Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig glad i å lese, men opplever så ofte at jeg ikke finner bøker som fenger meg. Prøvd så mange forskjellige sjangre, men har liksom sjeldent holdt ut mange sidene før jeg har mistet interessen. Noen som også har det litt sånn, eller har tips til hva jeg kan gjøre? Føler at jeg ofte kjemper meg gjennom en bok bare for å bli ferdig med den, og noen ganger har jeg nesten følt meg litt lettet over at jeg endelig er ferdig med boka 😂

Anonymkode: e7d7f...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv deg på serier med samme hovedpersoner? Da slipper du jo tilpasningsfasen som oftest er den mest arbeidsomme delen av lesingen.

Anonymkode: 6f554...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest noen bøker som har fenget da?

Anonymkode: 750cf...aad

• Liker 1
Skrevet

Hva slags bøker HAR du likt da? Noen eksempler?

Jeg er veldig glad i bøkene til John Grisham. Han klarer på magisk vis å komme opp med det ene fullt troverdige og innfløkte komplottet etter det andre, i bok etter bok. Hvordan han klarer det, fatter jeg ikke. Han går aldri tom, får det til hver gang. Detaljer, historier, persongalleri. Han får det til å virke så virkeligtro og levende.

Jeg har lest eller har 90% av bøkene hans. Det ligger to av hans siste på "neste som skal leses"-bunken min med bøker nå.

• Liker 1
Skrevet

Kom med eksempler på bøker som faktisk har fenget, så kan vi se om vi kan komme med forslag 😊

• Liker 1
Skrevet

Hvordan velger du en bok du tror du vil like? Leser du anmeldelser godt? Fra flere kilder? Er du på Goodreads eller lignende?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

KAn være mange grunner da. Boka fenger ikke. Du har mindre tålmodighet fordi du er på skjerm. Du kommer ikke inn i dybdelesningsmodus.

Anonymkode: 3f7d5...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du gitt 0 preferanser, men jeg kommer med litt anbefalinger på hva jeg personlig liker.

Jeg sluker det meste av bøker, men det som fenger mest er desidert fantasy. The Witcher, game of thrones, The gentlemen bastards (triologi), Wheel of time, Harry Potter, Ringenes Herre, Hobbiten, etc. Det er omfattende univers, karakterer du blir godt kjent med og blir glad i/hater og bøkene ender som regel i "cliffhangers".

Ellers har jeg blitt glad i "kjerringbøker" (😂) som du finner på matvarebutikken. Outlander serien er kjempebra! Tror det er blitt oversatt til Hekseringen på norsk? Skrevet av Diana Gabaldon i hvert fall. Ellers kan jeg anbefale Calendar girl serien, Snow Country av Yasunari Kawabata, Moby Dick, Catcher in the rye, Anna Karenina, samt myyye annet.

Det som aboslutt IKKE fenger er nordisk krim, det er rett og slett kjip lesing for min del.

Anonymkode: c79b4...665

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sluker det meste av bøker, men det som fenger mest er desidert fantasy. The Witcher, game of thrones, The gentlemen bastards (triologi), Wheel of time, Harry Potter, Ringenes Herre, Hobbiten, etc. Det er omfattende univers, karakterer du blir godt kjent med og blir glad i/hater og bøkene ender som regel i "cliffhangers".

Ellers har jeg blitt glad i "kjerringbøker" (😂) som du finner på matvarebutikken. Outlander serien er kjempebra! Tror det er blitt oversatt til Hekseringen på norsk? Skrevet av Diana Gabaldon i hvert fall. Ellers kan jeg anbefale Calendar girl serien, Snow Country av Yasunari Kawabata, Moby Dick, Catcher in the rye, Anna Karenina, samt myyye annet.

Det som aboslutt IKKE fenger er nordisk krim, det er rett og slett kjip lesing for min del.

Enig med mye av det du skriver. Har blitt hektet på Brandon Sanderson etter Wheel of Time. Leser for øyeblikket en WoT-bok, en i Reckoner-serien, bok 2 og bok 5 i Stormlight-serien (har pauset bok 5 litt da, for å ikke bli helt forvirret selv om serien og personene har utviklet seg veldig mellom disse bøkene).

Akkurat denne uken fikk vi (Outlander-fans) endelig vite at alle bøkene i serien kommer til å bli utgitt på norsk igjen. Når tv-serien har kommet til ferdig-innspilt sesong 6 og vi vet at det kommer en sesong 7, så er det på tide. Bok 9 kommer sannsynligvis til høsten. Den er ihvertfall sendt til forlaget.

Felles for Brandon Sanderson og Diana Gabaldon er at de på forskjellig vis kommuniserer godt med fansen samtidig som det ikke går på kompromiss med skrivingen. Vi vet nøyaktig hvor mange % BS har skrevet på sine bøker og hvilken bok som kommer som neste. Han gir ut minst en bok i året, noen ganger overrasker han oss. DG forteller også hvor hun er, selv om det tar litt lengre tid, men vi vet som sagt at bok 9 er ferdig og at det blir totalt 10 bøker i Outlander-serien.

Wheel of Time kommer også med tv-serie snart, så om du vil være litt i forkant, så kan det være greit å begynne nå. Fansen håper på at sesong 1 begynner til høsten, den er ferdig innspilt.

Endret av sofie777
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Av det jeg har likt så kan jeg nevne gamle greske dramaer/epos (digger Kanon-serien til Gyldendal her). Ellers har jeg likt faktabøker om mer ukjente land (Sovjetistan og Grensen av Erika Fatland ❤️). Prøvd meg ellers på både kjærlighetsromaner, krimbøker, andre typer klassikere, men her har det meste forblitt avslutta halvveis

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser endel krim av Svenske forfattere. Det er en fornøyelig måte å slappe av på.  Har du lest Snorre Sagaene? Jeg fikk øynene opp for sagaer da vi hadde «Gunnlaug Ormstunge» som pensum på vgs. Gode historier.  
Ellers så er feks. Holbergs «Erasmus Montanus» verdt å lese.  Hva med Amalie Skram  «Hellemyrsfolket» ? Det er mye god gammel litteratur, men hold deg unna Sigrid Undset, noen skulle ha kappa av henne hendene før hun begynte å skrive😵💫

Anonymkode: 27efb...637

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om å lese skuespill, TS? Anbefaler på det varmeste å prøve noe av Ibsen, men jeg kan gjerne komme med flere forslag hvis du kunne tenke deg å lese skuespill.

Anonymkode: ec5ad...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. Av det jeg har likt så kan jeg nevne gamle greske dramaer/epos (digger Kanon-serien til Gyldendal her). Ellers har jeg likt faktabøker om mer ukjente land (Sovjetistan og Grensen av Erika Fatland ❤️). Prøvd meg ellers på både kjærlighetsromaner, krimbøker, andre typer klassikere, men her har det meste forblitt avslutta halvveis

Har noen forslag:

høyt, Erika Fatland. Ny i pocket nå. Jeg likte den best av de tre

Det ville østen. Reiseskildring fra Sibir 

Frihet likhet island, mimir kristjansson beskriver kultur, folk, steder, språk fra hjemlandet  

I de dype skoger, bill bryson. Mulig vanskelig å få tak i på norsk, så sjekk engelsk. En av de beste i sjangeren! 

Skrevet
PallePalle skrev (4 minutter siden):

Har noen forslag:

høyt, Erika Fatland. Ny i pocket nå. Jeg likte den best av de tre

Det ville østen. Reiseskildring fra Sibir 

Frihet likhet island, mimir kristjansson beskriver kultur, folk, steder, språk fra hjemlandet  

I de dype skoger, bill bryson. Mulig vanskelig å få tak i på norsk, så sjekk engelsk. En av de beste i sjangeren! 

Heter den A walk in the woods på engelsk?

Skrevet

Siden du er glad i typ fakta er kanskje Sapiens noe for deg? Veldig interessant bok, kanskje skrevet på en litt populistisk måte - men dog.    Ps, hvordan kan man like Amalie Skram, men ikke Sigrid Undset? For et merkelig utsagn.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er helt lik. Fantasy, Krim og kjærlighetshistorie er ikke noe for meg. Har du lest Dødevaskeren? Den tok meg fra første setning. For en historie. Er egentlig to bøker, Skyggedanseren tror jeg den andre heter.

AnonymBruker
Skrevet
Honningmor skrev (1 time siden):

Siden du er glad i typ fakta er kanskje Sapiens noe for deg? Veldig interessant bok, kanskje skrevet på en litt populistisk måte - men dog.    Ps, hvordan kan man like Amalie Skram, men ikke Sigrid Undset? For et merkelig utsagn.. 

Nå sporer vi av😁 Men ho Sigrid skrev ganske traurig og tungt syntes jeg. Frk. Skram hadde mer shwung over fyllepennen. 

Anonymkode: 27efb...637

• Liker 1
Skrevet
Honningmor skrev (20 timer siden):

Smaken er forskjellig :)

Har du lest noe av Hamsun? Pan er fantastisk, en av mine favorittbøker. Ellers er jo shakespeare og Ibsen som andre har nevnt her også, kanskje noe for deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve deg på litt tegneserier?

Jeg er kvinne og voksen, og har funnet mange jeg liker veldig godt. 

Min aller største favoritt er Aya fra Yopougon. Den er fra Elfenbenskysten, og noe av det morsomste jeg har lest. Har selv bodd i et afrikansk land, og mye er så innmari tatt på kornet. Mener det finnes 3 bøker, og de kan i alle fall her i Oslo lånes på Deichman. 

https://www.nrk.no/kultur/aya-fra-yopougon-1.11382556

Anonymkode: f9346...a6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...