AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Jeg er nå i uke 17 og har i noen uker vært plaget av pulserende hodepine og høy puls. Blir svært fort sliten, bare av å gjøre helt enkle hverdagsaktiviteter som å gå en 10 min tur for å hente 3-åringen i barnehagen. På grunn av dette er jeg sykmeldt, og på ny legetime i dag ble det oppdaget protein i urinprøven. Blodtrykket er ok, men pulsen er fortsatt for høy i følge legen. Legen sier han kanskje mistenker svangerskapsforgiftning og at vi må følge nøye med, selv om jeg ikke har noen andre symptomer. Noen her som har fått denne diagnosen og kan fortelle hvordan det utviklet seg for dere? Hvilken uke ble det oppdaget og hvilke symptomer hadde dere? Og hvordan gikk det med fødselen? Anonymkode: 60c2b...4b0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Det starter som trøtt og sliten, fikk hodepine og hevelser i kroppen. Ansiktet og beina så ikke ut. Fikk også syke smerter i mellomgulvet. Ble satt i gang i uke 39 og fikk eklampsianfall (kramper) og havnet i koma etter fødselen. Nå hører heldigvis dette til sjeldenhetene. Men Svangerskapsforgiftning skal man ta på alvor. Hvil deg mye og hold deg i ro. Få jevnlige kontroller. Lykke til! Anonymkode: 69f63...65e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Legen høres bare meget uvitende ut. Anonymkode: 5cc33...b1a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Hadde ingen merkbare symptomer. Startet med høyt bt i uke 32/33, videre protein i urinen og igangsatt fødsel i uke 35. Det er jo svært sjelden med svf så tidlig. Har du tatt blodprøver for å sjekke om du mangler noe / sjekket stoffskiftet? Kan du ha låsninger i nakke / rygg som kan forklare hodepinen? For lite søvn? Man har jo også normalt sett høyere puls i graviditeten. Anonymkode: f2802...413
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Man får aldri svangerskapsforgiftning så tidlig? fra NHI: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/protein-i-urinen/ Sitat Proteinuri i første halvdel av svangerskapet er tegn på sykdom i nyre eller urinveier, eventuelt ortostatisk proteinuri - en ufarlig tilstand der protein lettere enn normalt skilles ut i urinen når man er oppegående. Når det eneste unormale funnet kun er påvisning av protein i urinen, såkalt isolert proteinuri, tas kontroll av morgenurin. Dersom morgenurinen er fri for protein, tyder det på ortostatisk proteinuri. Proteinuri i siste del av svangerskapet kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Kontroll av blodtrykk er derfor viktig. Anonymkode: acc98...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Startet med oppdaget litt protein i urinen. Legen kommenterte på det, men gjorde ingen ekstra kontroller el. Jeg ble veldig trøtt, sovnet overalt. I pause på jobb og på besøk for eks. Fingre hovnet opp. Måtte ta av gifteringen. Hovne ankler. Ved neste legetime skyhøyt blodtrykk. Ble akutt innlagt og barnet ble dessverre født i uke 30. Barnet var i tillegg dysmatur (mindre enn normalt for lengen på sv.skap) Barnet er voksent i dag, har ADHD, men dette kan også skyldes arvelighet. Ellers frisk og fin 😊 Anonymkode: d7429...a1e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Høres veldig ut som at du har jernmangel, tar du vitamintilskudd? Proteiner i urinen trenger ikke bety svangerskapsforgiftning, spørs hvor mye utslag det er. Hvis det bare er +1 for eksempel er det gjerne bare fysiologisk. Hvis blodtrykket er fint er det veldig rart at legen mistenker svangerskapsforgiftning basert på kun de symptomene så tidlig. Henger ikke på greip i det hele tatt faktisk haha Anonymkode: 0afd8...7e5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres veldig ut som at du har jernmangel, tar du vitamintilskudd? Proteiner i urinen trenger ikke bety svangerskapsforgiftning, spørs hvor mye utslag det er. Hvis det bare er +1 for eksempel er det gjerne bare fysiologisk. Hvis blodtrykket er fint er det veldig rart at legen mistenker svangerskapsforgiftning basert på kun de symptomene så tidlig. Henger ikke på greip i det hele tatt faktisk haha Anonymkode: 0afd8...7e5 Ingen vitaminmangel, alle prøver ble sjekket i dag og de er helt fine. Tar tilskudd av gravidvitaminer + ekstra jern. ts Anonymkode: 60c2b...4b0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen vitaminmangel, alle prøver ble sjekket i dag og de er helt fine. Tar tilskudd av gravidvitaminer + ekstra jern. ts Anonymkode: 60c2b...4b0 Jernmangel er ikke det samme som vitaminmangel. Hvordan er ferritinnivåene dine? Hvilken dose jerntabletter tar du? Anonymkode: 0afd8...7e5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jernmangel er ikke det samme som vitaminmangel. Hvordan er ferritinnivåene dine? Hvilken dose jerntabletter tar du? Anonymkode: 0afd8...7e5 Jeg har ferritinnivåer innenfor normalområdet var beskjeden jeg fikk i dag. Tar jerntilskudd på 60 mg daglig. Dette etter avtale med legen da jeg har slitt med jernmangel tidligere, før jeg ble gravid. Men nå er denne ok. ts Anonymkode: 60c2b...4b0
milla80 Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Sitat Hvordan kjentes din begynnende svangerskapsforgiftning ut? Helt tilfeldig hver gang. Har hatt to svangerskapsforgiftninger som begge endte med akutt keisersnitt fordi hjerterytmen dalte drastisk begge gangene. Første gangen merket jeg en uke før termin at skoene ikke passet lengre. Leggene var som gigantiske treklubber 😁 Tenkte ikke noe mere over det den ganga, skulle til legen neste dag for vanlig sjekk . Hadde litt kvalme men ingenting uvanlig tenkte jeg allikevel . Det var legen som oppdaget det neste dag da blodtrykket ble sjekket. Skyhøyt blodtrykk samt proteiner i urinen . Ble sendt rett til sykehuset og var der frem til fødselen ble satt i gang. De prøvde å starte den ,men ingenting nyttet.De ville vente og se det an der og da og trodde det ville skje fort. Til slutt begynte hjerterytmen til baby å dale farlig fort og da bar det rett inn på operasjonsstua. Andre gangen merket jeg faktisk ikke noe i det hele tatt. Men samme skjedde allikevel . Vannet gikk på vanlig vis nøyaktig på dagen jeg hadde termin . Alle forventet en normal fødsel og riene ble verre og verre. Ingenting skjedde , og det drøyde og drøyde.Hadde litt proteiner i urin men ikke veldig høyt , om jeg husker riktig. Det endte med at hjerterytmen falt denne gangen også og da bar det rett inn på operasjonsstua igjen. Alt skjedde på minutter. I ettertid viste det seg at fostervannet var totalt misfarget og jeg hadde betennelse i kroppen og jeg ble fortalt jeg hadde svangerskapsforgiftning . Ble lagt til observasjon etter dette. Alt i alt sitter jeg ikke igjen med noen dårlig følelse av selve fødselen og slike ting ,jeg personlig følte at jeg ble godt ivaretatt på sykehuset begge gangene men ser nå i ettertid at det kunne ha blitt veldig alvorlig. Veldig takknemlig til sykehuset og de ansatte, de var fantastiske alle sammen 💓 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Har hatt svangerskapsforgiftning 2 ganger. Mine sykdomsforløp har startet tidlig (uke 24 og 30) og gradvis forverret deg over tid. Har startet med en økning i blodtrykk, deretter proteiner i urinen og til slutt hevelser og utslag på noen proteingreier i blodet. Har hatt hodepine og vært utmattet. Har fått tett oppfølgning og vært innlagt på sykehuset de siste ukene før fødsel. Har blitt igangsatt i uke 36 og 37 begge gangene, og har gått veldig fint. Anonymkode: f1639...611
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Min mor fikk svangerskapsforgiftning når hun gikk med meg i uke 16, hun har alltid forklart forløpet som at hun bare ble utrolig dårlig i form. Svimmel, kvalm, ekstrem hodepine og sånn. Lå på sykehuset da i to uker, og etter det på legesjekk alt mellom 2-5 ganger i uken resten av svangerskapet. Disse som sier at dette ikke finns, og at dette ikke kan forekomme - er bare uvitende og ikke noe du skal høre på. Er utrolig sjeldent med tidlig sv.forgiftning, men det er absolutt en greie, og det er utrolig viktig å ta det på alvor! Og holde seg i ro! selv fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 38, ble da satt igang med en gang. Men jeg merket det ikke selv, følte meg helt fin. Ble tett fulgt opp pga fare for utvikling i to-tre uker, med flere kontroller i uken, så for meg var det nesten «tilfeldig»... lykke til TS, og det er viktig at du ikke anstrenger deg for fælt og at du holder deg mye i ro! Kan få fatale følger! Klem❤️ Anonymkode: 075d9...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 Jeg fikk påvisbare symptomer i uke 38, med stigning i blodtrykk og proteiner i urinen. Jeg hadde økende ødemer helt opp til navelen og mistenkte svangerskapsforgiftning, så jeg tok BT og stix på jobben og ringte føden etterpå. Så ble jeg satt igang samme dagen i begynnelsen av uke 39. Da hadde jeg gått opp 1-2kg hver eneste dag siste uken. Jeg hadde egentlig lenge mistanke og skrekken for svangerskapsforgiftning da jeg gikk med konstante smerter under høyre ribbebue. Det kjentes ut som en jernstang som stod rett igjennom kroppen. Dette begynte vel i rundt uke 30. Det viste seg at jeg hadde hellp-syndrom i tillegg, noe som er forenelig med de smertene jeg hadde (leveren). Hodepinen pga skyhøyt BT kom ikke før under åpningsfasen. Den var intens! Etter forløsning med akutt ks så hadde jeg ingen merkbare symptomer selv om jeg fremdeles hadde svangerskapsforgiftning og help. Måtte overvåkes i seks døgn etterpå. Anonymkode: 308b5...5ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå