Skorp79 Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Jeg er opprinnelig fra en liten kommune i Nordland. Jeg skriver her fordi jeg ønsker tips og råd om hvor i landet en kunne vurdert å flytte til. Ja jeg ønsker altså å flytte, jeg er uføretrygdet noe som gjør at nøyaktig sted er ikke jobbavhengig. Derimot ønsker jeg å flytte fordi jeg bor i en liten kommune hvor det kommunale tilbudet er "heller dårlig" både når det gjelder kommunale tjenester og sosiale tilbud (ved mindre du er et A4 menneske, og "bare" trenger et familietilbud.) Jeg har brukt lang tid på å finne ut hvilke kommuner som er "best" for de med funksjonsnedsettelser (for meg er det kombinert syn og hørsel, samt at at jeg har en autismediagnose.) Det har vært vanskelig å få noen gode svar fra organiasjoner som FFO for eksempel. Så derfor har jeg valgt å fokusere på det mer generelle. Altså 1; Fra den/de kommunene du har erfaring med; Hvor raskt eller lett er det å få kommunal hjelp til noe, når en trenger det. (Vil for eksempel ikke til en kommune med mye "Rusproblematikk") Samt 2: Fra den/de kommunene du vet; Hvor lett er det å bli kjent med folk i kommunen, om du er litt "annerledes" i utgangspunktet? Jeg vet at mange steder så er de veldig "innadvente" og vanskelig å bli kjent med for de som ikke alt kjenner dem. Er det for eksempel noen sosiale tilbud for enslige voksne i kommunen. (Alt for mange kommuner, synes å "kun" ha tilbud til unge eller eldre..!) Jeg har sett på forskjellige området som virker interresang, dere trenger bare å svare for det området/kommunen dere kjenner til, så her er de 1. Litt større stedene nord for Trondheim, som Mo, Mosjøen, Steinkjer eller Levanger. Noen som har kjennskap til disse, eller er det Bodø som er det beste alternativet, nord for Trondheim?' 2. Tromdheimsområdet; Ja jeg vurderer å flytte til trønderlag og derfor lure jeg på om det er noen trøndere eller andre som kan svare på hva dre synes om Trondheim eller en av kommunene rundt som Levanger, Melhus, Malvik, Stjørdal eller Orkdal? 3. Innlandet: Er det noen med kjennskap til Lillehammer eller Hamarområdet, altså Hamar, Stange Ringsaker. Hva er du/deres erfaringer med folk og kommune/r i dette området? 4. Har selfølgelig også vurdert Osloområdet. Her må det først gjøres klart; Jeg kunne aldri ha tenkt meg å bodd i Oslo, det er både for stort og for dyrt for meg, da ville jeg heller bodd et sted hvor kollektivtrafikken (tog) kan ta meg rett til Oslobyen, Har derimot tenkt på området rundt; For eksempel: Lørenskog området, eller Lierområdet. Og tilslutt så vil jeg gjerne vite med folk som har erfaringer med Vestfoldbyene Sandefjord, Tønsberg og Larvik. Ja jeg vet det er dyrt i området rundt Oslo, jeg vil derimot vite hvor "lett" det er å bli kjent med folk og evt. om de det er lettere å få "gjennomslag" for kommunale tjenester der. Blir glad for svar, enten det bare er på et punkt eller det er flere. Hilsen en som har fått mer en nok av en kommune på bare 5000, innbyggere uten noen form for kollektivtrafikk eller tilbud for voksne utføre uten egen bil. (Det siste er ment som "hovedgrunnen i kortformat" for at jeg vil flytte.) Takker på forhånd på svar eller rådene/tipsene dere kan gi meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå