AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Del Skrevet 2. juni 2021 De siste årene har jeg kjent på det å leve enklere. Ofte drifter tankene til å bo i skogen, leve av naturen og bare nyte livet, kanskje skape sitt eget samfunn med likesinnede. Med nyte livet så mener jeg å komme mer i kontakt med seg og mindre stress. Få glede av naturen og ta vare på den, leve mer i nuet. Haha, litt mer «viking». Jeg har alltid følt meg litt annerledes og hjernen min takler ikke helt hvordan verden er bygd opp nå. Andre som er som meg? Noen som har gjort det? I såfall, gøy å høre erfaringer. Anonymkode: b8394...f2f 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Del Skrevet 2. juni 2021 Les Doppler av Erlend Loe. Anonymkode: 1ca38...3ad 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Del Skrevet 2. juni 2021 Åååh jeg vil også det!! Har tenkt masse på det i det siste. Men det må nok mye penger og ressurser til for å bygge et slikt område, f eks en åker for å få korn osv 😕 enten ressurser som maskiner, eller som i gamle dager, veldig veldig veldig mange mennesker... men mange mennesker vil man jo heller ikke ha 🙄 for da blir det jo bare et nytt tettsted... Anonymkode: 13a18...b6d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Del Skrevet 2. juni 2021 Og det måtte ha vært i en skog hvor det er mulighet for å jakte, og det må være mlulighet for å dyrke grønnsaker, frukt og korn Anonymkode: 13a18...b6d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg har også tenkt på det, men å fornye sitt bankkort har forhindret meg fra å ta steget. Anonymkode: 37296...a00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg bor i et eget område, dyrker mye grønnsaker selv,jakter på høst og vinter. Fisker mye. P.g.a værforhold kjøper jeg men og det jeg må bake av. Har noen sauer og en ku som jeg får melk av. Bor på et lite småbruk som jeg kjøpte for noen år siden. Det krever mye jobbing for å holde seg mest mulig selvberget. Tar på meg noen strø jobber av og til for og tjene noen kroner. Anonymkode: 6d573...443 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 3. juni 2021 #7 Del Skrevet 3. juni 2021 (endret) Jeg bryr meg ikke så mye om å leve skogslivsstilen fullt ut hele tiden, men det hadde vært fint å ha et hus for seg selv i naturen. Et sted man er øde, men hvor kan komme seg andre steder om man ønsker. Har tenkt på å kjøpe et område på andre siden av grensen, men bør gjøre det med noen andre så det blir litt billigere. Endret 3. juni 2021 av Majer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juni 2021 #8 Del Skrevet 3. juni 2021 Majer skrev (29 minutter siden): Jeg bryr meg ikke så mye om å leve skogslivsstilen fullt ut hele tiden, men det hadde vært fint å ha et hus for seg selv i naturen. Et sted man er øde, men hvor kan komme seg andre steder om man ønsker. Har tenkt på å kjøpe et område på andre siden av grensen, men bør gjøre det med noen andre så det blir litt billigere. Derfor har så mange nordmenn skaffet seg rimelige, enkle torp i de svenske skogene, steder hvor de har puslet og stelt i mange år, men pga korona, stengte grenser og restriksjoner er flere av disse drømmeplassene ganske ødelagt etter over et års utestengelse. De kommer tilbake til steder med skader på tak og vannlekkasjer, invasjon av rotter og mus, innbrudd og mange andre skader. Jeg har selv en skadet eiendom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 3. juni 2021 #9 Del Skrevet 3. juni 2021 Alle burde prøve å "leve alternativt" en periode i 20-årene slik at vi lærer hva vi setter pris på ved den norske sivilisasjonen senere i livet, feks billig helsehjelp, og alt tullet og selvpåført komplisering vi klarer oss fint uten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De siste årene har jeg kjent på det å leve enklere. Ofte drifter tankene til å bo i skogen, leve av naturen og bare nyte livet, kanskje skape sitt eget samfunn med likesinnede. Med nyte livet så mener jeg å komme mer i kontakt med seg og mindre stress. Få glede av naturen og ta vare på den, leve mer i nuet. Haha, litt mer «viking». Jeg har alltid følt meg litt annerledes og hjernen min takler ikke helt hvordan verden er bygd opp nå. Andre som er som meg? Noen som har gjort det? I såfall, gøy å høre erfaringer. Anonymkode: b8394...f2f Jeg tror ikke jeg hadde orket å bo slik som du beskriver hele tiden. Det er nok mer slitsomt og utfordrende å leve slik i virkeligheten enn i fantasien. Men jeg drar ut i skogen minst en gang i uken uansett vær for å overnatte alene i telt, hengekøye eller eventuelt bare under en tarp . Jeg trives best når jeg er ute i naturen og skulle egt ønske at jeg kunne hatt det slik hele tiden, så jeg kan forstå litt hvordan du tenker. Anonymkode: cd164...e2f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg er ingen ekspert men det ville nok vært svært krevende og alt-oppslukende å leve slik. Jorda skal jo være levedyktig og god til å dyrke i, samt skogen stor nok for faunaå formere seg i tross jakt. Jorda må styres med hele tiden, jeg vil anta du tenker å dyrke rotgrønnsaker? Korn osv da må du jo i tillegg male den med kvern og kanskje ha et fossevann med kvernhus osv og den skal kvernes svææært bra for å ikke skade tenner blant annet. Og mel/korn osv er jo notorisk dritt å oppbevare. Plutselig er det sopp/bakterie i den og du risikerer å dø en pinefull død. Rotgrønnsaker kan man jo bare høste en gang om året og tiden og energien du bruker på dette vil antakelig sluke mer enn du får igjen. Skal de hyre leeeenge må de vil saltes eller legges på lake. Og man kan jo ikke akkurat spise kålrabi alene hele året. Bær er det jo ikke mye mat i, og det er få frukter det er vits å forsøke seg på i Norge pga klima osv. Steinharde, dritsure eple... mmm nei takk. Fisking...igjen, årsbetont, sesongbetont, rett tid på dagen... og man må også da "forvalte" fisken...ikke overfiske og alt det der. På vinterstid må man ha nok ved, og godt isolert. Hvordsn gjør du det med strøm? Og hva med telefondekning om du trenger legehjelp osv. Jeg så en fiffig video om ris-sanking her for en stund siden. Det var et lite samfunn hvor de levde av å høste egen ris (og så seff osv). De målte energiforbruk på å bare høste risen mener jeg (kanskje mer?), vs det de fikk ut av risen i energi. Og det var bare såvidt det hadde noe for seg. De fikk vel bare såvidt akkurat litt mer energi i porsjen de spiste vs det de høstet. Det er jo også sånne programmer på TV om folk som bor oppi skauen i USA. Han ene jeg så levde i et slags is-øde. Han sa at innimellom brukte han hele dagen bare på å fiske seg en eneste fisk, og han hadde ikke noe valg for han måtte jo spise. Så det å være selvforsynt, i middle of nowhere nå er vel egentlig mye mer slit enn man har igjen for det. Jeg tror at man vil rett og slett jobbe seg ihjel bare for føden og aldri ha et minutt for seg selv igjen. Jeg tror uansett at det er mulig om man tenker mer "survival". At man har en kjeller i ei lita isolert hytte i skogen stappfull av hermetikk for eks. Hermetisert frukt, kjøtt, middager, u name it. Kanskje et lite fiskevann og en robåt. Man kan jo plante bærbusker som klarer seg selv (rips, solbær osv). Knekkebrødnog andre tørrvarer, ja alt mulig som kan lagres, også "sper man på" med naturen rundt. Kanskje en kjøkkenhage osv. Kjøpe men bake selv for eks. Så fyller man bilen eller whatever med en handlerunde en gang i måneden for eks. Anonymkode: 7a59c...082 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Del Skrevet 3. juni 2021 Høres fint ut! 😊 Anonymkode: 34f9e...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 3. juni 2021 #13 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ingen ekspert men det ville nok vært svært krevende og alt-oppslukende å leve slik. Jorda skal jo være levedyktig og god til å dyrke i, samt skogen stor nok for faunaå formere seg i tross jakt. Jorda må styres med hele tiden, jeg vil anta du tenker å dyrke rotgrønnsaker? Korn osv da må du jo i tillegg male den med kvern og kanskje ha et fossevann med kvernhus osv og den skal kvernes svææært bra for å ikke skade tenner blant annet. Og mel/korn osv er jo notorisk dritt å oppbevare. Plutselig er det sopp/bakterie i den og du risikerer å dø en pinefull død. Rotgrønnsaker kan man jo bare høste en gang om året og tiden og energien du bruker på dette vil antakelig sluke mer enn du får igjen. Skal de hyre leeeenge må de vil saltes eller legges på lake. Og man kan jo ikke akkurat spise kålrabi alene hele året. Bær er det jo ikke mye mat i, og det er få frukter det er vits å forsøke seg på i Norge pga klima osv. Steinharde, dritsure eple... mmm nei takk. Fisking...igjen, årsbetont, sesongbetont, rett tid på dagen... og man må også da "forvalte" fisken...ikke overfiske og alt det der. På vinterstid må man ha nok ved, og godt isolert. Hvordsn gjør du det med strøm? Og hva med telefondekning om du trenger legehjelp osv. Jeg så en fiffig video om ris-sanking her for en stund siden. Det var et lite samfunn hvor de levde av å høste egen ris (og så seff osv). De målte energiforbruk på å bare høste risen mener jeg (kanskje mer?), vs det de fikk ut av risen i energi. Og det var bare såvidt det hadde noe for seg. De fikk vel bare såvidt akkurat litt mer energi i porsjen de spiste vs det de høstet. Det er jo også sånne programmer på TV om folk som bor oppi skauen i USA. Han ene jeg så levde i et slags is-øde. Han sa at innimellom brukte han hele dagen bare på å fiske seg en eneste fisk, og han hadde ikke noe valg for han måtte jo spise. Så det å være selvforsynt, i middle of nowhere nå er vel egentlig mye mer slit enn man har igjen for det. Jeg tror at man vil rett og slett jobbe seg ihjel bare for føden og aldri ha et minutt for seg selv igjen. Jeg tror uansett at det er mulig om man tenker mer "survival". At man har en kjeller i ei lita isolert hytte i skogen stappfull av hermetikk for eks. Hermetisert frukt, kjøtt, middager, u name it. Kanskje et lite fiskevann og en robåt. Man kan jo plante bærbusker som klarer seg selv (rips, solbær osv). Knekkebrødnog andre tørrvarer, ja alt mulig som kan lagres, også "sper man på" med naturen rundt. Kanskje en kjøkkenhage osv. Kjøpe men bake selv for eks. Så fyller man bilen eller whatever med en handlerunde en gang i måneden for eks. Anonymkode: 7a59c...082 Det er et slit å leve, men jeg synes det er et større slit å leve i sivilisasjonen. Jeg er avhengig av å gjøre det som skal gjøres i rett tid, rotgrønnsaker er forholdsvis enkel å lagre. Bær blir brukt til pålegg. Mel kjøpes på butikken. Når det gjelder strøm så har jeg solcelle panel, til lys og lading av tlf. Det er akkurat det at jeg har tid for meg selv når jeg jobber,tar fri sånn som alle andre. Men å fiske eller å jakte er fri for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Del Skrevet 3. juni 2021 Smeltemann skrev (51 minutter siden): Det er et slit å leve, men jeg synes det er et større slit å leve i sivilisasjonen. Jeg er avhengig av å gjøre det som skal gjøres i rett tid, rotgrønnsaker er forholdsvis enkel å lagre. Bær blir brukt til pålegg. Mel kjøpes på butikken. Når det gjelder strøm så har jeg solcelle panel, til lys og lading av tlf. Det er akkurat det at jeg har tid for meg selv når jeg jobber,tar fri sånn som alle andre. Men å fiske eller å jakte er fri for meg. Hehe ja nå tok jeg eksempel i de som vil være helt utenfor, ikke handle noenting som mel osv men styre helt selv enten alene eller i et lite samfunn separert fra resten. Da tror jeg det fort blir et slit. Når melet må sås, gros, høstes, kvernes, bakes og så knekker man ei tann på brødet 😅 Anonymkode: 7a59c...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Del Skrevet 3. juni 2021 Dagens samfunn er et slit, samtidig har vi det mye enklere enn generasjonene før oss. Å være selvbergerget krever mye arbeid, men det er stress på en annen måte enn mye av det vi har rundt oss i det moderne samfunnet. Om du virkelig drømmer om det så skaff deg kunnskap. Og du må ha en eiendom som er stor nok. Er du praktisk anlagt? En eiendom krever vedlikehold (alt fra drenering til tak som ikke lekker, jeg snakker ikke om enkle ting som å male en vegg). Husk også på vann- og avløpsanlegg, om det ikke er koblet på det kommunale nettet (en av godene ved å være en del av et samfunn). Eller du kan drifte en brønn og ha utedo. Da må du ha en plan for det også. Lagring og oppbevaring av mat? Tenk gamle måter å lagre mat på om du ikke har tilgang på nok strøm. Ved til fyring og oppvarming av vann om du f.eks. skal sylte bær. Om du ikke vil kjøpe ved må du felle trær selv. Eller du kan bruke gass (tenk DNT-hytter). Du må forvalte naturressursene riktig også, og ikke overforbruke. Er du vant til å være ute å jobbe? Du må planlegge året ditt etter vekster og jakt. Å produsere mat krever mye energi. Kan du kanskje lage noe som du kan selge selv? Slik at du f.eks. kan kjøpe korn istedet for å produsere alt selv. Ta kontakt med andre som har gjort noe tilsvarende og lær av deres erfaringer. Skaff deg nødvendig kunnskap om hva som kreves for å produsere egen mat som du faktisk kan leve av. Om dette er noe du skal gjøre resten av livet så tenk litt på alderdommen også. Det kommer en dag hvor man ikke er like fysisk sterk og orker like mye. Og om du skader deg eller blir syk. Kan noen hjelpe deg med de daglige oppgavene i en periode? Om du faktisk gjør det og får det til så håper jeg du skriver en bok Anonymkode: 294f0...e51 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 3. juni 2021 #16 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe ja nå tok jeg eksempel i de som vil være helt utenfor, ikke handle noenting som mel osv men styre helt selv enten alene eller i et lite samfunn separert fra resten. Da tror jeg det fort blir et slit. Når melet må sås, gros, høstes, kvernes, bakes og så knekker man ei tann på brødet 😅 Anonymkode: 7a59c...082 Man sår ikke mel !!! Man sår frø,(korn som er behandler) beiset kalles det på fagspråket. I 2021 er det vanskelig å komme uten om stor samfunnet tror jeg. Penger må en ha om en skal leve. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Del Skrevet 3. juni 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Man sår ikke mel !!! Man sår frø,(korn som er behandler) beiset kalles det på fagspråket. I 2021 er det vanskelig å komme uten om stor samfunnet tror jeg. Penger må en ha om en skal leve. Jeg vet at mel ikke sås.......... det var en figurativ måte å si det på, at før det blir mel så må "det" arbeides med gjennom lengre tid. På samme måte som at kua føder fårikål. Anonymkode: 7a59c...082 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 3. juni 2021 #18 Del Skrevet 3. juni 2021 Jeg drømmer også om å leve enklere, men ikke så enkelt som du ser for deg. Jeg vil for eksempel ha innlagt vann og strøm. Jeg har barn så det blir ikke de store forandringene med det første, men når de blir voksne ser jeg for meg å jobbe lite og bruke generelt lite penger. De tingene jeg har lyst å bruke fritida mi på koster ikke noe særlig. Og jeg trenger strengt tatt ikke bil når jeg ikke lenger har barn som skal på aktiviteter, eventuelt kan jeg bli med i et bilkollektiv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Del Skrevet 3. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Les Doppler av Erlend Loe. Anonymkode: 1ca38...3ad Dette var også min første tanke da jeg leste hovedinnlegg! Anonymkode: fa4bb...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 3. juni 2021 #20 Del Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at mel ikke sås.......... det var en figurativ måte å si det på, at før det blir mel så må "det" arbeides med gjennom lengre tid. På samme måte som at kua føder fårikål. Anonymkode: 7a59c...082 Kua føder ikke fårikål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå