Lyckeliten Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Finner lite informasjon på dette.. unntatt at partene ikke har møttes til forhandlinger. Hvor lang tid kan det ta før det evt blir tvungen lønnsnemd? Hvor lenge har en skolestreik pågått før?
stan Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 I 2014 holdt de på i flere måneder. Streiken kan være over i morgen om KS tilbyr det samme som LO og NHO har blitt enige de siste årene. Kravet til UNIO er ikke urimelig. 6
Drizzt Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 (endret) Jeg skjønner meg ikke på denne streiken og ser ikke hvordan Unio kan kreve mer. Alle har godtatt 2.8% bortsett fra Unio. Var det barnehagelærerne, bibliotekarerne, sykepleierne og lærerne som ble permittert og mistet jobben? Denne streiken har veldig alvorlige konsekvenser for småbarnsfamiliene som rammes igjen og igjen kreves det at arbeidsgivere er fleksible med smak og duft av april 2020. Noen ganger støtter jeg streikene, men denne gangen - nei. P.S. Så mange barnehagebarn får ødelagt barnehageavslutningen sin før de går over til storbarnsavdeling eller skole fra august for noen ører mer i lønn av de som tross alt har hele tiden hatt sikre jobber. Endret 3. juni 2021 av Drizzt 9
Diamant20 Skrevet 4. juni 2021 #4 Skrevet 4. juni 2021 Drizzt skrev (11 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på denne streiken og ser ikke hvordan Unio kan kreve mer. Alle har godtatt 2.8% bortsett fra Unio. Var det barnehagelærerne, bibliotekarerne, sykepleierne og lærerne som ble permittert og mistet jobben? Denne streiken har veldig alvorlige konsekvenser for småbarnsfamiliene som rammes igjen og igjen kreves det at arbeidsgivere er fleksible med smak og duft av april 2020. Noen ganger støtter jeg streikene, men denne gangen - nei. P.S. Så mange barnehagebarn får ødelagt barnehageavslutningen sin før de går over til storbarnsavdeling eller skole fra august for noen ører mer i lønn av de som tross alt har hele tiden hatt sikre jobber. Lønnsoppgjøret til de som er i streik nå var jo en vits i fjor. Det har vært ganske tydelig lenge at de ikke ville godta 2,8%. Nå streiker de jo for at man skal se hvor viktige de er, da må det faktisk gå utover noen. Her jeg bor har forøvrig barnehagene vært stengt 1 gang utenom i fjor, da var det en smittet i en bhg, men ingen flere var smittet. 1
rhubarb Skrevet 4. juni 2021 #5 Skrevet 4. juni 2021 Dette er jo en streik som prøver å sette fokus på årevis med "måtehold" på lavtlønnede, kommunalt ansattes vegne. (Jeg vet det ikke er de lavest lønnede, de har minimum 3-årig høgskoleutdannelse, men typiske kvinneyrker som generelt kommer dårlig ut i lønnsoppgjør.) Jeg ser KS jobber hardt for å holde fokus på de kortsiktige konsekvensene som nevnt over. Slik fjerner de fokuset fra den egentlige utfordringen, men etterslepet på lønn er hva da? 14 år sett mot tilsvarende utdannede i kommunal sektor? Mannsdominerte kommunale stillinger med tilsvarende utdanningskrav ligger altså 14 år lenger frem lønnsmessig? Det er det jo ikke urimelige krav fra Unio, selv om KS hardnakket hevder det. I et langsiktig perspektiv er det jo helt avgjørende å ha gode nok folk i jobbene. Få andre steder i arbeidslivet er det forventet at idealisme og "et behov for å yte omsorg" skal veie tyngre enn lønn. 3
Drizzt Skrevet 4. juni 2021 #6 Skrevet 4. juni 2021 Diamant20 skrev (1 time siden): Lønnsoppgjøret til de som er i streik nå var jo en vits i fjor. Det har vært ganske tydelig lenge at de ikke ville godta 2,8%. Nå streiker de jo for at man skal se hvor viktige de er, da må det faktisk gå utover noen. Her jeg bor har forøvrig barnehagene vært stengt 1 gang utenom i fjor, da var det en smittet i en bhg, men ingen flere var smittet. Tja, hva skal en barnehagelærer tjene da? 1 mil? Var jobbene deres truet på noen måte på grunn av pandemien? Nei. Var de sikret lønn uansett når mange andre mistet jobb og ble permittert? Ja. Er det riktig timing å vise muskler nå? Nei. Ut fra det jeg blir fortalt av småbarnsforeldre jeg kjenner i de rammede kommunene, har de fleste ikke støtte for de streikende. Kun på grunn av timingen. 5
Diamant20 Skrevet 4. juni 2021 #7 Skrevet 4. juni 2021 Drizzt skrev (8 minutter siden): Tja, hva skal en barnehagelærer tjene da? 1 mil? Var jobbene deres truet på noen måte på grunn av pandemien? Nei. Var de sikret lønn uansett når mange andre mistet jobb og ble permittert? Ja. Er det riktig timing å vise muskler nå? Nei. Ut fra det jeg blir fortalt av småbarnsforeldre jeg kjenner i de rammede kommunene, har de fleste ikke støtte for de streikende. Kun på grunn av timingen. Selvom de ikke har blitt permittert, har de risikert helsa si. Det er nok av folk u skolen og bhg som er i risikogruppen, og mange friske er også rammet av senvirkninger lenge etterpå. En annen ting er at maaaange i skolen og bhg må jobbe overtid uten å få betaling eller få avspasere. 2
Peggy-Lovise Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Er så enig! Jeg personlig taper flere tusen på å måtte være hjemme med barn nå. Men syns det er verre at de ødelegger skoleavslutninger for 7. og 10. klassinger. Standpunktkarakterer for avgangselever. Barnehageavslutninger. Osv. Så er så lusent gjort mot barn og unge som har hatt et drittår fra før med avlysninger og skuffelser på løpende bånd. Jeg har også en jobb hvor jeg er utsatt for smitte hver eneste dag, og treffer stadig nye mennesker. Har ingen mulighet for hjemmekontor. Vår gruppe har heller ikke fått tilbud om vaksine enda 🤷♀️ Og lønna.. ja, med fagbrev og full ansinnitet kan jeg komme opp i 410.000 om jeg jobber 100%. 4
rhubarb Skrevet 4. juni 2021 #9 Skrevet 4. juni 2021 Drizzt skrev (39 minutter siden): Tja, hva skal en barnehagelærer tjene da? Det er vel rimelig at en ansatt i kommunen tjener omtrent det samme som en annen kommunalt ansatt med omtrent samme utdannelse, ansiennitet og ansvar? 2
Drizzt Skrevet 4. juni 2021 #10 Skrevet 4. juni 2021 rhubarb skrev (2 minutter siden): Det er vel rimelig at en ansatt i kommunen tjener omtrent det samme som en annen kommunalt ansatt med omtrent samme utdannelse, ansiennitet og ansvar? Jeg ser bare mange ord, men ikke noe tall 2
pia mater Skrevet 4. juni 2021 #11 Skrevet 4. juni 2021 Regner med den varer et godt stykke ut i neste uke. Blir snart trappet opp igjen, men blir jo ikke kritisk for helse siden de kan søke dispensasjon og får innvilget nesten alle. 1
Peggy-Lovise Skrevet 4. juni 2021 #12 Skrevet 4. juni 2021 pia mater skrev (36 minutter siden): Regner med den varer et godt stykke ut i neste uke. Blir snart trappet opp igjen, men blir jo ikke kritisk for helse siden de kan søke dispensasjon og får innvilget nesten alle. Hva er poenget da, når alt blir innvilga?
Diamant20 Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Det har blitt sagt at standpunktkarakterer fikses. Jeg tenker at det er bedre med streik nå enn på en annen tid av året, fordi at nå er det stort sett bare rolige dager igjen, og det meste av vurderinger er gjennomført.
rhubarb Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Drizzt skrev (33 minutter siden): Jeg ser bare mange ord, men ikke noe tall Det er jo vanskelig å tallfeste. Streiken handler vel om behovet relativt lik lønn for relativt sett like forutsetninger for jobben som gjøres? Slik oppfatter jeg hvertfall det. Altså er det store forskjeller fra kommune til kommune. 1
pia mater Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Peggy-Lovise skrev (2 minutter siden): Hva er poenget da, når alt blir innvilga? Synlighet, og faktisk en sjanse for å holde streiken igang uten tvungen med en gang. Hvis søknadene ikke blir innvilget så går det rett til tvungen lønnsnemnd. Da har man allerede tapt. 1
Majer Skrevet 4. juni 2021 #16 Skrevet 4. juni 2021 (endret) Hadde politikerne bare tatt disse yrkesgruppene på alvor tidligere så hadde det ikke vært så høye lønnskrav. Politikerne har satt seg fast i et hjørne. Å øke lønna koster samfunnet mye penger, men det er for seint å gjøre arbeidsdagen bedre. Lønn er det siste virkemiddelet de har. Vil minne om at 119 av 123 streiker som sykepleierne har vært sterkt innblandet i endte med tap for dem. Tvungen lønnsnemnd er et onde. Endret 4. juni 2021 av Majer 2
Example Skrevet 4. juni 2021 #17 Skrevet 4. juni 2021 (endret) Diamant20 skrev (6 timer siden): Det har blitt sagt at standpunktkarakterer fikses. Jeg tenker at det er bedre med streik nå enn på en annen tid av året, fordi at nå er det stort sett bare rolige dager igjen, og det meste av vurderinger er gjennomført. Tja, disse standpunktkarakterene kan bli et problem. Dersom jeg skulle bli tatt ut i streik vil mine 10. klassinger ikke få sine før streiken er over. Jeg vil miste tilgang til systemet med mine notater og loggført arbeid, og karakterene er ikke publisert i systemet. Da vil det kreve streikebryteri for å få satt disse karakterene. Så det vil fort drøye til streiken er over før disse karakterene blir satt. Når det kommer til streiken, så støtter jeg den 100 %. Jeg tror ikke det vil bli så mye å vinne på det nå, men det måtte skje. Fremover er man nødt til å heve lønnen for å få tak i nok folk, samt at gode nok folk velger læreryrket. Man blir ikke lærer for å bli rik, men man bør tjene såpass at det er verdt arbeidet og den lange utdanningen det krever. Endret 4. juni 2021 av Example 1
Peggy-Lovise Skrevet 4. juni 2021 #18 Skrevet 4. juni 2021 Example skrev (5 minutter siden): Tja, disse standpunktkarakterene kan bli et problem. Dersom jeg skulle bli tatt ut i streik vil mine 10. klassinger ikke få sine før streiken er over. Jeg vil miste tilgang til systemet med mine notater og loggført arbeid, og karakterene er ikke publisert i systemet. Da vil det kreve streikebryteri for å få satt disse karakterene. Så det vil fort drøye til streiken er over før disse karakterene blir satt. Streiken ER over!
Yrsa Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 Peggy-Lovise skrev (9 minutter siden): Streiken ER over! Dessverre. På tidenes tynneste grunnlag. 5
Example Skrevet 4. juni 2021 #20 Skrevet 4. juni 2021 Peggy-Lovise skrev (4 minutter siden): Streiken ER over! Ser det. Vel, det spørs om det ikke blir ei ny runde neste år, om KS ikke kommer på bordet med et bedre tilbud. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå