AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Hei! Jeg er en fostermor som er provosert over « lønna». Først av alt så må jeg si at jeg er veldig glad i barnet og at hen får all den omsorg og kjærlighet som alle barn fortjener. Dette er en kritikk av hva staten synes denne viktige og krevende oppgaven er verdt i kroner og øre. Jeg ble overtalt av barnevernet til å ta inn barnet for noen år siden, så jeg gikk ikke inn i det med økonomiske motiv. Selv om jeg ikke gjør dette for pengene synes jeg det er respektløst å få 6000kr utbetalt i måneden for å ha alt ansvar og oppfølging av et barn 24/7. Noen tanker? Anonymkode: 1e48c...b28 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Du er gniten! Og du, denne tråden vil bli stengt pga brudd på forumsreglene angående tittel på tråd... Anonymkode: 70f25...5fb 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei! Jeg er en fostermor som er provosert over « lønna». Først av alt så må jeg si at jeg er veldig glad i barnet og at hen får all den omsorg og kjærlighet som alle barn fortjener. Dette er en kritikk av hva staten synes denne viktige og krevende oppgaven er verdt i kroner og øre. Jeg ble overtalt av barnevernet til å ta inn barnet for noen år siden, så jeg gikk ikke inn i det med økonomiske motiv. Selv om jeg ikke gjør dette for pengene synes jeg det er respektløst å få 6000kr utbetalt i måneden for å ha alt ansvar og oppfølging av et barn 24/7. Noen tanker? Anonymkode: 1e48c...b28 Hvorfor går du så lite? Regner med at alle utgifter blir dekket.. Anonymkode: 64ec5...d30
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Hvor mye tenker du at du fortjener da? Det høres helt bak mål ut å ikke være fornøyd med 6000kr. Går ut i fra at dette ikke er primærinntekten din. Håper du gi barnet de som trengs av klær, sko og annet utstyr. Anonymkode: 7d7ba...b1c 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Det er tydelig at dere ikke aner hva det går i. Noen fosterforeldre her inne? Utgiftsdekning kommer utenom, men det er til barnet. Ts Anonymkode: 1e48c...b28 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er gniten! Og du, denne tråden vil bli stengt pga brudd på forumsreglene angående tittel på tråd... Anonymkode: 70f25...5fb Nei, jeg er ikke gniten, men provosert over hva dette samfunnet ser på som viktig/uviktige funksjoner. Hva er galt med tittelen? Anonymkode: 1e48c...b28
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er tydelig at dere ikke aner hva det går i. Noen fosterforeldre her inne? Utgiftsdekning kommer utenom, men det er til barnet. Ts Anonymkode: 1e48c...b28 Du visste vel hva du gikk til? Eller ventet du bare i spenning på første utbetaling? Anonymkode: 7d7ba...b1c 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Hvis jeg skal reflektere litt over hva som ligger bak satsene, kan jeg tenke meg at det er tanken om at det ikke er lønna som skal være motivasjonen for å være fosterhjem, men ønsket om å forbedre livssituasjonen for et utsatt barn. Dessverre er det slik at lønna for de fleste i barnevernsfeltet er veldig lav. Ektefellen min har lang ansinnitet og tjener 550000 brutto. En av mine andre slektninger som er saksbehandler i kommunal bvt tjener 440000 etter 7 år i yrket. Begge to har en arbeidsbyrde som er til å knekke av. Anonymkode: 45bf1...ef1 13
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Hva du får utbetalt er jo relatert til hvor mye tid som det er behov for å frikjøpe deg. Et "vanlig" familieliv kompenseres jo ikke som ordinær lønn. Anonymkode: 1293d...721 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva du får utbetalt er jo relatert til hvor mye tid som det er behov for å frikjøpe deg. Et "vanlig" familieliv kompenseres jo ikke som ordinær lønn. Anonymkode: 1293d...721 Jeg er ikke frikjøpt. Dette er standard satser. (Ca 8800kr før skatt) Men poenget er ikke at jeg skal gjøre meg rik på dette, for barnet ville jeg hjulpet uansett. Det er som sagt statens syn på dette som provoserer meg. Selv om det ikke kan sammenlignes, blir det litt som å klappe for sykepleierne uten å gi de den anerkjennelsen de fortjener i form av bedre lønn. Anonymkode: 1e48c...b28 4
skreppamedleppa Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Med en så vid og lite forklarende overskrift så kan du ikke forvente at det bare skal ramle ned svar av andre fosterforeldre. Det som er gale med overskriften i tråden er at den sier ingenting om hva hovedinnlegget ditt handler om, som kan være en grunn til at ab mener tråden din blir stengt da dette bryter med kg sine regler.. Når det er sagt er jeg glad penger ikke styrer fosterhjemmene, det bør ikke være slik at den økonomiske gevinsten overgår alt når det gjelder å ta til seg et fosterbarn, eller at pengene skal rå, for det bør de ikke og skal de ikke! En skal ikke tjene seg rik på barn som har hatt det jævlig!! Du får en godtgjørelse fra bv. Og som andre har nevnt... Du skrev vel under på en avtale med bv der denne satsen ble nevnt før du satt underskriften din på. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis jeg skal reflektere litt over hva som ligger bak satsene, kan jeg tenke meg at det er tanken om at det ikke er lønna som skal være motivasjonen for å være fosterhjem, men ønsket om å forbedre livssituasjonen for et utsatt barn. Dessverre er det slik at lønna for de fleste i barnevernsfeltet er veldig lav. Ektefellen min har lang ansinnitet og tjener 550000 brutto. En av mine andre slektninger som er saksbehandler i kommunal bvt tjener 440000 etter 7 år i yrket. Begge to har en arbeidsbyrde som er til å knekke av. Anonymkode: 45bf1...ef1 Takk for god refleksjon. Jeg er derimot uenig med deg, for jeg tror vi ville rekruttert flere fosterforeldre å velge blant hvis det ble rettferdig lønnet. Det kan være vanskeligere å yte sitt beste på dugnad, enn hvis man vet at innsatsen man legger ned blir anerkjent. Som i alle andre sammenhenger vil penger være en form for anerkjennelse. Dette er prinsipielt for meg, så jeg kunne like greit spart de ekstra pengene til barnets fremtid, for det handler ikke om at jeg skal få mer og rutte med. Anonymkode: 1e48c...b28
Hannah80 Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for god refleksjon. Jeg er derimot uenig med deg, for jeg tror vi ville rekruttert flere fosterforeldre å velge blant hvis det ble rettferdig lønnet. Det kan være vanskeligere å yte sitt beste på dugnad, enn hvis man vet at innsatsen man legger ned blir anerkjent. Som i alle andre sammenhenger vil penger være en form for anerkjennelse. Dette er prinsipielt for meg, så jeg kunne like greit spart de ekstra pengene til barnets fremtid, for det handler ikke om at jeg skal få mer og rutte med. Anonymkode: 1e48c...b28 Er det ikke anerkjennelse nok at barnet trives og har det godt og trygt hos dere? 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei! Jeg er en fostermor som er provosert over « lønna». Først av alt så må jeg si at jeg er veldig glad i barnet og at hen får all den omsorg og kjærlighet som alle barn fortjener. Dette er en kritikk av hva staten synes denne viktige og krevende oppgaven er verdt i kroner og øre. Jeg ble overtalt av barnevernet til å ta inn barnet for noen år siden, så jeg gikk ikke inn i det med økonomiske motiv. Selv om jeg ikke gjør dette for pengene synes jeg det er respektløst å få 6000kr utbetalt i måneden for å ha alt ansvar og oppfølging av et barn 24/7. Noen tanker? Anonymkode: 1e48c...b28 Helt enig i at det er alt for lite i godtgjøring for å ha det hele og totale ansvaret for et barn som hat vært utsatt for omsorgssvikt! Dere som kommenterer her å mener at 6000 er mye for jobben så har dere virkelig peiling på hvilket ansvar en fosterforelder har! Når jeg jobbet i barnevernet så var det så mange fortvilte og totalt utslitte fosterforeldre som ba på sine kne om å få frikjøp fra jobben sin for å følge opp barnets behov, og jeg fikk ordre fra sjefen om at det ikke var aktuelt. Synes det skulle vært hovedregelen når man tar på seg et sånt oppdrag, for det fortjener dere som gjør det. Det er ofte jobb 24/7!!! Anonymkode: a6d16...793 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 Jeg kan bare forestille meg hvor mye du må ofre for å gi dette barnet det det trenger, så du har min fulle støtte! Jeg synes det var rystende at det ikke er mer det er snakk om enn 6000 utbetalt i måneden. Heia deg, og takk for den utrolig jobben du gjør! Anonymkode: e085e...db1 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Det er ikke lett å sette en "rettferdig lønn" for å være fosterforeldre. På den ene siden har argumentet om at må har rettferdig lønn for å rekruttere de beste fosterforeldrene, men på den andre side så vil man ikke ha de som egentlig bare vil ha pengene og gir blaffen i barna. Det er en balansegang for det vil alltid være noen som tiltrekkes av "lett-tjente" penger. Og de er ofte så sleipe av de ikke blir avslørt i undersøkelser av deres evner som fosterforeldre. Jeg beundrer de som vil være fosterforeldre. Anonymkode: 8f0aa...894 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Hannah80 skrev (9 minutter siden): Er det ikke anerkjennelse nok at barnet trives og har det godt og trygt hos dere? Det er selvsagt det viktigste, men det er et helt annet tema. For å sette det på spissen: Burde sykepleierne avslutte streiken og heller fokusere på at pasientene har det godt? Anonymkode: 1e48c...b28 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for god refleksjon. Jeg er derimot uenig med deg, for jeg tror vi ville rekruttert flere fosterforeldre å velge blant hvis det ble rettferdig lønnet. Det kan være vanskeligere å yte sitt beste på dugnad, enn hvis man vet at innsatsen man legger ned blir anerkjent. Som i alle andre sammenhenger vil penger være en form for anerkjennelse. Dette er prinsipielt for meg, så jeg kunne like greit spart de ekstra pengene til barnets fremtid, for det handler ikke om at jeg skal få mer og rutte med. Anonymkode: 1e48c...b28 Jeg er ikke uenig med deg, har vært fosterforelder selv, men jeg kan tenke meg at det er der det ligger fra statens side. Det er en hårfin balansegang vil jeg tro, mellom å gi en anstendig "lønn" og å unngå at folk gjør det for pengenes del. Mannen min har jobbet med rekruttering av statlige fosterhjem, og det var mange som ønsket seg inn i disse tiltakene pga lønna. Anonymkode: 45bf1...ef1 2
Hannah80 Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er selvsagt det viktigste, men det er et helt annet tema. For å sette det på spissen: Burde sykepleierne avslutte streiken og heller fokusere på at pasientene har det godt? Anonymkode: 1e48c...b28 Komisk at du nevnte sykepleierstreiken. Er selv sykepleier. Jeg har aldri vært fan av streik som virkemiddel. Det gjelder alle yrkesgrupper. Jeg syns ikke pengene skal være det som lokker familier til å være fosterhjem. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke lett å sette en "rettferdig lønn" for å være fosterforeldre. På den ene siden har argumentet om at må har rettferdig lønn for å rekruttere de beste fosterforeldrene, men på den andre side så vil man ikke ha de som egentlig bare vil ha pengene og gir blaffen i barna. Det er en balansegang for det vil alltid være noen som tiltrekkes av "lett-tjente" penger. Og de er ofte så sleipe av de ikke blir avslørt i undersøkelser av deres evner som fosterforeldre. Jeg beundrer de som vil være fosterforeldre. Anonymkode: 8f0aa...894 Jeg ser den..det er ikke enkelt dette. Men jeg tror at det skulle vært fryktelig godt betalt om noen orket å gjøre det KUN for pengene. Det er heldigvis tilsyn av både barnevernet og tilsynsfører mange ganger i året, så jeg håper og tror at dårlige fosterhjem blir avslørt. Takk forresten! Det er superviktig med rekruttering av gode fosterhjem, for det er dessverre mange barn som venter i køen. Anonymkode: 1e48c...b28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå