Gå til innhold

Kunne du datet en tidligere schizofren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du datet en som hadde gått i behandling for schizofreni og nå helt frisk?

Anonymkode: 4944c...818

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man blir aldri frisk av det. Eksen var det, mente selv diagnosen ikke stemte, verste forholdet jeg har vært i. 

Anonymkode: 8b429...9a2

• Liker 11
Skrevet

Nei,tror ikke jeg hadde turt det🤔

• Liker 2
Skrevet

Ja, om det var avklart på forhånd at han har psykiske problemer. Jeg dømmer ingen. Men må ha åpenhet, slik at jeg kan forstå en mulig spesiell adferd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sesao skrev (5 minutter siden):

Nei,tror ikke jeg hadde turt det🤔

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Ja det hadde jeg kunne gjort :) Men da måtte personen ha selvinnsikt og vilje til å ta tak i sykdommen, for den vil ikke bli helt borte for alltid :) Nevøen min har dette, og jeg veit at det kan være krevende å leve med.

Anonymkode: f7f2a...304

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere schizofren? Det stemmer nok ikke, du kan aldri bli frisk av schizofreni, men du kan få behandling og bli bedre. Kjenner mennesker som har denne sykdommen, men kunne aldri blitt sammen med noen som har det.

Anonymkode: 8616e...b5c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Niks, hadde ikke giddet å date folk med noen form for psykisk sykdom, eller i det hele tatt folk som går til psykolog.

Anonymkode: 9cdba...b43

AnonymBruker
Skrevet

Gud nei. Etter å ha jobbet på helseinstutisjon med mennesker med denne sykdommen kan jeg med hånda på hjertet si at jeg for alt i verden ville styrt unna. Risiko for utvikling av psykose, vrangforestillinger og alt mulig annet rart er veldig stor seinere i livet. Hvis de får det tøft, får for mye alkohol å drikke eller hva som helst annet. Man blir vel gjerne ikke sammen med noen med utgangspunkt i å skulle slå opp en dag, og da må du se for deg å kunne leve med dette resten av livet, få barn med vedkommende hvis du kunne tenke deg barn. Denne diagnosen er arvelig, og noe av det verste som finnes av psykisk sykdom etter min mening da den kan utvikle seg i så mange retninger. Du har ingen garanti for en frisk partner selv om hen har en god periode for øyeblikket.

Veldig synd og det føles jo litt kjipt å «ekskludere» disse menneskene på denne måten når de selvsagt kan ha gode liv og en stabil sykdom for resten av livet, men det er egoistisk nok aaaaldri en sjanse jeg personlig ville tatt. 

Anonymkode: 7821c...7c8

• Liker 3
Skrevet

Ja klart det. Så lenge personen hadde vært åpen om det. Jeg setter åpenhet og ærlighet høyt og gir folk en sjanse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tidligere schizofren? Det stemmer nok ikke, du kan aldri bli frisk av schizofreni, men du kan få behandling og bli bedre. Kjenner mennesker som har denne sykdommen, men kunne aldri blitt sammen med noen som har det.

Anonymkode: 8616e...b5c

Feil. Man kan bli helt frisk fra psykoselidelse

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil. Man kan bli helt frisk fra psykoselidelse

Psykoselidelse kan man bli frisk av ja, men ikke schizofreni. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er veldig mange som kommenterer her som ikke har den fjerneste anelse om hva denne sykdommen går ut på. Det er en livslang, alvorlig psykisk lidelse, ikke bare "mulig spesiell atferd". Schizofrene personer kan tidvis oppføre seg helt surrealistisk, de kan høre stemmer som ber de ta livet av seg selv, partneren sin, en tilfeldig mann i gata, foreldre, og de kan se ting som ikke er der. De kan kaste ting ut av vinduer, ramponere huset, tro aliens har montert mikrofoner i tenna og at de blir overvåket - altså, det finnes ikke grenser. Det er selvsagt ikke personen selv som gjør disse tingene, men sykdommen som får personen til å gjøre det. 

Ja, det stemmer at man til tider kan ha kontroll over sykdommen, men man blir aldri frisk. Det vil si, risiko for tilbakefall er såpass stor at det regnes som å aldri kunne bli helt frisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Psykoselidelse kan man bli frisk av ja, men ikke schizofreni. 

Hei. Psykoselidelse er blant annet schizofreni. Jeg ble diagnostisert som schizofren, men ble senere avdiagnostiserte fra schizofreni. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Psykoselidelse er blant annet schizofreni. Jeg ble diagnostisert som schizofren, men ble senere avdiagnostiserte fra schizofreni. 

Schizofreni er et svært bredt spekter av diagnoser. Schizoaffektiv, schizofreniform, psykose med schizofrene trekk, mye annet. Dersom du har blitt avdiagnostisert med schizofreni har du blitt feildiagnostisert i utgangspunktet. En diagnose som kun består av ordet schizofreni er ikke noe man blir avdiagnostisert bare fordi du har en god periode, høres ut som at du har hatt en psykotisk hendelse av schizofren karakter i såfall. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Schizofreni er et svært bredt spekter av diagnoser. Schizoaffektiv, schizofreniform, psykose med schizofrene trekk, mye annet. Dersom du har blitt avdiagnostisert med schizofreni har du blitt feildiagnostisert i utgangspunktet. En diagnose som kun består av ordet schizofreni er ikke noe man blir avdiagnostisert bare fordi du har en god periode, høres ut som at du har hatt en psykotisk hendelse av schizofren karakter i såfall. 

Jeg hadde hebefren schizofreni. Nå har jeg ingen diagnose lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en fagbok om schizofreni. Der står det at 1/3 av alle med schizofreni blir frisk. Men hvis jeg skulle gått inn i et forhold med noen som har diagnosen så måtte de ha vært frisk i mange år.

Anonymkode: a6010...a89

• Liker 1
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Har bekjente med diagnosen og venner som har vokst opp hos foreldre med diagnosen. Kunne ikke utsatt meg selv eller mitt barn for den påkjenningen, det er alltid en risiko for tilbakefall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Niks, hadde ikke giddet å date folk med noen form for psykisk sykdom, eller i det hele tatt folk som går til psykolog.

Anonymkode: 9cdba...b43

Så du kunne feks ikke datet en som har gått til psykolog pga mild depresjon? 

Ei venninne av meg går til psykolog fordi hun har tannlegeskrekk, og den vil hun vil kvitt. Er det også helt uaktuelt? 

Man trenger ikke å være fullstendig sprø for å gå til psykolog. 

Anonymkode: ec0f0...33c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kunne du datet en som hadde gått i behandling for schizofreni og nå helt frisk?

Man blir aldri "helt frisk" fra schizofreni, det er en alvorlig lidelse som er med deg livet ut. 
Man kan dog gå i behandling, ja - og lære seg leve med lidelsen, og bli nesten symptomfri, men i det lange løp så kan man ikke bli "frisk" fra denne lidelsen. Er ganske sikker på at selv om man har jobbet hardt med dette, så kommer man til å få en episode løpet av livet uansett. Hvor i alle dager har du hørt at dette er noe man blir frisk fra, egentlig?

Og det spørs helt, angående datingen. Hvilke type episoder og symtomer har vært fremtredende tidligere? Det er en stor faktor som avhenger av hvor alvorlig lidelsen er hos den enkelt personen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...