AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #41 Del Skrevet 13. januar 2022 Her var det mange troll og mye uvitenhet! Nordmenn flest er SÅÅÅ trangsynte når det gjelder alternative livsstiler! Som om den eneste akseptable måten å leve på er å være gjeldslave med enorm enebolig, fulltidsjobb, mann & to barn, og hytte på fjellet liksom. 🤣 Bortskjemte miljøsvin deluxe (tenk å jevnlig kjøre bil i milevis bare fordi man vil til en hytte som ligger i et tidligere urørt - men nå nedbygd og rasert - fjellområde, bare det er jo helt sykt sett i et globalt perspektiv 😰). De forstår ikke at det finnes alternativer eller at man kan leve mer i pakt med naturen... Snåle greier i et såpass moderne land som Norge eller! Drømmen din er fult oppnåelig TS. Sjekk ut f.eks. "Fy Nyth" på Youtube, hun har bodd i snart ti år i et off-grid "tiny house" i skogen i Wyoming i USA. Klimaet hennes er kaldere enn Norge, allikevel er hun selvforsynt med grønnsaker og egg. Kjøtt får hun fra jakt, og hun låner fryser hos en nabo for å lagre det. Hun slakter også egne høns og ender. Har man ikke fryser, kan man bruke metodene som fungerte i alle århundrene før kjøleskap fantes. Fett og salt kan være en større utfordring å skaffe seg på egenhånd. men kan fikses med smør fra kyr og sanking fra salt til havet, og det finnes det folk som gjør også her til lands. Lever man i økolandsby (finnes også i Norge) kan man hjelpe hverandre, og bytte tjenester og varer. Man trenger verken store åkre (med mindre man vil ha korn da, men korn er både usunt og arbeidskrevende så det anbefaler de fleste erfarne permakulturfolk å droppe) eller maskiner for å dyrke sin egen mat. Dyrker man på en effektiv måte som styrker jorda istedet for å utarme den, trenger man faktisk ikke så mye areal. No-dig og andre permakulturprinsipper fungerer helt utmerket, også i Norske forhold. Det finnes folk i Norge som lever off-grid, men foreløpig ikke så mange. Det tar tid for nye prinsipper å etablere seg her til lands, hvor man er så vant til å gjøre akkurat hva man vil hele tiden og alltid ha masse penger tilgjengelig. Nordmenn tar naturen for gitt. De som er fra land hvor utviklignen har kommet lengre vet at natur er i ferd med å bli mangelvare. Let litt rundt på internett så finner du mere open minded folk. Anbefaler deg også å sjekke ut amerikanske forum for å få mer kunnskap og ideer. USA er generelt er konservativt dritthøl og gammeldags på alle de gale måtene, men akkurat når det gjelder kreative løsninger knyttet til alternative boformer er de faktisk milevis foran oss! Anonymkode: 00335...5ed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alauda Skrevet 13. januar 2022 #42 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 7.40): Synes det er befriende jeg og slippe unna byens bråk og larm. Å nå er det den fine årstiden der fuglene kvitrer,bjørka får blader,gresset vokser å grønnsaker er sådd og potetene er i jorda. Kua og sauen er kommet på beite. Det er en herlig tid,en blir forundret hver vår hvor fort til skjer i naturen, det eksploderer når det blir grønt. Anonymkode: 6d573...443 Hvor i verden bor du? Her jeg bor er det fortsatt snø og relativt kaldt, til tross for mildvær de siste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #43 Del Skrevet 13. januar 2022 Alauda skrev (2 timer siden): Hvor i verden bor du? Her jeg bor er det fortsatt snø og relativt kaldt, til tross for mildvær de siste dagene. Bra du så på datoen på innlegget du siterte, da... Anonymkode: 0e0cd...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14. januar 2022 #44 Del Skrevet 14. januar 2022 On 6/2/2021 at 5:58 PM, AnonymBruker said: De siste årene har jeg kjent på det å leve enklere. Ofte drifter tankene til å bo i skogen, leve av naturen og bare nyte livet, kanskje skape sitt eget samfunn med likesinnede. Med nyte livet så mener jeg å komme mer i kontakt med seg og mindre stress. Få glede av naturen og ta vare på den, leve mer i nuet. Haha, litt mer «viking». Jeg har alltid følt meg litt annerledes og hjernen min takler ikke helt hvordan verden er bygd opp nå. Andre som er som meg? Noen som har gjort det? I såfall, gøy å høre erfaringer. Anonymkode: b8394...f2f Jeg ser det er mange i tråden som tolker dette som at du vil leve totalt off-grid, altså fullstendig uten varer og tjenester utenfra... Det er jo stor forskjell på det, og på å leve enklere.. Vet ikke hva du tenker, men totalt off-grid tror jeg er urealistisk å få til. Man må jo ha klær og utstyr, og mat uten sukker og salt er jo en smule kjipt, samt eksotiske varer som frukt og kaffe. Jeg har flere ganger tenkt at dersom jeg hadde vært singel skulle jeg prøvd å leve på en hytte uten vann og strøm i ett år. Jeg ville nok hatt bil og handlet på butikken ca en gang i uken. Mesteparten av tiden ville gått med til å hugge ved og selvoppholdelse, fisking, matlaging etc, men jeg ville også gått på noen lange turer med telt. Poenget for min del ville vært å få skrudd ned tempoet i hjernen og endret fokus. I vår verden er det ikke "bare" å reise på hytta en helg, og så senker roen og pulsen seg umiddelbart (i så fall er man heldig!). Det tar flere uker å tilpasse seg villmarkas rytme, bare hør på Lars Monsen og Jens Kvernmo, f.eks. Jeg tror at den roen man opplever når man først kommer dit er helt magisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. desember 2024 #45 Del Skrevet 9. desember 2024 Ett sånt liv høres veldig koselig ut jeg blir med 😀🔥🔥🔥 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #46 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 23.58): leve av naturen og bare nyte livet, kanskje skape sitt eget samfunn med likesinnede. Med nyte livet Nyte? Det er hardt arbeid altså! Anonymkode: 10403...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #47 Del Skrevet 9. desember 2024 anbefaler serisen "der ingen skulle tru" på nrk - siste sesong startet nettopp. Det er bare å gjøre det, først da finner du ut om dette er for deg, Anonymkode: 60cd8...b51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 9. desember 2024 #48 Del Skrevet 9. desember 2024 Det er ikke bare å flytte ut i skogen. Du må ha tillatelse fra grunneier og kommune for å sette opp bolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #49 Del Skrevet 10. desember 2024 Honey Dew skrev (16 timer siden): Det er ikke bare å flytte ut i skogen. Du må ha tillatelse fra grunneier og kommune for å sette opp bolig. Høres overkommelig ut. Anonymkode: 1cd1d...700 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #50 Del Skrevet 10. desember 2024 Tar minimum 4 år med egeninnsats å kunne leve noenlunde selvberget om du begynner fra scratch, og da er du totalt avhengig av att absolutt alt går som det skal. Selv bor jeg midt i "intet", men er dessverre avhengig av ukesturen til butikken lell, en handletur tar meg 3 timer. Sommerene føler jeg blir kortere og kortere vekstmessig, resten regner vekk, så en må tenke litt på klimaet du befinner deg i også. I år rakk ikke jordbærene å bli modne engang før de rotnet vekk. Klimaet er helt klart i endring. 12 grader og isklad nordavind og pøsregn gjør ikke nytta til anna enn gressvekst. Og helsa, skal du greie deg uten strøm trengst det mye ved feks, vedhogging er krevende no, jeg fikk 8 mål i la i år, tok søren meg hele sommeren og hogge på, den tørker kanskje til neste år.. Rennende vann i springen er faktisk essensielle greier å ha i hus for de fleste, også de som bor uti gokk, men varme er det aller viktigste. Det er pluss og minus med alt, men essensielle goder som gode sanitære forhold, strøm og varme er viktige over tid, strøm spesielt for bevaring av mat, i mellomtiden kan du alltids sette deg inn i salting, tørking, sylting, fermetering osv av mat, her råtna forresten spekepølsene vekk i fuktigheten av året også, hønene slutta å verpe ei stund, i depresjon over været tror jeg . Ku har eg heldigvis ikke. Ellers, jakter du? Fisker du? Plukker du bær og sylter? Selvberging handler jo ekstremt lite av å leve i nuet egentlig, men å se minst 3 år frem i tid, og hele tiden planlegge neste trekk. Anonymkode: 06689...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #51 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg lever ganske enkelt på småbruket mitt. Ikke helt selvberget dessverre men har stor frihet med lang vei til nærmeste nabo og muligheter til alle dyrking jeg ønsker. Bor på setra uten strøm og vann om sommeren. Dessverre må jeg jobbe enda, men er vikar og jobber når jeg har lyst. Anonymkode: bbd7c...979 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #52 Del Skrevet 11. desember 2024 Drøm ❤️ Anonymkode: 58eea...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå