Gå til innhold

Barnet vil ingenting i sommer? Bør vi være bekymret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie som elsker å reise. Barnet vårt på 7 år har alltid gledet seg til feriene og har som regel fått være med på å bestemme hvor vi skal dra. I fjor var vi i flere fornøyelsesparker og i dyrehagen, og barnet mitt storkoste seg på tur. Snakket opprømt om det i lang tid etterpå. I dag snakket vi om sommeren og spurte han hvor han ville dra i år. Og da sa han at han ikke ville noen steder, bare være hjemme. Han ville ingenting hjemme heller. Dette sa han også da faren spurte for noen dager siden.  Jeg er faktisk litt bekymret nå? Er det normalt at barn plutselig ikke vil ting de har gledet seg veldig til. Jeg har foreslått flere ting, men han sier nei til alt. 

Vi synes det er merkelig? Hva er det rette å gjøre? Skal vi bli her eller "tvinge" han med på tur? 

Anonymkode: 66516...52a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 7(!) år! Det kommer an på dagsformen hva de svarer. Slapp av og planlegg en ferie. Lar dere barnet bestemme alt? Virkelig?

Anonymkode: 1f800...705

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg hadde hatt noen ide om hva jeg skulle planlagt for sommeren som 7åring heller. Jeg fikk knapt med meg at vi skulle noe sted før vi satte oss i bilen. Ante ikke hva jeg kunne forvente på noen steder osv. Hadde jeg blitt spurt hva jeg ville gjøre hadde jeg vel bare sagt at jeg ville spise coco pops og se på TV. 

Jeg var strålende fornøyd med å bare leve livet, være ute med venner hele dagen. Se TV om morgenen og sitte lenge oppe om nettene.

Anonymkode: 29583...de4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg ville spurt barnet hva det gleder seg til i sommer, istedenfor hva han/hun vil gjøre. 

2. Barn på 7 år har ikke i nærheten av den oversikten over aktuelle aktiviteter som du har. 

3. Det er kanskje et uttrykk for at det av og til kan være for mye aktivitet for enkelte barn. Noen dager hvor det skjer ingenting kan være skikkelig deilig!

Anonymkode: 37902...024

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så har du merket en endring på barnet i hvor fornøyd det virker, er barnet mer trist enn tidligere?

Anonymkode: bb80b...aec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så har du merket en endring på barnet i hvor fornøyd det virker, er barnet mer trist enn tidligere?

Her kommer diagnose-patruljen!!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel barn vant til skuffelser og avlysninger etter covid 19. Kan det være noe med det?

Anonymkode: feed9...9d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere foreldre planlegger ferien. Også tar dere heller med barnet på «råd» om hva dere kan gjøre dit dere skal, som barnet selv kunne tenkt seg. Om barnet ikke har ønsker, får dere legge opp til kjekke aktiviteter dere vet barnet vil like og dere som familie. En 7åring sier sjelden nei til noe gøy når dere først er der! 
Her har aldri barna fått bestemt direkte reisemål, vi voksne og lommeboka bestemmer. Men vi tenker selvfølgelig på hva barna vil synes er gøy, tar deres interesser i betraktning. Og når vi har bestem hva vi skal, tar vi med innspill fra barna om hva de kunne tenke seg p gjøre på veien, ved feriemålet osv. 

Anonymkode: 3dcc4...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være i flere fornøyelsesparker og Dyreparken i tillegg var kanskje litt for mye på en og samme ferie da!?

Anonymkode: 14bcb...9fe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Husker jeg spurte barna en gang, da var de kanskje sånn 5 og 8 år, om hva de ville gjøre i sommerferien. De ville reise å se på dyra og spise is, på et sted 5 minutter unna oss. 

En annen sommer jeg spurte, husker jeg at jeg fikk til svar at de ville på en lekeplass.

Sommeren for to år siden, da minste var 9, hadde ho et ønske. Det var å være sammen med familien å slappe av. 

Tror det er vi voksne som higer etter å måtte finne på noe. Barn tenker ikke slik. Vi har jo tatt med barna på ferie hver sommer, og det er klart de har hatt det topp, og fått minner. Men jeg tror for barn, er ofte det enkle det beste. 

Endret av Bibbi_
  • Liker 7
Skrevet
Bibbi_ skrev (54 minutter siden):

Husker jeg spurte barna en gang, da var de kanskje sånn 5 og 8 år, om hva de ville gjøre i sommerferien. De ville reise å se på dyra og spise is, på et sted 5 minutter unna oss. 

En annen sommer jeg spurte, husker jeg at jeg fikk til svar at de ville på en lekeplass.

Sommeren for to år siden, da minste var 9, hadde ho et ønske. Det var å være sammen med familien å slappe av. 

Tror det er vi voksne som higer etter å måtte finne på noe. Barn tenker ikke slik. Vi har jo tatt med barna på ferie hver sommer, og det er klart de har hatt det topp, og fått minner. Men jeg tror for barn, er ofte det enkle det beste. 

Kunne ikke vært mer enig:)  For et par år siden, så ga vi sønnen vår (da 6 år) tidenes sommerferie utenbys. En ferie som inkluderte masse gøyale aktiviteter. Da han ble spurt etter sommerferien hva som hadde vært det morsomste i ferien, var svaret "vannkrigen vi hadde i hagen". 😂

Jepp, det enkle er ofte det beste😁

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her kommer diagnose-patruljen!!

Visste ikke at trist er en diagnose.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan da ikke spørre barnet om hva dere skal gjøre? Hva om han/hun svarer «feil», sier hytte, også skjønner senere at hotell er morsommere, hva er best av basseng/Strand, h’n  ombestemmer seg osv. H’n vil vel til Hawaii eller bestemor eller månen. 

Nei, du trenger ikke være bekymret. Planlegg ferie slik du/dere syns blir best og bra, ting dere tror barnet OG dere vil like og blir bra for familien. 

Anonymkode: f7621...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den ferien jeg husker best er det året vi bare var på hytta hele sommeren. Alle de andre feriene er stort sett endeløse fergekøer, enten i pøsregn eller steikende sol, trakking i kø i dyreparker og fornøyelsesparker og 114 helt like campingplasser.

Anonymkode: eadc0...e22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med de over, jeg husker best alle båtturene vi var på i nærområdet og ikke like godt alle utenlandsturene og fornøyelsesparkene. 

Planlegg det dere har lyst til, hvis ungen har samme humør som vanlig så er det nok ingenting å bekymre seg for :) Ikke alltid vi voksne har lyst til å gjøre noe spesielt heller eller orker å tenke på det en spesifikk dag, og som andre sier har ikke en sjuåring forutsetningene for å vite om alle stedene/tingene dere kan finne på. 

Anonymkode: 982ef...dc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...