Gå til innhold

Måltider til langtur uten muligheter for kjøleskap eller oppvarming

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal legge ut på langtur, skal gå pilegrimsleden, gåtur på ca 32 dager. Jeg skal spise spisesteder underveis,  men det er anbefalt å ha ca 3 måltider i sekken i tilfelle jeg ikke rekker fram til spisesteder stenger. Har dere tips til mat som veier lite og som holder seg uten kjøleskap og ikke trenger oppvarming. 

Håper dere gir meg gode tips :) Jeg vil helst ha noe mer spennende enn knekkebrød og tubeost. 

Sekken skal bare veie 10kg, så ta med primus er uaktuelt. 

Anonymkode: cc2d9...f83

Skrevet

Kan du ha med en termos? I så fall er varm gryterett, lapskaus, varmt vann så du kan trekke pølser eller rett i koppen etc en mulighet. Ellers hadde jeg nok pakket brødskiver, ett par boller for avveksling, kald havregrøt med rosiner og oppskåret frukt evt litt honning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En liten brenner med liten patron veier jo ingenting (~300 gram max),, og er mer enn nok til til å koke vann til disse måltidene. Se i billig-bøtta på XXL eller Intersport, det pleier å ligge Real-turmat med Steinbit eller laks til en billig penge. 

Anonymkode: 7b77d...62f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vill prioritert å ta med så du får varmt vann.. Termos om du får varmt vann underveis, alternativt liten primus (eller er det bålplasser på ruten?). Da er tørket turmat fint, eller så kan man alltid lage havregrynsgrøt (kjøp porsjonspakninger), rett i koppen, pasta, ris og lignende. Uten varme er det kanskje best med noe som er konservert, men det veier jo litt. 

Skal du ha noe som ikke veier så mye, ikke krever oppvarming og som er energitett er sjokolade, kjeks, tørket frukt, nøtter og slikt helt ok på en sånn tur tenker jeg, man klarer fint en kveld eller to med det 😊 Om du får mat ellers underveis er det kanskje ikke så farlig om turmaten er litt kjip eller det ikke er «middag»?

Anonymkode: d0331...f18

• Liker 2
Skrevet

Man trenger mye energi på slike turer, så ville absolutt tatt med meg 2xfrukt og nøttemix fra rema eller first price, protein/energibarer, sjokolade, kjeks og slike ting som kan løfte energien. (Hadde valgt proteinbar fremfor energibarer)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Termos med varmt vann skal jeg huske :) Nen styrer unna primus fordi jeg skal overnatte på vandrhjem/hotell og hytter underveis. Satser på å få spise på spisesteder underveis.  Men må ha med proviant til minst 3 måltider, til krisesituasjoner der jeg ikke rekker fram i tide eller kommer til stengte spisesteder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal legge ut på langtur, skal gå pilegrimsleden, gåtur på ca 32 dager. Jeg skal spise spisesteder underveis,  men det er anbefalt å ha ca 3 måltider i sekken i tilfelle jeg ikke rekker fram til spisesteder stenger. Har dere tips til mat som veier lite og som holder seg uten kjøleskap og ikke trenger oppvarming. 

Håper dere gir meg gode tips :) Jeg vil helst ha noe mer spennende enn knekkebrød og tubeost. 

Sekken skal bare veie 10kg, så ta med primus er uaktuelt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Termos med varmt vann skal jeg huske :) Nen styrer unna primus fordi jeg skal overnatte på vandrhjem/hotell og hytter underveis. Satser på å få spise på spisesteder underveis.  Men må ha med proviant til minst 3 måltider, til krisesituasjoner der jeg ikke rekker fram i tide eller kommer til stengte spisesteder. 

Har du med termos med varmt vann vil jeg anbefale couscous som du kun heller varmt vann over,en pose med blandet kryddet,vakumpakket soltørka tomat og vakumpakket oliven og frø og/eller kjerner pluss tørket soyagranualer Dette er mat som går raskt og lage og som i tillegg veier lite. Eller så er havregryn genialt med kokt vann og den kan du sprite opp med nøtter,rosiner og evt nøttesmør

Anonymkode: d147f...73f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vann er tungt å bære på!

Det blir fort mye mer vekt av termos med varmt vann, enn en enkel liten brenner altså.

Den lille som nevnt over her, veier 300 gram.

Du får ikke med deg mer enn 3 dl vann for samme vekta - også må du bære termosen i tillegg. F.eks den minste termosen her 0,35 l, veier 300 gram bare den.

https://www.clasohlson.com/no/p/31-2328?utm

Så selv en bitteliten termos med 3,5 dl vann vil veie 650 gram.

En liters versjonen av samme termos veier 535 gram bare termosen, og 1 kg varmt vann i tillegg. Da går det ca 1,5 kg av maksvekten din på 10 kg bagasje.

Derfor tar vante turfolk heller med seg en enkel brenner :) 

Anonymkode: f040b...ce1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vann er tungt å bære på!

Det blir fort mye mer vekt av termos med varmt vann, enn en enkel liten brenner altså.

Den lille som nevnt over her, veier 300 gram.

Du får ikke med deg mer enn 3 dl vann for samme vekta - også må du bære termosen i tillegg. F.eks den minste termosen her 0,35 l, veier 300 gram bare den.

https://www.clasohlson.com/no/p/31-2328?utm

Så selv en bitteliten termos med 3,5 dl vann vil veie 650 gram.

En liters versjonen av samme termos veier 535 gram bare termosen, og 1 kg varmt vann i tillegg. Da går det ca 1,5 kg av maksvekten din på 10 kg bagasje.

Derfor tar vante turfolk heller med seg en enkel brenner :) 

Anonymkode: f040b...ce1

Men til en primus må jeg også bære med meg parafin? Det veier jo litt det også  

• Liker 1
Skrevet

Enig i noen pakker av type real turmat + termos som kan fylles opp med varmt vann underveis.

I tillegg polarbrød og knekkebrød + tubeost. Polarbrødene spises først

+nøtter og sjokkis selvsagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan varme mat som skal være holdbar i tre uker ville jeg tatt med speket kjøtt, tørrfisk og en blanding av havregryn, rosiner og tørket frukt. Pluss Bamsemums som Monsen alltid har med. 

Anonymkode: b9534...643

• Liker 2
Skrevet

Kan tipse om porsjonsposer med kornblanding og proteinpulver/morsmelkerstatning. Da trenger du bare tilsette kaldt vann.  Vet det høres litt rart ut med MME, men det er jo ikke morsmelk 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men til en primus må jeg også bære med meg parafin? Det veier jo litt det også  

Den brenneren som ble linket til her er en gassbrenner. Ja, du må ha en gass-boks, men det veier ikke stort. 

Skrevet

Det finnes alternativer til primus.

Jeg har en liten aluminiumskopp jeg drikker av. I den kan jeg også koke vann. Jeg bruker en esbit titan med en tennbrikett. Selve "brenneren" veier 12 gram, briketten veier 14. 

Videre har jeg med toro rett i koppen og cous cous som et enkelt måltid. Koker vannet, rører inn rett i koppen, slår over cous cous og venter 5 minutter. 

Eventuelt kjøper du med deg real turmat eller lignende mat som bare skal trekkes med kokt vann. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...