik at de som ikke oppfører seg blir kastet ut av forumet for godt eller over en viss periode, slik at det ikke er så lett å drive med propaganda her inne. Og dette mener jeg KG burde ta på høyeste alvor. Ikke bare endre måten ufør tråder etableres. Måten tråder lages på er ikke problemet, det er menneskene bak med dårlige hensikter. Så det er der KG burde gjøre en forskjell. Men veldig fint at KG skal ta opp problematikken på nytt

ts

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Anglofil

Jeg forstår at det er en overveiing og at dette ikke er noe lett problemstilling. Dere må jo veie ulike hensyn opp mot hverandre, og når noen er fornøyd med trådene og andre føler seg hetset så er det en vanskelig balansegang. Fullt forståelig det.

Jeg reagerer likevel på det du sier med at det bare er å la være å lese. Det er ikke slik det fungerer. Vi kan ikke ignorere det vi mener er en urett begått mot en sårbar minoritetsgruppe. Det er noe som heter «den som tier samtykker». Hvis vi ikke reagerer så vil det i alle fall ikke skje noe endring. Som jeg skrev i en annen tråd, ingenting i verdenshistorien har blitt endret de gangene folk satt på gjerdet.

Vi skal ikke la være å bry oss. Vi skal ikke la de som krenker andre få et eget ekkokammer hvor de ikke får utfordret synspunktene sine. Å ikke reagere på hets er å gi de fritt spillerom til å fortsette med hets.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (26 minutter siden):

@Anglofil

Jeg forstår at det er en overveiing og at dette ikke er noe lett problemstilling. Dere må jo veie ulike hensyn opp mot hverandre, og når noen er fornøyd med trådene og andre føler seg hetset så er det en vanskelig balansegang. Fullt forståelig det.

Jeg reagerer likevel på det du sier med at det bare er å la være å lese. Det er ikke slik det fungerer. Vi kan ikke ignorere det vi mener er en urett begått mot en sårbar minoritetsgruppe. Det er noe som heter «den som tier samtykker». Hvis vi ikke reagerer så vil det i alle fall ikke skje noe endring. Som jeg skrev i en annen tråd, ingenting i verdenshistorien har blitt endret de gangene folk satt på gjerdet.

Vi skal ikke la være å bry oss. Vi skal ikke la de som krenker andre få et eget ekkokammer hvor de ikke får utfordret synspunktene sine. Å ikke reagere på hets er å gi de fritt spillerom til å fortsette med hets.

Vi kan godt la være å lese trådene, men hatefulle ytinger og sjikane er allikevel ulovlig og da er det også et ansvar for oss andre å reagere på slike ytringer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjent bruker her inne skriver dette ang ufør stønaden, uten at det får noen konsekvenser:  «Jeg velger å delta i opplysningsarbeidet fordi så mange benekter at det forekommer». Personen sier gjentatte ganger at det er lov å diskutere på et diskusjons forum når noen sier hen imot, men sier også dette «om de likevel føler seg truffet kan det jo være forskjellige grunner til det, noen kanskje fordi de vet at de ikke nødvendigvis har rent mel i saccosekken». Vedkommende sier «grunnen til at uføretrygd er det som blir debattert er at svindelen fornektes». Og fortsetter videre «Jeg fortsetter til ingen benekter det lengre»

Når da personen blir anklaget for propaganda, er motsvaret til personen «Er det å diskutere et problem synonymt med propaganda for deg?» Så personen hevder sin rett til å diskutere, selv om motivet her er ganske tydelig og personen innrømmer tidligere å drive med opplysningsarbeid. 

Videre sier hen «bevissthet er en god løsning da det fører til mindre benektelse» 

Så denne personen innrømmer å drive med opplysningsarbeid, at personen ikke kommer til å stoppe arbeidet sitt til hen ikke blir motsagt, og måten å komme dit er å spre bevissthet, altså sitt budskap. Dette er en person som gjemmer seg bak ordet «debatt» og «ytringsfrihet», og det må KG se og forstå. Det er helt tydelig her at denne personen har en agenda. 

Om KG ønsker navnet på personen og tråd, så sender jeg det. Skrev ikke brukernavnet til personen over, da dette er en veldig synlig og kjent bruker det siste året. 

Og KG må forstå at det hjelper ikke å kun endre på måten tråder blir kategorisert... ønsker virkelig KG slikt på sine forumer? 😕 Jeg håper KG i slutten av mnd når dere skal diskutere dette, gjør noe mer enn å endre kategorier eller lage en eget rom for uføre tråder... å lage et eget rom for slikt propaganda blir som å godta at rasister skal få et eget forum rom med frie tøyler. Sorry, not sorry... men det må skje noe altså

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alleah skrev (2 timer siden):

En kjent bruker her inne skriver dette ang ufør stønaden, uten at det får noen konsekvenser:  «Jeg velger å delta i opplysningsarbeidet fordi så mange benekter at det forekommer». Personen sier gjentatte ganger at det er lov å diskutere på et diskusjons forum når noen sier hen imot, men sier også dette «om de likevel føler seg truffet kan det jo være forskjellige grunner til det, noen kanskje fordi de vet at de ikke nødvendigvis har rent mel i saccosekken». Vedkommende sier «grunnen til at uføretrygd er det som blir debattert er at svindelen fornektes». Og fortsetter videre «Jeg fortsetter til ingen benekter det lengre»

Når da personen blir anklaget for propaganda, er motsvaret til personen «Er det å diskutere et problem synonymt med propaganda for deg?» Så personen hevder sin rett til å diskutere, selv om motivet her er ganske tydelig og personen innrømmer tidligere å drive med opplysningsarbeid. 

Videre sier hen «bevissthet er en god løsning da det fører til mindre benektelse» 

Så denne personen innrømmer å drive med opplysningsarbeid, at personen ikke kommer til å stoppe arbeidet sitt til hen ikke blir motsagt, og måten å komme dit er å spre bevissthet, altså sitt budskap. Dette er en person som gjemmer seg bak ordet «debatt» og «ytringsfrihet», og det må KG se og forstå. Det er helt tydelig her at denne personen har en agenda. 

Om KG ønsker navnet på personen og tråd, så sender jeg det. Skrev ikke brukernavnet til personen over, da dette er en veldig synlig og kjent bruker det siste året. 

Og KG må forstå at det hjelper ikke å kun endre på måten tråder blir kategorisert... ønsker virkelig KG slikt på sine forumer? 😕 Jeg håper KG i slutten av mnd når dere skal diskutere dette, gjør noe mer enn å endre kategorier eller lage en eget rom for uføre tråder... å lage et eget rom for slikt propaganda blir som å godta at rasister skal få et eget forum rom med frie tøyler. Sorry, not sorry... men det må skje noe altså

Litt avsporing, men en har da ikke mel i saccosekker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Litt avsporing, men en har da ikke mel i saccosekker?

Kanskje personen ikke har hatt saccosekk selv 🧐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig ekkelt å lese, @Alleah, men bra du får det frem. Og jeg er enig i at det å åpne en egen kategori for slike tråder bare vil føre til mer hets og giftige ekkokammer. Det som må til, er å slå ned på de brukerne som begår disse handlingene og stenge de ute på livstid når man ser at de bare fortsetter i det uendelige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alleah skrev (På 3.6.2021 den 19.35):

Men altså, hva mener du er problematisk med dette? 

At man har en agenda med sine ytringer er da helt åpenbart ... 

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
PetterKanin skrev (13 timer siden):

Men altså, hva mener du er problematisk med dette? 

At man har en agenda med sine ytringer er da helt åpenbart ... 

Det finnes folk som må spy ut sine meninger over alt.  Hvorfor er det nødvendig å spamme ned enhver tråd med egne, fordømmende meninger? Kan ikke andre også få skrive uten stadig å bli angrepet av det samme gnålet?

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (På 3.6.2021 den 13.53):

Hei

Selv om det kanskje ikke kan se slik ut, så gjør vi faktisk en hel del som kanskje ikke synes så godt for dere som er vanlige brukere.

Brukere får ofte sanksjoner fra oss, det være seg pm, advarsel eller utestengelse, men mange brukere velger f.eks å lage seg nye brukere - eller de fortsetter i samme takt som før selv om de mottar sanksjon. Dessuten er det også slik at det ikke bare er én bestemt bruker, men flere.

Jeg kan forstå frustrasjonen fra dere brukere, men det er altså ikke slik at det ikke gis sanksjoner. 

Anglofil (teamleder)

Dere lar ganske mye stå som, selv om det direkte ikke bryter med reglene, viser en holdning om at uføre ikke er verdt noe og hva de burde/ ikke burde få lov til. Det er nok en del uføre her inne siden mange ikke har helse til andre sosiale arenaer og da kan det være belastende å se disse trådene som kun handler om fordommer dominere forsiden i dagesvis. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...