Gå til innhold

Bør vi mødre med 50/50 omsorg ta det mer med ro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen gikk ifra hverandre for 4 år siden, da var barnet 5 år. 50/50 og delt bosted ble løsningen for, naturlig nok fordi begge ville være mest mulig involvert i barnets liv. 

I starten trengte barnefar litt tid til å komme inn i rutinene, men det gikk strålende etter noen måneder. Nå 4 år etter, fungerer dette kjempefint for oss alle. Mye av grunnen er at vi aksepterer at vi er forskjellige og at barnefar styrer i hans uker. Jeg legger meg ikke oppi hva barnefar gjør i "hans" uker og ferier. Selvsagt så lenge han følger opp skolearbeid og fritidsaktiviteter (og det gjør han). 

Min venninne har samme ordning som meg og de er også skilt. Der krangler de så det holder, mye av grunnen er at venninna mi henger seg oppi alt. Hun blir fly forbanna hvis barnefar drar på McDonald's med ungen. Her har jeg ikke lagt meg oppi hva barnefar serverer. Han får stortsett sunn og god mat. Så spiser vi sunt her, barnet vårt er ikke feilernært :)

Føler at 50/50 hadde fungert mye bedre for oss, hvis vi mødre tok det litt mer med ro. Slapp taket og aksepterte at barnefar styrer i sitt hjem.

Anonymkode: 2a170...a3d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Og at vi må akseptere bonusmødrene også. 

Anonymkode: 4b9c9...ff6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

På mange måter enig med deg, tror mange hadde hatt godt av å slippe kontrollen mer. Samtidig oppleves det nok vanskeligere å slippe kontrollen om barnefar/barnemor ikke gir spesielt god omsorg i sine uker. For eksempel usunn og næringsfattig mat hver dag, ingen leggerutiner, blir sendt på skolen uten regntøy når det høljer ned, osv. Ikke noe jeg har personlig erfaring med selv, men kan godt se for meg at det ikke kan være lett å la den andre forelderen styre på i sine uker når du vet at det ikke er bra for barnet. 

Anonymkode: 72ee9...ad1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen gikk ifra hverandre for 4 år siden, da var barnet 5 år. 50/50 og delt bosted ble løsningen for, naturlig nok fordi begge ville være mest mulig involvert i barnets liv. 

I starten trengte barnefar litt tid til å komme inn i rutinene, men det gikk strålende etter noen måneder. Nå 4 år etter, fungerer dette kjempefint for oss alle. Mye av grunnen er at vi aksepterer at vi er forskjellige og at barnefar styrer i hans uker. Jeg legger meg ikke oppi hva barnefar gjør i "hans" uker og ferier. Selvsagt så lenge han følger opp skolearbeid og fritidsaktiviteter (og det gjør han). 

Min venninne har samme ordning som meg og de er også skilt. Der krangler de så det holder, mye av grunnen er at venninna mi henger seg oppi alt. Hun blir fly forbanna hvis barnefar drar på McDonald's med ungen. Her har jeg ikke lagt meg oppi hva barnefar serverer. Han får stortsett sunn og god mat. Så spiser vi sunt her, barnet vårt er ikke feilernært :)

Føler at 50/50 hadde fungert mye bedre for oss, hvis vi mødre tok det litt mer med ro. Slapp taket og aksepterte at barnefar styrer i sitt hjem.

Du sier at det fungerer kjempefint, at barnet stort sett får sunn og god mat, og følger opp skole og fritidsaktiviteter. Ja det beste hadde jo vært om alle var så heldige som deg.

Anonymkode: cc924...549

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Her er dessverre far et surrehode uten like og det har ikke blitt bedre på den tiden vi har hatt delt omsorg, selv om jeg har prøvd å ikke minne på ting. Det ender hver gang med at han ikke får med seg for eksempel planleggingsdager, turdager, hvilke lekser som skulle vært gjort, klær etter vær, solkrem.. Lista er lang. Om han drar med seg ungene på McDonald's eller har en litt annen leggetid enn meg bryr jeg meg ikke om, men jeg lar ikke hans manglende oversikt gå utover ungene. Har derfor oversikt over alt i min kalender og om jeg skjønner at far ikke har husket på ting, så minner jeg han på det. Viktige ting minner jeg på uansett (legetime, solkrem når det er strålende sol hele dagen, foreldremøter etc). 

Anonymkode: 76965...fbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det fungerer fint for dere fordi du og ex er enige om de grunnleggende tingene (sunn mat, rutiner, ansvar for riktig klær og evnet å følge med på klokke, kalender og avtaler). Og at dere har samme syn på hvor stort slingringsmonnet skal være.

Men hos din venninne er kanskje faren en som tar raske og usunne/iorganiserte løsninger i overkant ofte og det medfrer at mor aldri kan slakke litt på i sine uker, for da blir det ALT for mye junk/sene kvelder/ting som glemmes? 

Dette er kanskje ikke riktige fremstillinger av ditt og din venninnes liv, men de kan allikevel brukes som eksempler på hvorfor det ikke funker så godt i blant. 

Anonymkode: fef07...13c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig! 

Mødre har ikke eneretten på fasiten for eget barn. 

Mine har også delt bosted og har det så og si som ts. Ja, det blir av og til noe take away hos far og jeg tenker da sparer jeg de pengene. Da får de det der. 

Kan glemme småting, og livet går videre. Har glade barn og en glad eks. 

Anonymkode: 2a3bb...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at 50/50 krever et mye bedre samarbeid og mer tillit enn å bo i samme hus. Noe som egentlig er litt paradoksalt. 

Helt ærlig så tror jeg mye kunne vært bedre for mange om flere var villig til å jobbe med forholdet. 

Anonymkode: 00e66...0ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min erfaring er at 50/50 krever et mye bedre samarbeid og mer tillit enn å bo i samme hus. Noe som egentlig er litt paradoksalt. 

Helt ærlig så tror jeg mye kunne vært bedre for mange om flere var villig til å jobbe med forholdet. 

Jeg er litt uenig med deg her. Jeg og barnefar har lite med hverandre å gjøre. Jeg har faktisk ikke sett barnefar på nesten 4 måneder. Det er delt bosted, bytter annenhver uke. Bytte skjer på nøytral grunn, altså at barnet hentes på SFO av den som har ungen. Vi har valgt å bosette oss i samme skolekrets.  Men that's it. 

Barnet har to sett av alt (klær, leker, utstyr). Ingenting bringes frem og tilbake. Og som sagt barnefar har full kontroll i sine uker og jeg i mine. Ferier er også avtalt, og organiseres etter samme prinsipp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er litt uenig med deg her. Jeg og barnefar har lite med hverandre å gjøre. Jeg har faktisk ikke sett barnefar på nesten 4 måneder. Det er delt bosted, bytter annenhver uke. Bytte skjer på nøytral grunn, altså at barnet hentes på SFO av den som har ungen. Vi har valgt å bosette oss i samme skolekrets.  Men that's it. 

Barnet har to sett av alt (klær, leker, utstyr). Ingenting bringes frem og tilbake. Og som sagt barnefar har full kontroll i sine uker og jeg i mine. Ferier er også avtalt, og organiseres etter samme prinsipp. 

Trist for barnet når foreldrene ikke kan snakke sammen engang. 

Anonymkode: 08eae...890

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du gjør riktig. Fei for egen dør er det noe som heter. Ingen krangel = happy barn. 

Kred til deg. 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist for barnet når foreldrene ikke kan snakke sammen engang. 

Anonymkode: 08eae...890

Vi kan selvsagt snakke sammen og har god kommunikasjon oss i mellom. Men sier at der er lite behov for det. Til opplysning så møter vi begge opp på foreldremøter, dugnader, avslutninger nettopp fordi vi begge vil få med oss alt. 

Grunnen til at barnet vårt har to sett av alt er ikke fordi vi ikke greier å snakke sammen, men KUN fordi barnet skal slippe å drasse med seg ting frem og tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det fungerer fint for dere fordi du og ex er enige om de grunnleggende tingene (sunn mat, rutiner, ansvar for riktig klær og evnet å følge med på klokke, kalender og avtaler). Og at dere har samme syn på hvor stort slingringsmonnet skal være.

Det er jeg enig i. Jeg har stor tillit til barnefar og vet at han tar de rette avgjørelsene i hans uker. Vet også at det er gjensidig.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

2 stk favorittkosedyr, 2 mobiler, 2 PCer, 2 sykler, 2 fotballdrakter, 2 klarinetter til skolemusikken? Aldri en gjenglemt ytterjakke fordi det var ulikt vær fra uke til uke?

Virkelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du sier at det fungerer kjempefint, at barnet stort sett får sunn og god mat, og følger opp skole og fritidsaktiviteter. Ja det beste hadde jo vært om alle var så heldige som deg.

Jeg tror det faktisk er mange som ER så heldige, men som har en helt annen definisjon av "følge opp" og "sunn og god mat".

De fleste fedre med 50/50 bedriver ikke omsorgssvikt. Mannen min får likevel en skyllebøtte fra ekskona om at barna ikke har vært på "fin" nok ferie og at han bruker for mye penger på meg. 

Så ja, jeg er fullstendig enig i dette - alt ville vært mye lettere om flere tok det mer med ro. Sannheten er bare at det er ufattelig vanskelig for mange å slippe taket.

Anonymkode: 4c9b8...57d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

tror mye kommer an på hvordan man er som personer i utgangspunktet. Sikkert også hva slags forhold man har hatt. 

Verken jeg eller eksen er noe kranglete av oss, ikk min nye mann heller. Vi får det veldig fint til, feirer jul sammen og bursdager og gjør det beste for barnet. 

har flere venninner og bekjente som virker til å ha mye konflikter og lage bråk av alt som ikke går etter planen. Jeg blander meg ikke opp i det, men syns jo kanskje det er rart at det er så mye konflikter hele tiden. 

Anonymkode: 85d4f...4d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 16.59):

Litt eneig med deg ja.Men samtidig utrolig kjipt at mor må ta alt ansvaret og være den kjipe med sunn mat og alt det! Mens far kan dure på med junkfood og drite i alt. Forstår de som legger seg litt borti det ja..Men sammarbeid er det beste for barna. Og har far de hans ansvar og omvendt.

Anonymkode: c6de9...165

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det faktisk er mange som ER så heldige, men som har en helt annen definisjon av "følge opp" og "sunn og god mat".

De fleste fedre med 50/50 bedriver ikke omsorgssvikt. Mannen min får likevel en skyllebøtte fra ekskona om at barna ikke har vært på "fin" nok ferie og at han bruker for mye penger på meg. 

Så ja, jeg er fullstendig enig i dette - alt ville vært mye lettere om flere tok det mer med ro. Sannheten er bare at det er ufattelig vanskelig for mange å slippe taket.

Anonymkode: 4c9b8...57d

Det er fra naturens side ikke meningen at man skal slippe taket i ungene sine annenhver uke. Kanskje mødre rett og slett har et sterkere instinkt?

På papiret ser 50/50 veldig rettferdig og flott ut. I utgangspunktet har jeg nå et ganske ok samarbeid med eksmannen. Samtidig kjennes det helt forferdelig feil! 

Kanskje den skilsmissekulturen som vi har nå rett og slett ikke fungerer for veldig mange? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 19.21):

Det samme reagerte jeg på😂 Hi beskriver et drømmeforhold til sin eks, mens hun fordømmer de som ikke har like greie ekser å forholde seg til. 

Anonymkode: 62931...5c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2 stk favorittkosedyr, 2 mobiler, 2 PCer, 2 sykler, 2 fotballdrakter, 2 klarinetter til skolemusikken? Aldri en gjenglemt ytterjakke fordi det var ulikt vær fra uke til uke?

Virkelig?

Han er for gammel til kosedyr, men har kun en mobil. Den greier han å huske. Han har 2 fotballdrakter, 2 sykler, og 2 sett av yttertøy og masse tøy i begge hjem. Han spiller ikke ett instrument. Ipad og skolebøker ligger alltid i skolesekken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...