Gå til innhold

Fawlty Towers

Gjest Alexz

Anbefalte innlegg

Gjest Alexz

Kom over en episode av den gamle britiske komiserien Fawlty Towers herom dagen. Har følt meg dårlig siden. Det var så lite multietnisk og ingen transseksuelle med. Også mye vold, sexisme og røyking. Huff.

Flere som føler på traumene fra denne serien? 

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker Fawlty Towers. Ler så jeg griner. Serien er fra 70-tallet! Om du ikke takler den slags humor, foreslår jeg at du forholder deg til serier som er produsert etter 2018.

Du kan sjekke hva John Cleese selv sier om dagens cancel culture. Det er ironi! De gjør narr av rasisme, sexisme...etc. Det er det som er poenget. 

Glad jeg er en millennium. Må være fryktelig slitsomt å bli så krenket hele tiden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alexz skrev (33 minutter siden):

Kom over en episode av den gamle britiske komiserien Fawlty Towers herom dagen. Har følt meg dårlig siden. Det var så lite multietnisk og ingen transseksuelle med. Også mye vold, sexisme og røyking. Huff.

Flere som føler på traumene fra denne serien? 

🙄

Denne seriern er vel trukket tilbake av BBC grunnet rasistiske holdninger. Så her er det vel ingen tvil.

Anonymkode: ea58f...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ELSKER fortsatt Fawlty Towers! En av mine favoritter gjennom tidene!

Anonymkode: f0eb3...848

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Denne seriern er vel trukket tilbake av BBC grunnet rasistiske holdninger. Så her er det vel ingen tvil.

Poenget er jo at Basil Fawlty er en eneste stor tullebukk - men det poenget gikk nok BBC over hodet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
CorvusCorax skrev (1 time siden):

Elsker Fawlty Towers. Ler så jeg griner. Serien er fra 70-tallet! Om du ikke takler den slags humor, foreslår jeg at du forholder deg til serier som er produsert etter 2018.

Du kan sjekke hva John Cleese selv sier om dagens cancel culture. Det er ironi! De gjør narr av rasisme, sexisme...etc. Det er det som er poenget. 

Glad jeg er en millennium. Må være fryktelig slitsomt å bli så krenket hele tiden. 

Slå opp ironi 😂

-TS

Endret av Alexz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexz skrev (1 minutt siden):

Slå opp ironi 😂

-TS

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du får la være å se på det da.

Krenkekrakken er lav i dag ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er den ikke. Det er lagt til en advarsel om språkbruk (rasistiske skjellsord) til en av episodene på strømmetjenesten ITV som er eid av BBC. Episoden det gjelder blir ikke sendt på live TV før etter kl 21, fordi det benyttes språk som ikke er egnet for barn. Utover dette selges bokssett på DVD og BBC har ingen føringer for hvordan serien presenteres i andre land.

Det er helt greit å være skeptisk til cancel-kultur (det er jeg også), men det hjelper ikke debatten fremover å spre uriktig informasjon og spekulasjoner om diverse nettverk, TV-kanaler, distribusjonsselskap, osv. I stor grad er slike advarsler (som finnes på nær sagt alle strømmetjenester, og mange ganger i live TV også) ment som foreldreveiledning, slik at foreldre kan vite om det vil være innhold som de synes er upassende for barna å se på. Enten det gjelder banning, sex, vold, nakenhet, skremmende scener, narkotikabruk, røyking eller hva det nå måtte være. Jeg antar at få blir genuint provosert over feks at film har aldersgrense på kino?

Anonymkode: 8dc2e...476

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men serien er nok ingenting for generasjon snowflake/krenka/fornærma som ikke skjønner ironi.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
Honey Dew skrev (34 minutter siden):

Ok, du får la være å se på det da.

Krenkekrakken er lav i dag ser jeg.

Glemte at ironi-forståelsen på KG er litt varierende 😅

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digger Fawlty Towers! 😍

Flere scener derfra som er blitt klassikere, helt herlig! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexz skrev (2 timer siden):

Glemte at ironi-forståelsen på KG er litt varierende 😅

-TS

Tror vell heller du glemte at det er utrolig mange rare folk her på KG så aldri lett å vite om det er ironi eller om en mener det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

BBC prøvde seg på det ja, men måtte gi seg mot protestene som kom.

Den såkalte "rasismen" i denne episoden er ord som var ufine også den gang, og ordene ble sagt av den gamle major Gowen - en rollefigur som framstår dement og lever i fortiden - og av hotelldirektør Basil Fawlty, en rollefigur som er gjennomgående kjip og vemmelig mot absolutt alle.

Det var aldri meningen at vi skulle le med Gowens og Fawltys ordbruk, men le av dem for at de er så bakpå og fordomsfulle. Det er helt utrolig at mange i dag ikke begriper et slikt konsept, jeg lurer på om det er noe som helst de finner morsomt.

Anonymkode: aa3de...b85

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

DON’T MENTION THE WAR!!!! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
Minime94 skrev (14 timer siden):

Tror vell heller du glemte at det er utrolig mange rare folk her på KG så aldri lett å vite om det er ironi eller om en mener det

Jeg ser den. Men denne tråden opprettet jeg altså som et ironiskt motsvar til «Friends»-tråden 😄

Finnes ingen større FT-fan i Norge enn meg 😃

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...