Gå til innhold

KG gjør ikke noe med personen som lager ufør tråder HVER dag

Alleah

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør ikke KG noe med personen som lager nedsettende (eller nedsettende) tråder om uføre hver sabla dag? Greit nok at det er ytringsfrihet i Norge og personen ikke skriver noe direkte trakasserende pr tråd, men jeg syntes oppførselen er trakasserende. Man forstår jo hensikten bak dette her. Føler ut som personen prøver lage en slags bevegelse, og gjøre alt hen kan for å få frem sitt budskap, på måten hen oppfører seg på forumet. Er dette virkelig greit? Følger KG med på denne personen i det hele tatt? Eller lar de det bare gå, fordi de kun ser på enkelt tråder og ikke hele helheten av oppførselen? 

Jeg syntes dette er veldig merkelig av KG. Av alle regler som er her inne, så er slik oppførsel greit liksom... 

Kan noen forklare meg hvorfor dette faller mellom fingrene til regelverket på KG? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Selv om det kanskje ikke kan se slik ut, så gjør vi faktisk en hel del som kanskje ikke synes så godt for dere som er vanlige brukere.

Brukere får ofte sanksjoner fra oss, det være seg pm, advarsel eller utestengelse, men mange brukere velger f.eks å lage seg nye brukere - eller de fortsetter i samme takt som før selv om de mottar sanksjon. Dessuten er det også slik at det ikke bare er én bestemt bruker, men flere.

Jeg kan forstå frustrasjonen fra dere brukere, men det er altså ikke slik at det ikke gis sanksjoner. 

Anglofil (teamleder)

Endret av Anglofil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (1 minutt siden):

Hei

Selv om det kanskje ikke kan se slik ut, så gjør vi faktisk en hel del som kanskje ikke synes så godt for dere som er vanlige brukere.

Brukere får ofte sanksjoner fra oss, det være seg pm, advarsel eller utestengelse, men mange brukere velger f.eks å lage seg nye brukere - eller de fortsetter i samme takt som før selv om de mottar sanksjon. Dessuten er det også slik at det ikke bare er én bestemt bruker, men flere.

Jeg kan forstå frustrasjonen fra dere brukere, men det er altså ikke slik at det ikke gis sanksjoner. 

Anglofil (teamleder)

Jeg ser også at det opprettes mange tråder om uføre. Er det ikke nok nå? Faller det ikke under regelen om ensidig meningspåvirkning?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det TS og @gjenferdet ønsker at Kg skal gjøre? Skal ufør og lignende emner svartelistes? Det er vel populære tråder til dels fordi den altid får respons fra brukere som dere selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Jeg ser også at det opprettes mange tråder om uføre. Er det ikke nok nå? Faller det ikke under regelen om ensidig meningspåvirkning?

Vi anser ikke diskusjon omkring uføre som brudd på reglene i seg selv. Det er måten uføre i så fall blir omtalt på som eventuelt avgjør gjør hvorvidt det går under brudd på reglene.

Diskusjon rundt uføre kan gå under regelen om ensidig meningspåvirkning, om dette gjøres av én eller bestemte brukere over tid, men her er det snakk om mange ulike brukere som oppretter forskjellige tråder. Det er ikke brudd på reglene i seg selv, og regnes heller ikke som ensidig meningspåvirkning. Akkurat nå er det lov å diskutere uføre, og vi kan ikke slette en tråd kun basert på at noen er lei eller ikke ønsker disse diskusjonene.

Når det er sagt: det blir i så fall et spørsmål om vi ønsker disse diskusjonene eller ikke i det hele tatt. Og det skal moderatorteamet diskutere senere denne måneden, i tillegg til andre problemstillinger. Det sagt, det skal ganske mye til før vi velger å forby et tema.

Og så er det jo også slik at man kan også prøve å la være å klikke seg inn i trådene som omhandler uføre, og man kan velge å ikke bli med i diskusjonene. 

Men igjen: vi skal ha en lengre diskusjon rundt uføre, men det skal veldig mye til før vi forbyr diskusjon om uføre generelt. At fem ulike brukere velger å diskutere uføre i fem ulike tråder er ikke regnet som brudd på reglene i seg selv, ei heller regnet ensidig meningspåvirkning. 

Anglofil (teamleder)

Endret av Anglofil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (7 minutter siden):

Vi anser ikke diskusjon omkring uføre som brudd på reglene i seg selv. Det er måten uføre i så fall blir omtalt på som eventuelt avgjør gjør hvorvidt det går under brudd på reglene.

Diskusjon rundt uføre kan gå under regelen om ensidig meningspåvirkning, om dette gjøres av én eller bestemte brukere over tid, men her er det snakk om mange ulike brukere som oppretter forskjellige tråder. Det er ikke brudd på reglene i seg selv, og regnes heller ikke som ensidig meningspåvirkning. Akkurat nå er det lov å diskutere uføre, og vi kan ikke slette en tråd kun basert på at noen er lei eller ikke ønsker disse diskusjonene.

Når det er sagt: det blir i så fall et spørsmål om vi ønsker disse diskusjonene eller ikke i det hele tatt. Og det skal moderatorteamet diskutere senere denne måneden, i tillegg til andre problemstillinger. Det sagt, det skal ganske mye til før vi velger å forby et tema.

Og så er det jo også slik at man kan også prøve å la være å klikke seg inn i trådene som omhandler uføre, og man kan velge å ikke bli med i diskusjonene. 

Men igjen: vi skal ha en lengre diskusjon rundt uføre, men det skal veldig mye til før vi forbyr diskusjon om uføre generelt. At fem ulike brukere velger å diskutere uføre i fem ulike tråder er ikke regnet som brudd på reglene i seg selv, ei heller regnet ensidig meningspåvirkning. 

Anglofil (teamleder)

Dette var et godt svar. Jeg antar det er en stor utfordring å moderere et nettforum på størrelsen med KG, da det er mange meninger det skal tas hensyn til. Inntrykket mitt er at forumet er ryddig og godt moderert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Anglofil, jeg skjønner at det er ting som blir gjort uten at vi nødvendigvis ser det. Men i mange tilfeller synes jeg det går for langt tid før moderatorer reagerer i slike tråder, men i andre tråder som omhandler psykisk helse, blir det moderert etter kort tid. Og da synes jeg det blir litt feil å si at man bare kan la være å trykke på trådene; det er jo argumentasjonen som de som hetser bruker, og det argumentet kan man bruke om trådene om psykisk helse, som blir stengt på grunn av potensielt skadelig innhold.

Det sagt, så setter jeg pris på jobben dere gjør. Det kan ikke være enkelt å moderere et så stort forum med så få frivillige som det dere har. Jeg skjønner at det går på kapasitet og prioriteringer. Jeg skulle bare ønske at det ble like raskt reagert på tråder som er til for å diskriminere uføre, som det blir på tråder om psykisk helse. 

Endret av Katretty
Rettet en feil.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvasiKonge skrev (28 minutter siden):

Hva er det TS og @gjenferdet ønsker at Kg skal gjøre? Skal ufør og lignende emner svartelistes? Det er vel populære tråder til dels fordi den altid får respons fra brukere som dere selv?

Jeg mener ikke det skal svartelistes, men det virker som det er noen som går inn med innstillingen «ja, hvordan skal jeg formulere meg i dag for å ytre mine synspunkter og lage en bølge av ufør hat (en tråd som ikke er lik den i går slik at tråden ikke blir slettet pga det finnes flere like)». Og det mener jeg ikke er greit. En ting er å dele meningen sin et par ganger, men å gå inn for at dette skal de gjøre hver dag og legge en plan for hvordan det skal gjennomføres for å unngå reglementet, å dra den for langt. Er en forskjell på å ytre meninger og prøve lage en bølge mot en spesiell utsatt gruppe. I flere av trådene det er laget om uføre, så har trådstarter faktisk innrømmet at det også er hensikten.

Men bra at KG er på saken :) 

ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alleah skrev (1 minutt siden):

Jeg mener ikke det skal svartelistes, men det virker som det er noen som går inn med innstillingen «ja, hvordan skal jeg formulere meg i dag for å ytre mine synspunkter og lage en bølge av ufør hat (en tråd som ikke er lik den i går slik at tråden ikke blir slettet pga det finnes flere like)». Og det mener jeg ikke er greit. En ting er å dele meningen sin et par ganger, men å gå inn for at dette skal de gjøre hver dag og legge en plan for hvordan det skal gjennomføres for å unngå reglementet, å dra den for langt. Er en forskjell på å ytre meninger og prøve lage en bølge mot en spesiell utsatt gruppe. I flere av trådene det er laget om uføre, så har trådstarter faktisk innrømmet at det også er hensikten.

Men bra at KG er på saken :) 

ts

Enig, men jeg ser ingen lett løsning for moderering uten å fjerne (svarteliste) tråder som er kritiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvasiKonge skrev (1 minutt siden):

Enig, men jeg ser ingen lett løsning for moderering uten å fjerne (svarteliste) tråder som er kritiske?

Jeg tror det kan bli vanskelig for KG å svarteliste denne type tema... men jeg tenker det handler mer om oppførselen bak, at en bruker lager flere slike tråder, så må det fanges opp av systemet og få konsekvenser. Jeg er helt sikker på at det ligger et mønster bak. Det går sikkert an å lage seg en ny Mail hver uke, for å lage seg en ny KG bruker for å fortsette. Så det kan jo hende personene bak disse trådene gjør en god innsats og bruker tid på å fortsette oppførselen sin. Kanskje det kan være lurt at det kreves mer enn en Mail for å opprette en bruker? Kanskje at man må registrere tlf nummer eller en annen type dobbel verfisering, slik at man ikke får hypping laget seg nye brukere for å opprettholde hetsingen 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alleah skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det kan bli vanskelig for KG å svarteliste denne type tema... men jeg tenker det handler mer om oppførselen bak, at en bruker lager flere slike tråder, så må det fanges opp av systemet og få konsekvenser. Jeg er helt sikker på at det ligger et mønster bak. Det går sikkert an å lage seg en ny Mail hver uke, for å lage seg en ny KG bruker for å fortsette. Så det kan jo hende personene bak disse trådene gjør en god innsats og bruker tid på å fortsette oppførselen sin. Kanskje det kan være lurt at det kreves mer enn en Mail for å opprette en bruker? Kanskje at man må registrere tlf nummer eller en annen type dobbel verfisering, slik at man ikke får hypping laget seg nye brukere for å opprettholde hetsingen 

ts

Det er klart at KG kan kreve full identifikasjon og ingen anonymitet, men det høres ut som en veldig dårlig ide. Tenk på alt som deles på dette forumet. Historier om overgrep, dårlig psyke og lignende. Hvis det skulle være et sikkerhetsbrudd og eposter + andre identifikasjoner lekker så ugjør det en enorm sikkerhetsrisiko for de som deler sine historier, og det er jo det som er fint med KG; at folk tør å dele sine historier?

Jeg vet wikipedia har noe ala ip-registrering og blokkerer hvis de mottar flere useriøse redigeringer fra en addresse, men selv det er ingen komplett fiks på dette problemet. Vanskelig, rett og slett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (36 minutter siden):

Anglofil (teamleder)

Det er jo mengden negative uføretråder som blir postet som har potensiale til å gjøre noe med mange som er et sårbart sted i utgangspunktet, at det er flere som poster disse trådene gjør det jo bare mer alvorlig. Er dette virkelig noe KG vil akseptere? Vi som reagerer på dette reagerer jo på mengden og den gjentatte negative vinklingen, dag etter dag. Å si at man kan la være å klikke på trådene er drøyt, synes jeg. Er dette et akseptabelt svar/holding fra norges største nettforum til at en såpass stor gruppe mennesker føler seg hetset over tid? Å se nye negative overskrifter dag etter dag gjør faktisk noe med en. Kanskje vi som er uføre bare burde la være å bruke KG da, så slipper vi å måtte lese dette? Er det enklest?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (2 minutter siden):

Det er jo mengden negative uføretråder som blir postet som har potensiale til å gjøre noe med mange som er et sårbart sted i utgangspunktet, at det er flere som poster disse trådene gjør det jo bare mer alvorlig. Er dette virkelig noe KG vil akseptere? Vi som reagerer på dette reagerer jo på mengden og den gjentatte negative vinklingen, dag etter dag. Å si at man kan la være å klikke på trådene er drøyt, synes jeg. Er dette et akseptabelt svar/holding fra norges største nettforum til at en såpass stor gruppe mennesker føler seg hetset over tid? Å se nye negative overskrifter dag etter dag gjør faktisk noe med en. Kanskje vi som er uføre bare burde la være å bruke KG da, så slipper vi å måtte lese dette? Er det enklest?

Hei

Vi har stor forståelse for at det kan virke både overveldende og svært negativt med mange tråder som omhandler uføre, spesielt om man er ufør selv. 

Samtidig er tilbakemeldingene vi får ganske delte. Noen er veldig misfornøyde. Noen er veldig fornøyde. Og så er det en hel del brukere som ikke har så mange meninger om temaet i det hele tatt. Det blir derfor en avveining mellom flere partner. 

Og vi har prøvd mange ulike ting tidligere, deriblant å samle alle uføretråder i én tråd (eller, et par store tråder omhandlet forskjellige temaer omkring uføre), nettopp for å unngå alle trådene. Da opplevde vi svært mange klager, nettopp fordi det var umulig å holde oversikt, og mange ble misfornøyde. Vi gikk da vekk fra denne løsningen. Det er kanskje noe vi kan prøve igjen, det får vi ta opp til diskusjon.

Om jeg/vi er fornøyde? Nei. Det er et svært vanskelig tema og problemstilling jeg/vi synes det er vanskelig å finne en god løsning på. Så derfor må vi diskutere det. Men slik reglene står akkurat nå, i dette øyeblikk, kan vi ikke nekte posting av uføretråder. Men, det er det vi skal diskutere senere denne måneden, men det er ikke gjort i en håndvending. Det krever et lengre møte hvor vi diskuterer tilbakemeldinger fra brukere og mange ulike forslag til løsninger.

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KvasiKonge skrev (27 minutter siden):

Det er klart at KG kan kreve full identifikasjon og ingen anonymitet, men det høres ut som en veldig dårlig ide. Tenk på alt som deles på dette forumet. Historier om overgrep, dårlig psyke og lignende. Hvis det skulle være et sikkerhetsbrudd og eposter + andre identifikasjoner lekker så ugjør det en enorm sikkerhetsrisiko for de som deler sine historier, og det er jo det som er fint med KG; at folk tør å dele sine historier?

Jeg vet wikipedia har noe ala ip-registrering og blokkerer hvis de mottar flere useriøse redigeringer fra en addresse, men selv det er ingen komplett fiks på dette problemet. Vanskelig, rett og slett.

Via Hacking så kan man uansett lett finne hvem brukere er via IP adresser... så om man har IP adresse og en Mail så tror hackere kan finne ut av mye. Så jeg ser ikke helt problemet med å ha dobbelt verifisering ved å opprette ny bruker. KG kan jo se hvem som skriver under anonymt også, det vet jeg for jeg selv har fått advarsel da jeg opprettet ny bruker og skrev noe jeg ikke viste var utenfor reglementet da jeg var ny her for 1 år siden.. 😳 

Så jeg tenker løsningen her er en dobbelt verifisering ved opprettelse av nye brukere, slik at folk som utnytter dette forumet med å spre hat og blir kastet ut, ikke bare kan lage seg en ny bruker og fortsette 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene.. fra mitt ståsted må det da være mulig å ignorere disse trådene for alle som blir så himla trigget? Jeg er selv ufør av både fysiske og psykiske årsaker, men jeg må bare le av alle som ser ned på oss og det affiserer meg ikke overhodet. Jeg forstår at ikke alle klarer å ta like lett på det som meg, men seriøst. La. Være. Å. Lese. Ta nå litt ansvar, dere er voksne mennesker. 

Endret av Nappetass1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nappetass1, den er jeg ikke enig i. Den retorikken kan man jo bruke om hva som helst som er kontroversielt/ulovlig å si. Hva om noen ikke liker jøder og vil ytre det? Det er jo bare å la være å lese?

Nei, det må kunne gå an å besøke et forum uten å blitt bombardert av tråder som går inn for å diskriminere en bestemt gruppe mennesker. Vi har like mye rett til å være her inne som alle andre. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anglofil said:

Anglofil (teamleder)

Som regel blir trådene laget av AnonymBruker. Nå du skriver at det er mange ulike brukere som oppretter uføretrådene, betyr det at dere sjekker hvilke brukere som er bak AnonymBrukeren som skriver uføretrådene? For det er jo den eneste måten å vite om det er de samme brukerne som lager uføretrådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (12 minutter siden):

Som regel blir trådene laget av AnonymBruker. Nå du skriver at det er mange ulike brukere som oppretter uføretrådene, betyr det at dere sjekker hvilke brukere som er bak AnonymBrukeren som skriver uføretrådene? For det er jo den eneste måten å vite om det er de samme brukerne som lager uføretrådene. 

Ja, det gjør vi, der det er grunnlag for det (altså bryter reglene). 

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anglofil said:

Ja, det gjør vi, der det er grunnlag for det (altså bryter reglene). 

Anglofil (teamleder)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...