Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har gått over termindato og fått time til igangsettelse om en ukes tid. Mannen min jobber offshore og har tatt utgangspunkt i at jeg føder til termindato (🥴). Så han har tatt fri to uker etter termindato. Men ser ikke ut til at det blir noe fødsel på gang og jeg blir sikkert indusert... dette er tre dager før han drar opp på jobb igjen og forrige induserte fødsel tok 4 dager.. han kan ikke ta ut fødselspermisjon (i følge han) nå etter den friperioden. Har dette noe å si for videre pappaperm osv? 

Har noen hatt de første tre ukene alene med baby og en toåring? Noen tips og triks for å få dagene så smoothe som mulig? dette blir også over periode hvor toåringen starter sin sommerferie, så blir 100% alene med de to små.

Anonymkode: a647d...090

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fødselspermisjon og foreldrepermisjon (pappaperm) er 2 forskjellige ting. Man kan få fri 2 uker ved fødsel, men det går ikke av foreldrepermisjonen. Om den er lønna eller ei går jo etter hvordan han og leder har ordnet det. 

Foreldrepermisjonen går jo senere når barnet er rundt 7 mnd vel? Ved 100% uttak. Men han må søke om permisjon og evt utsettelse av denne FØR din permisjon går ut. 

Du klarer deg med baby og toåring. Var nesten alltid alene med baby og toåring da de var små. Bare lag deg gode rutiner og vaner. Gi mat til begge samtidig. Amme og lese bok for toåringen samtidig. Lage masse mat som du putter i fryseren. Få familien din til å hjelpe med evt avlastning, husvask, bleieskift, lage mat. 

Alt som kan ordnes på kvelden før av mat er veldig lurt, niste og frokost til 2 åringen hvis barnet går i bhg, hvis ikke så lag opp mat til flere måltider uansett, bare for å ha noe lett. Husk mye solkrem. Ukeshandle, evt få hjelp til dette. 

Bæresjal, bæresele. Godt bæretøy er veldig kjekt den første tiden. 

Ta bare det grøfste av husvask/oppvask og klesvask når han er på jobb. 

Er litt usikker. Men hvis fødselen er i gang, kanskje han kan få bli en natt til før utreise? 

Anonymkode: 94554...009

• Liker 1
Skrevet

Kjøp deg et bæresjal som ikke krever knyting, som close caboo, det svipper du på deg på 30 sek og får armene fri til å hjelpe største. Putt baby i vogn eller bæresjal og gå på tur med dem begge, i skogen, lekeplasser el lign, hvis du er i fin form etter fødsel. Frys ned ferdige middagsporsjoner på forhånd og allier deg med slekta for evt pass av største? Lykke til, håper det løser seg❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke dårlig planlagt å ta de to ukene fri rundt termin, når man vet så godt at fødsler sjeldent starter ved den magiske datoen man følger gjennom svangerskapet? Du fikk jo mange gode tips i forrige tråd om hvordan dere burde gjøre det hele. Dette var et lite hjelpsomt svar, jeg forstår det og beklager det, men jeg syns det er merkelig at dere har kommet i denne situasjonen. Jeg syns det høres veldig tungt ut å være alene 24/7 med en nyfødt og en toåring, jeg har en 2åring selv og jeg ville taklet det særs dårlig. Har du familie som kan hjelpe deg? Ha 2åringen noen timer fra morgenen av og ut på ettermiddagen, evt hjemme hos dere og også være behjelpelig med måltider osv slik at du kan fokusere på ammingen og deg selv også i den første tiden. 

Anonymkode: c3158...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingenting å si for pappapermisjon. Pappaperm er som. Nevnt over når far er hjemme med barnet mens mor jobber, og har ingen sammenheng overhodet med fødselspermisjon som fedre ofte tar ut for å få være med mor under fødsel og den første tiden etter. 

Mannen din har for øvrig fått fødselspermisjon, han har jo den nå i påvente av fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var det ikke dårlig planlagt å ta de to ukene fri rundt termin, når man vet så godt at fødsler sjeldent starter ved den magiske datoen man følger gjennom svangerskapet? Du fikk jo mange gode tips i forrige tråd om hvordan dere burde gjøre det hele. Dette var et lite hjelpsomt svar, jeg forstår det og beklager det, men jeg syns det er merkelig at dere har kommet i denne situasjonen. Jeg syns det høres veldig tungt ut å være alene 24/7 med en nyfødt og en toåring, jeg har en 2åring selv og jeg ville taklet det særs dårlig. Har du familie som kan hjelpe deg? Ha 2åringen noen timer fra morgenen av og ut på ettermiddagen, evt hjemme hos dere og også være behjelpelig med måltider osv slik at du kan fokusere på ammingen og deg selv også i den første tiden. 

Jeg har ikke skrevet noen andre tråder om dette. Så da er vi flere med samme problemstilling.

jo, det var dårlig planlagt. Men det er sånn med den slags turnusordning at man må legge opp tid, ta utgangspunkt i en dato og bare håpe det går som planlagt. Men nå som situasjonen er den så får vi gjøre det beste ut av det. Har hatt modne forhold siden uke 34, så vi og jordmor var ganske sikre på at baby ikke skulle være i magen så lenge som han har vært. 

Jo, det er helt sikkert tungt med en nyfødt og en toåring. Derfor henviser jeg meg til dette forumet og spør om råd. Og nå har jeg fått råd om å legge opp/gjøre klart mat og bæretøy.  

Fordelene med oss gressenkene er at vi er ganske vant til å klare oss selv i lange strekk og er klar over den situasjonen vi er i. 

Anonymkode: a647d...090

AnonymBruker
Skrevet

Hva om fødselen ender i keisersnitt? Får han da komme hjem?

Kan du mase på sykehuset om tidligere igangsettelse og forklare at mannen reiser? Slik at han får være sammen med dere de første dagene i det minste.

Ingen gode tips til å løse hverdagen med nyfødt og toåring. Har samme aldersforskjell og synes det var tøft nok å ivareta begge med mannen hjemme.

Anonymkode: 22485...35b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...