AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Jeg har lav lønn. Føler noen ganger det er urettferdig. Men så tenker jeg at til og med det har positive sider. For eksempel blir man ansett som mer jordnær og usnobbete. Noen andre? Anonymkode: c9cba...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Verken eller. Man kan også være jordnær med høy lønn. Jeg har lav lønn, men jeg bryr meg ikke. Tenker ikke på det som verken positivt eller negativt. Det er ikke så viktig for meg og jeg sammenligner meg så og si aldri med folk når det gjelder penger. Det er ikke en viktig referansegruppe for meg. Anonymkode: be182...232 1
Blobette Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Generelt mer miljøvennlig Økonomisk smertefri overgang når man går av med pensjon. 19
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 (endret) Ehhh... nei, jeg kommer ikke på noe. Jeg er vant med ganske normal lønn, ikke lav, men slett ikke høy. Synes det er tøft nok å få endene til å møtes uansett. det er jo hva man sitter igjen med som betyr noe. Har man høyere lønn, så har man kanskje brukt penger på andre ting. Har høyere forbruk. Endret 2. juni 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Chicchi Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Jeg har lav lønn og vet at jeg må spare ekstra lenge hvis jeg vil ha noe. Det gir en indre fred. Hver lønnsslipp handler ikke om hva jeg kan kjøpe denne måneden; den går heller til husleie, mat og regninger. Jeg er en livsnyter og bruker det som blir til overs på en take away sushi i sola, en is med strøssel ved brygga. Jeg tenker ikke så mye over penger, helt enkelt Min lave lønn kommer også av at jeg ikke jobber så mye. Så har en del fritid, hvilket er uvurdelig
Kattekvinne Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Får mer spandert. 😏 Neida. Men tror det var en forskningsartikkel jeg leste for lenge siden som sa at de med lite penger var mer gavmilde. Så er spørsmålet hva som er årsaken til det andre. 1
newman01 Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Først må man definere lav lønn. Ifølge en artikkel på NRK idag om en kokk i Bodø som ikke fikk kjøpe leilighet siden hun "bare" tjente 400'000. Så er 400'000 lav lønn? Eller snakker vi 350'000? Eller 250'000? Kjøpekraften mellom 250'000 og 400'000 er ganske stor, men begge kan regnes som lav lønn sett opp mot median og snitt i Norge 3
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har lav lønn. Føler noen ganger det er urettferdig. Men så tenker jeg at til og med det har positive sider. For eksempel blir man ansett som mer jordnær og usnobbete. Noen andre? Anonymkode: c9cba...ccc Jeg husker da jeg hadde veldig dårlig råd en periode. Jeg unnte meg en halvliter cola hver fredag. Colaen smakte himmelskt, sparte en desiliter til dagen etterpå. Så lenge man får betalt regningene så overlever man. 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Det eneste positive jeg kommer på, er at jeg ble spandert mer på. 😂 neida.. (joda). Nei, Jeg kommer ikke på så mye positivt med å ha lav lønn. Men heller lavere lønn og jobb jeg trives i, en høy lønn og mistrivsel. Men kombinasjonen jeg hadde tidligere med lav lønn og mistrivsel, det var drepen. Anonymkode: d2870...63d 1
S4050-R40B Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Har lav lønn, 320.000 brutto i året, men har hatt diverse gjeld og lønnstrekk, så inntekt har vært mindre. For meg er det mer negativt enn positivt, men de positive tingene jeg kommer på er: Når det er noe jeg virkelig vil ha, så må jeg spare, og følelsen når jeg har spart opp nok til å kjøpe det, er kjempegod. (jeg) Blir flinkere til å finne på ting som ikke koster allverdens av penger. Nyter luksus mer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Kanskje mindre (indre og ytre) press angående å prestere på jobben? Ikke at man skal være lat eller gjøre ting dårlig, men den følelsen av at man alltid burde gjort mer, jobbet mer/ut over arbeidstid, ikke har fortjent å ta vanlig fri, at man kan "bli avslørt" at man ikke er bra nok. All den (lille) lønna man får, er velfortjent og vel så det, ingen grunn til dårlig samvittighet? Og at det høyst sannsynlig bare kan være på det nivået eller gå oppover, hvis man finner en ny jobb man ønsker mer, kan man skifte uten å tenke på økonomien i det? Anonymkode: 66d70...986 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Jeg klarer ikke å se noen positive sider. Det er veldig vanskelig å få hverdagen til å gå rundt med lite penger, noe som gjør at den psykiske belastningen øker. Anonymkode: 190c7...c85 12
newman01 Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke å se noen positive sider. Det er veldig vanskelig å få hverdagen til å gå rundt med lite penger, noe som gjør at den psykiske belastningen øker. Anonymkode: 190c7...c85 Man får mer valuta for skattepengene man betaler inn til fellesskapet da... Som lavtlønnet betaler man lite skatt, men får fortsatt barnehage, helsehjelp, skolegang osv. Men det er vel ikke noe å trakte etter. 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 Jeg er på AAP, så jeg har svært lite utbetalt i mnd. Men det går greit, for jeg har alltid vært sparsommelig av meg. Jeg kjøper ikke tingtang, og jeg er mye mer miljøvennlig. Gikk egentlig andre veien, først minimalist og miljøvennlig, så gikk inntekten min drastisk ned (selvsagt ikke eget valg, men alvorlig sykdom). Det er kjedelig om man må til tannlegen eller vil spandere noe på andre, men ikke har råd. Men i hverdagen går det fint. Anonymkode: 12c37...56a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 At man kjenner på en mye større glede og tilfredsstillelse når man får spart opp til å kjøpe seg noe man har ønsket seg lenge. Akkurat den gleden syns jeg er undervurdert, og hvis jeg hadde hatt nok penger til å kjøpe alt jeg hadde ønsket meg, så tror jeg livet villet blitt ganske tomt. Anonymkode: 40a6d...b3a 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Lavere forbruk. Miljøvennlig. Anonymkode: cd116...4d8 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er på AAP, så jeg har svært lite utbetalt i mnd. Men det går greit, for jeg har alltid vært sparsommelig av meg. Jeg kjøper ikke tingtang, og jeg er mye mer miljøvennlig. Gikk egentlig andre veien, først minimalist og miljøvennlig, så gikk inntekten min drastisk ned (selvsagt ikke eget valg, men alvorlig sykdom). Det er kjedelig om man må til tannlegen eller vil spandere noe på andre, men ikke har råd. Men i hverdagen går det fint. Anonymkode: 12c37...56a Er i samme situasjon. Kjenner en oppriktig glede over å kunne kjøpe et nytt kjøkkenredskap eller en blomsterbukett til stuebordet. Det ville sikkert ha plaget meg mer dersom jeg ikke eide egen leilighet (belånt, men med relativt grei belåningsgrad). I verste fall kan jeg selge leiligheten og kjøpe leilighet med mer usentral beliggenhet. Da kan jeg være gjeldsfri / tilnærmet gjeldsfri. Anonymkode: a7e14...e51 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Positiv ting er å kunne dra underdog-kortet. Som lavtlønnet blir jeg beundret av å få økonomien til å gå rundt. Og jeg kan klage på at jeg føler meg stigmatisert og utafor samfunnet. Anonymkode: 53397...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 Har jeg lite penger bruker jeg lite, har jeg mye penger bruker mye. Jeg er ikke flink å spare, men klarer jeg alltid. Anonymkode: 16ddc...88f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå