AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Det skal hver uke meldes inn når hvert barn skal leveres/ hentes. Eksempel: mandag 08.00-15.00, tirsdag 08.30-14.00 etc. Med barn er det ikke mulig å alltid komme til eksakt tid, og noen ganger blir også henting litt annerledes enn planlagt. Men hva tenker dere er akseptabel slingringsmonn? 15 minutter avvik fra avtalt tid? Anonymkode: 1bff1...637
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Hvorfor i all verden er det slik? Hadde aldri funka her. Anonymkode: b2452...ded 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Tenker du kan spørre? Kanskje er det i forhold til om de skal på tur/gjøre aktiviteter. Da er det greit for dem å vite om noen kommer dent den dagen eller skal hentes tidlig. I så fall er det nok ganske romslig slingringsmunn. Du betaler for tjenesten, du er kunden! Ikke vær redd for å spørre og si hvorfor du lurer. Du har betalt for fulldag og det begrenser deg ganske mye om du tror du kun har 15 min å gå på. Står dette noe sted i kontrakt? Anonymkode: a8c00...1d5 1
Ulrikke Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Hos oss ber vi om oppholdstid for å kunne ha flest mulig voksne på jobb når det er flest barn. Liten vits i at det er to voksne fra klokka åtte hvis majoriteten av barna ikke kommer før halv ni, for eksempel - eller hvis det er meldt inn at så å si alle barna er hentet til klokka 16, så kan det bare være en voksen på jobb etter det... Vi kan altså tilpasse vaktene etter innmeldt oppholdstid. Nå skal det sies at det ikke er så mange som er nøyaktig på minuttet det de har satt opp, og det kan man ikke forvente heller. Men hvis sju barn som skulle vært hentet innen kl 16 fortsatt er der klokka 1620 kan det bli litt utfordrende... De kan i utgangspunktet ha barna der fra 07-17, men foreldrene vet årsaken til at vi ber om oppholdstider og at det er til det beste for barna. Så de fleste prøver å opprettholde tidene de har satt opp, eller sier fra hvis de leverer eller henter på andre tidspunkt. Hos oss vil det altså være "bedre" om du leverer senere enn avtalt enn om du henter senere enn avtalt, for å sette det på spissen. For ved levering vil vi ha regnet med ditt barn i antallet, mens etter at du skulle ha hentet vil antall voksne være tilpasset at ditt barn ikke er der lenger. Men selvfølgelig vet jo vi også at barn ikke er maskiner, ikke trafikk eller foreldrenes jobber heller! Men sånn for å forklare hvorfor vi ønsker å vite når barnet skal være der! 10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Vet ikke om noen barnehager praktiserer dette til vanlig, men vet noen har gjort det nå under pandemien(og det er helt fair). Men hvis vi tenker til vanlig,så synes jeg det er en uting av barnehagene. Man betaler for en viss prosent i barnehagen (de fleste 100%) og da bør man kunne benytte seg av tilbudet akkurat som man vil. Barnehagene må uansett sørge for at det er nok folk på jobb og som regel så vet man sånn ca når snekkeren leverer og studenten henter. Jeg hadde stilt spørsmål til lederen om dette er noe barnehagen i hele tatt kan kreve, hvis barnehagen til mine barn hadde bedt om tidene. Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 3da5d...526 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Så rar ordning. Her vil de vi bare skal gi beskjed hvis barnet leveres etter 0930 en dag, og hvis det skal hentes før 1430. Det har med den dagens aktiviteter å gjøre. Men vi kan si i fra om sen levering dagen før og tidlig henting den dagen det gjelder. Anonymkode: 8dc5b...71e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så rar ordning. Her vil de vi bare skal gi beskjed hvis barnet leveres etter 0930 en dag, og hvis det skal hentes før 1430. Det har med den dagens aktiviteter å gjøre. Men vi kan si i fra om sen levering dagen før og tidlig henting den dagen det gjelder. Anonymkode: 8dc5b...71e Ja, enig. Dette er vanlig. Glemte nevne det i innlegget mitt over her. Anonymkode: 3da5d...526
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Dette gjøres i vår barnehage også, men det er nå pga covid. Det har ikke falt meg inn at vi ikke har noe slingringsmonn, gir beskjed om at jeg leverer mellom 7.30 og 7.45, samt henter mellom 15.30 og 15.45. Mannen min gjør det samme de dagene han leverer og henter, med andre tidspunkter. Har ikke fått noe tilbakemelding på at det ikke er greit. Regner med at de fleste barnehager vet at uforutsette ting kan skje og at man ikke klarer å være på plass til akkurat kl. 8, men om man blir veldig forsinket så er det jo naturlig at man gir beskjed. Anonymkode: e6b5b...479
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 Hør med dem, så vet du hva de bruker informasjonen til og dermed hvor viktig / uviktig det er å gi beskjed om små endringer. Det er fint for familiene med fleksibilitet, men veldig fint for barna hvis barnehagen kan disponere bemanningen riktig, og at det er flest på jobb mens det er flest barn tilstede. I den siste barnehagen vår var de veldig flinke til dette, men det var avhengig av at vi ga beskjed om antatt oppholdstid før de satte opp vaktliste for neste uke. Avreisetidspunkt for tur osv er jo viktig, og hvis det er fint vær klokken 8:30 og alle barna bortsett fra ett er der, så er det jo dumt å at alle må vente en time (som er siste frist for oppmøte) for så å oppdage at hun ikke kommer allikevel. I noen barnehager har de fast turdag, andre gjør dette mer spontant, og da er det jo greit å vite om når barna kommer. I koronatid er det selvsagt helt andre regler, da må det være rigid for å sikre at det ikke er for mange sammen, og at det ikke er overlapp mellom voksne / kohorter som gjør at flere enn nødvendig må i karantene ved mistenkt smitte. Anonymkode: 1f8eb...ed1 3
Marvelous Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Hvorfor må dere det? Hos oss er det frivillig å melde inn når barnet leveres eller hentes. Har egentlig aldri brukt den funksjonen på barnehage-appen og har hellet aldri fått beskjed om å bruke den.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Marvelous skrev (14 minutter siden): Hvorfor må dere det? Hos oss er det frivillig å melde inn når barnet leveres eller hentes. Har egentlig aldri brukt den funksjonen på barnehage-appen og har hellet aldri fått beskjed om å bruke den. Det brukes under covid Anonymkode: 80aa8...15e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 I har mange som skriver 6.30-16, så kommer de i 9 tiden Anonymkode: 80aa8...15e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Spurte barnehagen ved henting i dag. Har hatt på følelsen at de har vært litt snurt på oss. De mente max 15 min på morgen også la de til grunn at alle kunne planlegge dagen så henting ble på riktig tid +\- 5 min. Synes det er litt rigid. Men forstår jo nå hvorfor det har vært litt sure miner ved levering/ henting av og til. Vi har hatt både 25 og 30 min utenfor «vår» tid noen dager. De begrunner det i gult nivå i barnehagen. Anonymkode: 1bff1...637
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spurte barnehagen ved henting i dag. Har hatt på følelsen at de har vært litt snurt på oss. De mente max 15 min på morgen også la de til grunn at alle kunne planlegge dagen så henting ble på riktig tid +\- 5 min. Synes det er litt rigid. Men forstår jo nå hvorfor det har vært litt sure miner ved levering/ henting av og til. Vi har hatt både 25 og 30 min utenfor «vår» tid noen dager. De begrunner det i gult nivå i barnehagen. Anonymkode: 1bff1...637 Da er det jo bare å si at gult nivå ikke krever slik tilrettelegging, og at de kan stappe de sure minene en viss plass(kanskje legge det frem litt finere da🙈). Legg til at de i så fall må se på timesbetaling, for du betaler tross alt full plass og kan benytte plassen slik du vil innenfor åpningstidene. Anonymkode: b2452...ded 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hør med dem, så vet du hva de bruker informasjonen til og dermed hvor viktig / uviktig det er å gi beskjed om små endringer. Det er fint for familiene med fleksibilitet, men veldig fint for barna hvis barnehagen kan disponere bemanningen riktig, og at det er flest på jobb mens det er flest barn tilstede. I den siste barnehagen vår var de veldig flinke til dette, men det var avhengig av at vi ga beskjed om antatt oppholdstid før de satte opp vaktliste for neste uke. Avreisetidspunkt for tur osv er jo viktig, og hvis det er fint vær klokken 8:30 og alle barna bortsett fra ett er der, så er det jo dumt å at alle må vente en time (som er siste frist for oppmøte) for så å oppdage at hun ikke kommer allikevel. I noen barnehager har de fast turdag, andre gjør dette mer spontant, og da er det jo greit å vite om når barna kommer. I koronatid er det selvsagt helt andre regler, da må det være rigid for å sikre at det ikke er for mange sammen, og at det ikke er overlapp mellom voksne / kohorter som gjør at flere enn nødvendig må i karantene ved mistenkt smitte. Anonymkode: 1f8eb...ed1 Det vel en grunn til at det er noe som heter kjernetid hvor de kan ha utflukter 🤷♀️ Anonymkode: b2452...ded
hvahvis Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 Vi har også det, forstår hvorfor og. Blir mindre press, lettere for barnehagen å planlegge. Har jo vært litt vanskelig med nok ansatte i barnehagen når de ansatte må i karantene bare de nyser 5 ganger på rad. Vi får også reduksjon på betalingen. Betryggende også for meg som mamma å vite at de har nok folk på forhånd, hvis ikke får vi stort sett beskjed om stengt avdeling eller at de bare har plass til risiko yrker tidlig. Og jeg kan gjerne komme etter leveringstid og før hente tid. Jeg synes de gjør er formidabel jobb 👍
Vera Vinge Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Vi har hatt det sånn en stund pga corona, uavhengig av hvilket corona-nivå de opererer på. Jeg får en følelse av at barnehagen vil fortsette med det, fordi det jo så klart er kjempepraktisk for dem. Mens jeg syns det er en stod ulempe. De vil helst at man henter ganske på tiden man har oppgitt, men det er særlig henting etter oppsatt tid som er et problem. Mens jeg syns det fratar oss en frihet i hverdagen. Jeg lurer også på om de tror alle har hjemmekontor og dermed har veldig forutsigbare dager. Jeg vet stort sett ikle på minuttet når jeg kan dra fra jobb, jeg har litt reisevei og det kan oppstå forsinkelser. Og om jeg trenger å handle på vei hjem eller kjøpe en gave til en barnebursdag, så må jeg gjerne dra ut igjen på kvelden for å fikse det som hadde tatt noen få ekstra minutter på vei hjem. Så ja, jeg forstår det, men når det ikke er nødvendig pga corona håper jeg det forsvinner, selv om det er aldri så praktisk for bhg. Vet også flere foreldre legger inn lengre oppholdstid enn normalt, for å ha slack. Så plutselig er det ikke så mange barn igjen som forventet på slutten av dagen, eller det er barn som har ekstra lange dager fordi foreldrene har oppgitt lengre oppholdstid for å ikke oppgi for lite.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 Tenker at det er bedre å komme litt for sent og hente litt for tidlig enn omvendt. Et kvarter er mye synes jeg. Ville spurt de i bhg om hva de synes når det er så uforutsigbart. Anonymkode: a0d22...4da 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 Vera Vinge skrev (58 minutter siden): Vi har hatt det sånn en stund pga corona, uavhengig av hvilket corona-nivå de opererer på. Jeg får en følelse av at barnehagen vil fortsette med det, fordi det jo så klart er kjempepraktisk for dem. Mens jeg syns det er en stod ulempe. De vil helst at man henter ganske på tiden man har oppgitt, men det er særlig henting etter oppsatt tid som er et problem. Mens jeg syns det fratar oss en frihet i hverdagen. Jeg lurer også på om de tror alle har hjemmekontor og dermed har veldig forutsigbare dager. Jeg vet stort sett ikle på minuttet når jeg kan dra fra jobb, jeg har litt reisevei og det kan oppstå forsinkelser. Og om jeg trenger å handle på vei hjem eller kjøpe en gave til en barnebursdag, så må jeg gjerne dra ut igjen på kvelden for å fikse det som hadde tatt noen få ekstra minutter på vei hjem. Så ja, jeg forstår det, men når det ikke er nødvendig pga corona håper jeg det forsvinner, selv om det er aldri så praktisk for bhg. Vet også flere foreldre legger inn lengre oppholdstid enn normalt, for å ha slack. Så plutselig er det ikke så mange barn igjen som forventet på slutten av dagen, eller det er barn som har ekstra lange dager fordi foreldrene har oppgitt lengre oppholdstid for å ikke oppgi for lite. Føler dette innlegget og flere glemmer at ved å vite når barna er i barnehagen så kan barnehagen disponere de ansatte på timene barna faktisk er der. Det betyr bedre bemanning for ditt barn. Kanskje må ikke mellomvakten gå klokka 15.30 men er der helt til 16, og dermed har de en roligere ettermiddag hvor de ikke stresser med å få gjort alle ettermiddagsrutinene og få samlet alle barna ute for å ha det mest mulig oversiktlig og tilrettelagt for den som er igjen. Kanskje kan de i stedet velge å være i delte grupper og holde på med aktiviteter også etter fruktmåltidet og ha bedre tid til å møte foreldrene i hentesituasjon. Eller motsatt, det er nok voksne tilstede fra morgenen av for å få gjort forberedelsene til dagen selv om det kommer mang barn - slik at når de skal i gang med aktiviteter eller tur o.l så slipper barna lengre uoversiktlige overgangsperioder med venting som ofte kommer av at gruppen må vente på den og den vakten. Anonymkode: f4218...932 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå