Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 8 åring?

Anbefalte innlegg

Vi, eller, jeg føler hver dag det er en "kamp" med 8 åringen. Jeg og barnefaren er ikke sammen, og jeg føler vi har veldig ulikt syn akkurat her. 

Annenhver dag har han glemt ei leksebok, pennal, drikkeflaske osv igjen på skolen. Han kommer hjem, slenger jakke, solbriller, sykkelhjem, skolesekk ifra seg hvor som helst, enda han får beskjed hver dag om å sette på plass med en gang. Og så glemmer han hvor han har satt det, det blir borte, eller valpen får tak i det og biter på det. 

Jeg føler også han glemmer utrolig fort, han får en beskjed, og så må han få samme beskjed to eller tre ganger før det blir gjort. 

Idag måtte han løpe til skolen, da han plutselig kom på i siste liten at sykkelhjelmen lå igjen hos bestemor, etter å leita etter den ei lita stund. 

Jeg har (snart) to mindre barn til, pluss samboer og valp, mens hos pappaen er det kun de to. Guttungen vil ikke være her hos oss pga alt "maset", og at småsøsken og valp ødelegger ting som ligger slengt. Faren mener jeg må hjelpe han å "tenke", rydde etter han, at det er lærerne sin feil at han ikke får leksebøkern med seg hjem osv... 

Hva skal man kunne forvente av en 8 åring på disse områdene? 

Han er ellers en veldig smart, flink og oppegående gutt

Hilsen småfrustrert mamma... 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1484062-hva-kan-man-forvente-av-en-8-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine 8åringer har trengt en del påminnelser på den alderen. I tillegg har de ikke kunnet få en lang rekke beskjeder. De har ikke tid, de vil helst bare surre i egen verden. Korte enkle beskjeder har funket her, og helst en om gangen. Jeg prøver å tenke at hodet er fullt av lek og ting de helst vil gjøre, og at andre ting kommer litt i andre rekke.

Når det gjelder valp og biting ville jeg satt opp ett lite gjerde foran skoene (kompostgrinder er gull!!) Og sagt at alt utenfor grinden er fritt vilt. Det funket bra her. Var ikke lenge før de sluttet å hive sko overalt. (Nå er valpen blitt hund og skoene er igjen over hele gangen, til mors frustrasjon.) 

Anonymkode: 406a7...747

• Liker 10
AnonymBruker

Jeg har en snart 9 åring, han glemmer sjeldent noe på skolen. Men beskjeder kan det hende jeg må gi 2-3 ganger, jeg tror det handler litt om at han har mye andre tanker i hodet på en gang, for når beskjeden først blir oppfatta så gjør han som han får beskjed om og uten noe protester. 

Det med å slenge av seg sekken og jakke kan skje her også. Selv om sekken oftere henges opp så ser det ut som sko og votter/jakke osv har eksplodert av han. 

Jeg tenker at man kan forvente at de husker ting, får med seg beskjed og klarer å henge opp tøyet etter seg. Men samtidig tror jeg ikke at det er uvanlig at det ofte er sånn som du beskriver. 

Nå kommer det helt sikkert noen innlegg der du blir fortalt at deres unger gjør aldri sånn og at det bare handler om oppdragelse. Men da vet du i hvertfall at det er noen i samme båt 😉

Anonymkode: 23c6b...0b4

• Liker 1
AnonymBruker

Min 9åring var svært fornuftig og pliktoppfyllende. 

Så brått skjedde det noe, rett rundt da hun ble 8, og det var akkurat som om hodet falt av. Hun kunne kle på seg for å gå til skolen, og på vei ut døra måtte jeg si "du har jo glemt bukse".. osv. 

Hun var så distré at det var helt sprøtt. 

Nå er hun 9.5 og er brått et fornuftig barn igjen. 

Jeg tror det er veldig vanlig at de blir uhorvelig distré i perioder under oppveksten.  At det skjer noe i utviklingen som gjør at de rett og slett ikke henger helt med i perioder. 

Anonymkode: cafdc...77f

• Liker 8

😂 Takk, alle sammen! Godt vi er flere i samme båt. Dagen starta jo selvfølgelig med krangel da favorittsolbrillene var blitt tygd på, så med mine graviditetshormoner ble det bare litt for mye for meg. Hater morgener som starter slik. Men skal prøve å holde hodet kaldt, heller være flink å minne han på at tingene som ikke blir satt bort, kan bli ødelagt. Og heller tenke at dette er normalt, og går over 😂 tusen takk ❤️

• Liker 2
AnonymBruker

Min 8-åring er helt lik din! Et skikkelig surrehue😅 Han får samme beskjed hver eneste dag, men da er det alltid «jammen det har jeg glemt». Ser det samme hos kompisene hans. Så jeg vil si at dette er ganske normalt og hadde nesten vært litt rart om han var like flink som oss til å rydde opp etter oss og huske på ting. De har mye i hodet på denne alderen:)

Anonymkode: 44f22...fc1

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Høres normalt ut for meg! Min 8-årige sønn er ganske så lik.

Det som funker for oss er avkrysningslister, rutiner og alarmer på telefonen. 

I tillegg må han sykle tilbake til skolen og hente det han har glemt. Det er svært effektivt. 

Så nå ordner han alt av lekser, leksebøker, morgenrutiner og kveldsrutiner selv. Ytterklær blir hengt opp 50% av gangene. Vi voksne hjelper han med å huske å lade læringsbrett/pc, minne han på å pakke sekken og huske matboks, og hvilke dager det er lurt å dusje. 

Jeg er egentlig overrasket over hvor mye han ordner selv, for han er en stor dagdrømmer, og hodet hans er helt fullt av det han interesserer seg for for øyeblikket (svært ofte spillrelatert). 

Anonymkode: 4434a...c6a

• Liker 4
AnonymBruker

Min 9-åring er også sånn, og et par av vennene hans, mens andre venner av ham er helt motsatt. Det er stor forskjell, og vi innretter oss etter hvordan han faktisk er og ikke hvordan vi synes han "burde være". Dvs vi hjelper ham med og minner ham på de viktigste tingene, og med mindre viktige ting så lar vi ham erfare hva som skjer når han ikke passer på, så han forhåpentligvis kan lære på sikt.

Har han glemt noe et sted må han hente det selv, men vet vi på forhånd at det ikke blir tid til det, og det er viktig at det blir husket (hvis vi f.eks. skal reise bort rett etter skolen og må ha med regnbuksa), så henter vi ham så vi får passet på at det blir med. Men de gangene det er mulig så lar vi ham ta konsekvensene selv hvis ikke de er altfor store. Merker at han lærer mer av det enn av påminnelser og formaninger. ;)

Anonymkode: fab6a...55a

• Liker 3
AnonymBruker

Datteren min på 8 år er et skikkelig surrehue. Hun glemmer alt på skolen. Bøker, klær, pennal, svømmetøy osv osv. 

Hun slenger fra seg ting der det passer henne, og har ikke kontroll på hvor noe som helst er. 

Hendene blir ikke vasket etter dobesøk, hun kommer hjem fra skolen i innesko +++

Jeg prøver å gi en og en beskjed. Kort og tydelig. Så får vi se da, om det skjer noe etterhvert. 

Hun er av typen som henger opp ned i nærmeste tre, kjører saltoer på trampolina og aldri sitter stille. Det er akkurat som om jeg kan se hvordan tankene surrer i hodet henne. Der er det totalt kaos. Må bare være tålmodig å huske på at hun er bare 8 år. Men regler og grenser må vi uansett ha. 

Anonymkode: 65273...10f

• Liker 3
AnonymBruker

Når min var åtte var det er mareritt, han kom hjem fra gymmen med en sokk liksom.... Men det kom seg, vi hadde alltid fokus på det selv om det virket til å ikke hjelpe. Han er fremdeles distre, men ikke som før. 

Anonymkode: 3b864...955

AnonymBruker

Barns hjerner er ikke utviklet på mange mange år. I 14-årsalderen kan man virkelig begynne å kunne kreve mer systen. Det betyr ikke at en 8-åring skal kunne huske noe, men barn er forskjellig av natur.

På den andre siden, så forstår jeg frustrasjonen din! 

Hva om du tar en prat med han, når det ikke er noe konflikt, der dere begge er rolige, og settingen er mindre stresset?

Anonymkode: 2bbbc...4a3

AnonymBruker

Kanskje dere kan hjelpe til så slike ting blir lettere å huske/få til, iallfall i en periode der det kanskje er mye som skjer? Feks sørge for at valpen ikke kommer seg inn i gangen og ødelegger ting så det ikke er såå viktig at alt er lagt inn i skapet. Eller sett frem en boks eller heng opp lavere knagg eller annet som gjør det lettere å legge ting riktig. Korte beskjeder og ikke om ting som skal gjøres langt frem i tid. Faste rutiner hver dag så det blir lettere å huske ting. Hjelp med å huske å få med ting til og fra, øve på en rydderutine feks eller en liten liste med hva man skal huske å få med seg som man må gå gjennom hver dag før man drar fra skolen. Ville hjulpet et så lite barn med å pakke sekk osv da og hjulpet å minne dem på ting. Prøv også å minimer mengden ting som må huskes på - feks ved å kombinere ting eller feste ting sammen eller bare unngå å sende med tusen forskjellige greier om det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: b48d8...4d9

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg har måttet gå etter barna og rydde kontinuerlig (eller tåle at alt lå slengt på gulvet) i årevis, og gjør det ennå med den yngste (10 år). Hos den eldste løsnet det i 11-års alderen. Nå (13) slenger hun ting i skittentøykurv eller inn på rommet sitt, og det samme gjør jeg med hennes ting hvis de havner på gulvet der de ikke skal. 

Jeg tenker både faren og du har litt rett, du må nok bare hjelpe ham med å passe på tingene, gi hundre påminnelser og rydding, skryte fælt den ene gangen jakka blir hengt opp og ting er med hjem, og ta daglige (flere ganger) runder sammen med ham og legge ting på plass. Det hjelper jo ikke hva du forventer, han klarer det jo ikke. 

Så bør jo faren ikke skylde på lærer eller deg, men ellers må far bestemme hvor mye han selv rydder, maser eller fikser ting hjemme hos seg. 

Anonymkode: a56a7...026

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Litt påminnelser blir det, men her rydder han opp etter seg. Ellers kaster jeg tingene hans. Dette veit han siden jeg har gjort det noen ganger og ham må bruke sparepengene sine for å kjøpe nytt. 

Glemmer han ting på skolen så rekker han fint å gå tilbake og hente tingene han har glemt. Pluss at han mistetr spilletid for hver gang han glemmer. 

Ja det er mas,men sier at mase kommer jeg til å gjøre frem til han faktisk hører etter og velger å gjøre det jeg spør om. Så helt opp til han hvor mye mas det er løpet av en dag. 

Anonymkode: 1e841...d05

AnonymBruker

Vi må bare mase på dem til de sitter tror jeg .Og det kan ta mange år.  Min  8 åring er helt lik.  Av og til lurer jeg på hvordan hun har fått med seg alt hun kan. De lever av og til i et helt annet univers. De tenker på mye i den alderen, ofte mye fantasi, så det er ikke alltid plass til sånne trivielle ting vi kommer med😅

Anonymkode: 90e3b...dcd

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Litt påminnelser blir det, men her rydder han opp etter seg. Ellers kaster jeg tingene hans. Dette veit han siden jeg har gjort det noen ganger og ham må bruke sparepengene sine for å kjøpe nytt. 

Seriøst? 

• Liker 3
AnonymBruker

Har ei jente som fyller 8 til høsten, og hadde en syk katt som tisset "over alt" noen uker, det tok ikke mange dagene før hun lærte å ikke slenge fra seg klær og sekk på gulvet da altså - selv om vi hadde mast på det i et år fra før av, uten forbedring. Kanskje det er de ødelagte solbrillene som skulle til for barnet ditt også. 

Anonymkode: 16d2d...6c4

AnonymBruker

Jeg tror ikke det du beskriver er spesielt unormalt. Og vil vel si at både du og far har rett her. 

Jeg ville tatt dialog med skolen i forhold til alt som ble glemt der, og hørt om de hadde forslag til løsninger som gjør det lettere for han å ta med seg det riktige hjem hver dag. Om det er at lærer må minne på en gang ekstra før barna går, eller om det er at barnet har ukeplan tapet på pulten, eller om det er noe annet som skal til. 
Det handler jo om å gi barnet riktige verktøy for å mestre på sitt nivå, og det gagner både skolen og dere. 
En lærer med noen års erfaring har fort noen triks dere foreldre ikke har eller tenker at kan hjelpe. 

Når det gjelder å ikke slenge fra seg ting, så handler nok det om en kombinasjon av at du må være mer direkte "på" akkurat i det barnet kommer hjem, og si ifra at ting må ryddes og legges på plass. Og at det må være raskt og enkelt for barnet å gjøre dette. 
Hvis det er et dedikert sted rett innenfor døren for sko, der valpen ikke kommer til, og et eget sted for sekken, og en plass å legge solbrillene akkurat der de blir tatt av, så er det en kombinasjon av ryddig og rotete. 

Om solbriller bare slenges på gulvet, så er det jo klart de kan bli ødelagte/ripete. Men om de er viktige for barnet, så må han også lære seg at de ødelegges av slik behandling. Og enten gå med ripete solbriller, eller ta godt vare på de han har.

Ellers snubler nok dette litt på plass av seg selv over tid. Det viktigste er å få laget gode vaner, og kanskje forsøke å være i forkant av problemene der det er mulig. 

Anonymkode: 267dc...1ce

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemmer han ting på skolen så rekker han fint å gå tilbake og hente tingene han har glemt. Pluss at han mistetr spilletid for hver gang han glemmer. 

Ja det er mas,men sier at mase kommer jeg til å gjøre frem til han faktisk hører etter og velger å gjøre det jeg spør om. Så helt opp til han hvor mye mas det er løpet av en dag. 

Kaster du det virkelig eller gir du det bort?

Anonymkode: 90e3b...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...