Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdigutdannet og har egentlig ingen jeg kan spørre som kan være referanse. 
Skal på et jobbintervju snart og har blitt bedt om å gjøre klar minst to referanser, og fått beskjed om at en av dem helst bør være en leder. Hvordan løser jeg det? Tar kontakt med irrelevant arbeidsplass som jeg har hatt for mange år siden som sikkert ikke husker meg? 
Praksisveileder kunne sikkert vært et godt alternativ, men jeg tror ikke hun likte meg noe særlig 😕 

Noen som har fått jobb uten referanser før? Sjekker arbeidsplasser ALLTID referanser om søkeren er aktuell for stillingen? 

Anonymkode: 67052...4fe

Videoannonse
Annonse
Gjest Timeplan
Skrevet (endret)

Det spiller egentlig ingen rolle om du ikke anser tidligere arbeidsplasser som relevante nok i forhold til den jobben du skal gjøre nå. En stor del av referansesjekken handler om å verifisere at du er den du er, høre litt om hvordan du fungerer på en arbeidsplass på generelt grunnlag, samarbeid med andre osv, ting som gjerne er felles uansett hvor du jobber. 

Jeg ville tatt kontakt med tidligere arbeidsgivere, ofte husker de deg bedre enn du tror. En gang jeg søkte sommerjobb i en kjede jeg hadde jobbet for tidligere oppga jeg ikke referanse fra sist gang jeg jobbet der siden jeg regnet med den var utdatert, og jeg dessuten bare hadde vært der et par måneder. Men sjefen for den nye stillingen ringte til den forrige arbeidsplassen min likevel, og selv om min daværende sjef hadde sluttet var det en annen ansatt der som husket meg og som ga meg en god referanse. Det var vel 4 - 5 år etter at jeg hadde jobbet der. 

Veldig glad for at noen husket meg da, hvis ikke hadde det sikkert sett ut som om jeg løy på CVn min :ler:

Endret av Timeplan
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon som deg TS, og har prøvd lenge å få jobb uten referanser, men det er ikke lett. Blir spurt om referanser over alt nå virker det som. 

Anonymkode: f2b86...386

AnonymBruker