Gå til innhold

Har du landet på Gardermoen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før noen begynner å krangle: jeg er bosatt i utlandet og reiser til Norge fordi tanten min skal dø.

Hvor lang tid tar det omtrentlig å komme seg fra flyet og ut fra Gardermoen nå? Jeg leser skrekkhistorier i kommentarfelt, men det er ikke alltid de som roper høyest det er verdt å høre på. Jeg spør fordi jeg kommer til å reise med valpen min og lurer på hvilke forholdsregler jeg bør ta for å være best mulig forberedt. Alle vaksiner er i boks. 

Anonymkode: 1c557...abd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Før noen begynner å krangle: jeg er bosatt i utlandet og reiser til Norge fordi tanten min skal dø.

Hvor lang tid tar det omtrentlig å komme seg fra flyet og ut fra Gardermoen nå? Jeg leser skrekkhistorier i kommentarfelt, men det er ikke alltid de som roper høyest det er verdt å høre på. Jeg spør fordi jeg kommer til å reise med valpen min og lurer på hvilke forholdsregler jeg bør ta for å være best mulig forberedt. Alle vaksiner er i boks. 

Det er umulig å si dessverre. Det avhenger av hvor mange fly som lander samtidig, hvor mye personell som er på jobb og om du kommer deg greit igjennom passkontrollen. 

Når det gjelder vaksiner har det ingen betydning for om du kommer deg inn i landet uten karantenehotell. Det er det smittetallet som avgjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste om to som kom fra USA idag som var fullvaksinerte som måtte rett i karantenehotell.  Tror du like gjerne kan bli hjemme.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgP79/er-fullvaksinerte-slipper-ikke-karantenehotell-idiotisk

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bekymret meg mere over karantenehotell, og at du muligens ikke kommer deg til din tante før tidligst etter 7(?) dager.

Anonymkode: 409d0...a89

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du har med deg hund også, har du sjekket opp alle regler som gjelder for den? Hvor flyr du fra? 

Anonymkode: 481b5...d69

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Ulven said:

Det er umulig å si dessverre. Det avhenger av hvor mange fly som lander samtidig, hvor mye personell som er på jobb og om du kommer deg greit igjennom passkontrollen. 

Når det gjelder vaksiner har det ingen betydning for om du kommer deg inn i landet uten karantenehotell. Det er det smittetallet som avgjør. 

2 hours ago, Peonjenta said:

Leste om to som kom fra USA idag som var fullvaksinerte som måtte rett i karantenehotell.  Tror du like gjerne kan bli hjemme.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlgP79/er-fullvaksinerte-slipper-ikke-karantenehotell-idiotisk

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bekymret meg mere over karantenehotell, og at du muligens ikke kommer deg til din tante før tidligst etter 7(?) dager.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skriver at du har med deg hund også, har du sjekket opp alle regler som gjelder for den? Hvor flyr du fra? 

Anonymkode: 481b5...d69

Vaksiner for hunden er i boks, jeg er klar over at min vaksinestatus er irrelevant. Jeg kommer fra et land med lav nok smitte til at karantenehotell - per i dag - ikke er nødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vaksiner for hunden er i boks, jeg er klar over at min vaksinestatus er irrelevant. Jeg kommer fra et land med lav nok smitte til at karantenehotell - per i dag - ikke er nødvendig. 

Pass på at du ikke mellomlander. 
Vi ankom Gardermoen mandag kveld fra et land med lavt smittepress. Men grunnet mellomlanding i Tyskland ble det karantenehotell. Greit nok, sånn sett. 

Etter vi landet var det tett i tett med andre fremmede mennesker fra tre forskjellige fly i flere timer. Testing, venting, frakting, registrering osv osv. De overholder ikke smittereglene selv engang. 

Maten vi får servert er ekte disgusting. Jeg er ikke den som klarer vanligvis og spiser det jeg får, men ÆSJ!!! 

Anonymkode: 71767...d5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig tok passkontrollen ca halvannen time fordi nesten alle sto å kverulerte med kontrollørene. Ene dama sto å skrek og krangla med en kontrollør fra vi kom til vi var ferdig så hun oppholdt ene luka hele tida. Jeg ser henne støtt her på hotellet så hun hadde åpenbart ikke rett i at hun ikke skulle på hotell! 

Anonymkode: 71767...d5b

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan få innvilget karantenefritak for å besøke mennesker i livets siste fase. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke på karantenehotell. Tester du negativt så bare nekter du, boten de evt gir deg blir bare henlagt. De har ikke lov til å tvinge deg.

Har hatt 3 reiser selv utenlands pga jobb nå, begge gangene tester jeg som man skal etter landing. Så nekter jeg hotel å drar hjem på eget iniativ.

Folk må slutte å la seg kue på denne måten, er jo galskap.

Anonymkode: 9fe9a...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må ikke på karantenehotell. Tester du negativt så bare nekter du, boten de evt gir deg blir bare henlagt. De har ikke lov til å tvinge deg.

Har hatt 3 reiser selv utenlands pga jobb nå, begge gangene tester jeg som man skal etter landing. Så nekter jeg hotel å drar hjem på eget iniativ.

Folk må slutte å la seg kue på denne måten, er jo galskap.

Du nekter og drar hjem? Vel, det kommer sikkert inn på «historien» din. Blir jo registrert at du ikke gjør det som er pålagt. 

Anonymkode: b660c...fdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du nekter og drar hjem? Vel, det kommer sikkert inn på «historien» din. Blir jo registrert at du ikke gjør det som er pålagt. 

Hvilken historie? 🤣

Tester du negativt kan du fint dra hjem, de nekter deg ikke dette.

Staten har ikke lov å pålegge deg å dra på et karantenehotel.

Nordmenn er dessverre et folkeslag som aldri tenker selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken historie? 🤣

Tester du negativt kan du fint dra hjem, de nekter deg ikke dette.

Staten har ikke lov å pålegge deg å dra på et karantenehotel.

Nordmenn er dessverre et folkeslag som aldri tenker selv.

Man får jo bot da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får jo bot da

Det vet vi ikke. 

Jeg rømte fra karantehotell for nesten 3 uker siden. Fordi jeg var livredd. Det var null smittevern. Og vi måtte være tett på folk som også kom utenfor Europa. 

Har ikke hørt noe. Ingen har ringt. Ingen sms. Ingen bot. 

Ser i media at andre som har stukket av har blitt oppringt kort tid etter. Ingen har ringt meg. 

Anonymkode: a7b51...df3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man får jo bot da

Neida, det er bare noe de skremmer oss med.

Alle som nekter å betale boten slipper det, pga det er ikke noe lovverk som sier at de har rett til dette. Alle disse sakene blir henlagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vet vi ikke. 

Jeg rømte fra karantehotell for nesten 3 uker siden. Fordi jeg var livredd. Det var null smittevern. Og vi måtte være tett på folk som også kom utenfor Europa. 

Har ikke hørt noe. Ingen har ringt. Ingen sms. Ingen bot. 

Ser i media at andre som har stukket av har blitt oppringt kort tid etter. Ingen har ringt meg. 

Anonymkode: a7b51...df3

Det er jo mye tryggere å dra hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Neida, det er bare noe de skremmer oss med.

Alle som nekter å betale boten slipper det, pga det er ikke noe lovverk som sier at de har rett til dette. Alle disse sakene blir henlagt.

Det frister veldig. Er du helt sikker på at det ikke finnes hjemmel for dette? 

Hvor kan man finne info om hvor lavt smittepresset må være for å slippe hotell? Hva er tallene? 

Anonymkode: 0fccf...784

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det frister veldig. Er du helt sikker på at det ikke finnes hjemmel for dette? 

Hvor kan man finne info om hvor lavt smittepresset må være for å slippe hotell? Hva er tallene? 

Anonymkode: 0fccf...784

Du kan sjekke VG, men tallene endres hver uke, så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...