AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 12 åringen min har sagt ja til å klippe plenen til bestemoren sin i sommer. han har klipt den et par ganger. bestemor ringer han og skal ha plenen klipt med en gang, da er det bare å hive seg rundt å løpe bort. 12 åringen vår er nok litt lat, og det er jo en annen sak, men bestemor blir irritert på han og gir han dårlig samvittighet. i tillegg blir hun sur på meg. mJeg sa klart i fra at om han skal klippe plenen må de ha faste avtaler, ikke ringe 5 min før hun vil han skal komme, da han ofte har planer eller ikke er motivert. Bestemor klarer ikke planlegge ting og ting skal gjerne skje akkurat når hun trenger det. hun kan si ting som: vil du ikke ha sommerjobb? Jaja, da mister du jobben da og da må jeg få noen andre til å klippe gresset.. liker ikke måten hun spiller på samvittigheten hans på. Anonymkode: 38e58...2f6 4
Gjest Saph Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Da hadde jeg gitt ham en annen jobb selv, og så kan bestemor bare sitte der med langt gress, for hun kommer ikke til å finne noen som kan komme akkurat når hun vil med fem minutters forvarsel.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Hva med å lage en fast avtale? Anonymkode: d1601...36c 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 At han har planer er noen ting, men mangel på motivasjon er en dårlig begrunnelse for å ikke løpe bort og klippe gresset. Jeg forstår ham, for faste avtaler er helt klart det beste, men jeg forstår bestemoren også. Anonymkode: c326d...344 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Her er det bestemor som er teit, ja. De må ha faste avtaler. Hvis jeg var i din situasjon, hadde jeg tatt meg den frihet å si "han kommer da og da". Hvis du ikke forholder deg til disse tidspunktene, (hun trenger jo ikke å være hjemme selv) så blir ikke gresset ditt klippet. Og så syns jeg du skal spørre henne rett ut hvem andre hun har mulighet til å be om å klippe gresset på så kort varsel, for det er sannsynligvis bare tull. Anonymkode: 458ac...ee3 15
Hactar Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Bare støtt tolvåringen din i å stå imot urimeligheter. Når hun skal ha han til å komme NÅ!!!!, kan han med din støtte tilby et tidspunkt snart. Bruker hun seg, får han overlate samtalen til deg. Mister han jobben, så javel. Da kan han gjøre tjenester for dere hjemme eller en nabo i stedet for. Jeg hadde en humørsyk bestemor, og støtte hjemmefra til å sette grenser ville hjulpet meg. Det som gjorde det vanskelig, var at ingen av de voksne ville si noe til meg om at noen av kravene var urimelige. Først da jeg ble voksen, fikk jeg vite at alle syntes hun var manipulerende. I mellomtiden lot de meg tro at det var meg det var noe i veien med, siden jeg bare ble opplært til å vise hensyn og aldri ha meninger selv. 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Hactar skrev (4 minutter siden): Bare støtt tolvåringen din i å stå imot urimeligheter. Når hun skal ha han til å komme NÅ!!!!, kan han med din støtte tilby et tidspunkt snart. Bruker hun seg, får han overlate samtalen til deg. Mister han jobben, så javel. Da kan han gjøre tjenester for dere hjemme eller en nabo i stedet for. Jeg hadde en humørsyk bestemor, og støtte hjemmefra til å sette grenser ville hjulpet meg. Det som gjorde det vanskelig, var at ingen av de voksne ville si noe til meg om at noen av kravene var urimelige. Først da jeg ble voksen, fikk jeg vite at alle syntes hun var manipulerende. I mellomtiden lot de meg tro at det var meg det var noe i veien med, siden jeg bare ble opplært til å vise hensyn og aldri ha meninger selv. Hun kan f eks si.. jaja, dette er takken for at jeg kjører deg hit og dit og gjør ting for deg.. til 12 åringen. hun spiller på hans dårlige samvittighet. jeg forstår hun blir frustrert når han ikke vil komme å klippe gresset, og ja jeg synes ikke det er greit av sønnen vår og være «lat» men det er måten hun snakker til han på som ikke er greit. ikke nok med det, men hun blir sint på meg også Anonymkode: 38e58...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Men hvorfor kan dere ikke avtale at han f eks klipper plenen hennes fast hver søndag? Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Anonymkode: 69cbd...b45 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Hadde funnet en annen sommerjobb til han, kanskje naboen til bestemor trenger hjelp til å klippe gresset..? 🤭 Anonymkode: 96bb6...42d 4
Hactar Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun kan f eks si.. jaja, dette er takken for at jeg kjører deg hit og dit og gjør ting for deg.. til 12 åringen. hun spiller på hans dårlige samvittighet. jeg forstår hun blir frustrert når han ikke vil komme å klippe gresset, og ja jeg synes ikke det er greit av sønnen vår og være «lat» men det er måten hun snakker til han på som ikke er greit. ikke nok med det, men hun blir sint på meg også Anonymkode: 38e58...2f6 Ja, og det er manipulerende oppførsel, og det trenger sønnen din å vite. Støtte fra deg er uvurdelig her. Men om hun lager så mye drama over gressklipping og overhodet ikke klarer å forholde seg til en fast avtale, ville jeg avblåst hele jobben. Gi ham en jobb hjemme heller, og sperr bestemor på telefonen hans. Blir hun sinna på deg, så får hun bare være sinna da. Du kan sette grenser for hvor mye kjeft du gidder å høre på. Jeg er overbevist om at min bestemor hadde vært et mer fornøyd menneske om noen bare ville satt grenser for oppførselen hennes. Jeg måtte bryte med min mor en periode, og hun later til å være roligere og mer veltilpasset når hun nå hun ikke lenger bruker masse energi på følelsesmessig utpressing og brutte forventninger om urimelige krav. Ser ikke henne lenger sitte å gråte i suppen over en eller annen bagatell slik min mormor holdt på. Men det måtte rigide grenser til. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor kan dere ikke avtale at han f eks klipper plenen hennes fast hver søndag? Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Anonymkode: 69cbd...b45 Jepp! Det er det som er poenget. Men hun vil heller at han skal klippe akkurat når det passer for henne. foreslo fast dag i uka, men det ville hun ikke, da det kan bli dårlig vær og gresset ikke vokser like raskt.. han er 12 år Anonymkode: 38e58...2f6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 12 åringen min har sagt ja til å klippe plenen til bestemoren sin i sommer. han har klipt den et par ganger. bestemor ringer han og skal ha plenen klipt med en gang, da er det bare å hive seg rundt å løpe bort. 12 åringen vår er nok litt lat, og det er jo en annen sak, men bestemor blir irritert på han og gir han dårlig samvittighet. i tillegg blir hun sur på meg. mJeg sa klart i fra at om han skal klippe plenen må de ha faste avtaler, ikke ringe 5 min før hun vil han skal komme, da han ofte har planer eller ikke er motivert. Bestemor klarer ikke planlegge ting og ting skal gjerne skje akkurat når hun trenger det. hun kan si ting som: vil du ikke ha sommerjobb? Jaja, da mister du jobben da og da må jeg få noen andre til å klippe gresset.. liker ikke måten hun spiller på samvittigheten hans på. Anonymkode: 38e58...2f6 Hvorfor skal du legge deg i og tilrettelegge for han? Han har fått seg jobb og hun er sjefen. Back off!! Anonymkode: 84731...d75 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Dere må jo fikse en ordentlig kontrakt når han har fått sommerjobb. Få advokat til å se over avtalen Anonymkode: fffad...632 1
Lill3My Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal du legge deg i og tilrettelegge for han? Han har fått seg jobb og hun er sjefen. Back off!! Anonymkode: 84731...d75 Hvor mange tolvåringen kan stå på kravet om å bli behandla riktig og godt i en arbeidssituasjon når de aldri har vært i arbeid og er TOLV ÅR GAMMEL? Her er det avtale som gjelder; hvor mange ganger per uke eller måned skal plenen slås. Så får planlegge ut ifra det og også forsøke se an været. Bestemor får ta seg ei pære 5
rorodinbåt Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvorfor kan dere ikke avtale at han f eks klipper plenen hennes fast hver søndag? Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Anonymkode: 69cbd...b45 ps søndager skal man ikke klippe gress 7
Fjaselina Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Det er ok at det kan vere dårlig ver, men i utgangspunktet kan ein sette opp kva tid plenen skal klippast, og så heller justere etter veret. Det er ikkje kult for nokon uansett alder, når "sjefen" brått vil ha deg til å hoppe. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Jeg har en avtale med en gutt i nabohuset om at han skal klippe plenen min. Avtalen er i utgangspunktet at han skal klippe hver torsdag ettermiddag (hans valg av ukedag), men at hvis han vil kan han velge å klippe plenen til andre tider så lenge plenen ser Ok ut til torsdag ettermiddag. Hvis det er meldt regn på torsdag, forventer jeg at han selv forstår at han må klippe plenen på tirsdag eller onsdag. Kan du foreslå en lignende avtale for svigermoren din? Anonymkode: f35a6...5cf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå