TantePose Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Espen Nakstad tror det blir mulig med harryhandel allerede i løpet av juni. Lurer på om jeg skal dra til Nordby/Strømstad for å fylle opp med billig Capri-Sonne? https://e24.no/naeringsliv/i/86n0oA/nakstad-tror-nordmenn-kan-reise-paa-harryhandel-igjen-i-juni 4
Titania Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Harryhandel gir jeg blanke i, men håper på en mulighet til å besøke familie i Sverige uten å måtte i karantene når jeg kommer hjem 8
velociraptor Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Fantastisk. Så man åpner for harryhandel for de privilegerte i dessertgenerasjonen, som vi andre har ofret så mye for siste året, mens vi fortsatt skal sitte fanget og vente på å kanskje få en vaksine så vi også kan få livet tilbake. Er det noen som fortsatt tenker at dette er en dugnad? De BER i hvert fall om at ungdommen skal gi faen i alt av smittevern når de går frem på denne måten. 19
Xstrella Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 De må fortsatt i karantene. Er vel butikkene de vil prøve å redde. 1
TantePose Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2021 Xstrella skrev (2 minutter siden): De må fortsatt i karantene. Er vel butikkene de vil prøve å redde. Når Nakstad sier det blir harryhandel i juni, så mener han nok uten karantene ved hjemkomst. Men man må sikkert være vaksinert for å slippe karantene. 5
Druid Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 velociraptor skrev (16 minutter siden): De BER i hvert fall om at ungdommen skal gi faen i alt av smittevern når de går frem på denne måten. Ungdommen HAR gitt faen i alt smittevern så langt, det er derfor vi er på vei inn i vår 4. bølge. Det er derfor vi er der vi er og trenger tiltak på en sykdom vi burde ha fått relativt enkel kontroll på. (Interessant nok lurer jeg på om Covid kommer til å øke spenningen i generasjonskløften : Mange eldre jeg har vært nødt å forholde meg til i det siste, har mistet all respekt og sympati for unge i denne prosessen. Og føler de har gått glipp av mere pga ungdommen enn ungdommen har ofret for dem. ) De har ikke all skyld, men de har ingenting å sutre på. Hvis vaksinepasset kommer, er det relativt enkelt for absolutt de fleste å kunne reise uten karantene. Det ser ut til å være rimelig god testkapasitet for tiden, jeg har ikke sett en kø rundt stasjonen på lenge. 7
zabalaba Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Druid skrev (21 minutter siden): Ungdommen HAR gitt faen i alt smittevern så langt, det er derfor vi er på vei inn i vår 4. bølge. Det er derfor vi er der vi er og trenger tiltak på en sykdom vi burde ha fått relativt enkel kontroll på. (Interessant nok lurer jeg på om Covid kommer til å øke spenningen i generasjonskløften : Mange eldre jeg har vært nødt å forholde meg til i det siste, har mistet all respekt og sympati for unge i denne prosessen. Og føler de har gått glipp av mere pga ungdommen enn ungdommen har ofret for dem. ) De har ikke all skyld, men de har ingenting å sutre på. Hvis vaksinepasset kommer, er det relativt enkelt for absolutt de fleste å kunne reise uten karantene. Det ser ut til å være rimelig god testkapasitet for tiden, jeg har ikke sett en kø rundt stasjonen på lenge. Dette syns jeg var både urettferdig og generaliserende. Hvem er ungdom? 18-åringer som fremdeles bor hjemme? Studenter som bor i 4-5-6-mannskollektiv? Altså... Vi er heller på ingen måte på vei inn i 4. bølge, hvor får du det fra? Alle nyheter som handler om korona nå er at det er på vei NED, og at vi får lokale utbrudd som krever lokale nedstenginger. Men ikke noen 4. bølge - heldigvis! De skriver at sommeren kan bli lettere, og at alt stort sett går ritkig vei! Det har ingen hensikt å sitte på sin egen tue, og være sint på alle andre rundt seg. Vi lever forskjellige liv alle sammen, og må ha forståelse for at det er vanskelig for noen, og at man reagerer på ulike måter. Er det sånn at en 24-åring uten munnbind gir MER faen enn en 67-åring som dropper munnbindet? Så vil jeg spørre deg et hypotetisk spørsmål: Når var sist du lagde middag til noen andre enn deg selv? Eller fikk en klem? Med mindre du også er singel og ikke har barn, så gjelder dette mange, mange unge. Jeg skjønner at det også gjelder mange eldre, men mange eldre har et helt liv bak seg fylt av barn og kjærlighet, selv om de er ensomme NÅ. Minner å se tilbake på, som ensomme unge ikke har. Det er leit at dere er enig alle mann om at ungdommen er så fæl og gir faen, for det stemmer overhode ikke. Det vil alltid være NOEN, selvfølgelig, men det gjelder alle aldre. Ikke meningen å være krass her, men jeg syns denne posten din var litt kjip å lese altså. Det er ikke oss og dem, vi står sammen oppi dette, og ingen gjør noe for å være kjip mot andre. Man handler slik man gjør fordi man vil ha det bra. 17
Druid Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 zabalaba skrev (6 minutter siden): Dette syns jeg var både urettferdig og generaliserende. Hvem er ungdom? 18-åringer som fremdeles bor hjemme? Studenter som bor i 4-5-6-mannskollektiv? Altså... Unge , typisk studenter og unge voksne. De som ikke klarte å begrense seg ved skolestart, og vi fikk oppblomstring etter at vi nesten hadde klart å bli kvitt problemet gjennom sommeren. Reiste hjem og spredte det over hele landet etter jul, og ikke kunne unngå å ta den ut i påsken og som nå har russeparty. Vi kan statistisk SE oppblomstringen etter når man har sosiale ungdoms/ ung voksne-settinger. zabalaba skrev (11 minutter siden): Vi er heller på ingen måte på vei inn i 4. bølge, hvor får du det fra? Alle nyheter som handler om korona nå er at det er på vei NED, og at vi får lokale utbrudd som krever lokale nedstenginger. Men ikke noen 4. bølge - heldigvis! De skriver at sommeren kan bli lettere, og at alt stort sett går ritkig vei! Vi håper. Alle håper. Jeg håper. Statistisk og virologisk skal det i utgangspunktet gå den veien. Men det kommer ikke fordi at folk følger smittevernanbefalingene, så det forutsetter at ingenting uforutsett skjer. Samfunnet er under åpning; sist gang vi hadde det gikk Hammerfest som samfunn i nedlåsing. Så lenge vi holder kontroll over Oslo, Bergen og Trondhjem, skal vi kunne slippe flere bølger. Og det gode været nå spiller ikke på lag. zabalaba skrev (14 minutter siden): Så vil jeg spørre deg et hypotetisk spørsmål: Når var sist du lagde middag til noen andre enn deg selv? Eller fikk en klem? Med mindre du også er singel og ikke har barn, så gjelder dette mange, mange unge. Jeg skjønner at det også gjelder mange eldre, men mange eldre har et helt liv bak seg fylt av barn og kjærlighet, selv om de er ensomme NÅ. Minner å se tilbake på, som ensomme unge ikke har. Så vidt jeg kan se er det flere unge som lever normalt enn eldre. Det er i alle fall statusen for mitt miljø. Det er i og for seg ikke noe pussig i det; budskapet har hele tiden fokusert på eldre og syke; man har ikke vektlagt individuell sykdom så veldig på unge, men mer på offentlig crowd control. Og de eldre jeg snakket med i helgen, følte seg i fengsel og følte ikke de kunne komme ut, selv om de var fullvaksinerte, basert på den offentlige oppførselen de ser. Hvis du er klar over hvor kort tid du har igjen, blir du kansje mindre motivert for risiko. (Jeg kunne tatt noen personlige observasjoner her, men det er ikke relevant når vi har data. ) 2
zabalaba Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Druid skrev (33 minutter siden): Unge , typisk studenter og unge voksne. De som ikke klarte å begrense seg ved skolestart, og vi fikk oppblomstring etter at vi nesten hadde klart å bli kvitt problemet gjennom sommeren. Reiste hjem og spredte det over hele landet etter jul, og ikke kunne unngå å ta den ut i påsken og som nå har russeparty. Vi kan statistisk SE oppblomstringen etter når man har sosiale ungdoms/ ung voksne-settinger. Vi håper. Alle håper. Jeg håper. Statistisk og virologisk skal det i utgangspunktet gå den veien. Men det kommer ikke fordi at folk følger smittevernanbefalingene, så det forutsetter at ingenting uforutsett skjer. Samfunnet er under åpning; sist gang vi hadde det gikk Hammerfest som samfunn i nedlåsing. Så lenge vi holder kontroll over Oslo, Bergen og Trondhjem, skal vi kunne slippe flere bølger. Og det gode været nå spiller ikke på lag. Så vidt jeg kan se er det flere unge som lever normalt enn eldre. Det er i alle fall statusen for mitt miljø. Det er i og for seg ikke noe pussig i det; budskapet har hele tiden fokusert på eldre og syke; man har ikke vektlagt individuell sykdom så veldig på unge, men mer på offentlig crowd control. Og de eldre jeg snakket med i helgen, følte seg i fengsel og følte ikke de kunne komme ut, selv om de var fullvaksinerte, basert på den offentlige oppførselen de ser. Hvis du er klar over hvor kort tid du har igjen, blir du kansje mindre motivert for risiko. (Jeg kunne tatt noen personlige observasjoner her, men det er ikke relevant når vi har data. ) (jeg får ikke til å sitere deg så fancy som du har sitert meg, så alt blir i en stor tekst, sorry! ) Jeg føler at denne diskusjonen blir som det alltid har blitt - alle opplever at det er vanskelig, og alle opplever at de har det verst. Jeg har nettopp begynt i karrieren min, og har nå sittet mer enn halve arbeids"livet" mitt hjemme på en bitteliten ettromsleilighet, mutters alene dag inn og dag ut. Litt fengsel det også...? Det er jo et tiltak jeg følger det også, jeg og alle kollegaene mine. Liksom... Det er ikke normal hverdag det heller, selv om jeg et par ganger i uken trener med et par venninner, og vi nå til og med tar med oss en pils i parken når det er sol. Ingen av mine venner i 20-årene har en hverdag som normalt. Jeg tror vi kan være enig om at det blir fint når denne driiiiten er over. Og jeg mener det har ingen hensikt å legge skyld på folk i mellomtiden. 4
TantePose Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2021 Erna bekrefter Nakstads utspill om at harryhandelen starter opp igjen denne måneden (uten noen karantene for vaksinerte og beskyttede). – Det vil nok ikke ta lang tid før de som er beskyttet eller som har fått fullvaksinering kan reise. Det vil skje i løpet av juni, sier Solberg til NRK. https://www.nrk.no/osloogviken/i-juni-kan-det-bli-mulig-for-fullvaksinerte-a-reise-til-sverige-uten-karantene-1.15476224 Dette sier regjeringen er en beskyttet person: Personer som er fullvaksinert. Personer som har fått én dose, og det har gått 3 til 15 uker etter de fikk dosen. De må ha oppholdt seg i Norge de siste ti dagene. Personer som har gjennomgått covid-19-sykdom de siste seks månedene. 1
velociraptor Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Druid skrev (3 timer siden): Ungdommen HAR gitt faen i alt smittevern så langt, det er derfor vi er på vei inn i vår 4. bølge. Det er derfor vi er der vi er og trenger tiltak på en sykdom vi burde ha fått relativt enkel kontroll på. (Interessant nok lurer jeg på om Covid kommer til å øke spenningen i generasjonskløften : Mange eldre jeg har vært nødt å forholde meg til i det siste, har mistet all respekt og sympati for unge i denne prosessen. Og føler de har gått glipp av mere pga ungdommen enn ungdommen har ofret for dem. ) De har ikke all skyld, men de har ingenting å sutre på. Hvis vaksinepasset kommer, er det relativt enkelt for absolutt de fleste å kunne reise uten karantene. Det ser ut til å være rimelig god testkapasitet for tiden, jeg har ikke sett en kø rundt stasjonen på lenge. Druid skrev (2 timer siden): Unge , typisk studenter og unge voksne. De som ikke klarte å begrense seg ved skolestart, og vi fikk oppblomstring etter at vi nesten hadde klart å bli kvitt problemet gjennom sommeren. Reiste hjem og spredte det over hele landet etter jul, og ikke kunne unngå å ta den ut i påsken og som nå har russeparty. Vi kan statistisk SE oppblomstringen etter når man har sosiale ungdoms/ ung voksne-settinger. Vi håper. Alle håper. Jeg håper. Statistisk og virologisk skal det i utgangspunktet gå den veien. Men det kommer ikke fordi at folk følger smittevernanbefalingene, så det forutsetter at ingenting uforutsett skjer. Samfunnet er under åpning; sist gang vi hadde det gikk Hammerfest som samfunn i nedlåsing. Så lenge vi holder kontroll over Oslo, Bergen og Trondhjem, skal vi kunne slippe flere bølger. Og det gode været nå spiller ikke på lag. Så vidt jeg kan se er det flere unge som lever normalt enn eldre. Det er i alle fall statusen for mitt miljø. Det er i og for seg ikke noe pussig i det; budskapet har hele tiden fokusert på eldre og syke; man har ikke vektlagt individuell sykdom så veldig på unge, men mer på offentlig crowd control. Og de eldre jeg snakket med i helgen, følte seg i fengsel og følte ikke de kunne komme ut, selv om de var fullvaksinerte, basert på den offentlige oppførselen de ser. Hvis du er klar over hvor kort tid du har igjen, blir du kansje mindre motivert for risiko. (Jeg kunne tatt noen personlige observasjoner her, men det er ikke relevant når vi har data. ) Dette er jo nettopp dine personlige obdervasjoner. Det er ikke ungdommen som måtte dra på en haug «nødvendige» reiser for å bedrive vedlikehold på sekundærboliger i utlandet eller måtte dra i begravelsen til grandtante Naima i Pakistan. Det er ikke ungdommen som importerte arbeidskraft de hadde fått karantenefritak for mot svært bestemte regler for inkvartering, og så ikke fulgte opp dette. En del idiotiske utenlandsstudenter evnet ikke å holde seg på studiestedet i utlandet og har krekset frem og tilbake i alle ferier (unge men voksne mennesker MÅ jo tydeligvis feire jul og påske hos mamma og pappa, det er HELT nødvendig under en pandemi), men det kan jo ikke ungdommen som bor i Norge få skylden for. Det er heller ikke ungdommen som har laget helvete på Gardermoen og på karantenehotellene, fordi de selv synes at de bør få unntak for reglene alle andre må følge. Faktisk tror jeg at personen har vært over 50 år i alle tilfellene jeg har lest om der folk har stukket av fra karantenehotellet. Blant de eldre jeg kjenner er noen få skeptiske, resten gir mer eller mindre faen, men følger regler og stort sett anbefalinger av solidaritet. Mye likt de middelaldrende og de yngre jeg kjenner med andre ord. 6
Loff77 Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Ja folk er rare, skal ha Norsk lønn, sykelønn og trygd men skal ikke betale norske priser på mat og drikke selv om vi bruker minst andel av lønnen vår i hele europa på mat, flaut😂 2
Gjest Dr.Oetker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 Ukjent. skrev (14 timer siden): For de vaksinerte.. fullvaksinerte only.
Jdz Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 Druid skrev (14 timer siden): Ungdommen HAR gitt faen i alt smittevern så langt, det er derfor vi er på vei inn i vår 4. bølge. Det er derfor vi er der vi er og trenger tiltak på en sykdom vi burde ha fått relativt enkel kontroll på. (Interessant nok lurer jeg på om Covid kommer til å øke spenningen i generasjonskløften : Mange eldre jeg har vært nødt å forholde meg til i det siste, har mistet all respekt og sympati for unge i denne prosessen. Og føler de har gått glipp av mere pga ungdommen enn ungdommen har ofret for dem. ) De har ikke all skyld, men de har ingenting å sutre på. Hvis vaksinepasset kommer, er det relativt enkelt for absolutt de fleste å kunne reise uten karantene. Det ser ut til å være rimelig god testkapasitet for tiden, jeg har ikke sett en kø rundt stasjonen på lenge. Du har dessverre rett. Jeg bor i et område av nedstengte Trondheim med høy tetthet av studenter/unge voksne, og jeg trenger bare åpne vinduet for å bekreftet at det gis en god faen i både råd og regler. Her er det full fest i både bokollektiv og parker i området. Og jeg forstår dem, for all del, jeg er så drittlei selv at jeg holder på å spy, men det gjør det ekstra tungt og sitte hjemme alene uten mulighet for besøk, trene eller dra på kontoret… 3
tussi84 Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Gode nyheter. Da tar jeg snart turen over grensen siden jeg er regnet som beskyttet. (Over 3 uker siden første dose). Innen det åpner,/jeg får reist så er andre dose satt og. For oss betyr det å spare flere tusen i mnd. 5
zemer Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 tussi84 skrev (9 timer siden): Gode nyheter. Da tar jeg snart turen over grensen siden jeg er regnet som beskyttet. (Over 3 uker siden første dose). Innen det åpner,/jeg får reist så er andre dose satt og. For oss betyr det å spare flere tusen i mnd. På vår jobb er det fullvaksinert pluss 3 uker for å slippe karantene. Mulig det er en annen regel for å handle i Sverige?
Gjest Vintermorgen Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Ryddet for latterliggjøring med svar. Vintermorgen, mod
Anbefalte innlegg