Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Jeg er ikke for surrogati, men en bekjent har planer om å hente surrogatmoren fra utlandet. Den bekjente forteller at de har planlagt å bruke en privat lege som skal være der under fødselen. Jeg ble sjokkert da hun fortalte dette og sa at det ikke var lov. Håper ikke det er lov. Paret som ønsker barn igjennom surrogati er begge advokater så jeg blir usikker på hva loven sier. Jeg fortalte henne at helsevesenet, skolen og så videre ville reagere hvis det kom et barn som ikke er registrert. Hun sa da at hun skulle registrere barnet som sitt eget seks måneder etter fødsel og at surrogatmoren da ville være i hjemlandet sitt. Jeg vet det kanskje høres ut som jeg er misunnelig siden de er rike og vellykkede, men sånn er det ikke. Er det noen som vet hvordan jeg kunne ha stoppet dette?
Blobette Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 (endret) Er surrogatmor allerede gravid? Jeg ville snakket med vennene dine og vært klar på hva jeg mente om dette. Bedre å være åpen om det enn å gå bak ryggen deres, selv om du risikerer vennskapet. Så ville jeg faktisk spurt en advokat. Jeg vet ikke om situasjonen, det høres ekstremt sketchy ut, men det kan være alt blir verre for alle om surrogatmoren må sitte igjen uten betalt med en unge hun kanskje ikke vil ha. Jeg ville prøvd å få oversikt først. Endret 2. juni 2021 av Blobette skrivefeil 3
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2021 Blobette skrev (8 minutter siden): Har surrogatmor allerede gravid? Jeg ville snakket med vennene dine og vært klar på hva jeg mente om dette. Bedre å være åpen om det enn å gå bak ryggen deres, selv om du risikerer vennskapet. Så ville jeg faktisk spurt en advokat. Jeg vet ikke om situasjonen, det høres ekstremt sketchy ut, men det kan være alt blir verre for alle om surrogatmoren må sitte igjen uten betalt med en unge hun kanskje ikke vil ha. Jeg ville prøvd å få oversikt først. Jeg tror ikke surrogatmor er gravid og vet at hun ikke er hentet til Norge enda. Etter jeg sa det ikke var lov så vil hun ikke fortelle meg noen detaljer. Jeg vet at hun har vært på klininkk i utlandet i forbindelse med surrogati.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Virker jo helt utrolig at de er advokater som ikke vet at surrogati er ulovlig i Norge.. De kan vel ende opp med at barnet blir tatt fra de og satt i fosterhjem. Om de inngår kontrakt i utlandet er det vel annereldes. Det kan ikke norske myndigheter nekte. Anonymkode: 01bb2...14a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Han her er et kjent troll, ikke bit på. Anonymkode: 302ff...c4f 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Nei, trollemor har allerede 11 små og kan hverken stille som surrogat eller au pair. Anonymkode: 977b7...11d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Man kan ikke bare "registrere et barn" som sitt eget. Men faren vil vel være biologisk far da, så han han blir registrert ved fødsel og kan få foredreansvar, barnet norsk statsborgerskap og moren kan adoptere barnet etter fem år tror jeg, hvis surrogatmoren har fraskrevet seg foreldreansvaret og godtar adopsjonen. Det er lov til å bli gravid med au pairen sin, men å ha en avtale om det er nok veldig ikke lov, samt jeg tviler på om de får foretatt en eggdonasjon i Norge, privat lege eller ikke. Det er ikke lov. Anonymkode: cae7e...9f0 1
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2021 Rotemor skrev (10 minutter siden): Dette er jo løgn. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddGMbA/derfor-velger-nordmenn-aa-faa-barn-ved-hjelp-av-utenlandsk-surrogat-norge-ville-ikke-hjelpe-oss https://www.nrk.no/dokumentar/xl/surrogatibarna-ingen-vil-snakke-om-1.15212969 Er dette også løgn?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Problemløseren skrev (41 minutter siden): Jeg er ikke for surrogati, men en bekjent har planer om å hente surrogatmoren fra utlandet. Den bekjente forteller at de har planlagt å bruke en privat lege som skal være der under fødselen. Jeg ble sjokkert da hun fortalte dette og sa at det ikke var lov. Håper ikke det er lov. Paret som ønsker barn igjennom surrogati er begge advokater så jeg blir usikker på hva loven sier. Jeg fortalte henne at helsevesenet, skolen og så videre ville reagere hvis det kom et barn som ikke er registrert. Hun sa da at hun skulle registrere barnet som sitt eget seks måneder etter fødsel og at surrogatmoren da ville være i hjemlandet sitt. Jeg vet det kanskje høres ut som jeg er misunnelig siden de er rike og vellykkede, men sånn er det ikke. Er det noen som vet hvordan jeg kunne ha stoppet dette? Hvordan går det med DetPerfekteLiv og au-pairen som røyker utenfor inngangsdøren?. Anonymkode: a8f50...5c5 2
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke bare "registrere et barn" som sitt eget. Men faren vil vel være biologisk far da, så han han blir registrert ved fødsel og kan få foredreansvar, barnet norsk statsborgerskap og moren kan adoptere barnet etter fem år tror jeg, hvis surrogatmoren har fraskrevet seg foreldreansvaret og godtar adopsjonen. Det er lov til å bli gravid med au pairen sin, men å ha en avtale om det er nok veldig ikke lov, samt jeg tviler på om de får foretatt en eggdonasjon i Norge, privat lege eller ikke. Det er ikke lov. Anonymkode: cae7e...9f0 Jeg har forstått det slik at hun skal bli gravid på en klinikk og flytte til Norge når hun er tre måneder på vei. Hvis det blir tatt DNA av barnet så vil det være det norske paret som slår ut. Men jeg tror myndighetene vil reagere på at moren ikke har sagt noe om graviditet til legen?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Problemløseren skrev (38 minutter siden): Jeg er ikke for surrogati, men en bekjent har planer om å hente surrogatmoren fra utlandet. Den bekjente forteller at de har planlagt å bruke en privat lege som skal være der under fødselen. Jeg ble sjokkert da hun fortalte dette og sa at det ikke var lov. Håper ikke det er lov. Paret som ønsker barn igjennom surrogati er begge advokater så jeg blir usikker på hva loven sier. Jeg fortalte henne at helsevesenet, skolen og så videre ville reagere hvis det kom et barn som ikke er registrert. Hun sa da at hun skulle registrere barnet som sitt eget seks måneder etter fødsel og at surrogatmoren da ville være i hjemlandet sitt. Jeg vet det kanskje høres ut som jeg er misunnelig siden de er rike og vellykkede, men sånn er det ikke. Er det noen som vet hvordan jeg kunne ha stoppet dette? Dersom "rike og vellykkede" mennesker er fast bestemt på å skaffe en kvinne til norge, gjøre henne gravid, ta over barnet og så eksportere henne tilbake igjen er det fint lite noen kan gjøre med dette. Altså - man kan jo ved oppdaget graviditet fra vertsfamilie hos "au-pair" flytte henne eller utvise henne. Men gitt at hun lyver om barnefar så er det selvsagt ikke ulovlig å være gravid. Og ikke mulig å tvinge henne til å oppgi barnefar. Når baby "dukker opp" i registeret som 6 mnd gammel blir det selvsagt full ståhei - men hva skal man gjøre? Sette babyen på et fly retning "ukjent mor"? Det er mulig man gjør en vurdering av familiens egnethet, i og med at de helt åpenbart er psyko, men det samme gjelder en såpass stor andel av Oslo vest at man neppe har resurser til å etterfølge saken. Som du påpeker, ts, de er advokater. Hva som er lov og hva som er gjennomførbart er to ulike ting, og det vet jurister veldig godt. Om du spør "kan man komme unna med dette?" så er svaret helt klart ja. Anonymkode: 5e82d...413 1
Rotemor Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Problemløseren skrev (3 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddGMbA/derfor-velger-nordmenn-aa-faa-barn-ved-hjelp-av-utenlandsk-surrogat-norge-ville-ikke-hjelpe-oss https://www.nrk.no/dokumentar/xl/surrogatibarna-ingen-vil-snakke-om-1.15212969 Er dette også løgn? Nei, men det er ikke sammenlignbart. Trist at du tror det og at du tror du har en bra trolletråd. Bare irriterende.... Du blokkeres. Jeg sorterer ut idioter etterhvert som jeg utsettes for dem.
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2021 Rotemor skrev (3 minutter siden): Nei, men det er ikke sammenlignbart. Trist at du tror det og at du tror du har en bra trolletråd. Bare irriterende.... Du blokkeres. Jeg sorterer ut idioter etterhvert som jeg utsettes for dem. Fint om du kutter ut personangrep. Jeg har aldri kalt deg noe stygt, men du kaller meg idiot Er du virkelig en moderator?
Problemløseren Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom "rike og vellykkede" mennesker er fast bestemt på å skaffe en kvinne til norge, gjøre henne gravid, ta over barnet og så eksportere henne tilbake igjen er det fint lite noen kan gjøre med dette. Altså - man kan jo ved oppdaget graviditet fra vertsfamilie hos "au-pair" flytte henne eller utvise henne. Men gitt at hun lyver om barnefar så er det selvsagt ikke ulovlig å være gravid. Og ikke mulig å tvinge henne til å oppgi barnefar. Når baby "dukker opp" i registeret som 6 mnd gammel blir det selvsagt full ståhei - men hva skal man gjøre? Sette babyen på et fly retning "ukjent mor"? Det er mulig man gjør en vurdering av familiens egnethet, i og med at de helt åpenbart er psyko, men det samme gjelder en såpass stor andel av Oslo vest at man neppe har resurser til å etterfølge saken. Som du påpeker, ts, de er advokater. Hva som er lov og hva som er gjennomførbart er to ulike ting, og det vet jurister veldig godt. Om du spør "kan man komme unna med dette?" så er svaret helt klart ja. Anonymkode: 5e82d...413 Jeg synes det hele er veldig ekkelt, men alle ser opp til de i samfunnet så jeg tror de ville blitt godkjent som foreldre. Føler bare at jeg er i en umulig situasjon. Hun har sagt at hun har takket ja til et seks måneders engasjement i utlandet. Så jeg lurer på om hun skal fake sin egen graviditet. Hvis jeg da sier at hun ikke er gravid til andre så er det jo jeg som virker syk av sjalusi. Han har et barn fra tidligere forhold som han har veldig dårlig kontakt med. Barnet møter faren kanskje fire eller fem ganger i året. Problemet er jo at barnet genetisk vil være fra mor og far. Det betyr at de kan bevise at de er rette foreldre. Det hele er ihvertfall dypt uetisk og jeg blir kvalm av hele tanken.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 Jeg kjenner et homofilt par som gjorde dette i utlandet. De hadde prøvd å adoptere i over ti år, men det er få land som aksepterer homofile som foreldre. Til slutt valgte de å dra til India. Der fant de en oppegående kvinne som allerede hadde flere barn. De skrev under dokumenter som sikret henne muligheten til å angre en uke etter. Dette gjorde hun ikke. Nå er hun og hele hennes familie sikret økonomisk for livet. Anonymkode: 1d8ab...e3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå