Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart ferdigutdannet og har egentlig ingen jeg kan spørre som kan være referanse. 
Skal på et jobbintervju snart og har blitt bedt om å gjøre klar minst to referanser, og fått beskjed om at en av dem helst bør være en leder. Hvordan løser jeg det? Tar kontakt med irrelevant arbeidsplass som jeg har hatt for mange år siden som sikkert ikke husker meg? 
Praksisveileder kunne sikkert vært et godt alternativ, men jeg tror ikke hun likte meg noe særlig 😕 

Noen som har fått jobb uten referanser før? Sjekker arbeidsplasser ALLTID referanser om søkeren er aktuell for stillingen? 

Anonymkode: 67052...4fe

Videoannonse
Annonse
Gjest Timeplan
Skrevet (endret)

Det spiller egentlig ingen rolle om du ikke anser tidligere arbeidsplasser som relevante nok i forhold til den jobben du skal gjøre nå. En stor del av referansesjekken handler om å verifisere at du er den du er, høre litt om hvordan du fungerer på en arbeidsplass på generelt grunnlag, samarbeid med andre osv, ting som gjerne er felles uansett hvor du jobber. 

Jeg ville tatt kontakt med tidligere arbeidsgivere, ofte husker de deg bedre enn du tror. En gang jeg søkte sommerjobb i en kjede jeg hadde jobbet for tidligere oppga jeg ikke referanse fra sist gang jeg jobbet der siden jeg regnet med den var utdatert, og jeg dessuten bare hadde vært der et par måneder. Men sjefen for den nye stillingen ringte til den forrige arbeidsplassen min likevel, og selv om min daværende sjef hadde sluttet var det en annen ansatt der som husket meg og som ga meg en god referanse. Det var vel 4 - 5 år etter at jeg hadde jobbet der. 

Veldig glad for at noen husket meg da, hvis ikke hadde det sikkert sett ut som om jeg løy på CVn min :ler:

Endret av Timeplan
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon som deg TS, og har prøvd lenge å få jobb uten referanser, men det er ikke lett. Blir spurt om referanser over alt nå virker det som. 

Anonymkode: f2b86...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i samme situasjon som deg TS, og har prøvd lenge å få jobb uten referanser, men det er ikke lett. Blir spurt om referanser over alt nå virker det som. 

Anonymkode: f2b86...386

Kan vi ikke bare drite i referanser snart og kalle det gammeldags? Det bør bli lettere å få jobb generelt. 

Anonymkode: e48a4...80f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uten erfaring blir det vanskelig. 

Anonymkode: 4c11b...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har landa flere jobber uten referanser. Fordi jeg alltid gjør en dårlig jobb 🙈 Men jeg er sykt flink på å lande jobber 😂 Hatt 11 jobber de siste 10 årene, så det med søknad kan jeg. Og jeg har aldri brukt referanse. Om man virker perfekt for jobben, så ser sjefer forbi dette. 

Men om du ikke har referanser fordi du har studert, så er jo det en VELDIG legit grunn og det er bare å si det til sjefen. Si om sjefen ønsker, så kan hen kontakte evt en lærer eller en veldig gammel referanse. Da viser man at man ikke har noe å skjule på en måte. 

Anonymkode: 4b5de...804

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det? Sliter med det samme selv. Har ikke jobbet på noen år pga. sykdom, men prøver å komme meg tilbake til arbeidslivet nå. Har kontaktet en del tidligere sjefer og kolleger, og enten sier de nei til å være referanse, eller så husker de meg ikke.

Anonymkode: bd72d...ef3

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har landa flere jobber uten referanser. Fordi jeg alltid gjør en dårlig jobb 🙈 Men jeg er sykt flink på å lande jobber 😂 Hatt 11 jobber de siste 10 årene, så det med søknad kan jeg. Og jeg har aldri brukt referanse. Om man virker perfekt for jobben, så ser sjefer forbi dette. 

Anonymkode: 4b5de...804

Dette er jo grunnen til at arbeidsgivere spør om referanser da. Sånn at de ikke ansetter folk som deg. Tipper de arbeidsplassene som ansatte deg uten referanse, nå spør om referanse slik at de ikke havner i samme situasjon....

Anonymkode: 3f3c1...968

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan vi ikke bare drite i referanser snart og kalle det gammeldags? Det bør bli lettere å få jobb generelt. 

Det er jo gammeldags. Referanser er jo håndplukket av kandidaten, og ofte er referansene instruert hva dem skal si hvis dem blir ringt. Det er lite sannhet å oppdrive fra referanser, egentlig. 

Og ironisk nok så kan jo en referanse fort gi en positiv omtale for å bli kvitt den elendige ansatte. 

Dessuten så er det langt ifra alle bedrifter som ringer referansene. Hvorfor skal de gjøre det? Man kan som sagt ikke stole på referanser. Man må uansett kjøre solide og gode jobbintervjuer for å kartlegge den ansatte opp mot sin stilling, sitt arbeidsmiljø og sine ansatte, og i denne konteksten så betyr det jo nada niks hva arbeidstakeren har gjort tidligere i karrieren. Ulumskheter må man rett og slett finne ut av selv. 

Anonymkode: 05176...366

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo gammeldags. Referanser er jo håndplukket av kandidaten, og ofte er referansene instruert hva dem skal si hvis dem blir ringt. Det er lite sannhet å oppdrive fra referanser, egentlig. 

Og ironisk nok så kan jo en referanse fort gi en positiv omtale for å bli kvitt den elendige ansatte. 

Dessuten så er det langt ifra alle bedrifter som ringer referansene. Hvorfor skal de gjøre det? Man kan som sagt ikke stole på referanser. Man må uansett kjøre solide og gode jobbintervjuer for å kartlegge den ansatte opp mot sin stilling, sitt arbeidsmiljø og sine ansatte, og i denne konteksten så betyr det jo nada niks hva arbeidstakeren har gjort tidligere i karrieren. Ulumskheter må man rett og slett finne ut av selv. 

Og bare for å si det. Vi ringer aldri referanser. Med mindre vi holder i en attest som er ufullstendig, mangelfull og lite konkret. Men da ringer vi ikke for å forhøre oss om den ansatte, men for å få et innblikk i hva jobben egentlig gikk ut på ettersom lederen har sendt med kandidaten en attest som pokker meg ikke er dugelig til noe fordi lederen har gjort en elendig jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Håper det? Sliter med det samme selv. Har ikke jobbet på noen år pga. sykdom, men prøver å komme meg tilbake til arbeidslivet nå. Har kontaktet en del tidligere sjefer og kolleger, og enten sier de nei til å være referanse, eller så husker de meg ikke.

Anonymkode: bd72d...ef3

Det går helt fint. Da søker du uten referanse. Ikke alle har referanse. Og blir du spurt hvorfor du ikke har referanse, så sier du at tidligere sjefer ikke ønsker å være din referanse ettersom det har gått så lang tid siden du jobbet der. Fair enough. Ærlig og oppriktig. Er du en god nok kandidat uansett og passerer jobbintervjuet med glans, så skal det jammen godt gjøres at du ikke får jobben fordi du har noen surpeiser som gamle sjefer :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er snart ferdigutdannet og har egentlig ingen jeg kan spørre som kan være referanse. 
Skal på et jobbintervju snart og har blitt bedt om å gjøre klar minst to referanser, og fått beskjed om at en av dem helst bør være en leder. Hvordan løser jeg det? Tar kontakt med irrelevant arbeidsplass som jeg har hatt for mange år siden som sikkert ikke husker meg? 
Praksisveileder kunne sikkert vært et godt alternativ, men jeg tror ikke hun likte meg noe særlig 😕 

Noen som har fått jobb uten referanser før? Sjekker arbeidsplasser ALLTID referanser om søkeren er aktuell for stillingen? 

Anonymkode: 67052...4fe

Det er for øvrig ikke normalt å ha referanser når man nettopp er ferdigutdannet. Så ikke tenk på det! Og blir du spurt om hvorfor du ikke har det, noe som burde vært unødvendig siden det er opplagt, så sier du jo at du er nettopp ferdigutdannet og derfor ikke har referanser. Så søk søk søk. Og gjør selve jobben på jobbintervju :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fult mulig 😁👍 

Anonymkode: 482cd...fcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da bør det også bli enklere for arbeidsgiver å si opp en person som viser seg ha løyet om sine egne evner.

Skjønner godt at arbeidsgiver ønsker å forhøre seg litt med tidligere arbeidsplasser før ansettelse.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (9 timer siden):

Da bør det også bli enklere for arbeidsgiver å si opp en person som viser seg ha løyet om sine egne evner.

Skjønner godt at arbeidsgiver ønsker å forhøre seg litt med tidligere arbeidsplasser før ansettelse.

Er det ikke derfor vi har 6mnd prøvetid? 

Anonymkode: e293d...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...