AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Etter hva jeg har forstått så tar det ca seks timer for kroppen å fordøye mat, jeg ville da tro at det ikke skal ta så veldig mye lenger enn det før da kaloriene i det man har spist har blitt tatt opp i kroppen? Jeg skal litt ned i vekt, og har derfor begynt å bli mer bevisst hva jeg spiser. Jeg har nå i begynnelsen veiet meg litt ofte for å se at jeg er på rett vei (vil selvsagt trappe ned på hvor ofte jeg gjør det etterhvert) og stusset da over hvordan det virket som om det var en delay fra når jeg inntok kaloriene til når de ble registrert av kroppen. Som eksempel: Mandag: Spiste med kaloriunderskudd og gikk tur nesten en time. Vekt tirsdag morgen: Sto helt stille, ikke gått verken opp eller ned Tirsdag: Skeiet ut med Burger King (burger + fries) og tre øl. Vekt onsdag morgen: Gått ned 600g. Det virker som om underskuddet jeg hadde mandag først ble registrert i kroppen og jeg gikk ned til onsdag morgen. Det kan da kanskje bety at kaloriene fra burger og øl da ikke blir registrert før i morgen tidlig og jeg da har gått opp igjen, selv om jeg ellers spiser fornuftig i dag? Forstår ikke helt hvordan dette fungerer. 😛 Anonymkode: 5832e...165
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Kroppen går ikke ned lineært pga mange faktorer som vann, stress, søvn, salt, koffein, hormoner osv. Du må se på trenden over tid. Når det gjelder omgjøring av mat til energi (kalorier) så begynner vel forbrenningen allerede i munnen så det starter med en gang. Anonymkode: cc9fb...6f1 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Du... det er ikke sånn det fungerer. Hvor mye du VEIER når vi diskuterer såpass små marginer som 600 GRAM påvirkes ikke av kalorier inntatt fra en dag til en annen. Det handler om vekten av det du til enhver tid har i mage-tarmsystemet (altså vekt av mat og drikke inntatt), samt om hvorvidt du har relativt sett mye eller lite vann bundet opp i kroppen. Anonymkode: b0100...714 4
MiaHI Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Vektendring fra dag til dag har stort sett med hvor mye vann du har i kroppen. Dette kommer ann må hva slags mat du har spist, eller om det er andre grunner til at kroppen din lagrer vann (mensen, varmt vær....osv). Hvis du spiser mye salt og karbohydrater så lagrer kroppen mer vann, men dette forsvinner på noen få dager hvis du ikke spiser karbohydrater og salt. Dette må ikke forveksles med lagring av fett. Karbohydrater og salt alene er ikke fetende. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Men nettopp fordi burger og fries inneholder mye salt (og kalorier), så burde jo vannmengden i kroppen ha gått opp, og dermed vekten gått opp i morges? Kan kaloriene fra det jeg spiste i går bli registrert på vekten i morgen? TS Anonymkode: 5832e...165
MiaHI Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men nettopp fordi burger og fries inneholder mye salt (og kalorier), så burde jo vannmengden i kroppen ha gått opp, og dermed vekten gått opp i morges? Kan kaloriene fra det jeg spiste i går bli registrert på vekten i morgen? TS Anonymkode: 5832e...165 Kroppens funksjoner er veldig komplekse. Svaret er at du kan ikke se virkningen av kaloriinntaket på vekten etter få dager. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Jeg vet at det ikke egentlig funker slik ut fra faglitteratur, men da jeg gikk i kaloriunderskudd og veide meg hver dag kunne jeg også se trenden dag for dag. Anonymkode: af3e5...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Men hvis forbrenning starter i det man begynner å spise, så burde vel det man spiser (mengden) registreres på vekten temmelig kjapt? Selv om andre faktorer også spiller inn. TS Anonymkode: 5832e...165
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/tolvfingertarmen-galle-og-bukspytt/ Anonymkode: e169c...005
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men nettopp fordi burger og fries inneholder mye salt (og kalorier), så burde jo vannmengden i kroppen ha gått opp, og dermed vekten gått opp i morges? Kan kaloriene fra det jeg spiste i går bli registrert på vekten i morgen? TS Anonymkode: 5832e...165 Du kan ikke tenke på den måten. Det meste du går ned de første ukene er faktisk bare vann og, hvis du ikke passer protein inntaket eller er i stort underskudd, muskelmasse. Fettforbrenning tar litt lengre tid enn et par dager. Anonymkode: cc9fb...6f1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis forbrenning starter i det man begynner å spise, så burde vel det man spiser (mengden) registreres på vekten temmelig kjapt? Selv om andre faktorer også spiller inn. TS Anonymkode: 5832e...165 Vekt fungerer ikke på den måten. Fysiologisk så er det mer til mat enn kalorier = vekt. Anonymkode: cc9fb...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis forbrenning starter i det man begynner å spise, så burde vel det man spiser (mengden) registreres på vekten temmelig kjapt? Selv om andre faktorer også spiller inn. TS Anonymkode: 5832e...165 Man forbrenner hele tiden. Du må forbrenne ca. 7000 kalorier ekstra for å gå ned ett kilo fett. Eller tilsvarende motsatt, hvis du spise for mye. Det er ikke sånn at kroppen «registrerer» fortløpende etter hvert måltid. Kroppen er ikke en maskin. Anonymkode: 95457...826
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Det er kalorier inn vs ut over tid som har noe å si. Dette kan du ikke måle dag til dag, eller analysere hva du spiste dagen før Noe mat er tyngre å fordøye, og tar lengre tid å få det ut. Noe er mer saltholdig, og holder på vann i kroppen et par dager. Greit nok at du veier deg daglig, men da kan du ta snittet av det som ukes-vekta. Jeg veier meg 1-2 ganger i uka og holder meg til det. Da slipper jeg også slik overanalysering. Anonymkode: 545e3...719
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 Kalorier og matens vekt (som er det du måler når du måler forskjeller mellom klokka 14 og 24 - mengden mat og drikke i vekt inn minus mengden ut i andre enden) er to ulike ting. Du måler vektoppgang eller nedgang helt fint ved å spise mindre (kalorier, ikke fysisk matmengde - en hel rekke sunne matvarer har nesten ikke kalorier og du kan stappe dem i deg til du blir lei, mens 150 g potetgull eller sjokolade har nesten dagsbehovet) over tid. Det holder fint å måle vekt en gang i uka. Anonymkode: 488da...861
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis forbrenning starter i det man begynner å spise, så burde vel det man spiser (mengden) registreres på vekten temmelig kjapt? Selv om andre faktorer også spiller inn. TS Anonymkode: 5832e...165 Nei Anonymkode: 8421c...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis forbrenning starter i det man begynner å spise, så burde vel det man spiser (mengden) registreres på vekten temmelig kjapt? Selv om andre faktorer også spiller inn. TS Anonymkode: 5832e...165 Nei, for kroppen omdanner ikke overskuddsenergi til fett momentant. Det er jo en kontinuerlig prosess der (u)balansen over tid spiller inn. Anonymkode: cdccc...8ca
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Jeg blir tullete i hodet av å veie meg daglig. Vekten stemmer ikke med antall kalorier spist dagen før. Feks alkohol er dehydrerende, så selv om du har drukket øl med mye kalorier så kan vekten være lavere dagen etterpå. Så jeg veier meg fast en dag i uken. Det gir et mer reelt bilde. Anonymkode: a8b9b...167 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir tullete i hodet av å veie meg daglig. Vekten stemmer ikke med antall kalorier spist dagen før. Feks alkohol er dehydrerende, så selv om du har drukket øl med mye kalorier så kan vekten være lavere dagen etterpå. Så jeg veier meg fast en dag i uken. Det gir et mer reelt bilde. Anonymkode: a8b9b...167 Jepp veide alltid mindre etter en kveld på byen 😅 Anonymkode: af3e5...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå