AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Har man lov å tømme et barns konto uten tillatelse? Anonymkode: 28519...cf7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #2 Skrevet 3. juni 2021 Tillatelse fra hvem? Anonymkode: 651f2...914
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #3 Skrevet 3. juni 2021 Det er foreldrene som har råderett over et umyndig barns bankkonto, så sant kontoen ikke er sperret for uttak. Så ja, foreldre kan tømme kontoen til barna sine. Da jeg opprettet sparekonto til min sønn da han var liten, satte jeg med vilje bare meg selv som den som har myndighet til å ta ut penger derfra. Jeg ville ikke at mannen min, en vandrende økonomisk katastrofe som tømte kontoen for penger så fort han fikk dem, skulle få noen sjanse til å rappe penger eller overføre penger til seg selv fra barnets konto. Det mistenker jeg at han hadde kunnet gjøre om han fikk sjansen og hadde tilgang.... Vi er skilt i dag, heldigvis. Anonymkode: ec123...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Det finnes regler som begrenser det, uten at jeg har satt meg helt inn i det. Kan foreldre ta penger fra kontoen til barna? (dagbladet.no) Anonymkode: 13c95...0eb
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Tja ... Har man lov til å tømme klesskapet til barnet og selge alle klærne? Har man lov til å selge alle lekene til barnet? Hvor kommer pengene fra? Er det foreldrenes egen sparing til barnet eller er dette gaver til jul og bursdag mottatt gjennom en årrekke (med eller uten gaver til konfirmasjon) fra slekt og venner? I hvilken sammenheng snakker vi om? Hva er vitsen med å ha stående låst kr 15.000 på konto til barnet hvis en må selge huset for å unngå at det blir tvangssolgt pga en regning på 15.000? Utover det mener jeg selvsagt at foreldre i FELLESSKAP råder over disse midlene. Det betyr at ikke en av dem kan svi dem av på et eller annet gøy/spillegjeld/silikonpupper. Her er det nok mange som har brent seg - spesielt med litt eldre barn - der den ene parten spør barnet om å få "låne" pengene og så er de søkk borte. Barnet (ungdommen) kan ikke forventes å forstå at den som låner pengene har uhederlige hensikter. Jeg mener at penger avsatt på sparekonto i barnets navn er barnets penger. Det bør derfor være en svært høy terskel for å røre dem. Man bør kunne stå rak i ryggen overfor barnet sitt og forklare hvorfor - og da er ikke dekning av pappas spillegalskap eller mammas luksusbehov noe jeg ville sagt var OK. Og det er selvsagt helt uaktuelt at en av foreldrene går bak den andres rygg og tapper pengene fra barnets konto.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Da vi opprettet sparekonto for barna, sto begge foreldre med råderett. Men vi hadde en tilføyelse "Det kan ikke gjøres uttak fra konto uten begge foresattes samtykke". I mitt tilfelle var det vel heller en større bekymring den dagen barna ble 18 år og fikk tilgang på pengene. Heldigvis har det også gått bra Anonymkode: ce973...3fe
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da vi opprettet sparekonto for barna, sto begge foreldre med råderett. Men vi hadde en tilføyelse "Det kan ikke gjøres uttak fra konto uten begge foresattes samtykke". I mitt tilfelle var det vel heller en større bekymring den dagen barna ble 18 år og fikk tilgang på pengene. Heldigvis har det også gått bra Anonymkode: ce973...3fe Sånn har vi også gjort. Mest fordi vi skal ha høy terskel for å røre de pengene før barnet blir 18. Men også fordi at selv om vi stoler 100% på hverandre nå, så har vi sett nok eksempler på irrasjonelle handlinger ved brudd, til at vi ikke tar for gitt at den tilliten alltid kommer til å være der. Men vi er enige om at hvis barnet ikke virker fornuftig nok når hun er 17, så flytter vi pengene før hun fyller 18 og venter med å gi henne dem. Det er kun penger fra oss som står der, så regner med det er lov? (Foreløpig er hun enig da, så hvis det fortsetter så er det jo ikke noe problem uansett.) Anonymkode: c8fa7...260
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå