AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #41 Skrevet 2. juni 2021 Lav godtgjørelse for fosterbarn fører også til at fosterhjemsplassering prioriteres fremfor andre alternativ, som kan være riktigere for barnet. Nettopp pga økonomien. Som fører til at fosterhjem «sprenges» og til flere flyttinger for det sårbare barnet. Fosterforeldre som med mer overskudd kunne hjelpe flere barn opp og frem, men som gir opp, og sitter igjen med dårlige erfaringer og følelsen av å ikke strekke til. Det jeg mener er at argumentet for at lav sats, for å unngå fosterhjem som tar på seg oppdraget med økonomiske motiver er svakt. Da en heller bør satse på høyere godtgjørelser, rekruttere fosterforeldre med gode omsorgsevner og kompetanse, kursning og veiledning underveis, og mulighet for ulik grad av frikjøping, nettopp for å styrke fosterhjemmet, og gi barnet og familien bedre forutsetninger for å lykkes. Noe som fremdeles er mye billigere enn instutisjonsplasseringer, og med en bedre oppvekst med så normale familiestrukturer som mulig får barnet også ett bedre utgangspunkt, som igjen er kostnadsbesparende i ett langtidsperspektiv. Anonymkode: 033f4...9e6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #42 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg er en fostermor som er provosert over « lønna». Først av alt så må jeg si at jeg er veldig glad i barnet og at hen får all den omsorg og kjærlighet som alle barn fortjener. Dette er en kritikk av hva staten synes denne viktige og krevende oppgaven er verdt i kroner og øre. Jeg ble overtalt av barnevernet til å ta inn barnet for noen år siden, så jeg gikk ikke inn i det med økonomiske motiv. Selv om jeg ikke gjør dette for pengene synes jeg det er respektløst å få 6000kr utbetalt i måneden for å ha alt ansvar og oppfølging av et barn 24/7. Noen tanker? Anonymkode: 1e48c...b28 "Overtalt" faktisk? Du burde klart å si nei hvis det går såpass mye utover livet ditt. 6000 kr er i det minste nok til å dekke mat osv, synes det hadde blitt feil om folk hadde fått mer enn det - da hadde folk endt opp med å ta imot fosterbarn for å tjene penger. DET hadde vært helt forferedelig, tenk på barna.. Anonymkode: 24a56...9ae 1
Spiffsparer Skrevet 3. juni 2021 #43 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Overtalt" faktisk? Du burde klart å si nei hvis det går såpass mye utover livet ditt. 6000 kr er i det minste nok til å dekke mat osv, synes det hadde blitt feil om folk hadde fått mer enn det - da hadde folk endt opp med å ta imot fosterbarn for å tjene penger. DET hadde vært helt forferedelig, tenk på barna.. Anonymkode: 24a56...9ae Tenk om sykepleiere ble belønnet skikkelig for det de gjør, DET hadde vært forferdelig tenk på pasientene.. Det er altså ikke sånn at man gjør en dårligere jobb jo bedre betalt man får. Jeg beundrer de som gjør denne viktige samfunnsoppgaven tross elendig belønning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå