Gå til innhold

Hvorfor alle disse asperger-innleggene??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun 1 eller evt noen få som skriver alle disse innleggene på KG? Må si jeg av og til er litt lei av dette, ikke for at jeg selv føler at jeg må lese alt dette, men for at folk skal få et feil syn på denne diagnosen. 
Jeg har selv asperger, og jeg føler at det er veldig mye tulleinnlegg som har lite eller ingenting med asperger å gjøre. 
Altså, jeg mener da ikke typiske trolle-innlegg, men spørsmål og påstander fra folk som hevder de har asperger, og som kommer med forskjellige problemstillinger som de setter i sammenheng med asperger-diagnosen, og som ikke i det hele tatt handler om asperger.
Jeg selv er voksen, har kjørt bil i mange år, tror ingen rundt meg engang vil tenke at hen har asperger når de møter meg, men jeg har i interesser og fordypningsvilje i fag som ville tatt pusten fra de fleste! Har dessuten veldig gode karakterer fra skolen, men et yrkesliv som ikke er noe å juble over grunnet problemer med sosiale relasjoner og konflikthåndtering. Fagmessig så parkerer jeg de fleste, men er vel litt introvert, og verden søker helst de ekstroverte, og da sliter man ved å passe inn. 
Slik fortoner verden seg for et menneske med asperger i Norge i dag. Og husk det at folk flest ikke legger merke til den med asperger før hen sliter og faller utenfor og inn på arbeidsledighet og uføretrygd. De som derimot virkelig skiller seg ut, de har vel heller det som heter atypisk autisme. De er såpass hemmet at de ikke klarer å skjule det, noe som en med asperger mestrer etterhvert med sosial læring. Men selv om den med asperger lærer seg teknikker for å takle det sosiale liv, så vil man slite, og man vil bruke dobbelt så mye energi i sosiale lag ved å konsentrere seg om å være som alle de andre. Etter en sosial samling, så er jeg som oftest så sliten at jeg må legge meg på soverommet og sove et par timer. Så bortsett fra det sosiale, så er jeg som de fleste, men i tillegg meget god i enkelte fagfelt.

Så jeg ber dere som koser dere, romantiserer psykiske lidelser, og muligens får kick av å legge ut alt mulig rare spørsmål om asperger;

Vær så snill, la være å holde på sånn, og la oss som virkelig har denne diagnosen få slippe å bli stemplet som psykisk utviklingshemmede, slik flere av dere faktisk fremstår!

Vi med asperger trenger ikke å spørre om ditt og datt om hvordan aspergere er! Vi vet hvordan det er, vi prøver ikke å fake diagnosen, vi lever med den hver bidige dag hele året, og vi prøver med alle krefter å unnslippe den! Og til dere som lurer på hva/hvordan diagnosen stilles; møt opp hos utreder, vær dere selv, fortell det som utrederen spør om! Det er ikke noe vits i å pugge diagnosekriteriene; utrederne klarer å finne riktig diagnose såfremt at man er ærlig og spiller med åpne kort...

Anonymkode: fecce...92f

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med nok et Aspergers - innlegg 😃👍🏼

Anonymkode: 9e803...1e8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil ingen en gang "tenke at du har asperger når de møter deg"? Da kan du jo ikke ha særlig store sosiale problemer. 

Anonymkode: 2df82...bef

• Liker 3
Skrevet (endret)

🥰

Endret av Trinepia
1
AnonymBruker
Skrevet

KG har alltid vært besatt av Asperger syndrom, ihvertfall så lenge jeg kan huske. 

Anonymkode: 21e30...168

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil ingen en gang "tenke at du har asperger når de møter deg"? Da kan du jo ikke ha særlig store sosiale problemer. 

Akkurat! Men det vises neppe så godt før du kjenner meg! Men jeg sliter og konsentrerer meg hardt for å holde blikkontakt og motorikk slik folk uten asperger har

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et spørreforum da.....

Kan du ikke bare la være å lese d innleggene?

Folk med Asperger har et stort behov for kontroll, så det er ikke så rart om de bruker et spørreforum når de er usikre på noe.

Anonymkode: 15152...0f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat! Men det vises neppe så godt før du kjenner meg! Men jeg sliter og konsentrerer meg hardt for å holde blikkontakt og motorikk slik folk uten asperger har

Det er ikke bare blikkontakt og motorikk asperger går ut på da. Det handler også om at de er fastlåste og svært rigide, snakker om de samme tingene, forstår ikke at andre ikke har interesse av å høre på, at den andre parten kjeder seg, at den andre parten også vil snakke og ikke bare du, turtaking i samtaler osv osv osv. Det er masse man merker det på på ekte aspergere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at mange som egentlig ikke har Asperger, skryter på seg en slik diagnose for å få sympati. A la Elon Musk.

Anonymkode: 1212d...a1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er vel at mange som egentlig ikke har Asperger, skryter på seg en slik diagnose for å få sympati. A la Elon Musk.

Ja det er kult å ha samme diagnose som Putin og Hitler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske å ha sett en eneste tråd som tar opp Asperger uten at trådstarter selv har diagnosen - inkludert denne.

Det er vel heller motsatt, ikke KG som har oppheng i Asperger, men mange (eller noen få) med Asperger som benytter muligheten et forum som KG gir.

Ser ikke noe galt i det, tvert imot.

Anonymkode: ca98e...366

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I Sverige har de et eget forum for Asperger, men dette er det nærmeste vi kommer her til lands.

Og det er faktisk ganske mange som har det.

Synes det er lumpent å si at folk lyver det på seg.

Det er et vidt spekter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare blikkontakt og motorikk asperger går ut på da. Det handler også om at de er fastlåste og svært rigide, snakker om de samme tingene, forstår ikke at andre ikke har interesse av å høre på, at den andre parten kjeder seg, at den andre parten også vil snakke og ikke bare du, turtaking i samtaler osv osv osv. Det er masse man merker det på på ekte aspergere. 

Like vanlig er det at en med asperger ikke forteller om det man har interesser av, da motparten ikke spør, og en med asperger da ikke forteller pga at hen tror at motparten ikke er interessert.

Om du prøver å påstå at jeg ikke har asperger, så tar du feil. Jeg har diagnosen, men veldig mange har veldig milde symptomer, og man mener at det finnes mange som har asperger men som ikke har fått diagnose pga at det er så milde symptomer at man bare blir betraktet som «spesiell», og at de selv også betrakter seg selv som det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har tatt litt av ja. Er nesten slik at jeg vurderer å opprette ett eget forum kalt "Aspergerguiden", slik at alle som har spørsmål angående asperger kan lage tråder der istedenfor, men er redd at det blir tatt ille opp. 

Anonymkode: 5dfcf...5f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært fantastisk 👍👍👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når det gjelder Elon Musk, så vil det vel være naturlig å stille spørsmålet: Har han villet hatt tid til å være sosial på samme vis som de som ikke har asperger? Når han treffer andre mennesker, så handler det om at han må det pga av jobben og livssituasjonen hans. Han har neppe mye tid til smalltalk, og alt dreier seg vel om det han gjør, ikke om den han er. Fokuset er flyttet bort fra han selv som person. For å unngå et kjedelig og mislykket liv, så har han jobbet mer enn å være sosial. Alt han har oppnådd skyldes vel både et unikt talent innen data og annen teknologi. Hjernen hans fungerer vel annerledes enn hos de fleste, og derfor har han klart å etablere både Paypal, Tesla og SpaceX. Tror de fleste heller hadde ville valgt å nyte livet istedet, men vil vel tippe at hos ham har det ikke vært noe valg. Dette har vært hans mestringsstrategi over de sosiale problemene som han sannsynligvis har vært klar over at han har hatt. Det samme ser vi vel hos både Bill Gate, Steve Jobs og Greta Thunberg. Sannsynlivis ingen av disse hadde passet i en helt A4 jobb med dagsinndelinga 8 timer søvn, 8 timer jobb, 8 timer fritid. De hadde kanskje måtte basert den sosiale omgangen med andre på smalltalk og snakke om personlige ting i det settingen. Da hadde de sikkert raskt utviklet angst og havnet i jobbkonflikter,  og til slutt havnet på gata. Da hadde vi ikke hørt om dem, om hadde heller ikke kunnet sagt så bastant at de ikke har asperger...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det har tatt litt av ja. Er nesten slik at jeg vurderer å opprette ett eget forum kalt "Aspergerguiden", slik at alle som har spørsmål angående asperger kan lage tråder der istedenfor, men er redd at det blir tatt ille opp. 

Anonymkode: 5dfcf...5f9

Er enig i både din konklusjon og ditt råd ang dette...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

KG har alltid vært besatt av Asperger syndrom, ihvertfall så lenge jeg kan huske. 

Anonymkode: 21e30...168

Sikkert fordi aspergere er uføre? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sikkert fordi aspergere er uføre? 

Godt poeng! 

De fleste er uføretrygdet.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2021 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Er det kun 1 eller evt noen få som skriver alle disse innleggene på KG? Må si jeg av og til er litt lei av dette, ikke for at jeg selv føler at jeg må lese alt dette, men for at folk skal få et feil syn på denne diagnosen. 
Jeg har selv asperger, og jeg føler at det er veldig mye tulleinnlegg som har lite eller ingenting med asperger å gjøre. 
Altså, jeg mener da ikke typiske trolle-innlegg, men spørsmål og påstander fra folk som hevder de har asperger, og som kommer med forskjellige problemstillinger som de setter i sammenheng med asperger-diagnosen, og som ikke i det hele tatt handler om asperger.
Jeg selv er voksen, har kjørt bil i mange år, tror ingen rundt meg engang vil tenke at hen har asperger når de møter meg, men jeg har i interesser og fordypningsvilje i fag som ville tatt pusten fra de fleste! Har dessuten veldig gode karakterer fra skolen, men et yrkesliv som ikke er noe å juble over grunnet problemer med sosiale relasjoner og konflikthåndtering. Fagmessig så parkerer jeg de fleste, men er vel litt introvert, og verden søker helst de ekstroverte, og da sliter man ved å passe inn. 
Slik fortoner verden seg for et menneske med asperger i Norge i dag. Og husk det at folk flest ikke legger merke til den med asperger før hen sliter og faller utenfor og inn på arbeidsledighet og uføretrygd. De som derimot virkelig skiller seg ut, de har vel heller det som heter atypisk autisme. De er såpass hemmet at de ikke klarer å skjule det, noe som en med asperger mestrer etterhvert med sosial læring. Men selv om den med asperger lærer seg teknikker for å takle det sosiale liv, så vil man slite, og man vil bruke dobbelt så mye energi i sosiale lag ved å konsentrere seg om å være som alle de andre. Etter en sosial samling, så er jeg som oftest så sliten at jeg må legge meg på soverommet og sove et par timer. Så bortsett fra det sosiale, så er jeg som de fleste, men i tillegg meget god i enkelte fagfelt.

Så jeg ber dere som koser dere, romantiserer psykiske lidelser, og muligens får kick av å legge ut alt mulig rare spørsmål om asperger;

Vær så snill, la være å holde på sånn, og la oss som virkelig har denne diagnosen få slippe å bli stemplet som psykisk utviklingshemmede, slik flere av dere faktisk fremstår!

Vi med asperger trenger ikke å spørre om ditt og datt om hvordan aspergere er! Vi vet hvordan det er, vi prøver ikke å fake diagnosen, vi lever med den hver bidige dag hele året, og vi prøver med alle krefter å unnslippe den! Og til dere som lurer på hva/hvordan diagnosen stilles; møt opp hos utreder, vær dere selv, fortell det som utrederen spør om! Det er ikke noe vits i å pugge diagnosekriteriene; utrederne klarer å finne riktig diagnose såfremt at man er ærlig og spiller med åpne kort...

Men har du ekte hard asperger?

Anonymkode: ed9aa...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...