AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Jeg er utdannet sykepleier og skal ta ppuy til høsten på deltid. Jeg har lyst til å ta et årsstudium i tillegg, for å få fullt stipend+ lån, men og for å kunne bli mer attraktiv som jobbsøker senere. Bli brukt til mer enn yrkesfaglærer. Jeg har søkt på samordna opptak, bla årsstudium i nordisk og informasjonsvitenskap. Vil det være lurest å velge nordisk mtp jobb? Eller er og IT- kunnskaper noe som verdsettes i skolen? Anonymkode: c40b8...764
stan Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Hvis du kan undervise i Norsk er du garantert jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 stan skrev (1 time siden): Hvis du kan undervise i Norsk er du garantert jobb. Da er valget enkelt 😊 Er det nok å ha 60 stp i faget for å kunne undervise? For da kan jeg ta noe annet neste år, historie eller engelsk? Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #4 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da er valget enkelt 😊 Er det nok å ha 60 stp i faget for å kunne undervise? For da kan jeg ta noe annet neste år, historie eller engelsk? Anonymkode: c40b8...764 Fremmedspråk! Norsk + spansk/fransk/tysk så kommer du til å få kastet jobber etter deg. Ikke ta engelsk i tillegg til norsk, veldig stor rettebyrde. Anonymkode: 3df20...15e 1
KristineS Skrevet 3. juni 2021 #5 Skrevet 3. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da er valget enkelt 😊 Er det nok å ha 60 stp i faget for å kunne undervise? For da kan jeg ta noe annet neste år, historie eller engelsk? Anonymkode: c40b8...764 Formelt sett er du med 60 stp. + PPU kvalifisert for å undervise i norsk fra 5. klasse til 13. klasse. Om du tenker å jobbe på videregående kan det fort være at skolene ønsker at du har mer enn bare 60 stp. i nordisk. Jeg har selv bachelor+PPU, og gikk glipp av flere intervjumuligheter fordi de kun ville ha søkere med mastergrad. Fikk til slutt jobben jeg har nå, men også her ville de i utgangspunktet helst ha noen med master, og i hvert fall mer enn bare et årsstudium. Du kan nok kanskje ha et fortrinn likevel på noen skoler som har yrkesfag iom at du kan undervise i både et fellesfag og programfag. Endret 3. juni 2021 av KristineS
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #6 Skrevet 3. juni 2021 Jeg er utdannet lærer og det er mangel på IT-kompetanse i skolen. Det er et behov og en etterspørsel, men de fleste som har studert IT får vel bedre betalt i andre jobber. Så jeg ser absolutt behovet der. Hvor du bor vil ha mye å si for hvordan arbeidsmarkedet vil være når du er utdannet. Jeg kommer fra et mindre sted der de også ansetter ufaglærte lærere, men i f.eks. Oslo er det mere konkurranse om lærerjobbene. Anonymkode: 33d57...bcb
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #7 Skrevet 3. juni 2021 60 studiepoeng i nordisk er lite, dersom du ønsker noe fast i vgs. Du kan evt.undervise i norsk på yrkesfag + programfag, men du blir ikke gitt undervisning på studieforberedende. Her skal det i de fleste tilfeller en master i nordisk til. I enkelte tilfeller settes det inn vikarer. De som kun har årsstudium i norsk bør holde seg til ungdomstrinnet, da 60 studiepoeng i et så stort fag er en vits på vgs. Anonymkode: 4d827...b6a 1
Ullvott Skrevet 3. juni 2021 #8 Skrevet 3. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): 60 studiepoeng i nordisk er lite, dersom du ønsker noe fast i vgs. Du kan evt.undervise i norsk på yrkesfag + programfag, men du blir ikke gitt undervisning på studieforberedende. Her skal det i de fleste tilfeller en master i nordisk til. I enkelte tilfeller settes det inn vikarer. De som kun har årsstudium i norsk bør holde seg til ungdomstrinnet, da 60 studiepoeng i et så stort fag er en vits på vgs. Anonymkode: 4d827...b6a Siden TS skal ta PPU for yrkesfag er ikke undervisning på studieforberedende aktuelt uansett. PS: til TS: hvis du ønsker å ta et årsstudium bør du nok ta sikte på et deltidsstudium. Da tror jeg informasjonsvitenskap faller ut. Endret 3. juni 2021 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #9 Skrevet 3. juni 2021 Ullvott skrev (1 time siden): Siden TS skal ta PPU for yrkesfag er ikke undervisning på studieforberedende aktuelt uansett. PS: til TS: hvis du ønsker å ta et årsstudium bør du nok ta sikte på et deltidsstudium. Da tror jeg informasjonsvitenskap faller ut. Er du helt skråsikker på at jeg ikke kan bli brukt som lærer på studieforberedende, selv om jeg tar over 60 stp i faget? Selv om jeg tar et årsstudium, så kan jeg gjøre det om til deltid, det er jo bare å utsette noen fag det. Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er utdannet lærer og det er mangel på IT-kompetanse i skolen. Det er et behov og en etterspørsel, men de fleste som har studert IT får vel bedre betalt i andre jobber. Så jeg ser absolutt behovet der. Hvor du bor vil ha mye å si for hvordan arbeidsmarkedet vil være når du er utdannet. Jeg kommer fra et mindre sted der de også ansetter ufaglærte lærere, men i f.eks. Oslo er det mere konkurranse om lærerjobbene. Anonymkode: 33d57...bcb Jeg kommer og fra et lite sted, lærermangel her. Langt unna Oslo. Jeg har alltid hatt lyst til å lære meg litt om IT, så derfor tenkte jeg på det i denne sammenheng. Og for å kanskje holde noen flere dører åpne. Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fremmedspråk! Norsk + spansk/fransk/tysk så kommer du til å få kastet jobber etter deg. Ikke ta engelsk i tillegg til norsk, veldig stor rettebyrde. Anonymkode: 3df20...15e Ok, takk for tips. Men må jeg ha mange studiepoeng innen fremmedspråk da? Mer enn 60? Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 KristineS skrev (11 timer siden): Formelt sett er du med 60 stp. + PPU kvalifisert for å undervise i norsk fra 5. klasse til 13. klasse. Om du tenker å jobbe på videregående kan det fort være at skolene ønsker at du har mer enn bare 60 stp. i nordisk. Jeg har selv bachelor+PPU, og gikk glipp av flere intervjumuligheter fordi de kun ville ha søkere med mastergrad. Fikk til slutt jobben jeg har nå, men også her ville de i utgangspunktet helst ha noen med master, og i hvert fall mer enn bare et årsstudium. Du kan nok kanskje ha et fortrinn likevel på noen skoler som har yrkesfag iom at du kan undervise i både et fellesfag og programfag. Takk, får håpe du har rett i det. Hadde jeg vært yngre og hatt mer tid og penger, så hadde jeg gjerne begynt på lektor fra scratch, men prøver nå å komme meg inn i skolevesenet via yrkesfag, og derfor vil jeg gjerne ta flere fag dersom der gjør meg mer attraktiv, og jeg liker godt norsk-engelsk-historie osv, det blir mer gøy å studere enn pes. Hvis det var noen som trodde jeg bare var opptatt av å jobbe med yrkesfag 😊 Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ok, takk for tips. Men må jeg ha mange studiepoeng innen fremmedspråk da? Mer enn 60? Anonymkode: c40b8...764 Kanskje ikke så mye spansk/fransk/tysk på yrkesfag? Anonymkode: 445c1...6f0
stan Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er du helt skråsikker på at jeg ikke kan bli brukt som lærer på studieforberedende, selv om jeg tar over 60 stp i faget? Selv om jeg tar et årsstudium, så kan jeg gjøre det om til deltid, det er jo bare å utsette noen fag det. Anonymkode: c40b8...764 Det kan du. Men som nevnt av andre, mer enn 60 stp hjelper. I de store byene er det vanskelig å få jobb. Om du har mulighet til å jobbe andre steder er det lettere. Det er tross alt mangel på lærere i landet.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kanskje ikke så mye spansk/fransk/tysk på yrkesfag? Anonymkode: 445c1...6f0 Er du sarkastisk? Det er godt mulig det ikke er så mye fremmedspråk på yrkesfag, det vet jeg ikke så mye om. Selv gikk jeg allmenne fag (som det da het). Jeg bare siterte en som foreslo dette. Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 stan skrev (41 minutter siden): Det kan du. Men som nevnt av andre, mer enn 60 stp hjelper. I de store byene er det vanskelig å få jobb. Om du har mulighet til å jobbe andre steder er det lettere. Det er tross alt mangel på lærere i landet. Ok takk igjen for svar 😊 Anonymkode: c40b8...764
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, takk for tips. Men må jeg ha mange studiepoeng innen fremmedspråk da? Mer enn 60? Anonymkode: c40b8...764 60 på vgs og 30 på ungdomsskolen. Anonymkode: 3df20...15e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje ikke så mye spansk/fransk/tysk på yrkesfag? Anonymkode: 445c1...6f0 Nei kanskje ikke akkurat elevene som går yrkesfag har fremmedspråk, men det er vel gjerne andre elever på skolen? Om skolen tilbyr både studiespes og yrkesfag. Og noen skoler har kombinerte linjer, med yrkesfag over 3 år som gir studiekompetanse. Anonymkode: 3df20...15e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #19 Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er du sarkastisk? Det er godt mulig det ikke er så mye fremmedspråk på yrkesfag, det vet jeg ikke så mye om. Selv gikk jeg allmenne fag (som det da het). Jeg bare siterte en som foreslo dette. Anonymkode: c40b8...764 Nei, jeg var ikke sarkastisk. Anonymkode: 445c1...6f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå