Gå til innhold

Var hun rasistisk?

Fremhevede innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Min søster er gift med en førstegenerasjons Nigerianer fra USA/England (vokst opp begge steder), og sammen har de verdens nydeligste lille mulatt.

Jeg kjente ikke så mange personer fra andre steder i verden før dette, og nå har familien blitt utrolig beriket gjennom søsteren min sin svigerfamilie.

Men jeg har blitt obs på at det er som om jeg har litt kortere lunte for rasisme etter at jeg ble tante og gudmor til denne nydelige lille gutten. En form for beskyttelsestrang kanskje, jeg vet ikke.

Saken er den at jeg var innom jobben i dag, bare for å slå av en prat med min kollega/venninne. Hun er litt avstandsforelsket i treneren sin for tiden, en flott mulatt. Mens vi pratet om han kom sjefen vår inn på pauserommet, og hørte hva vi pratet om. Hun utbryter med en gang, etterfulg av en rå latter:

"Ææææsj, prater dere om han!? Han ser jo ut som en APEKATT!!!"

:overrasket:

Jeg kjente jeg ble lynforbanna, og så på henne og sa:

"Du sa hva sa du? En apekatt? Mener du seriøst det?", veldig rolig selvsagt.

"Ja han ser jo ut som en apekatt!" gjentok hun.

"Hva får deg til å si det? Er det fargen du tenker på, eller..?"

Hun ble tydelig brydd nå (er ikke vant til å konfronteres med sine (ofte hjernedøde) utsagn og kritikk ), og flakket med blikket mens hun sa irritert:

"Nei alt med ham, helheten!!"

Hun gikk ut i lokalet igjen, for så å bli med i samtalen en gang til. Hun jeg pratet med var like irritert som meg, og sa at sjefen vår hadde sagt ufine ting om denne gutten hele dagen, men at hun ikke turde å si noe.

Da sjefen min kom inn igjen ser jeg på henne og sier:

"Så du kan helt seriøst, i 2005, stå der og si at en mulatt ser ut som en apekatt?"

Hun ble irritert og sa hun hadde rett til egne meninger, hvorpå jeg svarte at ja selvsagt, og det hadde jeg også, og var derfor ikke redd for å si den når jeg mente noe var helt "piss sagt".

Var det jeg som var hårsår her? Eller var hun faktisk ganske rasistisk? Eller hørte jeg noe rasistisk i en uskyldig komentar på grunn av den der beskyttelses-greia mi?

Uansett så angrer jeg ikke på at jeg sa ifra, for det var stygt sagt uansett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

:klappe:

Det burde være flere som deg som tør og si ifra.

Nei du overreagerte ikke.

( har også en datter som er mulatt);-)

Skrevet

Nei, synes ikke du var hårsår her. Det var jo tydeligvis ikke noe som denne personen bare slengte ut av seg for å være litt morsom, heller. Hun sto jo for sine meninger.

Veldig bra at du konfronterte henne. Synes det er altfor sjelden at folk tør å si fra i slike saker.

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Det er stygt å kalle noen for apekatter uansett om man er gul, hvit eller svart. Hun sa jo ikke noe rasistisk (selv om hun kanskje mente deg slik), da må du nesten forholde deg til det.

Gjest Ninakanin
Skrevet

hadde mest lyst å si "vel, bra du ikke liker ham, for jeg tror ikke hvalrosser og apekatter går så godt sammen".

men jeg holdt meg for god til det...

Skrevet

Om hun mente det rasistisk eller ikke, var det en stygg ting å si! Bra du sa ifra.

Skrevet

Venninnen min er afrikaner og hun sier at både hun og andre kan likne litt på det pga munnen og nesa...

Altså, misforstå meg rett her, hun sier jo ikke at hun og hennes familie er apekatter, men hun har jo da bredere nese og et større munnparti enn f.eks. oss etniske nordmenn, og derfor mener hun det.

Men hun sier det jo om seg selv, så da blir det jo ikke rasistisk på en måte...

Synes ikke at sjefen din skulle sagt det hun sa, jeg hadde aldri fått meg til å si det. Noen hvite kan være så tynne og spinkle at de likner en kylling f.eks.

Men sjefen din sa jo at det ikke var pga hudfargen, så rasistisk...? Vet ikke helt. uansett bør man jo ikke si sånt, det er jo ikke pent uansett hva slags dyr/farge noen har.

Skrevet

herregud,for ei frekk kjerring :overrasket: syns det var skikkelig tåpent sagt,hvis hun mente det så kunne hun holdt det for seg selv,spesielt hvis hun visste at kollegaen din var keen på han og at du er tante til en mulatt...

Skrevet

Slapp av... Jeg har en kompis som ligner på en gorilla.. og det har jeg mange ganger sagt til ham og andre..

Synes dere er rimelig hyklerske som ikke tåler den type karakteristikk av folk..

(ps. han er hvit.. regner med at det gjør saken "enklere å svelge" for dere.. selv om det virkelig ikke burde bety noe)

Gjest GreenSky
Skrevet

Hva med å holde slikte ting for seg selv? Om du synes noen ligner en apekatt eller gorilla, trenger du vel ikke si det? Kan aldri vite om dette vil komme personen for øre, og såre vedkommende.

Gjest Brunetten_
Skrevet

Syns nå dette var en helt idiotisk ting å si. Når du fortalte om dette tenkte jeg ikke automatisk på at det var rasistisk, men bare det å si noe sånt.

Idiot-dame.

Skrevet

Teit ting å si, men kan ikke skjønne hvorfor du tror det har noe med rasisme å gjøre.. (??)

Skrevet

Det var ikke nødvendigvis rasistiske. Men en utrolig teit ting å si!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja det var liksom derfor jeg la ut til diskusjon her nemlig, for å få litt synspunkter på det. Om det er jeg som liksom "leter" etter rasisme rundt omkring, for å si hva jeg mener. At hun sa noe som var helt drit, men at jeg fant rasisme i det til tross for at det ikke var det.

Men hun hadde visst også sagt samme dag at hun likte ikke negrer generelt, da, så... :roll:

Gjest SumoBryter
Skrevet

Rasistisk eller ikke, utrolig frekt uansett!

Skrevet

Rasisme er vel å mene at en rase er en annen rase overlegen, og å diskriminere noen på grunnlag av rase, så rasistisk vet jeg ikke om det var, men stygt og unødvendig, ja.

Skrevet
Min søster er gift med en førstegenerasjons Nigerianer fra USA/England (vokst opp begge steder), og sammen har de verdens nydeligste lille mulatt.

Jeg kjente ikke så mange personer fra andre steder i verden før dette, og nå har familien blitt utrolig beriket gjennom søsteren min sin svigerfamilie.

Men jeg har blitt obs på at det er som om jeg har litt kortere lunte for rasisme etter at jeg ble tante og gudmor til denne nydelige lille gutten. En form for beskyttelsestrang kanskje, jeg vet ikke.

Saken er den at jeg var innom jobben i dag, bare for å slå av en prat med min kollega/venninne. Hun er litt avstandsforelsket i treneren sin for tiden, en flott mulatt. Mens vi pratet om han kom sjefen vår inn på pauserommet, og hørte hva vi pratet om. Hun utbryter med en gang, etterfulg av en rå latter:

"Ææææsj, prater dere om han!? Han ser jo ut som en APEKATT!!!"

:overrasket:

Jeg kjente jeg ble lynforbanna, og så på henne og sa:

"Du sa hva sa du? En apekatt? Mener du seriøst det?", veldig rolig selvsagt.

"Ja han ser jo ut som en apekatt!" gjentok hun.

"Hva får deg til å si det? Er det fargen du tenker på, eller..?"

Hun ble tydelig brydd nå (er ikke vant til å konfronteres med sine (ofte hjernedøde) utsagn og kritikk ), og flakket med blikket mens hun sa irritert:

"Nei alt med ham, helheten!!"

Hun gikk ut i lokalet igjen, for så å bli med i samtalen en gang til. Hun jeg pratet med var like irritert som meg, og sa at sjefen vår hadde sagt ufine ting om denne gutten hele dagen, men at hun ikke turde å si noe.

Da sjefen min kom inn igjen ser jeg på henne og sier:

"Så du kan helt seriøst, i 2005, stå der og si at en mulatt ser ut som en apekatt?"

Hun ble irritert og sa hun hadde rett til egne meninger, hvorpå jeg svarte at ja selvsagt, og det hadde jeg også, og var derfor ikke redd for å si den når jeg mente noe var helt "piss sagt".

Var det jeg som var hårsår her? Eller var hun faktisk ganske rasistisk? Eller hørte jeg noe rasistisk i en uskyldig komentar på grunn av den der beskyttelses-greia mi?

Uansett så angrer jeg ikke på at jeg sa ifra, for det var stygt sagt uansett.

Overfølsom? det er jo hvite som ser ut både som en gris og en apekatt, så hvorfor ikke en Nigerianer. Det e reagerer på er at man sier noe negativt om hvordan enkelte ser ut. Selv om man mener det, så bør man holde kjeft. Barn som kommer slik.

Gikk i skole med en , han så ut som en hest. han gikk under navnet hesten,men da var vi barn

Gjest Krølltopp i.i.
Skrevet

Om apekatt var rasistisk ment eller ikke er det kun hun som sa det som vet.

Hva man skal legge i ulike skjellsord kommer helt ann på situasjoen og tonefallet.

Men det å uttale seg udelt negativt om en person man ikke kjenner , tyder uansett på stor umodenhet. Uavhengig av hudfargen på de involverte parter.

Jeg kallte tanteungen min en apekatt en gang, men det var i en kjærlig tone en gang han dinglet fra et tre, så det syntes han bare var morsomt. ;)

Skrevet

Et rasistisk utsagn var det ikke (selv om det var kanskje det hun mente), men frekt? Definitivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...