Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har masse smålån og kredittkort gjeld som har samlet seg de siste 4 årene. Jeg har vært dum og ikke hatt mulighet til å betale. Det er flere hundre tusen. Nå har det endelig tatt meg igjen da jeg har fått ordentlig jobb og de skal begynne å tvangstrekke meg mye. Jeg skal kontakte nav men er nyskjerrig på om noen har erfaring? 

Jeg føler meg helt hjelpesløs akkurat nå. 

Anonymkode: ae2a7...ce7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav krever at du lever etter et budsjett de har satt over en viss tids periode, og om du klarer det, så slettes gjelden din

Anonymkode: 5944f...ceb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nav krever at du lever etter et budsjett de har satt over en viss tids periode, og om du klarer det, så slettes gjelden din

Slettes? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du snakker om gjeldsordning, så er det bare mulig å få det innvilget dersom du er varig ute av stand til å betale tilbake. Det skal vel også være gammel gjeld.  Tviler på at TS kvalifiserer med forholdsvis fersk gjeld og jobb.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (5 minutter siden):

Hvis du snakker om gjeldsordning, så er det bare mulig å få det innvilget dersom du er varig ute av stand til å betale tilbake. Det skal vel også være gammel gjeld.  Tviler på at TS kvalifiserer med forholdsvis fersk gjeld og jobb.

Er det jeg har hørt og. Ser ikke det som en mulighet

-TS

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har masse smålån og kredittkort gjeld som har samlet seg de siste 4 årene. Jeg har vært dum og ikke hatt mulighet til å betale. Det er flere hundre tusen. Nå har det endelig tatt meg igjen da jeg har fått ordentlig jobb og de skal begynne å tvangstrekke meg mye. Jeg skal kontakte nav men er nyskjerrig på om noen har erfaring? 

Jeg føler meg helt hjelpesløs akkurat nå. 

Har erfaring med gjeld med dårlig rente, ja. Bruk tid på og finn ut av muligheter for refinansiering med lavere rente og samling av lån. Nå med ny jobb er det bedre sjanse for å lykkes med dette og da blir iallfall rentedelen av tilbakebetalingen en del lavere. Lev som en fattig munk ett år eller to, konsentrer deg fullt ut om den nye jobben, er du heldig fører det til lønnsopprykk senere også. Lev som gjerrigknark og nedbetal så mye du kan. Å bli gjeldsfri etter noen trøblete år er en av de beste følelser i livet, jeg lover.

Anonymkode: cf5b1...162

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tatt kontakt med alle banker, inkludert husbanken for å høre om muligheten for å samle gjelden til en lavere rente. Lønnstrekk er kjipt fordi det bare er en kreditor som får pengene sine. Noe må altså gjøres. Helt ærlig har du vurdert luksusfellen? Virker ganske smart for å få ryddet opp. 

Anonymkode: 5488a...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For et slapt innlegg. Snakker du om at ts skal søke offentlig gjeldsordning, så må du jo si det da! Det er ingen gjeld som slettes bare ved å kontakte NAV!

Offentlig gjeldsordning kan søkes om. Det er Namsmannen som tar seg av den saken. 

Anonymkode: 7c878...58e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et slapt innlegg. Snakker du om at ts skal søke offentlig gjeldsordning, så må du jo si det da! Det er ingen gjeld som slettes bare ved å kontakte NAV!

Offentlig gjeldsordning kan søkes om. Det er Namsmannen som tar seg av den saken. 

Her er det fullt mulig å undersøke selv. Selve innlegget fra TS var jo ikke akkurat veldig forklarende og bestod kun av noen setninger.

Anonymkode: d1b5d...16f

• Liker 1
Skrevet

Prøv å samle alle lån et sted med lavere jente og lev så sparsomt som mulig for å nedbetale så mye som mulig så raskt som mulig. Det er din egen feil og ditt eget ansvar og du må rydde opp i det. Flott med ny jobb, men da må du finne deg i at du får utbetalt mye mindre enn det du har opptjent fordi de du lånte penger fra skal ha pengene sine tilbake. Kjipt i 2-3 år kanskje, men så blir du gjeldsfri. Det viktigste er at du har lært å holde deg langt unna kredittkort og forbrukslån. 

Jeg vet ikke om NAV har noe å tilby deg akkurat nå, men det skader ikke å høre med dem (hvis du tenker på en gjeldsordning). Se på Luksusfellen og få inspirasjon om budsjett og utgiftsposter. 

Skrevet

Uff kjip situasjon, måtte du virkelig ta opp kredittgjeld på totalt mange hundre tusen kr for å leve, få tak over hodet og føde? Leit at folk kommer i situasjoner der de må ta opp kredittgjeld for å overleve.

Uansett, prøve samle all gjeld ett sted, med lavest mulig rente. Og bruk nesten all lønn på å nedbetale. Husk at mesteparten av avdragene dine sannsynligvis bare er renter, ikke nedbetaling av lån. Så du må betale såpass mye at lånet faktisk minker en hel del hver måned.

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (33 minutter siden):

Prøv å samle alle lån et sted med lavere jente og lev så sparsomt som mulig for å nedbetale så mye som mulig så raskt som mulig. Det er din egen feil og ditt eget ansvar og du må rydde opp i det. Flott med ny jobb, men da må du finne deg i at du får utbetalt mye mindre enn det du har opptjent fordi de du lånte penger fra skal ha pengene sine tilbake. Kjipt i 2-3 år kanskje, men så blir du gjeldsfri. Det viktigste er at du har lært å holde deg langt unna kredittkort og forbrukslån. 

Jeg vet ikke om NAV har noe å tilby deg akkurat nå, men det skader ikke å høre med dem (hvis du tenker på en gjeldsordning). Se på Luksusfellen og få inspirasjon om budsjett og utgiftsposter. 

Igjen, det er ikke NAV som behandler gjeldsordningssøknader! Du anbefaler ts å se på Luksusfellen, men du bør se noen episoder selv så du lærer litt av det. Det har vært noen tilfeller der programmets deltakere har søkt om gjeldsordning, og da har de vært hos NAMSMANNEN.

Hos NAV står det, og se spesielt punkt 2

1. Kontakt kreditor på egenhånd

Før du søker om gjeldsordning, må du ha forsøkt å gjøre en avtale om nedbetaling med kreditorene på egenhånd. Kreditorene er de du skylder penger. Hvis du ikke får til en avtale med kreditorene, kan du søke om gjeldsordning.

2. Søk gjeldsordning hos namsmannen

Hvis du ikke får til en avtale med kreditorene, kan du søke om gjeldsordning til namsmannen, det vil si lensmannen eller byfogden. Du kan få gjeldsordning uansett hva gjeldsproblemene skyldes, og det er ikke noen krav til størrelsen på gjelden eller hvor mye du tjener. Du kan som regel ikke få gjeldsordning flere ganger.

3. Følg budsjettet fra namsmannen

Namsmannen vil lage et budsjett du skal følge i tiden du har gjeldsordning. Budsjettet inneholder rimelige levekostnader for deg og husstanden din, som følger forskrift om livsoppholdssatser. Hvis inntekten din er høyere enn utgiftene i budsjettet, betales overskuddet til kreditorene.

I perioden du har offentlig gjeldsordning har også automatisk en betalingsanmerkning. Når du har en betalingsanmerkning, kan det føre til at du vil få avslag på søknad om boliglån, kreditt, og tegning av forsikring eller abonnement.

Les om betalingsanmerkninger i Hva skjer når du ikke betaler innen fristen?

Se også Har du gjeldsproblemer? (PDF)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Igjen, det er ikke NAV som behandler gjeldsordningssøknader! Du anbefaler ts å se på Luksusfellen, men du bør se noen episoder selv så du lærer litt av det. Det har vært noen tilfeller der programmets deltakere har søkt om gjeldsordning, og da har de vært hos NAMSMANNEN.

Det jeg mente, men formulerte klønete, er at hvis TS får på plass en gjeldsordning, kan TS sjekke med NAV om det finnes noe støtte å få i mellomtiden. Ikke at man søker NAV for gjeldsordning. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel gjelden må være for å søke gjeldsordning. Det undersøker du hos namsmannen.

Så er bud nr 1: begynn med å lage et budsjett. Du må egentlig lage to - et med og et uten namstrekk. Dette budsjettet må vise hvor mye du har å rutte med til gjeldssanering. Og da er det faktisk SIFO budsjettets rammer som gjelder (mye likt det Luksusfellen setter opp for sine klienter i programmet). Jeg anbefaler deg å se episoden som gikk onsdag 2. juni. Der var det mange gode tips og en ung person som hadde et dyrt dypdykk ned i overforbruk i et halvt år.

Når du har laget et budsjett så finner du ut om du er i stand til å betjene denne gjelden. Betjene er å betale både avdrag og renter. Begynn å leve etter dette budsjettet med en gang. 

Det er veldig vanskelig å refinansiere gjeld når en har betalingsanmerkninger og namstrekk. Så det å få bort betalingsanmerkninger må prioriteres. Du kan bruke nedbetalingskalkulatoren for å finne ut hvordan det er lurest å betale ned. Jeg har alltid gjort det sånn: Det aller minste lånet betales ned først - de andre lånene betales det minimumsbeløp på. Og sånn fortsetter det. Dersom du gjør dette med alle lån vil du etter hvert komme ajour og det blir ingen nye namstrekk. Når du har kvittet deg med et par av lånene og ikke har namstrekk lenger kan du forsøke deg på en refinansiering hos Lendo. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til . Fikk gjeldsproblemer selv etter å ha mistet jobb og  måtte selge bolig med tap. Min erfaring er at man blir dømt som en idiot så fort man prøver å være åpen om gjeldsproblemer. Kreditorer har vist 0 velvilje og selv om jeg har betalt masse så er det såpass dyrt å ha gjeld i norge at den aldri krymper. Har tenkt mye på å ta livet mitt pga gjeld. Etter å ha arvet er jeg nå gjeldfri. Men jeg vil bare si masse lykke til. Hvis du ikke tjener veldig godt så råder jeg deg til å søke gjeldsordning ellers er det vanskelig å komme ut av det. Er jo ikke billig å leve i Norge i utgangspunktet og med betalingsanmerkninger blir det meste ekstra dyrt. Akkurat som det blir lettere å betale da. 

Hilsen bitter og drittlei 😛

Anonymkode: 39c2a...117

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der ts, jeg hadde 3 kredittkort (tomme så klart, brukte det ene for å betale det andre). masse smågjeld. 
det jeg gjorde var å sette opp et budsjett først, jeg satt opp hva jeg faktisk måtte ha å leve for først (mat og faste regninger som husleie osv), da så jeg hva jeg hadde til overs og hva jeg kunne tilby kreditorene. 

ring hver eneste kreditor og forklar, de jeg har snakket med har vært villige til å hjelpe meg.

Jeg satt opp et excel skjema for hver kreditor, skrev mnd beløp og hvor mange avdrag som behøvdes, da hadde jeg oversikt over når det var ferdig.

Jeg gjorde som Hallgeir i luksusfellen tipset om en gang, betal det minste kravet først, da vil du fortere få mer og mer til å spytte inn i de større kravene, man må ikke nødvendigvis gå etter det med høyest rente først. 

selg alt du kan for å bruke på nedbetaling. 

Anonymkode: 12071...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har jeg sagt at noen gjeld slettes ved å BARE kontakte nav? Nei. Slapt av deg å ikke gidde lese 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

NAV har da ikke mulighet til å slette gjeld, haha

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Paradoxx skrev (3 timer siden):

NAV har da ikke mulighet til å slette gjeld, haha

Skriver jeg at nav sletter gjeld? Nei. Men et budsjett man kan følge for å få slette gjeld, kan bli laget av nav. Om man har økonomiske problemer og ikke har råd til å få hjelp til å løse penge knuta privat, så kan man få slik hjelp av nav. Nav ønsker jo at de fleste skal klare seg selv, så om de fikser et problem så er jo bare det bra. De vil heller det, enn at folk drar på seg mer gjeld, jobber seg ihjel, mister bolig, og ender opp på AAP og trenger midlertidig bolig gjennom nav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...