Sillymilly Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Heihei, vi tenker på å skaffe oss en Maine coon etter å ha lest oss opp en del om rasen 😊 Lurer derfor på om dere som har denne rasen kunne delt litt erfaringer 😊
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Sillymilly skrev (5 minutter siden): Heihei, vi tenker på å skaffe oss en Maine coon etter å ha lest oss opp en del om rasen 😊 Lurer derfor på om dere som har denne rasen kunne delt litt erfaringer 😊 Vær nøye med hvem du kjøper fra. Kjøp med stamtavle. Sjekk ut maine coon lovers and breeders, norsk raseklubb. Mange useriøse, og å kjøpe uten papirer er ofte å be om problemer... Anonymkode: eb4fe...c1f 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Vær forberedt på en del pelsstell. En del av dem har problem med tannkjøtt og tenner. Og hvis du kjøper av en bakgårdsoppdretter; hofter og hjerte. Anonymkode: eb4fe...c1f 2
Angelheart2 Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 Først og fremst, sørg for at du kjøper av en godkjent oppdretter som har alle papirer i orden. Sjekk at stamtavle og helseattest følger med og at foreldrene er registrerte og godkjente til avl. Dette gjelder jo selvsagt alle rasedyr, men akkurat nå er Maine Coon så populære at det popper opp med useriøse selgere på f.eks Finn, så det er greit å være litt ekstra OBS. For øvrig så er Main Coon en helt herlig rase og det er ikke uten grunn den kalles for hund i kattekropp. Den er ekstremt sosial og vil alltid være der du er, den er helt ram på å stjele alt den kommer over og du ser sjelden en MC uten et eller annet i munnen som den bærer rundt på. Enten gir han den til deg som en gave, eller så vil han at du skal leke apport og at du må kaste den. Den er også veldig glad i å være i høyden, så vær forberedt på at den kommer til å hoppe opp på peisen, kjøkkenbenken, gardinbrett eller lignende. Jo høyere, jo bedre. En MC kan også være veldig "skravlete" og de fleste har veldig mange forskjellige lyder. Min MC liker å sitte på verandaen og herme etter skjæra, så det høres nesten ut som om de har en samtale på gang. Det er også vanlig at MC er glad i å plaske i vann, hvilket betyr at vannskålene sjelden får stå i fred. Det er derfor lurt å ha vannskål stående på et dekke som tåler vannsøl. Når det gjelder pelsstell så er det det samme som for de fleste katter med mye pels. Man må være forberedt på å bruke litt tid på å gre og stelle pelsen, spesielt på vår/høst. Min MC er veldig glad i å bli børstet, men dette er veldig individuelt, mange hater bare synet av børsten, så dette må ofte jobbes med fra de er helt små. Lykke til, dersom du bestemmer deg for en Maine Coon, du kommer til å få mange lykkelige stunder i årene som kommer 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 Takk for svar 😊 Vi sjekket at det var en oppdretter som var seriøs før vi tok kontakt. Vi har vært borti rasehunder før så undersøkte som vi gjorde da 😊 Vi står nå på liste i påvente av en liten pus 😊tp Anonymkode: fffb4...1a9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar 😊 Vi sjekket at det var en oppdretter som var seriøs før vi tok kontakt. Vi har vært borti rasehunder før så undersøkte som vi gjorde da 😊 Vi står nå på liste i påvente av en liten pus 😊tp Anonymkode: fffb4...1a9 Hvis du går inn på Min Katt som er stamboka til NRR kan du søke opp stamnavnet til oppdretter og finne ut mye om foreldrekattene, og se hvor mange kull de har tatt. Mange kull på kort tid, ikke nødvendigvis veldig seriøs, selv om vedkommende er registrert... Har dessverre sett eksempler på at sånt går bra en stund, og brått går det over styr, og så får de ikke stamtavler lenger... Derfor kan raseklubben være grei å sjekke ut... Anonymkode: eb4fe...c1f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 Har så lyst på en at jeg er helt sjuk. Men har lyst på en slik som Robert Sjika tar mye bilder av. Stor, mørk og med DET grinete utrykket! Herregud så vakker. https://www.instagram.com/p/CNKjAXtpBKr/ Anonymkode: 5ed53...567
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #8 Skrevet 4. juni 2021 Hva med styrken i den? Om den blir sinna🙄 Anonymkode: eb04a...e9b
Tanuki Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 En venninne kjøpte en maincoon fra en seriøst oppdretter, sa hun. Betalte flere tusen kr for det som, for meg, ser ut som en helt alminnelig langhåret huskatt. Ikke spesielt stor, sær, vil helst ha null med folk å gjøre. Innimellom klikker den og dytter ting fra bord og hyller, klorer på ALT av møbler etc.
Djungelvrål Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Tanuki skrev (17 timer siden): En venninne kjøpte en maincoon fra en seriøst oppdretter, sa hun. Betalte flere tusen kr for det som, for meg, ser ut som en helt alminnelig langhåret huskatt. Ikke spesielt stor, sær, vil helst ha null med folk å gjøre. Innimellom klikker den og dytter ting fra bord og hyller, klorer på ALT av møbler etc. Maine Coons har veldig distinkte trekk som skiller dem fra langhåret huskatt så da har hun nok blitt lurt. 3
Tanuki Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 7 hours ago, Peonjenta said: Maine Coons har veldig distinkte trekk som skiller dem fra langhåret huskatt så da har hun nok blitt lurt. Det er en hunnkatt, har definivt MC trekk, men ikke like utpreget som man ofte ser bilder av på Insta.
Durinur Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Maine coon er en flott katterase, men som andre har nevnt allerede er den ganske ulik fra mange andre katteraser. Du kan leke apport med den, den liker ofte å ta seg et bad eller svømme, og går godt overens med både hunder og mennesker. Men det er uten tvil en rase du bør lese deg godt opp på før du kjøper deg en kattunge. Her har du litt mer info om rasen: https://dyreliv.no/katt/maine-coon/ 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 Maine Coon har som nevnt noen vanlig helseplager, så kjøp fra en oppdretter som har avlet med dette i bakhodet. Jeg vil si at det viktigste for personlighet og atferd er hjemmet den vokser opp i, og selvfølgelig også gener. Kjøp fra en oppdretter som lar dem vokse opp i et familiemiljø slik at den blir sosial og preget på voksne, barn, andre dyr etc. Og velg personlighet som passer til familien den skal leve i. Min Maine Coon er en skvetten og engstelig sjel, jeg var ikke bevisst nok på dette når jeg kjøpte. Krever en god del pelsstell. Anonymkode: 48850...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå