Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

vet ikke helt om dette er riktig sted å spørre om hjelp, men hverken jeg eller foreldrene mine vet hva jeg kan gjøre. 

jeg er 18 år gammel, og har søkt på både fulltidsjobber og sommerjobber siden januar i år. jeg har vært på 3 intervjuer, men ikke fått noen av de, mest sannsynlig fordi jeg flytter til høsten. eneste jobben jeg har hatt tidligere er på en kafé, men den måtte stenge ifjor pga. korona, så den jobben mista jeg etter 6 måneder. etter dette har jeg søkt på jobber hele tiden, da familien min ikke tjener så godt, og fordi jeg liker godt å jobbe. 

selv om jeg har søkt på masse sommerjobber, får jeg enten ikke svar, eller så velger de noen andre. jeg har tilogmed søkt som jordbærplukker, men da fikk jeg ikke svar på mailene jeg sendte. jeg vet at det er veldig seint å søke sommerjobb nå, men jeg har jo søkt i flere måneder, og flere av vennene mine som ikke har erfaring får sommerjobber nå. 

foreldrene mine kjenner ingen som jobber steder jeg kan jobbe, så vi har ikke så mange «connections» å gå etter dessverre 😕 jeg har både søkt på mail, og gått rundt med CV, men det virker ikke som om noen av de fungerer   

det jeg egentlig lurer på, er hva annet kan jeg gjøre? i og med at jeg flytter til høsten *trenger* jeg disse pengene. jeg sliter også med depresjon, og jeg vet selv at jeg ikke greier å sitte hjemme hele sommeren mens alle andre jobber. jeg har søkt overalt, men som sagt så får jeg nesten ingen svar. jeg er mer eller mindre desperat etter jobb nå, og det eneste jeg tenker på er hva i alle dager jeg  skal gjøre hvis ikke jeg får meg jobb :( 

EDIT: jeg har IKKE skrevet at jeg skal flytte på søknader eller nevnt det uoppfordret. eneste gangene jeg har sagt det er når jeg har blitt spurt om hva jeg skal gjøre til høsten på intervju. 

Endret av w_w
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å høre med sykehjem eller hjemmetjenesten i kommunen din?

Anonymkode: aac3b...b2e

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å høre med sykehjem eller hjemmetjenesten i kommunen din?

Anonymkode: aac3b...b2e

ene intervjuet jeg hadde var på et sykehjem, de ville ha folk med litt mer erfaring 😕

Skrevet (endret)

Mange arbeidsplasser kvier seg nok med å ansette noen som forsvinner like fort som dem kom. Det koster tid og penger å ha opplæring også. 

Endret av Jaytee
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt til sykehjem og hjemmetjenesteenheter og hørt om de trenger folk og om du kan komme innom med cv og søknad. De trenger sannsynligvis folk overalt. Det er alltid sykmeldinger rundt omkring. 

Ellers høres det ut som søknaden din gjerne ikke er særlig god om du bare er kalla inn til tre intervju. Få folk til å se gjennom søknaden din, både en og flere ganger.

Anonymkode: b705b...3c0

• Liker 5
Skrevet
Just now, Jaytee said:

Mange arbeidsplasser kvier seg nok med å ansette noen som forsvinner like fort som dem kom. Da det koster tid og penger å ha opplæring også. 

det er jeg klar over, og skjønner den godt ! jeg skriver dog ikke at jeg flytter på søknaden eller noe på sommerjobbene, det er det jeg har sagt når jeg vært på intervju

AnonymBruker
Skrevet

Og du trenger ikke si at du skal flytte til høsten, det er ærlig talt ingen grunn til at de som ansetter noen behøver å vite det. Alle trenger jobb 🤷🏼‍♀️ 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en ting som heter corona som pågår akkurat nå, er ganske trangt om jobbene 

Anonymkode: e2860...9d1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ville ringt til sykehjem og hjemmetjenesteenheter og hørt om de trenger folk og om du kan komme innom med cv og søknad. De trenger sannsynligvis folk overalt. Det er alltid sykmeldinger rundt omkring. 

Ellers høres det ut som søknaden din gjerne ikke er særlig god om du bare er kalla inn til tre intervju. Få folk til å se gjennom søknaden din, både en og flere ganger.

ene stedet jeg var på intervju var på et sykehjem, de ville dessverre ha noen med litt mer erfaring, som jo er forståelig. 

har fått hjelp av foreldrene mine med søknaden, men skal få noen andre til å se over den, takk! 

Gjest Blondie65
Skrevet

Du oppsøker arbeidsplasser der du kunne tenke deg å søke og ber om å få snakke med den som rekrutterer. Dette må gjøres på dagtid slik at du er sikker på at du treffer den som rekrutterer.

Skrevet

Og du trenger ikke si at du skal flytte til høsten, det er ærlig talt ingen grunn til at de som ansetter noen behøver å vite det. Alle trenger jobb 🤷🏼‍♀️ 

vil bare avklare at det ikke er noe jeg sier uoppfordret eller skriver i søknader, det er noe jeg har sagt på intervju når jeg har blitt spurt hva jeg skal til høsten. føler ikke akkurat at jeg kan lyve der

AnonymBruker
Skrevet
w_w skrev (2 minutter siden):

vil bare avklare at det ikke er noe jeg sier uoppfordret eller skriver i søknader, det er noe jeg har sagt på intervju når jeg har blitt spurt hva jeg skal til høsten. føler ikke akkurat at jeg kan lyve der

Da kan du si at du ser ikke bort fra at du kan jobbe ekstra i helger og ferier når du er hjemme :) 

AnonymBruker
Skrevet
w_w skrev (5 minutter siden):

ene stedet jeg var på intervju var på et sykehjem, de ville dessverre ha noen med litt mer erfaring, som jo er forståelig. 

har fått hjelp av foreldrene mine med søknaden, men skal få noen andre til å se over den, takk! 

Det at de ønsker noen med erfaring er klart. Jeg har jobbet på sykehjem og i hjemmetjenesten siden 2013, og hver eneste sommer er det ungdommer som aldri har sett en støttestrømpe før. Det at du er uerfaren er garantert ikke grunnen for at du ikke fikk jobben.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en ting som heter corona som pågår akkurat nå, er ganske trangt om jobbene 

Anonymkode: e2860...9d1

det er jeg klar over, og skjønner godt at de får mange søknader, men jeg syntes likevel det er litt kjipt når alle vennene mine får sommerjobber på første forsøk, selv om det de ikke kan noe for at jeg ikke får jobb. 

Skrevet

Det at de ønsker noen med erfaring er klart. Jeg har jobbet på sykehjem og i hjemmetjenesten siden 2013, og hver eneste sommer er det ungdommer som aldri har sett en støttestrømpe før. Det at du er uerfaren er garantert ikke grunnen for at du ikke fikk jobben.

det virket ihvertfall som om de likte meg, og det var det de sa til meg at var grunnen. jeg fikk den jo ikke, så er ikke så mye å få gjort med akkurat den jobben

Gjest Blondie65
Skrevet
w_w skrev (5 minutter siden):

det er jeg klar over, og skjønner godt at de får mange søknader, men jeg syntes likevel det er litt kjipt når alle vennene mine får sommerjobber på første forsøk, selv om det de ikke kan noe for at jeg ikke får jobb. 

Da må du rett og slett spørre en av venninnene dine hva som skulle til for suksess fra deres side. Kanskje de kan hjelpe deg gjennom et intervju ved å leke intervjuer? 

Skrevet
w_w skrev (1 minutt siden):

det virket ihvertfall som om de likte meg, og det var det de sa til meg at var grunnen. jeg fikk den jo ikke, så er ikke så mye å få gjort med akkurat den jobben

Foreslår at du gjør som ab nevnte lengre opp her, og ser over søknaden din, eller kanskje sammenligner den med en av vennene dine, og se hva de har skrevet som har gjort søknaden deres mer interessant. 20 søknader og 3 intervjuer høres litt lite ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

20 søknader på 6 måneder er ikke mye. Skjønner godt at du synes dette er vanskelig TS, men arbeidsmarkedet er veldig tøft for tiden. Og når du forteller at du skal flytte allerede til høsten rykker du nederst i bunken. Bli mer kynisk. 

Anonymkode: ae66b...fe5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skriver du søknadene?

Etter jeg lærte meg hvordan jeg skulle skrive en søknad fikk jeg mange intervjuer.

Anonymkode: 964cc...fef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må jobbene være der du bor, eller har du vurdert å se deg om etter en sommerjobb andre steder i landet? Det finnes sommerjobber innen både serverings/turistbransjen og innen helse, der arbeidsgiver stiller med bolig. Typisk på litt mindre plasser. 

Anonymkode: 39cd5...5eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...