Gå til innhold

Bryllupsplanlegging (lokaler/ mat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, siden "kyrre" fridde til meg på klosteret forrige fredag etter hjelp fra dere jentene her på forumet, driver jeg nå og planlegger bryllup - forhåpentligvis til sommeren (økonomi)

Det jeg lurer veldig på er om jeg skal leie lokale og bestille mat fra catering, handle vin på polet og i sverige og ha fri bar...

eller - om jeg skal ha festen på en restaurant der de ordner alt, som ikke har lokalleie i prisen (dvs betaler kun for kuvert) Har funnet et sted der man snekrer sammen menyen selv, dvs bestemmer selv hvor mange glass vin osv (ikke alle drikker vin selv om de spiser) og ha salg av drikke etter kaffe og kake...

Hva blir rimligst?

Vil gjerne ha det flott, uten for mye stress og mas og løse tåder, men vi har ikke så frylktelig mye penger at det gjør noe. Skal ha det i Oslo/ rett utenfor oslo Nord evt. Forslag? tips? Antar at endel har regnet på dette allerede..hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si...det er ikke viktig for meg å ha fri bar. Har selv vært i brylluper der man kjøper drikke etter mat/ kake selv og synes det er helt ok. Men lurer på om det vil bli BILLIGERE å handle saker selv og ha fri bar enn middag i restaurant, selv om gjestene kjøper egen drikke etter kaken. Forstår dere hva jeg mener? Blir prisen nogenlunde den samme, vil jeg jo helst slippe alt stresset og heller overlate alt til restauranten :) Men syes det blir alt for kjipt å skulle selge drinker, når man har handlet inn drikken selv liksom. Da må det nesten være gratis hele kvelden...

Skrevet

argh..*surrehue* vi blir ca 60-70 gjester.

Skrevet

Hei

Om du vil gifte deg neste sommer er det vel en ide å begynne å tenke på tid ja... Kirke og lokaler bør bestilles snart om du skal få det som du vil..

Ikke kjent i oslo - så jeg kan ikke komme med noen ideer. men kan fortelle litt om min erfaring.

Vi hadde en plass hvor vi ordnet alt selv.

Stress: Dagene før - pynting og servitører som trakk seg.

Ellers synes jeg det har vært kos - vi fikk det akkurat som vi ville og det ble ikke for stivt! Pris med tøy under 60000. 45 gjester, fri bar og 3 retter.

Fikk mye hjelp fra mine foreldre. Pappa planla og styrte mye. Det ble MANGE turer til Danmark!

Jeg er veldig glad vi ikke valgte resturent - vi fikk det akkurat slik vi ønsket det!

Nå liker jeg å planlegge, styre og pynte.. Og det tror jeg nok du må like for at det skal bli grit og ikke stress å ha festen på et sted vor en ordner alt selv...

Har aldri vært i bryllup på resturant - så det kan jeg ikke si noe på.

De siste dagene før bryllupet blir stress når du skal ordne ting selv - anbefaler fri uka før ja... vet ikke om det er slik om du skal ha det på resturant!

Lykke til med planlegginga - dette er et flott forum for hjelp og tips!

Gjest Litjtuppa
Skrevet

Hei kitekatt! :) Jeg skal også gifte meg neste sommer, har også vært i tvil om vi skulle ha det på et sted hvor de ordner alt eller om vi skulle ornde det meste selv, det blir nok det siste.. Vi kommer sansynligvis til å leie grendahuset i bygda hans, bestille mat fra chatering, ordne serveringshjelp og drikke selv osv.

Klart det blir mere å gjøre på oss, men hvis man har god tid og liker å stelle litt, tror jeg det går bra..

den største grunnen til at vi gjør det sånn er økonomi, den andre er at man selv kan gjøre det så "stivt" eller ikke stivt som du vil og bestemme alt.. For oss tror jeg dette blir den beste løsningen, dere får sjekke litt mer priser osv, så finner dere nok ut hva som passer dere best ;) Lykke til!!

Skrevet

Hei du!

Er i akkurat samme situasjon som deg - prøver å ta rede på hvor mye jeg evt. kan spare ved å gjøre alt selv - jammen ikke lett :) Var veldig kin på å overtale kjæresten til å ha det på restaurant, for å slippe mye styr, men har nå ombestemt meg!

Vi regnet litt på det i helgen og fant ut at vi nok kommer ganske så mye bedre ut av det ved å kjøpe drikke selv i løpet av året (men da skal det jo være sagt at vi gjerne vil dekke så mye som mulig av kvelden for gjestene ettersom vi har mange som kommer tilreisende). Bruker man venner og familie til å kjøpe på reiser tror jeg vi kan komme ganske rimelig ut av det.

Har funnet en kokk som kan lage bra 3-retters til ca. 330,- pr.pers, lokalet har alt av servise,bestikk, glass, kopper og kar - samt duker, så det "eneste" som kommer i tillegg er leie av lokale + drikke + pynt. Lokalet koster bare 4000,- for hele helgen (alt av utsyr inkl), men det tar max 60 pers (Disen Gård ved Skeid banen). Det største aberet er dog at vi må avslutte kl. 02:00, men da får vi bare fikse nachspiel til de mest iherdige :) Lokalet er kjeeempefint: stor hvit gammel gård , med stooor flott hage, gamle møbler, lysekrone i taket etc.

Hvis noen andre vet om andre lokaler i Oslo omegn som egner seg til dette formålet er jeg også veeeeeldig interessert i alle tips!!!

Lykke til da!!

Vibbs

Skrevet

Det største aberet er dog at vi må avslutte kl. 02:00, men da får vi bare fikse nachspiel til de mest iherdige :) 

Vi trodde også at 2.00 kom til å bli for tidlig å avslutte, men alle var slitne, vielsen er jo gjerne mellom 12-15 og man er i gang hele dagen, også gjestene. Siden dere har mange tilreisende ville jeg forelå "bryllupsvake" dagen før slik at gjestene og spesielt partnere til venner osv blir litt kjent med hverandre. Det fikk vi god tilbakemelding på, selv om vi bare klarte å være der i 1,5time (tross alt dagen før). En venninne arrangerte denne vaken for oss, veldig hyggelig gest :klem:

Skrevet

Sagene festiviteshus tar 100 pers tror jeg, men jeg vet ikke hvordan det ser ut der inne. Disen gård er fint synes jeg. Ellers kan du undersøke Haraldsheim, de har en "glassgård", men jeg vet ikke om det er lov til å ha middag der inne (eller hvor sent dere får holde på).

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...