Gå til innhold

Var hun rasistisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er bra du sa ifra. Hadde hun ikke ment det slik, hadde hun jo flere anledninger til å forklare hva hun faktisk mente, noe hun ikke gjorde.

Jeg kan ikke fordra slike "innpakkede" spark til andre folk - skal du snakke drit bør du ihvertfall tørre å stå for at du mener det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra du sa i fra, og bra du holdt deg for god til å synke ned på samme nivå som henne!

:klappe:

Skrevet

Det var bra du sa ifra, hun burde ikke sagt noe slikt uansett. Hun har sikkert ikke likt å bli kalt for noe negativt hun heller.

Skrevet

I dag fant jeg meg pluttselig omringet av sikkert 5 kvinner/mødre med deres bittesmå Xer og Yer. Vi pratet litt og så sa jeg at det var påfallende mange babyer i samme alder rundt omkring for tiden. Rene babyboomen! :icon_smile:

Da svarte hun ene, "Ja det er sant, og heldigvis er de hvite!"

Jeg sa, "Unskyld?"

Hun svarte, "Ja, senest på sykehuset nå fortalte jordmoren meg at det endelig så ut til å bli født noen hvite barn også, og ikke bare svartinger!"

Verden er desverre proppfull av idioiter.

Skrevet
I dag fant jeg meg pluttselig omringet av Hun svarte, "Ja, senest på sykehuset nå fortalte jordmoren meg at det endelig så ut til å bli født noen hvite barn også, og ikke bare svartinger!

Det var jo rasisme!!! I MOTSETNING til "apekommentaren" som var uskyldig og ikke-rasistisk...

Hold tunga rett i munnen nå folkens.. Vi kan ikke begynne å tolke rasisme inn i all ting på dette viset.. Da blir det jo håpløst!

Rasisme er negativt, men alt negativt sagt om mørkhudede er ikke rasisme! OK?

Skrevet
Hold tunga rett i munnen nå folkens.. Vi kan ikke begynne å tolke rasisme inn i all ting på dette viset.. Da blir det jo håpløst!

Det trenger jo ikke være rasisme for å være idiotisk sagt, da.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Det var jo rasisme!!! I MOTSETNING til "apekommentaren" som var uskyldig og ikke-rasistisk...

mitt poeng exactly, at jeg kanskje hørte rasisme et sted det ikke var det ;)

Skrevet

Men det er likevel bra at noen sier fra til en som snakker stygt om personer som ikke er til stede. Og selv om uttalelsen i seg selv ikke nødvendigvis var rasistisk så er det lett å tro at det var en rasistisk tankegang som lå bak, selv om vi ikke er noe vi kan vite sikkert.

Gjest Hakuna matata
Skrevet

Hverdagsrasismen ligger tjukt utenpå det norske folk for tiden.

Ninakanin of kafka; dere gjorde helt rett i å stille kritiske spørsmål, og jeg mener begge episoder bunner i en voksende fremmedfrykt blant folk flest. Grunnet uvitenhet og selvfølgelig den spente verdenssituasjonen.

Om det er rasistisk å si at en farget ser ut som en apekatt er ikke nødvendigvis sant, kanskje det er mer å se som en preferanse. Men det vitner jo om en grunnholdning som ikke er sunn, og dessuten temmelig dårlig oppdragelse :ler:

Bruken av ordet 'svartinger' er direkte ufyselig, og klar tale bør være svaret.

Jeg synes oppriktig synd på mennesker som har gjort så lite av seg her i livet.

Skrevet

I denne situasjonen ville jeg sett det som at dama syntes personligheten til fyren minnet om en tulling, og at utseendet i tillegg fikk henne til å tenke i retning av en ape. Det er isåfall ikke rasistisk.

Skrevet

Nei - du er ikke hårsår. Helt fjerne utsagn fra sjefen.

Har opplevd noe liknende. Første gang jeg møtte min svoger, la han ut om hvor lite han synes om alle "apene" her i landet. Han fulgte opp med utsagn som "man kan jo se på hudfargen at de ikke hører til her" mm. Først ble jeg helt paff. Hva skal man si til slik stupiditet? Og dette er min manns bror? Det var jo helt grusomt.

Deretter ble jeg nysgjerrig på hvor langt denne mannen kunne gå i sine uttalelser. Det var varte og rakk. Etter han hadde holdt sin monolog en god stund, fortalte jeg at jeg hadde undervist somaliere et halvt år, at jeg ikke delte hans synspunkter og generealiseringer. Deretter sa jeg at jeg lurte på hva min bror hadde syntes om hans oppfatninger, jeg informerte han om at min bror tar doktorgraden i cypernetikk ved NTNU, og at broren min er adoptert fra Eritrea. Da ble det stille rundt middagsbordet. Og fjeset på "blekansiktet" ble enda blekere.

Til slutt svarte han at det var litt annerledes med folk som var adoptert.

Så var det temaet over.

Nå har jeg dessverre ikke noe bror fra Eritrea, det vet ikke min svoger ennå. Jeg tipper det tar en stund før han får nyss i min løgn. Og det er helt greit. Jeg håper med dette at jeg slipper å forholde meg til rasistiske idiotsamtaler en stund.

:ler:

Skrevet

Bravo!! Til Tobo også.

Jeg synes det var en rasistisk kommentar.

Og om det ikke var rasistisk ment (noe som i seg selv er en alt for vanlig og lettkjøpt unnskyldning for tankeløse og våderasistiske kommentarer etter min mening), så er det i allefall et utsagn som glir rett inn i tradisjonelle rasistiske kommentarer.

Kanskje var det bare dumt sagt...

da får hun lære seg å tenke seg om før hun snakker.

Skrevet

Å kalle en mulatt for apekatt er helt klart et rasistisk utsagn, slik jeg ser det. Det hinter bl.a. til lavere intelligens.

Skrevet
Å kalle en mulatt for apekatt er helt klart et rasistisk utsagn, slik jeg ser det. Det hinter bl.a. til lavere intelligens.

Men å kalle en hvit person for apekatt da? Jeg vet om mange hvite som ligner på apekatter.

Skrevet

Ja, jeg kjenner selv en hvit mann som likner mistenkelig på en ape - mens han selv synes han likner på Brad Pitt!! Ville selvsagt ikke kalt ham for en ape. Det er jo ikke akkurat noen hedersbevisning uansett hvem man sier det til?

Grunnen til at jeg synes apekatt er rasistisk er bl.a. at det er et av de eldste ordene vi har for å beskrive negre i Norge. Den gangen trodde faktisk folk at negre var nærmest for dyr å regne. Jeg hører stadig ordet brukt i tydelig rasistiske sammenhenger.

Kikket i en seriøs bok om arvemateriell fra 1939 (utgitt først i 46 eller noe slikt pga. krigen) hvor ordet "apekatt" faktisk ble brukt om negre. Denne boken ble utgitt av et norsk forlag, og inneholdt også illustrasjoner av negre med digre ringer i nesa og ørene og gigantiske, karikaturliknende lepper og neser. Forfatteren hadde i det minste skam nok (eller følte seg forpliktet) til å påpeke at negre ikke var mindre intelligente. (Har ikke boken her, men kan grave opp detaljene dersom noen er interessert.)

"Våderasisme" var et bra uttrykk, anna ;) Litt for mye slikt ute og går...

Skrevet

Jeg synes ikke det er rasistisk å si at noen ligner på en apekatt, beklager. Har kjent mange gutter som jeg ville sagt at lignet på apekatter, og de har vært hvite. Hvorfor skal jeg ikke da kunne komme med samme karakteristikken av en som tilfeldigvis er mulatt?

Skrevet

Det er faktisk forskjell på å kalle en mørkhudet og en hvit for apekatt.

Det er ikke det samme fordi det har vært en del av essensen i tidligere tiders forrykte verdensbilde at svarte er nærmere dyr enn hvite og dermed laverestående. Og betegnelsen apekatter om mørkhudede har vært en del av det.

På samme måte som blondine og bimbo-betegnelsen i større grad "rammer" jenter enn gutter. Selv om begge kjønn kan ha lyst hår.

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Det er jo selvfølgelig like sårende for en hvit å høre at han/hun ligner på en apekatt, selv om svarte har vært slaver for noen hundre år siden. Er det noe jeg "hater", er det den overproteksjonistiske tankegangen mot minoriteter.

Skrevet

Må si meg enig med Homer her, det får da være grenser for hvor langt man skal gå. Da er jo ALT rasisme da. Hvis jeg krangler med venninnen min om at jeg synes hun er frekk i kjeften så skal det vris til at jeg synes hun er frekk i kjeften fordi hun er neger og alle negre er sånn?

Skrevet
Det er jo selvfølgelig like sårende for en hvit å høre at han/hun ligner på en apekatt, selv om svarte har vært slaver for noen hundre år siden. Er det noe jeg "hater", er det den overproteksjonistiske tankegangen mot minoriteter.

Men er det umulig å tenke seg at det kan være sårende på en annen måte for en mørkhudet å bli kalt apekatt enn for en hvit?

At det kan OPPLEVES rasistisk. Selv om det ikke er ment sånn.

Av og til handler det ikke bare om avsenders intensjoner... Det handler mer om hvordan en uttalelse oppfattes. Hvem skal bestemme hva som er "lov" å oppleve rasistisk og hva som ikke er det.

Det er som med debatten om bruk av ordet "neger". Er det så forbanna viktig å si det da?

Jeg synes faktisk folk burde ha vett nok i skallen til å skjønne at det kan oppleves rasistisk for et menneske med mørk hudfarge å bli kalt apekatt. Og at det i seg selv er grunn nok til å ikke si det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...