AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #1 Skrevet 3. juni 2021 Har oppdaget at legen har skrevet kommentar om tidligere graviditet. Står at jeg har hatt SA. Og så står det at jeg har vært deprimert fordi jeg var under stort press. Dette var i forbindelse med jobb og at jeg fikk fysiske helseutfordringer av jobben, noe som igjen gjorde meg deprimert. Ble sykemeldt, sa opp jobb og ble friskmeldt fra depresjon 6 mnd før graviditet, noen uker etter SA. Er heller ikke sykemeldt lenger. Lurer på hvorfor dette skal stå på helsekortet mitt? Har ikke lyst å ha dette 'stemplet' på meg. Depresjonen min var ikke en psykisk sykdom, men en reaksjon på den situasjonen jeg var i da. Og jeg har blitt frisk helt på egenhånd og føler meg psykisk sterk nå. Bør jeg be om endring? Anonymkode: 4c35e...42e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Nei, det er jo sant som står skrevet. Det kan være stort press å gå gravid og å få barn og, da er det helt fint å være obs på tegn på svangerskaps- eller fødselsdepresjon også. Anonymkode: a4614...f42 17
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Det er sant ja men forstår ikke hvorfor det skal stå på helsekort for graviditet. Det er nettopp dette jeg ikke ønsker: et stempel som maler et bilde av meg som en person de skal være ekstra obs på. Føler det sykeliggjør meg og fremstiller meg som en svak person. Anonymkode: 4c35e...42e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Men du er jo en person de skal være ekstra obs på... Jordmødrene har mye fokus på forebygging av fødselsdepresjon, og tidligere depresjon er en risikofaktor. Å ha gjennomgått en depresjon tidligere er jo ikke en svakhet med deg som person, men en helseopplysning like relevant som en fysisk skavank. Jeg syns bare det har vært positivt å få snakke med jordmor om psykisk helse, og hun har vært veldig ok og latt meg selv bestemme om og når det er et aktuelt tema for meg. Anonymkode: ed125...e5e 24
Triade Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Depresjon har ingenting med svakhet å gjøre, det er en sykdom, og en sykdom du har økt risiko for å få tilbake som gravid. 18
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Jeg ser ikke på depresjon som en sykdom, men symptom på at man ikke er fornøyd med seg selv/livet. Synes det er dumt at dette skal 'forfølge' meg ,da det ligger i fortiden. Men får bare tenke at hensikten er god, og at jeg er frisk nå så ingen 'skade' kan skje med kommentaren. Anonymkode: 4c35e...42e
Petra200 Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 Vær glad det står der du! Da er sjanse større for at noen ser deg og fanger det opp! 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Tenker fordelen min vil være om dette gjør at de tar seg tid til å lytte til ønskene mine og ivareta mine behov. Er ikke glad i sykehus og min største frykt er egentlig at lege/jm skal gjøre noe jeg ikke ønsker under/etter fødsel og overstyre min autonomi. Anonymkode: 4c35e...42e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ser ikke på depresjon som en sykdom, men symptom på at man ikke er fornøyd med seg selv/livet. Synes det er dumt at dette skal 'forfølge' meg ,da det ligger i fortiden. Men får bare tenke at hensikten er god, og at jeg er frisk nå så ingen 'skade' kan skje med kommentaren. Anonymkode: 4c35e...42e Jeg tenkte som deg, men jeg fikk svangerskapsdepresjon. Anonymkode: f9ecf...81e 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Hvis dette er feil for deg, ber du om korrigering. Ikke hør på andre som tror de vet bedre. Du skal være komfortabel med de opplysningene som gis. Om du nekter at dette opplyses så må det godtas. Anonymkode: a50fe...386 4
Ananas. Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Depresjon er jo ofte nettopp det du beskriver - en reaksjon på en situasjon man står i eller har stått i. De færreste blir deprimerte ut av det blå. At du har vært deprimert en gang sier jo ingenting om din styrke eller svakhet som menneske, for alle kan oppleve en depresjon når livet blir tøft. Dette er opplysninger de bruker for å ta litt ekstra vare på deg og barnet, ikke for å overvåke deg og «lete» etter svakhet. De harde faktaene er jo dessverre sånn at mennesker som har opplevd en depresjon er mer utsatt for en til. Jeg har vært deprimert tidligere, på samme måte som du beskriver, og skulle jeg blitt gravid så ville jeg satt pris på at helsepersonellet visste om det, rett og slett fordi de ofte kan se tegnene før man kan se dem selv. Det er så mange som har fått en ekstra tøff graviditet eller barseltid på grunn av fødselsdepresjon, at jeg hadde satt veldig pris på det hvis noen oppdaget faresignalene før jeg hadde gått helt i kjelleren. Fødselsdepresjon kan ramme alle, men du er så «heldig» at du har vært det før og forhåpentligvis kjenner igjen tegnene, OG helsevesenet følger litt med på deg. Om både du og helsepersonellet er våkent, kan det være at det gir deg en mye bedre barseltid. Ikke tenk på det som at du er «merket» som svak, for å ha gjennomgått en depresjon kan også ha gjort deg mer robust. Tenk at dette er helseopplysninger som bidrar til å gi deg og barnet bedre behandling, på lik linje med det at å ha blitt operert for en skade er nyttig å vite fordi det opererte området er mer utsatt for nye skader. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 JM har skrevet "tidl depresjon" i mitt "annet" felt også, selv om det er 4 år siden, helt urelatert, en kort periode før jeg ble helt frisk, og jeg ikke fikk noe svangerskapdepresjon med førstemann for 2 år siden. Syntes ikke det gjør noe, er ikke noe å skamme seg over å ha vært deprimert Forøvrig har jeg verdens mest rotete helsekort denne gangen fordi fastlegen har klussa og skrevet feil her og der 🙈 Irriterende for en som vil ha ting ryddig, men pytt! Anonymkode: 1c6cf...b51 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Jeg ville tenkt at det var kjempepositivt at det står der. Særlig med tanke på at om man skulle bli deprimert så kan det være veldig vanskelig å fange det opp selv, så hvis dette kan hjelpe noen å se deg HVIS du skulle hatt behov for det er det jo bare positivt. Jeg har aldri hatt depresjon selv, men var redd for det i forbindelse med graviditet og barsel med førstemann, og ville egentlig bare følt meg tryggere om helsevesenet så på meg en ekstra gang hvis du forstår. Jeg ser ikke helt problemet for å være ærlig, de har notert to hendelser som har funnet sted. Anonymkode: 6f12b...3ec 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sant ja men forstår ikke hvorfor det skal stå på helsekort for graviditet. Det er nettopp dette jeg ikke ønsker: et stempel som maler et bilde av meg som en person de skal være ekstra obs på. Føler det sykeliggjør meg og fremstiller meg som en svak person. Anonymkode: 4c35e...42e Du ER en person de skal være ekstra obs på. Det er ikke noe galt i det?! Tidligere depresjon setter deg i større risiko for svangerskaps-/ fødselsdepresjon, noe som kan være kjempefarlig ikke bare for deg, men også barnet ditt. Det fremstiller ikke deg som en svak person mer enn noe annet. Jeg bad om at de skrev ned min tidligere PTSD-diagnose i helsekortet mitt selv om den er 10 år gammel og det er 7 år siden psykologen friskmeldte meg. Har ikke merket ett eneste symptom på hele denne tiden, men tror du ikke jeg begynte å dissosiere under fødsel like vel? Da var det veldig greit at jordmødrene visste om dette og skjønte hva som foregikk. Min PTSD var også «godt begrunnet», godt bearbeidet og jeg var frisk - men svangerskap og fødsel setter hele kroppen og psyken i sjakk matt. Hva som helst kan skje, og du ER en risikopasient ift depresjon enten du liker det eller ikke - da bør det absolutt stå der så de kan følge med. Utenforstående kan se tegn lenge før deg selv. De ønsker bare det beste for deg og barnet ditt! Anonymkode: fc081...e40 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har oppdaget at legen har skrevet kommentar om tidligere graviditet. Står at jeg har hatt SA. Og så står det at jeg har vært deprimert fordi jeg var under stort press. Dette var i forbindelse med jobb og at jeg fikk fysiske helseutfordringer av jobben, noe som igjen gjorde meg deprimert. Ble sykemeldt, sa opp jobb og ble friskmeldt fra depresjon 6 mnd før graviditet, noen uker etter SA. Er heller ikke sykemeldt lenger. Lurer på hvorfor dette skal stå på helsekortet mitt? Har ikke lyst å ha dette 'stemplet' på meg. Depresjonen min var ikke en psykisk sykdom, men en reaksjon på den situasjonen jeg var i da. Og jeg har blitt frisk helt på egenhånd og føler meg psykisk sterk nå. Bør jeg be om endring? Anonymkode: 4c35e...42e Min fødselsdepresjon var også en reaksjon på situasjonen jeg var i da. Men det er allikevel en psykisk sykdom! Anonymkode: f9ecf...81e 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 Hvorfor skal du be om endring? Det er jo sant det som står. Og selv om depresjonen var en reaksjon på arbeidssituasjonen er det like mye en psykisk sykdom som om den hadde dukket opp av intet. Det gjør deg mer utsatt for fødselsdepresjon. Det er trist at du tydeligvis ser på det som en svakhet, for det er det ikke. Det er heller ikke et stempel, det er et hjelpemiddel for at helsepersonell skal kunne ta vare på deg bedre og være obs på at du har større sjanse for fødselsdepresjon. Anonymkode: c7245...8a9 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Jeg fikk fødselsdepresjon med første og legen min krysset av for psykisk helse på helsekortet. Fikk ikke en eneste kommentar på det hverken på poliklinikken for gravide, obsposten for gravide, fødeavdelingen eller på barselhotellet. Anonymkode: b783b...e5f 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor skal du be om endring? Det er jo sant det som står. Og selv om depresjonen var en reaksjon på arbeidssituasjonen er det like mye en psykisk sykdom som om den hadde dukket opp av intet. Det gjør deg mer utsatt for fødselsdepresjon. Det er trist at du tydeligvis ser på det som en svakhet, for det er det ikke. Det er heller ikke et stempel, det er et hjelpemiddel for at helsepersonell skal kunne ta vare på deg bedre og være obs på at du har større sjanse for fødselsdepresjon. Anonymkode: c7245...8a9 Jeg lurer på om jeg skal be om endring fordi det står under kommentarer til tidligere svangerskap og har ingenting med dette å gjøre. Ser det ikke som en svakhet at jeg var deprimert, ser på det som en styrke at jeg kom meg sterkere ut av det. Men som fremgår av flere svar her så kan jeg risikere å bli møtt av mennesker som ser på meg som utsatt og en de må være obs på. Det er denne biten jeg synes er slitsom, jeg ønsker ikke å bli behandlet annerledes pga det som ligger i fortiden. Er forøvrig fint å se at jeg ikke er den eneste som har fått 'passet påskrevet', og at andre har unngått bry med det, så det virker som jeg bare kan se litt vekk i fra hele greien og gå videre. Anonymkode: 4c35e...42e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg lurer på om jeg skal be om endring fordi det står under kommentarer til tidligere svangerskap og har ingenting med dette å gjøre. Ser det ikke som en svakhet at jeg var deprimert, ser på det som en styrke at jeg kom meg sterkere ut av det. Men som fremgår av flere svar her så kan jeg risikere å bli møtt av mennesker som ser på meg som utsatt og en de må være obs på. Det er denne biten jeg synes er slitsom, jeg ønsker ikke å bli behandlet annerledes pga det som ligger i fortiden. Er forøvrig fint å se at jeg ikke er den eneste som har fått 'passet påskrevet', og at andre har unngått bry med det, så det virker som jeg bare kan se litt vekk i fra hele greien og gå videre. Anonymkode: 4c35e...42e Det er ingen svakhet i det. Det er rett og slett et obs-tegn for helsepersonell som skal ivareta deg under svangerskap, fødsel, barseltid og babyen din. Da er det så viktig at det står der. Du blir ikke stemplet, det går da helt fint. Vær heller glad for at det står der, for da kan hele teamet rundt deg og barnet se an hvor stort behov for hjelp du evt har den nærmeste tiden. Det er ikke nødvendigvis sånn at alt kommer til å handle om det. Det er mer ivaretakelse de er ute etter. Og, hvorfor ser du på det som at det er en svakhet at det står depresjon på helsekortet? Å være eller å ha vært deprimert har nada med svakhet å gjøre. Det har mer med at man har havnet i en situasjon av hendelser som har preget deg. Styrken er i hvordan man håndterer seg selv uansett hvor man er i livet. Å be om hjelp tidlig er alfa og omega ☺️ Anonymkode: 6a8fe...a46 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå