AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Jeg har jobbet som lektor siden januar, men nå er jeg usikker på dette med feriepenger. Jeg jobbet litt for en annen bedrift i fjord, men ganske lite. Enkelte ansatte sier at når de begynte etter nyttår, så gikk de i minus da feriepengene skulle utbetales. De sa at de måtte betale penger, de fikk ikke noe. Jeg skjønte ikke helt hva de mener og jeg har ikke lest noe om dette noen steder. Hva betyr det? Anonymkode: bf12c...310
Krutegodt Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Du har ikke opptjent feriepenger for iår fra nåværende arbeidsgiver. Om du jobbet ifjor for andre og ikke har fått "Sluttoppgjør" som gjerne inkluderer feriepenger, så vil du få feriepenger du har spart opp fra arbeidsgiverne du jobbet for i 2020.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Du blir trukket for ferie i Juni. I utgangspunktet kan arbeidsgiver tvinge deg til å ta minst 3 uker ferie, men de fleste er fleksible og godtar at ansatte tar ut mindre ferie grunnet lite feriepenger fra fjoråret. Snakk med din arbeidsgiver. Dersom du ønsker full ferie går du nok i minus. Anonymkode: 4c88d...13a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Hvis du er lektor er det et enkelt Google-søk å sette seg inn i ferieloven og hvordan man opparbeider seg feriepenger. Trodde dette var noe voksne mennesker i arbeid skjønte at man bør ha kunnskap om. Du får ingen lønn i juni annet enn evt feriepenger fra jobben i fjor. Du får også trekk dersom du tar ut full ferie, men dette kan ikke arbeidsgiver kreve dersom du ikke var i jobb i 2020. Anonymkode: cade4...d86 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Om du jobber som lektor vet du vel at det ikke skives i fjord? Feriepenger i år er oppspart fra 2020, så du vil ikke få feriepenger der du har jobbet fra januar. Anonymkode: a2068...e03 5
Viktualia Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Jeg tror det er noen egne regler for lærere som mangler opptjening fra fjoråret, siden de ikke kan velge å ikke ta ut ferie. Hør med arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Der er mange lokale bestemmelser på det området. Snakk med din arbeidsgiver. Anonymkode: 6452e...876
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du jobber som lektor vet du vel at det ikke skives i fjord? Feriepenger i år er oppspart fra 2020, så du vil ikke få feriepenger der du har jobbet fra januar. Anonymkode: a2068...e03 Selvfølgelig vet jeg det, men jeg kan ikke redigere innlegget mitt. Alle som har mobiltelefon burde skjønne at slike feil kan skje. Anonymkode: bf12c...310
Frodo Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Ferie og feriepenger (utdanningsforbundet.no) Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år. Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du jobber som lektor vet du vel at det ikke skives i fjord? Feriepenger i år er oppspart fra 2020, så du vil ikke få feriepenger der du har jobbet fra januar. Anonymkode: a2068...e03 hun mener sikkert en bedrift i Fjord kommune... Anonymkode: 83b4c...a33 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå