Gå til innhold

Kan utstyr jeg har fått refusjon for av jobben beholdes ved oppsigelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har sagt opp jobben og fått beskjed om å levere tilbake alt utstyr jeg har fått fra jobben. Men, noe av utstyret har jeg selv kjøpt på privaten, så har jobben refundert utstyret fra kvitteringene og jeg har betalt skatt for det.

Er ikke dette utstyr som jeg nå eier, og som arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg leverer tilbake? Eller misforstår jeg noe?

Anonymkode: 204ab...e97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du misforstår. Dersom arbeidsgiver har refundert pengene du har lagt ut eier arbeidsgiver utstyret og du må levere det tilbake.

Anonymkode: f1e7c...4b7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke betalt skatt av refusjonene. Utstyret er arbeidsgiver sitt, og skal leveres tilbake.

Anonymkode: c5c99...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du tilbakelevere. Arbeidsgiver har jo refundert beløpene du har gitt ut. Skatt betaler alle, uansett

Anonymkode: 61f3d...e21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har jo betalt for dette ved å refundere summen, så ja du må levere tilbake. 

Anonymkode: 89ca3...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be arbeidsgiver gi deg en liste over hva de skal ha tilbake, så vet du?

I mitt firma har vi refundert små beløp til hjemmekontor etc, og dette utstyret er ansatts til odel og eie. Samme med noe ekstrautstyr til PC (mus, docking, kabler), og ting som uniform/klær. 

Men PC, mobiltelefon og enkelte typer utstyr som gjenbrukes må leveres inn. 

Anonymkode: 9456f...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt uklart her. Du sier du har betalt skatt for det, da er det innberettet som lønn, og jeg mener utstyret er ditt. Hvis du hadde fått igjen utlegget uten skatt ville det vært arbeidsgiver sitt.

Anonymkode: 79127...200

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har skattet for det er det ditt. Men bare snakk med arbeidsgiver, så får du avklart det. Det kan jo også hende at du kan kjøpe utstyret for en rimelig penge siden det er brukt er det nok ikke verdt så mye,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig skal du tilbakelevere. Arbeidsgiver har jo refundert beløpene du har gitt ut. Skatt betaler alle, uansett

Anonymkode: 61f3d...e21

Ikke på utlegg for arbeidsgiver, nei. Da tilhører gjenstanden dem og man låner den. Hvis man blir innberettet for beløpet er det kostnadsført som lønn og da mener jeg den ansatte eier gjenstanden.

Anonymkode: 79127...200

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At du har betalt skatt for utstyret betyr ikke nødvendigvis at du har "fått" tingene og eier dem selv; Ting arbeidsgiver betaler, men som du har fordeler av i privat sammenheng skal skattes, og arbeidsgiver kan absolutt være den rette eieren av ting som du bruker og skatter for. Firmabil er jo et lett forståelig eksempel på dette, men det kan også gjelde andre ting, og er særlig aktuelt hvis det er litt kostbart utstyr. At du har lagt ut for det er mer en betalingsteknisk sak enn et spørsmål om hvem som faktisk eier det. 

Hvis det er ting du ønsker å beholde kan du spørre om arbeidsgiver lar deg kjøpe tingene til en restverdi. Verdifastsettelsen kommer an på hva slags ting det er. 

Anonymkode: e9115...e1d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...