Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 12 og har helt siden jeg fant ut om graviditeten slitt med sure oppstøt hele tiden. Det forekommer som regel etter mat og drikke inntak, men kan også komme av seg selv «uprovosert». Jeg er plaget stort sett hele dagen, hver dag. 

Så langt har jeg prøvd surhetsregulerende tabletter fra apotek og mengder med melk. 
Dette begynner virkelig å plage meg, så jeg lurer på om noen andre har slitt med det samme og hva funket for dere? Vil aller helst finne noe som fungerer i fler timer da de tablettene jeg har testet kun fungerer i max 30 minutter før det er på’n igjen..

Anonymkode: fcf0d...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh jeg er i samme bås som deg. Halsbrannen har vært den største plagen, og det føles ut som jeg brenner opp innvendig:( Føler for å kaste opp, er i uke 38... Jeg tar Gaviscon og det fungerer helt ok, men er ikke helt fri den j... halsbrannen. :( Jeg ville vurdert og gått til lege og fått noe på resept.. huff lykke til❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen effekt av gaviscon tabletter, men jeg hadde veldig god effekt av flytende gaviscon. Det ble livredderen min i forrige graviditet hvor jeg var mye plaget med halsbrann. Jeg måtte ha med en flaske uansett hvor jeg gikk og til og med inn på fødestua🤣 Det var helt magisk når babyen var ute, da forsvant halsbrannen på et blunk! 

Anonymkode: 73d75...769

Skrevet

Jeg aaaner ikke om dette er til hjelp, men så fort jeg kuttet ut det meste av karbohydrater, så gav halsbrann og sure oppstøt seg nesten helt. Jeg måtte kutte karbohydrater pga. svangerskapsdiabetes, men jeg hadde MASSE halsbrann før det.

Ellers så hjalp det meg litt å drikke melk etter måltider, og gjerne før sengetid. Ikke masse melk, bare et par slurker.

AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (22 minutter siden):

Jeg aaaner ikke om dette er til hjelp, men så fort jeg kuttet ut det meste av karbohydrater, så gav halsbrann og sure oppstøt seg nesten helt. Jeg måtte kutte karbohydrater pga. svangerskapsdiabetes, men jeg hadde MASSE halsbrann før det.

Ellers så hjalp det meg litt å drikke melk etter måltider, og gjerne før sengetid. Ikke masse melk, bare et par slurker.

Samme her. Brød er fienden. De dagene jeg har spist mye brød eller frukt holder jeg på å spy av halsbrann.

Anonymkode: d6caf...27c

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Tusen takk for alle svar og tips. Det setter jeg stor pris på ❤️ Har kjøpt flytende gaviscon og link tyggegummi så vi får se om det gir noe effekt 😌 

Anonymkode: fcf0d...309

Gjest Maxwell
Skrevet (endret)

Har aldri vært gravid, men har refluks. Somac to ganger i døgnet og mye melk i løpet av dagen demper halsbrannen. Men det hjelper ikke mot tett nese, pustebesvær og klump i halsen. Kjennes ut som det sitter noe der man må hoste opp. Og man kan brekke seg av det, men ekstrem halsbrann slipper man i det minste. Så vil anbefale Somac. Og kutt ned på mat med sukker og fett. Ikke drikk noe med kullsyre, kaffe og te. 

Endret av Maxwell
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen. Halsbrann kan være så sykt vondt. Jeg også rydde til vel 1-2 liter melk daglig for å lindre. Og jeg gråt om vi var tom.. Endte opp med kjemisk bronkitt i flere måneder pga aspirerte magesyre når jeg sov. Det hjelper også å ligge på venstre side, da strekker du ut magesekken, ligger du på høyre side så krumme magesekken og innholdet kommer lettere opp. 

Jeg knasket gaviscon og novaluzid. Husk at gaviscon danner et skumlokk over magesyren og effekten oppheves av inntak av væske Eller mat. Novaluzid regulerer syren. 

Om jeg skulle fått det i dette svangerskapet så skal jeg lett gå til legen og få resept på tabletter, det hjalp helt for venninnen min. 

Anonymkode: 67642...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også halsbrann helt fra start med nå med nr 2. Med første var det bare i tredje trimester, men nå har jeg gått og gulpa syre i 8 måneder. 

Masse melk/kakao (syntes varm melk virker bedre), mye yogurt, masse novaluzid og sove med hodet høyt hjelper litt. Gaviscon prøvde jeg med første men hata smaken og syntes ikke det hjalp noe, så holder meg til novaluzid. 

Med første ble jeg kvitt halsbrann det øyeblikket ingen var ute, det var en himmelsk følelse! 

Anonymkode: 64560...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...